Eerste foto's met mn nieuwe 400D (+ Update)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bert400D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 19:29
WoonplaatsCOLON Appingedam

Hallo,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik dit een geweldige site vind. De foto's die hier op staan zijn vaak echt super. De tutorials zijn voor mij erg handig om de beginselen van het met een Digitale SLR onder de knie te krijgen.

Ik heb net een 400D aangeschaft met de standaard kitlens (18-55/3.6-6.5). Ben nu al een poosje bezig om het apparaat in de gaten te krijgen en het valt nog niet mee, maar ja oefening baart kunst toch ?
Gisteravond maar een statief erbij gekocht omdat landschappen en nachtfoto's mij toch het meeste trekken. Dit zijn even twee foto's.

Graag zou ik van jullie wat (opbouwende) kritiek krijgen waar ik wat van kan leren.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65469[/img]
ISO 100, 20 sec sluiter, F/5

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65470[/img]
ISO 100, 30 sec sluiter, F/5

Dit zijn de totaal onbewerkte foto's. Via photoshop nog niets aan gedaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

UPDATE:
Na alle tips gelezen te hebben, toch maar weer teruggegaan (wel voor 24:00 uur :wink: ).
Was wel heel mooi helder weer, maar brrr, ook 4 graden onder nul.
Hierna de drie mooiste van de serie.

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=66037[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=66039[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=66038[/img]

Qua belichting lijkt het me wel beter geworden, maar van de sfeer lijkt nu iets weg. Wel echt harstikke donker op die plek, behalve de schijnwerpers op de kerk.
Laatst gewijzigd door 1 op Bert400D, in totaal 29 keer gewijzigd.
EOS 400D : Kitlens EF-S 18-55/3.5-5.6 : Canon EF 50mm F/1.8 II : Tamron 55-200 F/4-5.6 LD Di II Macro : Tamron 70-300 F/4-5.6 Di : Sigma ST DG 500: 4 Gb CF 150x
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Goed begin, maar toch wat teveel belicht. Kijk maar naar die muur, die loopt helemaal dicht qua kleur. Ik zie een belichting van 20 sec en F5. Probeer eens een stopje minder, dus dezelfde 20 sec maar F7 bijvoorbeeld. Dan heb je meteen wat meer scherptediepte ook.

Tevens is de witbalans erg kritisch, de automatisch zit er dan vaak gewoon naast. Beste is eigenlijk gewoon om in RAW op te nemen en thuis bepalen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mavlo is me voor. :roll:

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Bert400D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 19:29
WoonplaatsCOLON Appingedam

Kijk, dit zijn reacties waar ik iets aan heb, bedankt.

Had de camera op stand "M" staan, waar hij zelf dan de waarde van de belichting aangeeft. Dit heb ik op 0 gehouden, maar het is dus schijnbaar beter om dit met dit soort foto's wat naar beneden bij te stellen. Foto's zijn trouwens in RAW en JPG gemaakt.
Zie hier op de PC geen verschil in de belichting.

Zal binnenkort weer wat foto's maken met behulp van deze tips. Al doende leert men.

Bedankt, Bert
EOS 400D : Kitlens EF-S 18-55/3.5-5.6 : Canon EF 50mm F/1.8 II : Tamron 55-200 F/4-5.6 LD Di II Macro : Tamron 70-300 F/4-5.6 Di : Sigma ST DG 500: 4 Gb CF 150x
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Bert400D schreefCOLONHad de camera op stand "M" staan, waar hij zelf dan de waarde van de belichting aangeeft. Dit heb ik op 0 gehouden, maar het is dus schijnbaar beter om dit met dit soort foto's wat naar beneden bij te stellen.
Ja, dat moet je bij nachtfotografie (en ook onder "donkere" omstandigheden) bijstellen.

De lichtmeter van de cam zal namelijk alles naar "daglicht" niveau proberen te trekken.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Graag gedaan ;). Het klopt dat je in M stand in dat balkje de belichting ziet. Eigenlijk geeft hij de afwijking aan ten opzichte van wat de camera zelf inschat met zijn belichtingsmeter (in de gekozen lichtmeetmode als ik het goed heb). Maar omdat die meter gewoon onbetrouwbaar is in dit soort donkere situaties met moeilijk licht moet je daar eigenlijk niet zo'n acht op slaan. Gewoon ter plaatse inschatten, en een proeffoto maken. Even op het display beoordelen of er geen dichtgelopen plekken zijn en anders nog een maken. Dat is de manier.

Dat je JPG er hetzelfde uit ziet als je RAW kan kloppen omdat je dan nog steeds naar de RAW met de camera-instelling zit te kijken. Open nu eens die RAW in de raw-converter. Dus in Zoombrowser-EX kies je voor Convert RAW. Daar heb je zo'n instelmenu. Daar kun je naast belichtingscorrectie ook andere parameters aanpassen. Eentje is witbalans. Probeer eens een vaste instelling zoals kunstlicht. Of geef met de hand een kleurtemperatuur in.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Nou ben jij mij voor :shock:
musicjohn schreefCOLON
Bert400D schreefCOLONHad de camera op stand "M" staan, waar hij zelf dan de waarde van de belichting aangeeft. Dit heb ik op 0 gehouden, maar het is dus schijnbaar beter om dit met dit soort foto's wat naar beneden bij te stellen.
Ja, dat moet je bij nachtfotografie (en ook onder "donkere" omstandigheden) bijstellen.

De lichtmeter van de cam zal namelijk alles naar "daglicht" niveau proberen te trekken.

:wink:
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik vind het zeker geen slechte foto's ! Het is ook heel duidelijk dat je goed op de compositie hebt gelet. Beide foto's hadden een kein beetje korter belicht mogen worden, of met een kleiner diafragma, maar als je ze in Photoshop oid nabewerkt, kun je de kleur verzadiging een beetje verlagen en zo meer detail te zien krijgen. Wat betreft de compositie had je voor mij bij foto 2 de boom aan de rechter wat dichter bij de rand gemogen zodat die meer als kader zou werken. Het pad dat als invoerende lijn werkt vind ik hier heel mooi gelukt.
Gebruikers-avatar
Bert400D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 19:29
WoonplaatsCOLON Appingedam

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Ga zeker nog even in Zoombrowser-EX nog even met de foto's bezig.
Als het weer het hier toelaat ga ik buiten even weer verder experimenteren met de tips.

Bert
EOS 400D : Kitlens EF-S 18-55/3.5-5.6 : Canon EF 50mm F/1.8 II : Tamron 55-200 F/4-5.6 LD Di II Macro : Tamron 70-300 F/4-5.6 Di : Sigma ST DG 500: 4 Gb CF 150x
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Wat ik zelf altijd doe bij nachtfotografie:

Ik gebruik de Av modus en bepaal zelf m'n diafragma. Meestal ligt die rond de f/8 tot f/11 bij dit soort overzichts-foto's.

ISO laat ik gewoon op 100 staan.

Uiteraard werk ik vanaf statief en gebruik ik de draad-ontspanner om bewegings-onscherpte te voorkomen. Heb je geen draad-ontspanner dan kun je de "self-timer" gebruiken.

Vervolgen gebruik ik EV compensatie. Als uitgangspunt gebruik ik bij dit soort foto's EV -0.67 (twee klikjes naar links).

Na het maken van een test-foto kan ik zien of ik dit nog aan moet passen.

Succes!

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Dirk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 20:35
WoonplaatsCOLON Waalre

Het meeste technische is al gezegd.... :D

De kerk is mij zo als foto te massaal..te beeldvullend.
Maar ik zie een berg aan spannende onderwerpen rond die kerk.
Als het mag, ga eens terug naar bv die begraafplaats en fotografeer wat meer specifieke zaken die je opvallen...
Probeer wel voor 24:00 thuis te zijn..je weet maar nooit :twisted:

groet
Dirk
EOS400D ; EF 28-135 IS USM; EF 70-300 IS USM; 50mm f1.8; EF 18-55 IS
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

Ik ben geen beginner kwa fotografie maar moet nog veel leren en heb hierbij veel nuttige tips verkregen. Bedankt! :D

En Bert400D succes met je camera. Wat een geweldig ding is het he! :wink:
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
Bert400D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 19:29
WoonplaatsCOLON Appingedam

Dirk schreefCOLON Als het mag, ga eens terug naar bv die begraafplaats en fotografeer wat meer specifieke zaken die je opvallen...
Probeer wel voor 24:00 thuis te zijn..je weet maar nooit :twisted:

groet
Dirk
Als het kan zal het worden. Wordt wel slootje springen. Stond al met statief en al bijna in de sloot... :?
Maar ga zeker even terug als ik tijd heb en ga er even wat langer de tijd voor nemen.
Nogmaals iedereen bedankt voor de tips.

Groet,

Bert
EOS 400D : Kitlens EF-S 18-55/3.5-5.6 : Canon EF 50mm F/1.8 II : Tamron 55-200 F/4-5.6 LD Di II Macro : Tamron 70-300 F/4-5.6 Di : Sigma ST DG 500: 4 Gb CF 150x
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

Ze zijn inderdaad niet perfect maar als je nu terug gaat heb je zeker meer kans op mooie foto's. Vind de sfeer rondom de kerk echt geweldig! 8)
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar