Uitleg flitskop gevraagd

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Hallo medeforummers,

Ik zit met een paar vraagjes over de flitskop van Linkstar. Ik heb even een foto geleend van fotoSg om het één en ander te verduidelijken.
Ik ga ervan uit dat er hier op het forum genoeg mensen zijn die antwoorden hebben op mijn vragen;

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78577[/img]

Op de flitskop zitten 5 schakelaars. De eerste die weet ik :wink: , daar zet ik het spul mee aan.

Maar dan;

- De schakelaar "MODEL" te noemen schakelaar 1
- De schakelaar "MODEL IND / BEEPER" te noemen schakelaar 2
- De schakelaar "MODEL VAR / FULL" te noemen schakelaar 3
- De schakelaar "REMOTE" te noemen schakelaar 4

Wie wil en kan mij uitleggen waar deze voor dienen, wat de werking is en welk eventueel effect het heeft op de belichting als de schakelaar op O of I staat.

Een ieder alvast bedankt voor de moeite om me weer verder te helpen.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Jeetje, zat er geen handleiding bij? Slordig zeg. :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONJeetje, zat er geen handleiding bij? Slordig zeg. :wink:
Martin
Nee :cry: Inderdaad slordig, maar ik heb gegoogled op Linkstar Manual, Linkstar Handleiding etc. maar helaas. Niets te vinden. Dus ik denk, dan zijn er hier vast meer op het forum die tegen dat probleem aangelopen zijn, want er zijn nogal wat Linkstar setjes in omloop volgens mij.

Ik heb tevens een set van Falcon Eyes, minder schakelaars en net zoveel handleiding. :cry:

Dus, HELP !!!
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Ik ken de flitskoppen niet... Maar volgens mij kan ik dit wel beantwoorden voor je

- De schakelaar "MODEL" te noemen schakelaar 1
Dit is de schakelaar voor het modeleer licht. Deze zet je aan om van te voren te zien hoedat je licht gaat vallen op je model. Voor het fotograferen zet je deze uit....

- De schakelaar "MODEL IND / BEEPER" te noemen schakelaar 2
Als ik het goed hebt doet deze schakelaar niets anders dan een audio signaal geven als je flitskop weer gebruikt kan worden.

Ik weet niet wat de model ind doet? iemand anders?

- De schakelaar "MODEL VAR / FULL" te noemen schakelaar 3
Dit betekend alleen dat je modeleer licht of variabel is (in te stellen via de draaiknop) of full gaat (volledig licht)....

- De schakelaar "REMOTE" te noemen schakelaar 4
De remote schakelaar zegt dat je hem in slave stand zet. 1 fliters sluit je aan door middel van de kabel aan je camera (of via een remote trigger)... Rest zet je op Remote (overige flitskoppen) en deze gaan vanzelf af zodra je master af gaat. Hiervoor zit normaal ergens een oogje op je flitskoppen.

Ik hoop dat dit voldoende uitleg is?

René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

René,

Alvast bedankt voor je uitleg. Inderdaad is het merendeel wel weer logisch eigenlijk en had ik het mss zelf wel kunnen bedenken :wink:

De flitsers in slave stand werkt prima, ik werk met een radio-trigger. Gaat ook prima.

Alleen die van Model Full/VAR ben ik niet zeker van. Zou best kunnen natuurlijk, maar dan kan je ook gewoon je regelknop op 1/1 zetten. Dan heb je ook Full. Maar mss komt er nog iemand voorbij die dit bevestigd of een ander idee heeft.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

@ Martin; Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen, maar het kwartje wil niet vallen. Ik begrijp het knipoogje niet zo goed. Nu komt het erg sarcastisch over op me (excuseer dat dat zo is). Lijkt me dat je wil zeggen; RTFM, maar dat zou ik nou eigenlijk heel graag willen :wink:
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Model full/var betekent dat je je model light ofwel proportioneel met het flitsvermogen laat varieren ofwel onafhankelijk van je flitsvermogen altijd je model light op vol vermogen laat branden. Voordeel van variabele model light is dat je al een idee krijgt van je verhoudingen van ingestelde vermogens tussen de verschillende koppen

model ind/beeper gebruik je voor de indicatie van het moment waarop de flitser weer klaar geladen is voor de volgende flits. bij beeper geeft ie op dat moment een piep, bij model ind gaat het model light pas aan als je flitser geladen is.
Laatst gewijzigd door 1 op eric_nl, in totaal 23 keer gewijzigd.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

:D Nee hoor, absoluut niet sarcastisch bedoeld. Neemeniekwaluk als dat zo overgekomen is.
Als ik bedoeld had dat je de handleiding eerst maar eens moest lezen had ik dat er wel gewoon neergezet.
Trek je d'r maar niet teveel van aan.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLON:
Trek je d'r maar niet teveel van aan.
Martin
Doekverderooknie. Ik kon me het ook al niet voorstellen dat je dat bedoelde.

@Eric; Bedankt, zo zijn we weer een stapje verder in de ontbrekende handleiding.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat ik ook mis in het stukje remote is het volgende.

Volgens mij is het zo dat bij remote de flitser af gaat op
a) De ingestoken kabel of daaraan verbonden radio-trigger
b) Een infrarood signaal door de lichtgevoelige cel bovenop de flitser
c) Een ander sterk lichtsignaal door de lichtgevoelige cel bovenop. Dit kan de andere flitser zijn of een flitser bovenop je camera

Voor optie b en c moet er natuurlijk een "zichtbare lijn" tussen de flitser en de bron zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

myrddin schreefCOLON Ik weet niet wat de model ind doet? iemand anders?
Is dat niet dat je instellicht even uitgaat bij de flits, zodra dit weer aangaat kun je weer een foto maken. Dit is bij mij (falcon eyes) de stille variant van weten dat de flitskop klaar is voor de volgende opname.
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Hmm, volgens mij hoef ik al niks meer toe te voegen, is compleet zo ;)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Handleidingen zijn in de maak. Vanwege tijdgebrek (wat wel steeds weer beter wordt) duurt dat ff.. En je hebt inmiddels ook al een mail van me gehad Brian ;-)

Overigens zit er bij weinig merken echt goede handleidingen hoor, dus slordig van Linkstar, slordig van FE.. en ga zo maar door. Maar omdat er dus wel wat vraag naar is worden ze momenteel maar door mezelf geschreven en komen ze binnenkort beschikbaar!
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Zou ik gelijk een "Hoe zet ik de softbox in elkaar" manual toevoegen ;)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Die heeft hij al :wink: Vanmiddag opgestuurd en komt ook binnenkort als downloadable PDF beschikbaar op m'n site.
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

myrddin schreefCOLON- De schakelaar "MODEL" te noemen schakelaar 1
Dit is de schakelaar voor het modeleer licht. Deze zet je aan om van te voren te zien hoedat je licht gaat vallen op je model. Voor het fotograferen zet je deze uit....
Met het laatste niet eens, je kan het gewoon aan laten staan tijdens het fotograferen. Het zou wel erg onhandig zijn als je die steeds uit zou moeten zetten bij het maken van een opname.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je flitser flits sterker dan het modellicht schijnt, dus je ziet daar ook niks van op je foto.
Je kunt het gebruiken als je foto's maakt met langere sluitertijden. Dan kan een modellicht wel weer storend zijn.
Tevens vind ik de modellampen ook wel prettig omdat ik dan zelf in een donkere studio ook nog wat kan zien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

@ Allemaal; Bedankt voor jullie snelle reacties.

@ Cor; Bedankt tot zover voor de goede service via e-mail.

@ Mezelf; Zo, ga nu maar weer eens een beetje spelen met je nieuwe spulletjes. :lol:
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Robert62 schreefCOLONMet het laatste niet eens, je kan het gewoon aan laten staan tijdens het fotograferen. Het zou wel erg onhandig zijn als je die steeds uit zou moeten zetten bij het maken van een opname.
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Robert62 schreefCOLONMet het laatste niet eens, je kan het gewoon aan laten staan tijdens het fotograferen. Het zou wel erg onhandig zijn als je die steeds uit zou moeten zetten bij het maken van een opname.
Tja dat krijg je als je 10 jaar niet met studio apparatuur hebt gewerkt :) vind toch dat ik aardig ver ben gekomen met de interpretatie van de instellingen van de flitskop ;)
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar