eerste zelfportret

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

met licht knikkende knieen plaats ik mijn allereerste zelfportretjes. :oops:
Ik weet van de guldensnee etc, maar aangezien ik niet weet hoe ik in adobe de achtergrond simpel en snel kan veranderen, dan maar zo.

Ik heb geen studioapparatuur (helaas, maar gaat komen, hoop ik)

wat me is opgevallen dat mijn "mooie zwarte doek" scherper is dan ikzelf.
Op de 2e foto valt het mee vind ik zelf, terwijl ik niets heb gewijzigd.
Hoe kan ik dit voorkomen?
en verder tips, op- en aanmerkingen zijn ook welkom

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69046[/img]


2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69047[/img]
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

wat me vooral opvalt is dat je erg in de lens probeerd te kijken
iets te naar mijn mening.

misschien net er langs af kijken een idee?
Ik laat mensen altijd net boven de lens kijken
dan is het net iets minder geforseerd.

verder redelijk goed gelukt voor de eerste keer
gewoon nog een keer
en nog een keer proberen :)
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Die onscherpte komt omdat je camera heeft scherpgesteld op je achtergrond tijdens die 10 seconde die jij gebruikte om van achter de camera naar voren te lopen :D Je kunt dat op o.a twee manieren voorkomen:
Zet een voorwerp op de plaats waar jij gaat zitten. De camera stelt dan scherp op dat voorwerp. Zet je zelfontspanner, ren om de camera heen en geef dat voorwerp een schop en ga op die plaats zitten/staan.
Ook kun je met de hand scherp stellen: gebruik ook weer een voorwerp (stoel oid), stel daarop scherp, haal de stoel weg, zet de timer en ga weer op die plaats staan. Dan moet het lukken :wink: Maar tis een heel gedoe, ik weet het.
Die gulden snede, dat kun je achteraf in een programma als PSP of Photoshop heel eenvoudig nog veranderen met behulp van het crop gereedschap. Uitsnijden zoals je de compositie wilt hebben.
Succes met de volgende poging :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

ik zal uitleggen hoe ik het gedaan heb.
ik heb de camera neergezet op statief, krukje waar ik op kon zitten en met de draadloze afstandsbediening gewerkt, ik zat dus al op het plekkie.
Daarbij snap ik niet helemaal hoe op de foto 1 er meer onscherpte is als op foto 2, want met het gemakt van de afstandsbediening hoef ik idd niet meer als een gek te hollen hahaha...

Ik heb zelf deze foto's gecropt, ze zijn normaal wat groter, maar meer zwart doek die ik nou net niet mooi vond ...., maar ja je wilt wat...
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Hmm, das wel frappant. Het enige dat ik nu nog even kan bedenken is dat je de camera laat scherp stellen op meerdere punten en dat nou net het middelste scherpstelpunt jou net niet geraakt heeft. Of misschien dat je een ander scherpstelpunt hebt ingesteld?
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik denk dat Martin de oplossing gevonden heeft. Maar nog een tip: ga als het kan verder van je achtergrond af zitten (1 - 2 meter of zo), de achtergrond wordt dan veel onscherper (of jezelf natuurlijk :)), dat ziet er prettiger uit.
Ook vind ik de foto's beiden nogal slapjes van contrast. Ik weet niet hoe je ze in z/w hebt omgezet, maar dat kan veel beter. Uitgaande van deze versie, zou je in Photoshop (Elements) of een ander pakket, de Levels (Niveau's) eens aan moeten passen. Ik heb zelf alleen Photoshop, en als ik daarin waarden neem van 0 - 0.87 - 161 ziet het er al een stuk frisser uit!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
gerben_cadee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2006 12:32
CONTACTCOLON

de z/w omzetting is inderdaad niet het sterkste van de foto's. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het oogwit dan kun je dat niet echt wit noemen, maar eerder stemmig grijs..

Voor omzetting zijn verschillende methoden te gebruiken. persoonlijk gebruik ik er het liefste een plugin voor die z/w films emuleert, maar het gebruik van de channelmixer is een heel goede tweede (soms zelfs eerste!) keuze. Hiermee kun je (als je het vakje grayscale aanvinkt) per kleurkanaal instellen wat de invloed is op het uiteindelijke resultaat. Veel schuiven tot je een instelling vindt die je het meeste bevalt.

en in het 'voorbewerken' kun je hier al rekening mee houden (met levels kun je de foto alvast wat harder of zachter maken zegmaar).. usm pas ik meestal voor de z/w conversie toe trouwens...

en verder ga ik mee in het advies om een stuk van je achtergrond af te gaan zitten en een zo groot mogelijk diafragma te gebruiken voor een mooie dof :)

Hoop dat je wat aan m'n geschrijf hebt :)
Ofcourse my 40D is a point and shoot camera! If I don't point I get the strangest results, and if I don't shoot I don't get anything at all!
www.gerbencadee.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

over de technieken is genoeg gezegd, wat meestal goed werkt is een klein voorbeeldje, ik heb niets anders gedaan dan een beetje contarst, helderheid verandert, anders aangesneden en een kadertje eromheen, krijg je ineens een heel ander plaatje.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69075[/img]
als het weg moet hoor ik het wel, ben zo vrij geweest dit te doen
Fotograferen is kijken niet klikken.
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

wauw wat een adviesen
en laat maar graag staan :D

vwb het z/w ik heb de camera zelf op z/w gezet. Misschien is dit niet handig??? En dus gewoon kleur schieten en dan omzetten?
Wat dat alles aangaat ben ik nog een dummie, maar ik leer hier echt een hoop van.

vwb verder er vanaf zitten, Met alle liefde, alleen het kamertje waar ik zat is niet zo groot :(

maar volgende week heb ik weer een daggie vrij dussuh :) ik ga me weer opofferen hahah ;)

maar nogmaals thnx

Ik heb zelf ook photoshop en heb de levels ook gedaan zoals genoemd. Wat ik dan zo jammer vind is dat het zo bleekjes overkomt, maar ik denk dat ik nog maar ff aan de studie photoshop weer moet haha omdat weer mooi te krijgen
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
gerben_cadee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2006 12:32
CONTACTCOLON

dutchangel schreefCOLONwauw wat een adviesen
en laat maar graag staan :D

vwb het z/w ik heb de camera zelf op z/w gezet. Misschien is dit niet handig??? En dus gewoon kleur schieten en dan omzetten?
Wat dat alles aangaat ben ik nog een dummie, maar ik leer hier echt een hoop van.

vwb verder er vanaf zitten, Met alle liefde, alleen het kamertje waar ik zat is niet zo groot :(

maar volgende week heb ik weer een daggie vrij dussuh :) ik ga me weer opofferen hahah ;)

maar nogmaals thnx

Ik heb zelf ook photoshop en heb de levels ook gedaan zoals genoemd. Wat ik dan zo jammer vind is dat het zo bleekjes overkomt, maar ik denk dat ik nog maar ff aan de studie photoshop weer moet haha omdat weer mooi te krijgen
Adviezen is geven is men hier gelukkig gul mee... werkt sneller dan allerlei boeken en workshops :)
denk dat het belangrijkste advies is dat automatische standen (en jpeg) op camera's uitgaan van gemiddelden en standaarden.. Met een dslr koop je dan ook geen mooie plaatjes, maar de mogelijkheid om zelf mooie plaatjes te maken..
Mijn belangrijkste 'doorbraak' was het schieten in raw, om zo schier eindeloze mogelijkheden te krijgen om een plaat te krijgen zoals -ik- dat wil, en niet zoals een stukje ingebakken logica denkt dat het zou moeten :)

Keep on shooting (en damn, ik weet hoe griezelig zp's zijn :) )
Ofcourse my 40D is a point and shoot camera! If I don't point I get the strangest results, and if I don't shoot I don't get anything at all!
www.gerbencadee.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar