Deze keer eerst maar even mijn foto's in The Testcase gezet. Ik ben erg benieuwd wat jullie te zeggen hebben over beide foto's.
1.
![Afbeelding](http://www.vamana.nl/EOS%20test/img%20070522%20071-border.jpg)
2.
![Afbeelding](http://www.vamana.nl/EOS%20test/img%20070522%20050-border.jpg)
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
Bedankt voor je reactie. De 2de foto was niet zo zeer bedoeld als foto van Balou, maar meer een soort van landschaps foto, met een in de verte kijkende hond.Dappa schreefCOLONLeuk hondjes, ook goed belicht. Ik weet hoe moeilijk die zwarte monsters zijn, we hebben hier thuis ook een paar Groenendaelers.
Foto 1 is leuk neergezet, weer eens iets anders dan de standaard kopfoto schuin van voren. Leuke alerte blik ook, mooi moment
Foto 2 kijkt niet zo lekker, met die hond daar helemaal links, misschien dat het langs de andere kant van hem beter had gewerkt, zodat het koppie iets meer naar het midden zit (ook weer niet te centraal natuurlijk). Maar wat een beer zeg, die Balou.
Je gevoel over de scherpte deel ik met je. Ik vond zelf al dat er iets 'in de verte' niet helemaal klopt, volgens mij moet dat anders kunnen, maar hoe?fireblade schreefCOLONPracht foto's vooral de eerste. Ik ben het juist niet eens met het commentaar op de tweede foto. Vind het wel apart dat hij zo weg kijkt naar het pad. Wacht zeker op iemand. Maar ik heb wel het gevoel dat de scherpte niet helemaal OK is.
gr. Chris
LensMarkGrob schreefCOLONEr zit helaas geen EXIF informatie meer in de foto's die je hebt geplaatst, dus kan ik niet precies zien hoe en met welke lens je de laatste foto hebt gemaakt.
Ik vermoed even dat je de kitlens gebruikt (18-55mm) en dan op 55mm.
Dan is het maximale diafragma F5.6. De kitlens (bijna elke lens) presteert op maximale zoom en maximaal diafragma eigenlijk op z'n slechts.
Zet het diafragma eens op F7.1 of F8. Probeer wel de sluitertijd kort genoeg te houden, dus 1/100e of 1/160e.
Daarvoor zou je naar ISO200 of 400 moeten gaan, afhankelijk van het de hoeveelheid aanwezige licht. Hoger dan ISO400 zou ik niet doen met jouw 300d, anders neemt de ruis erg toe.
Nog even over de onscherpe neus. Als je focust op de ogen, dan is 1/3 van het scherpte gebied vóór het scherpstel punt ook scherp en 2/3 van het scherptegebied achter het scherpstel punt. Hoe kleiner het diafragma (groot getal) en hoe verder het onderwerp van je af is, hoe groter de scherptediepte wordt.
Ik kijk nu op een ongecalibreerd scherm en zie hier op de eerste foto een beetje een blauwe waas. Fotografeer je op de automatische witbalans? Zet em eens op bewolkt en kijk eens hoe de foto's er dan uit zien. Of stel een handmatige witbalans in op 5600K (voor buiten fotografie).
Graag gedaan.MarkGrob schreefCOLONNog even reageren op jouw laatste reactie.
Leuk dat er ook een reactie terug komt als ik of iemand anders regeert en tips geeft. Ik zie maar al te vaak dat de Topicstarter geen reacties meer geeft na het plaatsen van zijn/haar foto's.
Mijn lens is een Tamron 28-200 mm 1:3.8-5.6.Probeer altijd het diafragma iets kleiner te zetten dan het maximale diafragma van de lens. Afstoppen noemen we dat.
Ik weet niet precies welke 28-200mm je hebt, ik vermoed een 28-200/3.5-5.6.
Bij 28mm is die F3.5 en het diafragma wordt kleiner naarmate je inzoomt. Dus bij 200mm is die maximaal 5.6. Probeer die maximale diafragma's (=de kleinst mogelijke F-waarden) niet te gebruiken om zo meer scherpte te krijgen.
Wat houdt een corpfactor precies in? Die geeft best nog wel een groot verschil. Of 1/149 sec of 1/250.....De sluitertijd is belangrijk dat die kort genoeg is om geen bewogen foto's te krijgen. Hoe verder je inzoomt hoe meer kans op trillingen er ontstaat als je uit de hand fotografeert. Daarvoor hanteren we meestal de vuistregel: Sluitertijd is maximaal 1/brandpuntsafstand. Soms wordt daar ook nog de cropfactor van 1.6 in verwerkt, theoretisch hoeft dat niet, maar kan geen kwaad. In dat geval is de sluitertijd: 1/brandpuntsafstand x 1.6.
Voorbeeld:
Je fotografeer bijvoorbeeld op 149mm (zoals in de laatste foto)
De langste sluitertijd moet dan 1/149 zijn, op de camera kies je bijvoorbeeld 1/160 of korter.
Reken je de cropfactor van de camera ook mee, dan wordt het:
1/149 * 1.6 = 1/238, op de camera kies je dan 1/250 of korter.
We hebben idd nog wel een en ander te oefenen...Afhankelijk van de beweging van het onderwerp, bovenstaande berekeningen zijn namelijk van toepassing bij redelijk stilstaande onderwerpen, moet je een scherpe foto krijgen.
Natuurlijk trilt de ene persoon meer dan de andere, dus is die sluitertijd formule slechte een richtlijn. Gebruik je een bonenzak, monopod, tripod of iets anders om op te steunen, dan kan je ook met een langere sluitertijd scherpe foto's krijgen. Maar dat merk je zelf door veel te oefenen.
Zo ver was ik. Alleen waneer je wat aan moet passen en hoeveel, dat is erg lastig. Soms zioe ik de foto op het scherm en denk ik dat hij goed gelukt is, maar helaas in de computer blijkt het toch weer anders te zijn geworden als ik had verwacht. Gelukkig hoefen we geen rolletjes meer te ontwikkelen en kan ik naar hartelust er op los schieten.Een antwoord op je vragen:
Als je de sluitertijd korter gaat zetten (Tv stand) en er is niet veel licht, dan zal de camera een groot diafragma instellen. Hoe minder licht of hoe korter de sluitertijd hoe verder het diafragma open moet. Bij een bepaalde lens/zoom is dat bijvoorbeeld F5.6. Is dat nog niet genoeg, dan gaat de camera onderbelichten. Het streepje zal naar links verschuiven. Is er echt heel weinig licht, dan zal het streepje bij -2 gaan knipperen.
Door de ISO te verhogen, kan je de sensor gevoeliger voor licht maken en dus een kleiner diafragma/kortere sluitertijd kunnen gebruiken.
Deze 3 dingen: ISO, sluitertijd, diafragma zijn nauw aan elkaar verbonden voor een juiste belichting. Gaat het ene omhoog, moet een of beide andere naar beneden.
Dank je. Ik ben weet heel wat wijzer geworden!Stel dat de scherptediepte in een bepaalde situatie 9cm is, dan zal 3 cm voor de ogen scherp zijn en 6 cm achter de ogen ook (de oren).
Dat is niet altijd voldoende. Daarom moet je of dichterbij of een kleiner diafragma. Bijvoorbeeld een scherptediepte (DOF) van 1,20m dan is 40 cm voor de ogen scherp en 80 cm erachter. Dus neus en oren scherp met alles wat ertussen zit.
Op www.dofmaster.com kan je de scherptediepte berekenen.
Ik zou zelf de parameters op 0 zetten (Set 1 is dat geloof ik)
Dat geeft misschien wat mindere foto's maar je zal toch zelf willen bepalen wat je aan een foto veranderd. Dat doe je tenslotte op de computer.
Succes