avond foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
bullsnake
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2004 23:02

Het wil me maar niet lukken foto's in het donker te maken van mensen dan veel te weinig licht mijn flitser gaat flikkeren hoe kan ik savonds mooie foto's maken ik heb alleen de ingebouwde flitser :!:
gr petra
Takki

probeer es de Av stand met de ingebouwde flitser.
zet het diafragma op f9 bv, als je maar niet voor een kleinere diafragma gaat, anders is een statief raadzaam te gebruiken.
zet de ISO op 400 of 800, anders als het erg donker is in de kamer, gebruik dan ISO 1600.
verder zou ik de witbalans op AWB zetten, gaat meestal goed hoor als je maar een flitser gebruikt voor binnenhuis.
en de belichtingscompensatie zou ik op 0 zetten.
voor de zekerheid kan je je camera op RAW zetten, leuk voor later. de witbalans en de belichting kan je dan aanpassen.

maar 1 belangrijke vereiste: pas op voor bewegingsonscherpte als je binnen fotografeert.
en als je maar de Av stand gebruikt, het is niet echt een hele goed optie, maar de kans op goede foto's is groter. omdat de achtergrond (die op de foto komt) dan ook juist belicht wordt.
(de M stand is wat ingewikkelder, maar probeer Av maar eerst)
bullsnake
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2004 23:02

ik ga het zeker ff uitproberen bedank voor de reactie
gr petra
Takki

let op de werkwijze.

als je de Av stand gebruikt met de interne flitser...dan moet je ook na de flits effe goed stilstaan, want de achtergrond/omgeving moet ook belicht worden...maw de sluiter gaat dicht NADAT de belichting gebeurd is voor de achtergrond.

de flits is voor de voorgrond/object/persoon en de extra belichtingstijd is voor de achtergrond. kijk es verder naar het volgende.

p.s. ik ben wel benieuwd naar de foto's hoor!
Gebruikers-avatar
jurgen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:01

het gebruik van de flits verpest eigenlijk altijd de sfeer die er was zonder de flits. Niet zo raar natuurlijk omdat je eigenlijk een 500w bouwlamp op je onderwerp zet.

Als je wilt fotograferen met beschikbaar licht (available light) kies dan de P stand en een hoge ISO waarde. P zal proberen je sluitertijd sneller dan 1/30 te houden. Je kunt eventueel je F nog verlagen. (kleinere F waarde=meer licht)
Als je onderwerp redelijk stil zit kun je bij 1/30 een goede foto maken.
Zorg dat je diafragma zo groot moegelijk is, zo vang je zoveel mogelijk licht.
Voor binnen gebruik ik altijd m'n 50mm F1.8 prime. Die zet ik dan ook op F1.8
Laatst gewijzigd door 1 op jurgen, in totaal 26 keer gewijzigd.
Takki

jup Jurgen, dat kan ook...zonder flitser een avond foto maken.
moet je wel een redelijk lichtsterke lensje hebben.

het is raadzaam om een statief te gebruiken.

maar nogmaals:
als je de Av modus gebruikt, denkt de camera ook aan de achtergrond. er wordt een relatief lange sluitertijd gebruikt terwijl de flits voor de voorgrond bedoeld is.
Roger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 21:08
WoonplaatsCOLON Zyfflich

Het flikkeren van de flits is een ingebouwde functie van de camera. Dit gebeurt waneer er onvoldoende licht is om automatisch scherp te stellen. Eigenlijk een autofocus hulp licht. Vervolgens bij het afdrukken geeft de camera wel een gewone flits.

Misschien overbodig maar gewoon even ter informatie. :)

Groeten,
Roger
[size=75]Canon 300d - EFS 18-55 - EF 55-200II USM - EF 50 f/1.8 II - Tamron 100-300 - Sigma 18-50 F2.8 DC - Speedlite 420EX - BG-E1 Batterygrip en een nog andere toellie[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar