Vier kinderen en een wieg

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Onlangs wat foto's geschoten voor een gezin dat een kindje verwachtte. Inmiddels is de zoon, Wijnand, geboren. De foto waarop de gehele wieg in beeld is gebracht prijkte op het geboortekaartje. Graag jullie commentaar op de foto's. Ik weet dat het misschien wat standaardfoto's zijn, maar de ouders wilden het graag zo!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Erg fraai. Mooie opzetting naar sepia.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik vind de oude wieg, ouderwetse kleren en de kleuromzetting leuk.
Alleen de achtergrondvervaging vind ik niet zo netjes gedaan, vooral bij het haar van de kinderen.
Ook storen mij de moderne dingen die je ziet op de foto zoals de opstapjes.
Hiervoor waren fruitkistjes of iets dergelijk denk ik mooier geweest.
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Tot zover bedankt voor de reacties.
De achtergrondvervaging bij foto 1 is inderdaad wat minder, maar later is dit nog aangepast en op het kaartje is het helemaal perfect.
Een goede tip vind ik het gbruik van veilingkistjes. Die zal ik een eventuele volgende keer zeker in mijn achterhoofd houden. Bedankt!!!

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
Jen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 674
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 20:01
CONTACTCOLON

Zeker geen standaardfoto's!!
Prachtig gedaan alleen heb ik hetzelfde gevoel bij de opstapjes...tip voor de volgende keer!
TOP gedaan!
[size=75]<i>Since january 2007 Eos 400D shooter...</i><b>
Check ook eens mijn website <a href="http://www.jenneferhessels.nl">jenneferhessels.nl!</a></b>

[/size]
stavros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 521
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 10:25
WoonplaatsCOLON Mechelen

Jen schreefCOLONZeker geen standaardfoto's!!
Prachtig gedaan alleen heb ik hetzelfde gevoel bij de opstapjes...tip voor de volgende keer!
TOP gedaan!
Idem
Die vervagingen zou ik ook achterwege laten.
Maar das een kwestie van smaak.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Leuk. Je hebt hier door de sepia omzetting en de vignettering geprobeerd om de foto een oud gevoel mee te geven. Ook de wieg en de kleding hebben daar aan meegeholpen.
In die foto's uit de oude doos is die vignettering veel geleidelijker, je zou dit in Photoshop ook kunnen nabootsen door de doezelaar (feather) wat hoger te kiezen. Die oude foto's hadden ook altijd erg veel ruis, de filmpjes waren nog niet zo goed en fijnkorrelig. Ook die korreligheid kun je toevoegen met het ruisfilter.
Als laatste: die oude camera's en lenzen waren nog lange niet zo optimaal als tegenwoordig. De scherpte liet dus ook vaak iets te wensen over. Een licht gaussiaans filter kan helpen om ook hier het gevoel van 'vroeguh' te benaderen
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Bedankt weer voor deze reacties.

@stavor: Bij de eerste foto was het niet mooi geweest om geen vervaging toe te passen omdat op de achtergrond een rood/wit gestreept zonnescherm zichtbaar was. Ik had misschien een andere locatie moeten kiezen, maar de ruimte in de achtertuin was beperkt en had ook moeite met de lichtval. Het is nu eenmaal bijna niet te doen om met die wieg een eind op stap te gaan. :wink:

@Martin: Inderdaad heb ik geprobeerd om de foto's een oud gevoel mee te geven. Die vignettering had ik misschien beter op moeten letten. Voor wat betreft de ruis en een onscherp filter: het kaartje is gedrukt op papier met een 'profiel', een beetje gebobbeld, wat de scherpte en de ruis van de foto ook een beetje beïnvloed. Dus dat zit eigenlijk wel goed, maar gewoon voor een gewone foto zou dat inderdaad mooier zijn. Ik zal er eens mee experimenteren.

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik lees net over dat rood/wit gestreepte zonnescherm en........
als je een perfecte foto wilt produceren (en wie wil dat nou uiteindelijk niet?) moet je aandacht besteden aan detail. Het plastic opstapje was al genoemd, ik zag zelf nog moderne sportschoenen bij het meest linkse meisje op foto 1. Ook dat zonnescherm hoort daar natuurlijk bij.
Die details kun je het beste verzorgen bij het maken van de foto. Dat het meer tijd kost om een foto te maken op die manier kun je rustig op de koop toe nemen, het zal het resultaat alleen maar ten goede komen. Bovendien scheelt het je een veelvoud van de tijd in het nabewerken. Het zonnescherm had je waarschijnlijk eenvoudig even omhoog kunnen halen. 1 minuutje werk, je bent waarschijnlijk een uur bezig geweest met shoppen :wink:
Om e.e.a. te relativeren: ik heb er ook nog steeds moeite mee hoor, ik betrap mezelf ook nog steeds op gemaakte fouten.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Weer bedankt voor je reactie Martin. Hier leer ik veel van. De schoenen van het meisje waren me eigenlijk nog niet opgevallen. Dat zonnescherm is inderdaad jammer en ik heb er veel tijd ingestoken om te shoppen. Het probleem bij zulke foto's is meestal dat het snel moet omdat de kinderen het beu raken. Zo had ik vele foto's gemaakt, waarvan er maar enkele goed genoeg waren. Zo kijkt op de ene foto het meisje weer de andere kant en op de andere foto is de jongen weer ergens anders mee bezig. Op den duur maar een pop in de wieg gelegd zodat de jongen zich daar mee bezig kon houden zoals op de foto's te zien is.

Maar bedankt voor je tips, hier kan ik zeker wat mee.

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Het probleem bij zulke foto's is meestal dat het snel moet omdat de kinderen het beu raken
Kinderen zijn samen met (huis)dieren ook de meest moeilijke onderwerpen om te fotograferen. Bij een situatie als deze geldt een goede voorbereiding nog meer. Eerst de wieg klaarzetten, omgeving schikken, camera instellen en dan pas de modelletjes er bij halen. Als je alles klaar hebt staan is het fotograferen een kwestie van een paar minuten.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Ik heb trouwens nog even gespeeld met de tips die jij mij gegeven hebt Martin. Ik heb de foto nu vierkant gecropt, wat ik persoonlijk mooier vind, maar de klant wilde een ronde crop. Verder verkies ik persoonlijk de tweede foto boven de eerste, maar de klant wilde de hele wieg in beeld, wat natuurlijk ook weer wel begrijpelijk is.
Verder heb ik een noise-filter over de foto gegooid en een lichte Gaussian Blur.

Hoe komt deze over?!? Mooi oude doos of oud papier doos?!?

Afbeelding
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Hmm, sorry, het begint wel een beetje one-man show te worden zo :oops:
Het gaat zeker de goede kant op zo. Misschien nog iets minder contrast? Die oude foto's hadden immers ook niet het contrast dat moderne film heeft.

Hij blijft maar zeuren he? :wink: Excuus als het zo over komt, maar het is niet zo bedoeld hoor.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Nee het komt totaal niet zeurderig over!! Iedere tip is er één.
Ik zal morgen nog eens proberen om een beetje te spelen in PS.
Voor dit alles bedankt.

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
Kaylani
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2005 22:50
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
CONTACTCOLON

Bij het zien van de foto's kreeg ik een goed ouderwets gevoel.
Een goede binnenkomer dus, eyecatcher.

Maar na bij wat verder kijken waren er aandachtspunten die bij het lezen van de reactie's al zijn genoemd.

Waar ik naar benieuwd ben hoe je de omzetting naar Sepia hebt gedaan.
Welk programma gebruik je en dan welke instellingen heb je gebruikt.

Ben benieuwd, want dan ga ik daarmee expirimenteren.....
(beter goed gejat dan slecht verzonnen 8) )

Hoor van je.

Groet,
Kaylani
[size=75][b][color=blue]Camera:[/color][/b] Canon 30D [b][color=blue]Lenses:[/color][/b] Canon EFS 17-85 IS USM | Canon EF 50 f/1.8 II | Canon EF 75-300 1:4-5.6 III usm [b][color=blue]Flits:[/color][/b] Canon Speedlite 420 EX[/size]
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Thanks voor je reactie.
Voor de omzetting heb ik gewoon Photoshop CS2 gebruikt.
Eerst de foto omzetten naar zwart/wit via Image --> Adjustments --> Desaturate. Misschien nog een beetje spelen met Helderheid en Contrast. Vervolgens Image --> Adjustments --> Variations. Daar kies ik dan een keer rood en een keer geel en speel ik nog wat met helderheid en contrast e.d. en dan is de opname meestal goed.

Suc6!

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
stavros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 521
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 10:25
WoonplaatsCOLON Mechelen

Die laatste is Toppie :wink:
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Rechthoekige vignettering is duidelijk beter idd.

pp
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar