Wat doe ik nu toch fout?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Gtranquillity schreefCOLON
Als je graag dichtbij je onderwerp wilt kruipen (lees macro-foto's wilt maken) dan zou ik eerder voor een macro lens gaan kijken.
Voorbeelden van een goede macro lens zijn:
* Canon EF 100/2.8 MAKRO USM
* Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO DG
* Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI
Thanks! Heb je toevallig ervaring met één van de bovenstaande lenzen?
Nee jammer genoeg niet, maar uit test blijkt dat de Tamron toch wel de beste is.
Zie ook voor de rest de posts van kudo in Macro-topic-deel, die heeft die lens en heeft erg mooie resultaten!
Ehh... wat is CS? :oops:
CS betekent Creative Suite, dat is de nieuwste versie van Adobe Photoshop (zie ook -> http://www.adobe.com/products/photoshop/overview.html
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Het betreft hier een Javascript dat onder PS bepaalde dingen gaat uitvoeren op basis van de contrasten en groottes van je foto's

Onder PS 7 zal je de Scripting Engine van Adobe moeten installeren om deze aan de praat te kunnen krijgen, deze is gratis verkrijgbaar op de website van Adobe.

1) Download het script http://www.digitallyactive.com/files/SharpenGUI.js
2) Plaats deze in de "\Program Files\Adobe\Photoshop CS\Presets\Scripts"
(note : bij PS 7 zie je deze folder niet totdat je de scripting engine hebt geinstalleerd)
3) Open PS
4) Open een foto
5) Ga naar : File > Scripts > SharpenGUI
deze komt met een dialoog
6) Bij sharpening strength zet ik hem op 6
7) OK, hij z'n acties uitvoeren.

In je history tab zie je als laatste "Flatten Image" staan, klik op de entry erboven en je ziet er 2 layers bij komen, hiermee kun je nog verder tweaken op de lagen zelf, dmv de opacities.

Dus eerst de scripting engine downloaden en installeren wanneer je photoshop7 gebruikt

http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ileID=1469
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Nr1 was mooi geweest met een kleiner diafragma(hoger getal) zodat alle stekels scherp waren geweest nu is er een klein gedeelte scherp. Nr2 is volgens mij in z'n geheel onscherp, denk door een te lange sluitertijd, Nr3 is top, Nr4 wat rommelig, takken erachter zijn storend. Voor de rest blijven oefenen met diafragmawaardes, je zit er hier dicht op dus dan is je scherptediepte heel beperkt dus hogere waardes gebruiken. Bevalt het script? Heb je het al op andere foto's geprobeerd?
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

joboris schreefCOLONNr1 was mooi geweest met een kleiner diafragma(hoger getal) zodat alle stekels scherp waren geweest nu is er een klein gedeelte scherp.
Ik had er nog een gemaakt met een kleiner diafragma --> [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6717[/img] Hier zijn de stekels wél allemaal scherp. Ik zelf vind de andere echter mooier :)

Nr2 is volgens mij in z'n geheel onscherp, denk door een te lange sluitertijd
Op het orgineel (of een iets groter formaat) niet, de top is scherp, de rest onscherp
Nr4 wat rommelig, takken erachter zijn storend.
Was me niet zo opgevallen, maar je hebt gelijk...
Voor de rest blijven oefenen met diafragmawaardes, je zit er hier dicht op dus dan is je scherptediepte heel beperkt dus hogere waardes gebruiken.
Heb de camera pas een maand, dus er valt idd nog veel te leren! Ik ga mijn best doen :)
Bevalt het script? Heb je het al op andere foto's geprobeerd?
Yep, bevalt prima! Heb het nog niet op andere foto's geprobeerd, maar dat gaat in de toekomst zeker gebeuren! Thanks!!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik vind de geheel scherpe stekelbol zelf het mooiste van de 2 eigenlijk...
Zegt me net iets meer...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Marieke schreef:
kijk eens op http://www.dofmaster.com/dofjs.html, dan krijg je een beetje idee hoe nauw het soms luistert met scherptediepte.

Die pagina heb eens bekeken, fantastisch!!!!!!! Het is gewoon teveel om van het scherm te bestuderen en heb dan ook afdrukken van de hoofdstukken gemaakt.
Geweldig die scheptediepte calculator die je kunt maken. In tegenstelling tot oude analoge lenzen met handinstelling heb je nu bij de AF lenzen deze info niet meer op je lens staan.
Als je dus echt een mooie scherpeplaat wilt maken is het uitermate handig als je zo'n calculator gemaakt hebt en bij je hebt.
Ik ga dat in ieder geval doen!!
Heb je een palmtop dan kun je zelfs een programma downloaden om hierop de benodigde berekeningen te maken. Jammer die heb ik niet dus voor mij wordt het even fröbelen.

Marieke, t.a.v. de lens instellingen heb ik echter een vraag. De focus lengte van de lenzen moet bij de 300D worden vermeningvuldigd met de factor 1,6. Heb jij kennis van dit prograama en weet jij toevallig hoe dit in dit programma moet??
Mariek Nogmaals bedankt voor deze schitterende informatie.

Even verder in de discussie is door (Xias) verwezen naar een boek van Freeman in het 20D Forum. Ik heb een boek van Freeman met dezelfde titel Maar mijn ISBN nummer is anders nl. 90-5764-220-44.
Is dit hetzelfde boek????? Wie weet dit????
dit boek geeft inderdaad veel voorbeelden van composities en bewerkingen. Echt leerzaam. De info over de scherpte diepte instelling wordt hierin echter niet zo behandeld als op de Marieke genoemde web pagina.

Gerard
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Gerard,

Hoe dat met die 1,6 zit, weet ik niet zeker. Ik denk dat het niet uitmaakt, omdat de DOF bepaald wordt door je diafragma en brandpuntsafstand, en die worden door de cropfactor niet gewijzigd (er wordt alleen een kleiner beeld vastgelegd dan je met zo'n zelfde lens zou zien op een analoge camera).

Ik gebruik zelf die tabellen niet op die manier, maar meer om inzicht te krijgen in het feit dat het soms echt nauw luistert. Ik heb zelf ook geen palmtop, maar heb ook vaak niet zoveel tijd voor het nemen van een foto. Mij ging het er meer om dat ik de werking begreep, met tekeningen en berekeningen. Als dat in je hoofd zit, kun je later wat weloverwogener voor een bepaald diafragma kiezen, of de afstand tot je onderwerp vergroten of verkleinen.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Marieke,

Ik ben het met je eens. Heb ook geen palmtop (zoals ik al schreef). Maar als het echt nauw luistert kan zo'n papieren calculatorschijf handig zijn.

Gerard
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

wat bij mij vaak er goede resultaten geeft is het gebruik van de A-DEP stand van mij 20d (weet niet of de 300D die ook heeft ??) als je dan alle focus punten aanzet bedenkt de camera zelf hoeveel scherptediepte hij nodig heeft ok alle focuspunten scherp te krijgen, en pas daarop het diafragma aan. dus als je camera het kan, probeer het eens

Het schaakbordje staat bij moeders (en daar kom ik voorlopig niet) maar ik ga vanmiddag de bossen in. Ik zal het eens proberen met f11 of hoger, een hogere ISO, etc. In ieder geval is er licht genoeg vandaag :)[/quote]
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

Marieke schreefCOLONBij de foto op de link zijn de sprietjes die erbovenuit steken ook niet scherp, maar die zijn zowieso minder lang en steken niet naar voren (richting camera) maar schuin omhoog uit, zodat de afstand tot de camera wat minder snel in gevaar komt, dan bij een blad van een cm of 5 dat recht naar voren steekt.

Als je in stand P fotografeert gaat de camera standaard voor het grootst mogelijke diafragma (kleinste getal) met de grootst mogelijke sluitertijd. Afhankelijk van de zoomstand waar je instaat wordt het bijbehorend maximale diafragma gekozen, daarna wordt belichting gemeten en bijpassende sluitertijd gekozen.

Als je in P staat kun je de ontspanknop half indrukken en daarna aan het wieltje draaien, de camera biedt dan andere diafragma/sluitertijd combinaties aan, die ook voor een goede belichting zorgen. Oefen hiermee buiten, want binnen heb je de kans dat ie op 1 diafragma blijft steken, omdat de foto anders onderbelicht raakt.

Bij het groene vierkante (automatische stand) gaat alles automatisch, en heb je er geen invloed op. Ik weet niet welk van de automatische standen je bedoelt, maar schiet minimaal in P. Dan kun je ook je focuspunten aanpassen (knopje rechts achter op je camera en aan wieltje draaien) zodat alleen het middelste focuspunt actief is. Sommige onscherpte wordt ook veroorzaakt omdat de camera van de 7 focuspunten focust op de meeste punten met dezelfde afstand of zo, maar bij een klein object in het midden zit ie er vaak naast.

Mocht je met P die draai niet gemakkelijk in de vingers krijgen, stel dat je Av in op 11 of zo, en schakel daarop over als je een bloemetje of zo wilt fotograferen. Gaat ie knipperen ivm de belichting, dan kun je alleen nog de ISOwaarde opschroeven, maar dat komt de kwaliteit van je foto ook niet ten goede.

Hallo marieke.
Jij weet lekker veel van de camera . jammer dat je niet naast me woont want zo iemand als jij zou ik graag even als lerares hebben want ook ik zit met die problemen van scherp stellen .

Je woont toevallig niet inde Hoeksewaard????? :roll:
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar