Ski Action!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Vorige week voor het eerst foto's van bewegende onderwerpen (in dit geval m'n skiënde dochtertje) proberen te maken. En wat stilstaand en -liggend spul.
Ik vind aktie fotograferen moeilijk en ik vind in de sneeuw schieten moeilijk (vanwege de "kleuren"), laat staan de combinatie.

Vandaar gaarne uw commentaar en (vooral!) adviezen...

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

NB. Ik had helaas niet meer dan 105mm...
En ik heb hier en daar een in-de-weg-snowboarder weggekloond, maar ik zie nu dat ik dat niet overal even netjes heb gedaan... :roll:
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Het zijn wel mooie platen hoor sneeuw e.d. is altijd moeilijk :cry:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
fireblade

Ik moet zeggen dat foto's goed gelukt zijn. Vooral onder die omstandigheden. Lekker scherp, leuke de actie erin. Kortom geslaagd.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Dankjewel zover.
Maar ze kúnnen onmogelijk helemaal goed zijn (ben net begonnen met hobbymatig fotograferen) en ik zou graag leren van m'n eigen fouten.

Waar zitten de knelpunten, wat is voor verbetering vatbaar?

Roept u maar!
fireblade

Wat voor adviezen kunnen we je dan geven?

Foto 1 niet te centraal, goed belicht, scherpte is goed
Foto 2 gelijk aan 1
Foto 3 had iets meer naar rechts gekund en had de gehele schaduw erop gestaan (kleinigheidje achteraf)
Foto 4 is geen actie foto ze staat stil maar laat ook eens mooi de omgeving zien
Foto 5 is ook geen actiefoto maar portret goed belicht, weinig schaduw in het gezicht.
Foto 6 vind ik de minste omdat je de sporen van de machine ziet. Had mooier geweest als het ongerepte sneeuw was. En er is veel donker schaduw in het gezicht van je vrouw.

Maar ik moet nog steeds zeggen het zijn mooie geslaagde foto's vind en het beste advies dat ik je kan geven ga zo door.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

fireblade schreefCOLONWat voor adviezen kunnen we je dan geven?

Foto 6 vind ik de minste omdat je de sporen van de machine ziet. Had mooier geweest als het ongerepte sneeuw was. En er is veel donker schaduw in het gezicht van je vrouw.
Jaaa, die bedoel ik!

In dit geval was die pistebully daar overal zo'n beetje geweest ('s ochtends vroeg), dus er was weinig ongerept. Maar ik had er inderdaad ook niet aan gedacht dat dat wel eens veel mooier zou kunnen zijn, dus dát soort adviezen ja! :lol:

Die schaduwen in het gezicht. Die zijn eigenlijk alleen met een flitser te voorkomen toch? Als je tenminste vanuit die positie wilt schieten. Ik snap dat je je positie en de compositie ook net zolang kunt draaien totdat de schaduwen weg zijn, maar dan wordt je opstelling/compositie slaaf van de stand van de zon en dat kan ook niet de bedoeling zijn?
fireblade schreefCOLON...en het beste advies dat ik je kan geven ga zo door.
Nou, die mag natuurlijk ook. Thx! :o
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Ronplaza,

ik kan alleen maar positief zijn op deze platen. Gewoon goeie platen waar ik niks op kan aanmerken.

Sorry maar ze zijn gewoon heel erg goed.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Het zijn absoluut goede foto's. Ik heb van mijn wintersport foto's meer dan de helft weg kunnen mieteren, omdat het echt moeilijk is om goede foto's maken in die omstandigheden. (strak blauwe lucht, zon, sneeuw.... erg vervelend :wink: ) Gelukkig schiet ik in RAW en kan je met name aan de kleur van de sneeuw nog het e.e.a. sleutelen.

Het valt me op dat alle foto's een verschillende kleurzweem (blauw en paars) hebben, misschien kun je daar nog wat aan doen.

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Madelon schreefCOLONHet valt me op dat alle foto's een verschillende kleurzweem (blauw en paars) hebben, misschien kun je daar nog wat aan doen.
Madelon, hoe en waar pas ik dat het beste aan? Al vóór/tijdens de RAW-conversie (ik heb Camera RAW als plug-in bij PSCS2) en zo ja: hoe?

Of via de R, G en B-nivo's in levels?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Weinig op aan te merken, alleen de witbalans zou ik aanpassen, sneeuw heeft nogal wat kleurzweem, beste is dit in raw aan te passen voor weg te schrijven naar JPG.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Closeshooter schreefCOLONsneeuw heeft nogal wat kleurzweem, beste is dit in raw aan te passen voor weg te schrijven naar JPG.
Dus met het pipetje een absoluut witpunt vinden? Of hoe anders?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Ronplaza schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONsneeuw heeft nogal wat kleurzweem, beste is dit in raw aan te passen voor weg te schrijven naar JPG.
Dus met het pipetje een absoluut witpunt vinden? Of hoe anders?
Die methode gebruik ik ook altijd inderdaad, meestal met sneeuw moet dat geen probleem zijn, is altijd wel een wit punt te vinden, daarna dit recept pasten op de andere foto's.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Ronplaza schreefCOLON
Madelon, hoe en waar pas ik dat het beste aan? Al vóór/tijdens de RAW-conversie (ik heb Camera RAW als plug-in bij PSCS2) en zo ja: hoe?

Of via de R, G en B-nivo's in levels?
Closeshooter heeft de vragen al beantwoord, denk ik. Gaat het lukken?

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Let er wel op, dat je niet een heel erg wit punt pakt, maar een neutraal grijs punt. Een plekje dat helemaal wit is, zou best uitgebeten kunnen zijn, waarbij de waarden dus niet (255, 255, 255) zijn, maar (280, 255, 270) als dat zou kunnen!
Probeer dus een lpaats op je foto te vinden, die echt neutraal grijs zou moeten zijn. Het grijs van de zonnebril is wellicht een optie, of het grijs in haar jas, misschien zelfs een punt in een wolk.
Het voordeel is wel, dat je na klikken meteen ziet of het in de buurt komt!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ok, dank jullie allemaal wel....

Kijk, daar leer ik van!

Cheers
Foosho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2007 17:55

Best netjes gedaan moet ik zeggen. Over de kleurverschillen is al genoeg gepraat en dat ga je fixen :), dus dat laat ik maar.

Ik zou nog iets meer op de achtergrond letten, bij 4 en 5 zitten er precies mensen achter het hoofd wat jammer is.

Je zou de snowboarders nog wat netter kunnen wegclonen zoals je zelf al aangaf.

Ik had bij 6 ze toch in het midden gezet (dus zelfde hoogte maar horizontaal in het midden dus), dan komen ze wat opvallender in beeld, niet volgens de rule of thirds, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd :)
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Foosho schreefCOLON...niet volgens de rule of thirds, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd :)
Haha, nee dat vind ik ook niet altijd het mooist. Het grappige is, dat als er hier in Test, of zélfs in Show foto's worden geplaatst die daar niet aan voldoen, er ALTIJD negatief commentaar op komt...

Ik ga m'n monitor vanavond weer eens kalibreren en dan pak ik die witbalans en het klonen aan...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ronplaza schreefCOLON(ben net begonnen met hobbymatig fotograferen)
Praten we hier dan over een talentje?

Vind ze mooi hoor. ben het er mee eens dat er nog net een kleine blauwe zweem overheen ligt. Dit is goed te zien in de schaduw van je dochter bijvoorbeeld.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

dejong1racing schreefCOLONPraten we hier dan over een talentje?
Haha, ja nou!! Een NATUURtalent!

Maar zonder dollen, ik heb afgelopen januari een 400D aangeschaft en dat was m'n allereerste stap in de hobbyfotografie.
Dankzij dit forum kwam ik er al snel achter dat het een bizar moeilijke materie is, maar ook dankzij dit forum kun je je er wel snel in verdiepen. Elk onderwerp komt wel aan bod en op vragen wordt vaak constructief gereageerd.

Leuk!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar