Zonne(n)kap en UV filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Ik ben net in het bezit van de Canon 70-300 IS USM.
Blij!

Toch wat vraagjes:

- de zonne(n)kap die erbij hoort is rete-duur (€35,-) is dat de moeite waard of voldoet een UV-filter alleen?
- op bol.com zijn er Hama UV-filters vanaf €10,- is dit een verstandige
keus?
- kan ik *en* een UV-filter, *en* een zonne(n)kap tegelijk plaatsen?

Graag geen off-topic of URL-verwijzingen.

Alvast bedankt!!!
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ja zonnekap is belangrijk, vermindert flare en geeft beter contrast. Kopen dus!
Ik heb mijne overigens origineel voor 25 euro nieuw bij Japancamera gekocht.
UV-filters altijd van een goed merk nemen, dus geen Hama. Koop een Hoya HMC of B+W.
Zonnekap en UV filter kan uiteraard samen gebruikt worden.
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

CanonRob schreefCOLONKijk voor de zonnekap ff op factoryprices.nl scheelt zomaar de helft.
Bedankt voor de tip! Echter...

€38,- http://www.factoryprices.nl/product_inf ... s_id=24647
€29,- http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... on_ET_65B/

Iemand nog goedkoper?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je dat te veel vind, kun je ook een flexibele rubberkap van bijvoorbeeld hama jopen. Het belangrijkste is, is dat je rechtstreeks licht op je lens voorkomt. Dus een voordeliger model kan ook. Alleen zul je even moeten opletten of de rand niet te zien is in groothoekstand..
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Peije schreefCOLONAls je dat te veel vind, kun je ook een flexibele rubberkap van bijvoorbeeld hama jopen. Het belangrijkste is, is dat je rechtstreeks licht op je lens voorkomt. Dus een voordeliger model kan ook. Alleen zul je even moeten opletten of de rand niet te zien is in groothoekstand..
Bedankt! Op japancamera inderdaad €25,-
Maar het is dus wel de moeite waard vindt iedereen?
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

rkrijger schreefCOLON
Peije schreefCOLONAls je dat te veel vind, kun je ook een flexibele rubberkap van bijvoorbeeld hama jopen. Het belangrijkste is, is dat je rechtstreeks licht op je lens voorkomt. Dus een voordeliger model kan ook. Alleen zul je even moeten opletten of de rand niet te zien is in groothoekstand..
Bedankt! Op japancamera inderdaad €25,-
Maar het is dus wel de moeite waard vindt iedereen?
Ja dat vindt iedereen! :D
Die dingen zijn belachelijk duur, maar de originele kappen passen wel perfect. Verder vraag ik me altijd af waarom iedereen altijd beknibbelt op 10,= als je lenzen van 500+ euros koopt. Kijk, een uv filter op een 50mm die zelf 89,= kost is natuurlijk niet zinnig, maar op een lens als dit wordt het rendabel en dan moet je gewoon kwaliteit nemen, anders is het zonde van de lens.

just my 2 cents
groeten Sarpa
kap voor 25euro, 10,- verzendkosten, had je beter gelijk een originele kap mee kunnen nemen...
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Sarpa schreefCOLONkap voor 25euro, 10,- verzendkosten, had je beter gelijk een originele kap mee kunnen nemen...
De orginele kap was/is bij digitalstreet op dit moment niet leverbaar en bovendien geprijsd a €42,-

Dus...

Verder heb je wel gelijk over dat beknibbelen. Maar als Hollander wil je gewoon *nergens* teveel voor betalen.
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

kap en een goed merk uv filter is van essentieel belang.

Zonder kap kun je last hebben van flares en een uv filter is toch je eerste bescherming tegen krassen op je lens.

Gr
jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Canon Jack schreefCOLONkap en een goed merk uv filter is van essentieel belang.

Zonder kap kun je last hebben van flares en een uv filter is toch je eerste bescherming tegen krassen op je lens.

Gr
jack
Hoe wil jij je lens krassen als er een zonnekap op zit?
Diep met een schroevendraaier er in?
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Sarpa schreefCOLON Die dingen zijn belachelijk duur, maar de originele kappen passen wel perfect. ...
Da's maar hoe je het bekijkt. Lens van de TS is geen EF-S dus geschikt voor fullframe.
Dat betekend dat de standaard zonnekap eigenlijk veel langer zou kunnen zijn omdat je alleen het centrale deel van de beeldcirkel gebruikt.
Bij een 70-300 scheelt dat vele cm's.
(tenzij TS een fullframe camera heeft natuurlijk)

Ik had daar niet eerder over nagedacht maar ontdekte dat vorige week.
Kocht een 10-22 en wilde een zonnekap. toen bleek dat het dezelfde is als die ik al had voor mijn 16-35!
Op 10mm geeft ie geen vignettering dus dat betekend dat ie op 16mm langer kan zijn!
Met vriendelijke groet.
CanongLas
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

kwanon schreefCOLONUV-filters altijd van een goed merk nemen, dus geen Hama. Koop een Hoya HMC of B+W.
Zonnekap en UV filter kan uiteraard samen gebruikt worden.
Bedankt.
Ik zie wel een "gewone" Hoya (28 Euro):
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... cts_id=614

En een SHMC (43 Euro):
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... cts_id=513

Geen info. Wat het verschil is.
Maar filter plus zonne(n)kap is toch al weer een slordige €50 (minimaal)...

En dan past het ook niet meer in mijn tas...
(zucht)
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Een zonnekap kun je meestal ook achterstevoren op je objectief draaien, zodat de kap nauwelijks extra ruimte in je tas inneemt.

Vraagje terzijde: waarom vraag je ons om geen URL's te plaatsen? Je ziet in je eigen posts dat dat erg kan helpen.
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Jamie schreefCOLONVraagje terzijde: waarom vraag je ons om geen URL's te plaatsen? Je ziet in je eigen posts dat dat erg kan helpen.
Ja, waarom plaatsen jullie eens niet wat URL's! ;-)
Houd me aanbevolen!
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Ik stelde toch echt een serieuze vraag... :roll:
rkrijger schreefCOLONGraag geen off-topic of URL-verwijzingen.
rkrijger schreefCOLONwaarom plaatsen jullie eens niet wat URL's! ;-)
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Jamie schreefCOLONIk stelde toch echt een serieuze vraag... :roll:
Ah. Bedoel je dat! Daar komt het misverstand vandaan.
Met "geen URL-verwijzigingen" bedoelde ik dat ik geen wiseguy opmerkingen wilde in de trant van "kijk hier maar op het forum, daar heb je een 37 pagina lange thread met antwoorden op jouw vragen!"

Maar URL-verwijzingen naar product-tips zijn natuurlijk van harte welkom!!!

Grappig.
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Misverstand opgelost! :D
Maar dan ga ik je alleen een URL geven naar een goedkope leverancier van UV-filters: www.factoryprices.nl. Let wel op dat je alleen producten bestelt die op voorraad zijn, anders lopen de levertijden nogal op.
URL's naar inhoudelijke informatie heb ik plenty, maar die staan hier op het forum en die wil je niet hebben 8)
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Jamie schreefCOLONMisverstand opgelost! :D
Bedankt voor de URL met de prijzen!
Aangezien het een lens met roterend zoom element is (waar de filter op moet) had ik begrepen dat er geen circulair polarisatie-filter op kon. Maar goed, ik wil in eerste instantie toch alleen een UV/protect filter. Dus het lijkt me dat die B+W van ergens-in-de-twintig Euro voldoende is. Hama maar beter niet pakken!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Je bedoeld dat het voorste element draait ? Daarkun je een pola filter opdoen. (Zie ook het topic in tutorials in aanbouw hierover...)

Om het pola filter in te stellen, moet je alleen het filter draaien na het scherpstellen, anders draai je het filter mee. Dat kan prima.
rkrijger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:05

Peije schreefCOLONJe bedoeld dat het voorste element draait ? Daarkun je een pola filter opdoen. (Zie ook het topic in tutorials in aanbouw hierover...)

Om het pola filter in te stellen, moet je alleen het filter draaien na het scherpstellen, anders draai je het filter mee. Dat kan prima.
Dat bedoel ik! Als je het filter draait dan verkloot je de focus niet?
Heb ik afgelopen weekend even mee zitten stoeien (met de focus) en het kwam op mij over dat je vrij snel uit focus bent als je handmatig draait...
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Het beste doe je die de eerste paar keren met 2 handen. Zo'n pola filter heeft 2 duidelijke ringen. Met 1 hand hou je het voorste gedeelte van je lens en het vaste gedeelte van je pola filter vast, en met je andere kun je dan het filter zelf draaien.

De eerste keren oefen je het beste vanaf een statief oid....

Overigens. Je Pola erop laten zitten als je scherpstelt, heeft wel het leuke dat je de verschillende mogelijkheden ziet voorbij komen... Natuurlijk niet scherp, maar je ziet dan waar je een accent op kan leggen....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar