Focus hulp!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jpcanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2007 19:29

Hoi,

Ik wil mijn EOS400D ook gewoon gebruiken voor de snelle snapshots van uitjes e.d. Hier heb ik een foto waarik beide personen scherp in beeld wil brengen. Het gaat om het moment, dus veel tijd voor instellingen heb ik niet. Hoe krijg ik een foto waar beide personen scherp in beeld staan? Wat doe ik fout?

Afbeelding


Ik heb de focus punten op de foto gezet. Ik zie dat de linkerpersoon de focus heeft, maar ik wil een totaal-focus... iemand een oplossing?
Canon EOS 400D + sigma 18-200 + EF 50/1.8
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Speel eens met http://www.dofmaster.com/dofjs.html.
Je ziet dan dat met de gebruikte instellingen je dit nooit voor elkaar krijgt.

Kleiner diafragma (f/11) zou al beter zijn.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
jpcanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2007 19:29

boels069 schreefCOLONSpeel eens met http://www.dofmaster.com/dofjs.html.
Je ziet dan dat met de gebruikte instellingen je dit nooit voor elkaar krijgt.

Kleiner diafragma (f/11) zou al beter zijn.

Jan
Bedankt! Maar als ik in dit soort situaties mijn camera moet pakken en vlug moet schieten...is er dan een preset die ik kan gebruiken? Of moet ik me gewoon realiseren dat een geavanceerde camera voor dit soort foto's gewoon meer denken en instellen nodig is?
Canon EOS 400D + sigma 18-200 + EF 50/1.8
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je kunt hem op de automatische stand zetten of de P-stand. Ik weet niet wat je hebt gebruikt? En wat deze automatische standen zouden kiezen hier weet ik ook niet. Het nadeel is namelijk dat je dan volkomen afhankelijk bent van wat de camera doet. Hoewel je in de P-stand wel nog het diafragma kan wijzigen.

Maar veruit de voorkeur heeft de AV stand waarbij je dus een klein diafragma (=groter f-getal) kiest. Wellicht zal je - afhankelijk van de lichtomstandigheden - dan wel een statief moeten gebruiken of je ISO waarden omhoog moeten gooien.

En JA, het is altijd nadenken bij foto's maken!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jpcanon schreefCOLONOf moet ik me gewoon realiseren dat een geavanceerde camera voor dit soort foto's gewoon meer denken en instellen nodig is?
Heel veel "droog" oefenen, het kost niets :wink:
Kwestie van ervaring dus......

Probeer eens in Av te schieten en maak van hetzelfde onderwerp opnamen met verschillende diafragma's.

Succes,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Wellicht dat je de preset "Landschappen" kunt selecteren.

Logica vertelt me dat de cam dan automatisch een klein(er) diafragma zal selecteren. Alleen hoop ik wel dat de flitser dan automatisch opklapt indien er niet voldoende licht is. Een kleiner diafragma betekent minder licht op de sensor en daardoor tragere sluitertijden.

Ik zou zeggen... probeer het eens, gewoon bij wijze van proef.

Succes,

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Nou idd! De flitser klapt al heel snel op in de automatische standen!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
jpcanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2007 19:29

Digilike schreefCOLONJe kunt hem op de automatische stand zetten of de P-stand. Ik weet niet wat je hebt gebruikt?
Ik heb de P stand gebruikt, juist omdat ik dacht: dan wordt alles aitomatisch gekozen en heb ik een snelle snapshot van het moment. Met de hoop dat alles in focus zou zijn.
Digilike schreefCOLONHoewel je in de P-stand wel nog het diafragma kan wijzigen.
Je kan dan over- of onderbelichten. Dat wordt dan in de camera met de sluitertijd gedaan.
Digilike schreefCOLONMaar veruit de voorkeur heeft de AV stand waarbij je dus een klein diafragma (=groter f-getal) kiest. Wellicht zal je - afhankelijk van de lichtomstandigheden - dan wel een statief moeten gebruiken of je ISO waarden omhoog moeten gooien.
Soms heb je de tijd niet om zo'n opstelling te regelen. Vandaar de vraag voor een snelle manier.

Bedankt voor de tips en uitleg! Ik hoor graag meer!
Canon EOS 400D + sigma 18-200 + EF 50/1.8
jpcanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2007 19:29

Ik type een reactie op een post en meteen 3 nieuwe reacties! Wat een heerlijk forum :) Bedankt voor jullie tips en opmerkingen. Ik ga "droog oefenen" :)
Nog meer tips en opmerkingen zijn meer dan welkom!
Canon EOS 400D + sigma 18-200 + EF 50/1.8
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

In de P-stand kun je dus ook je diafragma zelf wijzigen. Heb je dat nooit geprobeerd? Als je heel snel wilt snappen dan moet je een automatische stand kiezen. Dat is niet anders denk ik. Een spiegelreflex is geen compactcamera die je snel uit je broekzak haalt om foto's te nemen. Dit kost iets meer tijd. Hoewel in de AV-stand en met draaiwiel je toch al snel het goede diafragma te pakken hebt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
jpcanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2007 19:29

Digilike schreefCOLONIn de P-stand kun je dus ook je diafragma zelf wijzigen. Heb je dat nooit geprobeerd?
Dat zie ik inderdaad nu pas! Dit werkt echter niet meer als ik de flitser uitklap, dan kan ik alleen maar onder- of overbelichten.
Digilike schreefCOLONAls je heel snel wilt snappen dan moet je een automatische stand kiezen.
Ik zie dat de AUTO stand ongeveer dezelfde diafragma instelling pakt alleen dan wordt er standaard geflitst. Zorgt de fliter er dan weer voor dat alles in focus is? Ik voel me nu wel een hele erge beginner :oops:
Canon EOS 400D + sigma 18-200 + EF 50/1.8
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

jpcanon schreefCOLONIk heb de focus punten op de foto gezet. Ik zie dat de linkerpersoon de focus heeft, maar ik wil een totaal-focus... iemand een oplossing?
Zoek eens in je handleiding naar A-dep.
Camera Obscura
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

De A-DEP stand lijkt me hier het meest geschikt. Alle focuspunten worden gebruikt om op schep te stellen. Als beide personen op een focuspunt vallen kiest de camera automatisch het bijpassende diafragma en sluitertijd. [Edit] zie Friso. :wink:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

@jpcanon: bij mijn weten is de flitser er o.a. voor om de sluitertijd te verkorten en zo bewegingsonscherpte te voorkomen. Dat heeft niet zozeer met je AF (en scherptediepte) te maken. Hoe kleiner je diagragma, hoe langer de sluitertijd is die je nodig hebt. En op een gegeven moment is het zo dat je vanwege lange sluitertijd normaliter niet meer goed met de hand kunt schieten. Op een gegeven moment werkt het omhoog gooien van de ISO ook niet.

Dan heb je

1) Een statief nodig

EN/OF

2) Een flitser.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

jpcanon schreefCOLON
Digilike schreefCOLONHoewel je in de P-stand wel nog het diafragma kan wijzigen.
Je kan dan over- of onderbelichten. Dat wordt dan in de camera met de sluitertijd gedaan.
Bij mijn 30D verandert het duo sluitertijd/diafragma als ik aan het wieltje bij de ontspanner draai, dus zonder over of onder te belichten. De een verandert evenveel als de ander. Kan dus makkelijk een ander diafragma kiezen.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Bij de 400D is dat ook zo. :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
jpcanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2007 19:29

fistkikker schreefCOLON
jpcanon schreefCOLON
Digilike schreefCOLONHoewel je in de P-stand wel nog het diafragma kan wijzigen.
Je kan dan over- of onderbelichten. Dat wordt dan in de camera met de sluitertijd gedaan.
Bij mijn 30D verandert het duo sluitertijd/diafragma als ik aan het wieltje bij de ontspanner draai, dus zonder over of onder te belichten. De een verandert evenveel als de ander. Kan dus makkelijk een ander diafragma kiezen.
Precies, bij de 400D ook :) Alleen werkt het niet meer als je de flits openklapt.
Canon EOS 400D + sigma 18-200 + EF 50/1.8
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Dan moet je eerst je diafragma instellen voordat je je flitser activeert :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar