fotograferen in de tropen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
globe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 10:38

HI, Ik kad een vraagje. Ik ga over een paar weekjes naar een piepklein eilandje voor de kust van Atjeh, Sumatra om een foto-reportage te maken.( v.n.l mensen en heropbouwprojecten na de tsunami en aardbeving)
Het word mn eerste tropenreis met m'n eos 400D.............Heeft er al iemand ervaring mee, of zijn er speciale dingetjes waar ik rekening mee moet houden? met mijn analoge spiegelrelfex en mn powershot nooit problemen gehad in te tropen, als keertje beslagen lens in de regentijd.

Nu is het weer regentijd, en ik moet een flinke reis maken om daar te komen, 16 uuur vliegen 10 uur auto over zandpad en 14 uur veerboot.
Ik heb een grote waterdichte cameratas.
Ik las op internet nogal wat dingetjes over het NIET fotograferen tijdens de volle zon uren, ivm met vervelende schaduwinvallen........maar in de namiddag barsten de buien los.
Tevens wil ik het oerang oetang reservaat gaan bezoeken daar, en natuurlijk thuiskomen met een paar prachtprenten !
ik zal ook regelmatig van lens moeten wisselen van standaard naar 85-300.

Iemand tips voor mij????
canon powershot S1 IS, canon eos 400D.. 18-55 standaardlens, canon 85-300 lens
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Gewoon gaan en plezier hebben. Ik ben afgelopen zomer in Suriname geweest met m'n camera en heb nergens last van gehad. Ik neem aan dat je wel zo verstandig zult zijn de camera niet uren in de felle zon te laten liggen. Verder kun je eventueel van die zakjes silica gel in je tas stoppen om wat vocht te absorberen. Weet niet of het echt zin heeft maar kwaad kan het niet. De fotozaak hier gaf wel als tip bij terugkomst alles uit je tas te halen en te laten luchten.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

ik sluit me aan bij chow leker plezier heben; rn mooi plaatjes maken natuurlijk... misgaan kan alles maar dat hang een beetje van het toeval af als je biten en lens sat te wiselen en vervolgens komt een een ministortbuitje op je hooft ja dan ben je de sjaak maar dat is voral opleten :wink:
MVG
Niels Tacoma
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ben zelf net terug uit Indonesië en de zon staat nu zowat boven je hoofd, dus schaduw is er niet veel. Omdat het regenseizoen is zijn er veel wolken (met veel regen erin) die als een ware softbox dienen, de fotos worden dan wel wat fletser maar zjin goed op te peppen thuis.

wel een nuttige tip: omdat het regenseizoen is is de luchtvochtigheid erg hoog. Een airo op de kamer zorgt ervoor dat je cam het eerste uur onbruikbaar is als je buiten bent omdat alles gewoon aanslaat met waterdamp wat zelf druppels worden, ook op je sensor.

ook een tip is wat hoger in ISO te gaan als er zon is met vervelende schaduw, hoger iso handeld de zwartwaarden beter af.

suc6
www.studio111.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Wat ook wel als tip wordt gegeven bij grote temperatuurverschillen, van bijv. kamer met airco en buiten, is:
stop je camera in een waterdichte (of was het nou luchtdichte?) zak en laat hem daarin op temperatuur komen. Het voordeel is geen condens.

Maar even teruglezend zie ik al dat je een waterdichte cameratas hebt.

Ik ben zelf ook op zoek naar waterdichte zakjes waarin ik mijn verschillende lenzen kan stoppen + camera + imagetank e.d. (ongeveer 2 Liter inhoud?). Dit omdat ik op vakantie ga naar Zuidelijk Afrika en dan mogelijk een tochtje per kano ga maken. En dan wil ik absoluut niet dat het spul nat wordt, zelfs als de kano zou omtippen, maar een waterdichte rugzak zoals de Dryzone 200 van Lowepro is me te log en onhandig (mogelijk problemen m.b.t. toegestane handbagage in het vliegtuig).

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

In een kano zou ik idd wel wat watervaste spullen gebruiken. Verder moet je niet te paniekerig doen over de luchtvochtigheid. Ik ben in het binnenland van Suriname geweest en daar is het behoorlijk heet en vochtig en ik heb nooit iets van condens ervaren. Ook niet als ik vanuit airco ruimtes naar buiten of binnen liep in Paramaribo zelf. Valt allemaal echt reuze mee..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Zo - dat wordt een vette reis hoor! Ook naar Bukit Lawang dus? Vergeet je tele niet dan!

Ik zou me niet echt druk maken om die spullen hoor - het is allemaal vervangbaar. Check wel je reisverzekering want sommige dekken maar tot ?? - in ieder geval te weinig!!
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Lijkt me vet gaaf zo'n zakenreis! :P. Als je een 1D had met de nodige L lenzen, dan had je geen enkel probleem, want die zijn weathersealed. Met je 400D weet ik niet of dat problemen geeft. Opzich heb ik geen enkele problemen gehad in dergelijke omstandigheden in tropische kassen. Behalve dan beslagen lenzen af en toe.

Maar ik zou niet alleen op de asmosfeer letten. Als ik een dergelijke reis zou maken, zou ik ook goed op letten ivm diefstal en dergelijke. Is je gear goed verzekerd?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De snelste manier om een camera om zeep te helpen, is hem vochtig te bewaren in een waterdichte tas. Laat de boel dus goed drogen en luchten na een dagje schieten. Draai lenzen helemaal "uit"
Veel plezier met je reis.
globe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 10:38

Ik heb én een reisverzekering, en mn camera apart verzekerd, das het probleem niet............
Airco zal ik ook niet in verblijven, ik zit midden in de bush.......met extra accu's voor stroom, want ik kan niet overal opladen ( geen stroom).

Ik was meer benieuwd naar inderdaad instelling voor de camera onder die specifieke weersonstandigheden zoals idd de vele zware regens in de bush, en de felle zon.

zit te twijfelen of ik met echt zware regenval niet beter mn powershot S1 IS met onderwaterhuis kan gebruiken ..............ondanks de mindere kwaliteit van de foto's dan.

Ik ga trouwens naar Nias............eilandje voor de kust van sumatra.....voor een interview en fotoreportage over een nederlandse priester die daar nog steeds in de bush zit met compleet verwoeste parochie.......en dan de terugweg prive idd naar het oerang oetang reservaat toe............dat wil ik beslist niet missen nee !!
canon powershot S1 IS, canon eos 400D.. 18-55 standaardlens, canon 85-300 lens
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik zou niet in een regenbui de boel nat laten regenen maar da's in Nederland ook niet aan te raden. Nogmaals. Gewoon je verstand gebruiken en genieten. Als de tropen zo'n ellende zou betekenen voor je camera dan zou Canon in grote delen van de wereld geen camera kunnen verkopen. En ik was in het binnenland en het was vochtig en heet en er is niets mis gegaan...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
F4-2grapher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 12:19
WoonplaatsCOLON Knegsel (gem EERSEL)
CONTACTCOLON

Boel droog houden en mocht er spat water op je apparatuur met droge & Schone (zak)doek a la Bakkerslap meteen droogmaken. Daarnaast

(a) vroeger wel gezien soort groot en sterkere uitvoering van Boterhammen zakje met 1 kant uitsparing voor je lens waar ie op Filter schroefdraad wordt bevestigt en andere kant los met een opening voor je zoeker.

(b) Voorraadje Silica Gel in papieren zakjes meenemen en dit goed tussen apparatuur in je waterafstotende foto-tas

(c) Niet droge apparatuur niet in je afgesloten fototas opbergen maar de klep iig openlaten zodat vocht uit je tas kan wassemen, bijvoorkeur op een tafel laten liggen - mocht je een kamer of auto met airco hebben fotospullen in contact met deze koele lucht laten - airco's ontrekken ook vocht aan de lucht.

Verzadigde Silica Gel zakje leg normaal ff op verwarming maarja dat zal je wel niet tot je beschikking willen hebben in Tropen zelfs in regen seizoen. Mogelijkheid is onder een gloeilamp (10-15cm) leggen waarbij de warmte zorgt dat water uit je zakje 'verdampt' en weer bruikbaar is...

Silica Gel is duur en heb zelf zakjes ong. 1,5-2x zo groot als de normale pakjes die bij je Originele verpakking had zitten. Ik heb een hele zooi besteld dus als je wat wil overkopen moet je me maar een PB'tje sturen

grtz
Erik
[size=67]EOS 1Ds (EOS-3 +PB-E2) + 420 EX + Stofen OmniBounce + EF 24-105mm L F4 IS USM + EF 24-85mm F3.5-4.5 USM + EF 70-210mm F3.5-4.5 USM+EF 100mm F2.0
[/size]
Gebruikers-avatar
Shark
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Enschede - The Netherlands
CONTACTCOLON

Gewoon oppasen met airco's dus beter je airco uitlaten op je kamer. en natuurlijk een waterdicht stootvaste koffer met het onluchtings ventiel dicht.
Ik heb een B&W outdoor koffer. Volgens de verkoper kun je die gewoon achter je kano hangen tijdens wildwater varen en voor de wielen leggen van een touringcar en een aantal keer overheen rijden. Die bakkerslap is denk ik ook een helegoede tip, maar berg die natuurlijk niet op in je camera koffer, maar gewoon in je zakproppen.

Maar vooral niet te bang zijn. een regendruppeltje kan die echt wel hebben, maar grote tempratuurswisselingen niet. Vooral van koud naar warm is gevaarlijk want dan is er kans op condens vorming het grootste.

Ga je dus naar een airco restaurant dan eerst even je camera in de koffer doen. Buiten wel te verstaan. dan kun je er rustig een uur of twee koukleumen en dan buiten kan je hem er zoweer uit halen. In je hotelkamer alleen de ventilator gebruiken. Als je dat al wil, want ik wordt meestal gek van de herrie en soms ook ziek want je koelt gewoon zelf erg af. Airco's vind ik persoonlijk al helemaal erg. Je loopt naar buiten en je begint direct te zweten, bovendien heb je natuurlijk grote kans op legionella. Maar dat weet natuurlijk iedereen tegenwoordig.

Maar een BenW outdoorcase is bijna een must en dat doekje dat heel goed waterabsorbeert voor de druppels die op je camera kunnen vallen. Mischien kun je kijken naar zo'n plastic afdek kleedje met een lensdop erin gemonteerd. Dan heb je een soort regen punchou voor je camera. en kun je wel een emmerwater van boven ontvangen. Ik weet niet of ze voor dslr cameras bestaan, maar tv ploegen zie je er wel vaak meeklooien.

Maar je zelf niet te veel zorgen maken want ook in die landen worden (d)slr-cameras gebruikt en verkocht.

Succes en vooral veel plezier.

o,ja die koffer kosten zo'n 50 tot 100 eurries. stuur maar een pb als je wil weten waar je zxe moet kopen. Je kunt er zelfs een backpack draagsysteem bij kopen. Die zijn overigens wel behoorlijk prijzig. zo'n 60 euro geloof ik.

Succes,
Philip
Canon 350d + BG-E3
Lenzen: EF 70-300mm 1:4 - 5.6 IS USM
EF 28-135mm 1:3.5 - 5.6 IS
EF-s 18-55 1:3.5 - 5.6
in een B&W Outdoorcase.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Ik ben diverse keren in tropische regenwouden geweest. Da's pas nat. Altijd en de gehele dag ;-)
Airco is genoemd, is belangrijk omdat het vocht -in- je spullen veroorzaakt.
Koffer is genoemd. Erg handig. Ik heb een Pelicase trolley (vanwege het gewicht, wieltjes = handig) die qua afmeting is toegestaan als handbagage. Type 1510 is dat. Daar kunnen die Oerangs ook mee gaan gooien.
Als ik ter plaatse op pad ga, neem ik alleen de body met één objectief mee. Het is te heet en te nat om alles mee te sjouwen. Ik heb dan altijd veel plezier van een plastic cape (2,50 euro bij Kruidvat). zodra het -echt- regent trek ik dat ding over m'n kop en m'n camera er onder. Weegt niets en is 100% waterdicht. Neemt ook geen ruimte in als je er drie of vier meeneemt.
Een goede zonnekap houd de druppels van je frontlens vandaan en geeft een mooier contrast aan je foto's. Die zit er bij mij dus altijd op.
Neem vooral veel geheugen mee, en probeer ter plaatse backups te maken. (als je de foto's belangrijk vind) Ik probeer ter plaatse altijd DVD's te branden en alvast per post naar huis te sturen. Je weet maar nooit!
Met vriendelijke groet.
CanongLas
globe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 10:38

dankjullie wel alvast voor alle tips............idd zeer leuke tip van die plastic regencape's van het kruidvat, nog niet aan gedacht. ook de schone lap zal niet in mn broekzak ontbreken.

geheugen is er genoeg......want mogelijkheid om te branden zal er niet veel zijn.( doe ik normaal ook idd.)

Airco probleem zal ik niet krijgen.dat is daar niet aanwezig.Gel zakjes nog voldoende aanwezig

Nou op naar het avontuur dan maar.........zal de resultaten tzt hier wel posten.
canon powershot S1 IS, canon eos 400D.. 18-55 standaardlens, canon 85-300 lens
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

Ik weet niet of je lange tijd zonder electrische luxe gaat zijn, maar ik heb nu voor Costa Rica een grip en 4 batterijen aangeschaft, omdat ik weet dat ik minstens 3 dagen zonder oplaadmogelijkheden ga zitten.

groet,

Jürgen
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar