Vuurwerk!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik heb een statief te leen van mijn vader, kan ik eens fijn spelen met lange sluitertijden. En ik dacht, wanneer kan ik nou beter oefenen dan op vuurwerk op oudejaarsavond? Ik was ook nog eens bij een vriendin, en die woont op 9 hoog, dus al het vuurwerk ontplofte op precies de goeie hoogte.
Ik had best veel foto's, maar deze 6 sprongen er voor mij uit. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en wat er beter kan. Bedenk daarbij wel dat ik zoiets als dit nog nooit eerder geprobeerd heb :P .
Ik weet dat op sommige foto's de horizon wat scheef staat, ik had af en toe nog even ruzie met het statief :P .

1).
Afbeelding

2).
Afbeelding

3).
Afbeelding

4).
Afbeelding

5).
Afbeelding

6).
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Leuk geprobeerd. Ik denk dat je mooiere plaatjes krijgt door meer het vuurwerk centraal te stellen. Je hebt de foto's van vrij veraf genomen en daardoor valt soms de omgeving meer op dan het vuurwerk zelf. Dat komt namelijk vrij klein terug op je foto's. Kijk anders ook even in Showcase overig, verzameltopic van Oud en Nieuw :wink:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik weet dat ze van behoorlijk veraf zijn, maar helaas bezit ik alleen een kitlens, dus ik kan niet zo ver inzoomen :( .
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

In dat topic waar ik naar verwees en waar je net ook gepost heb, zag ik in de exif gegevens van die van sugarman dat hij af en toe met plm 60mm geschoten heeft. Dat scheelt niet zoveel met de 55mm van de kitlens toch? Misschien kan hij je advies geven?

Wat voor sluitertijden heb je trouwens aangehouden?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Geen idee, dat heeft ie zelf automatisch ingesteld. Ik weet niet hoe ik dingen handmatig in kan stellen.

Ik zal sugarman idd eens mailen, want die 5 mm verschil is idd niet zoveel :)
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Je hoeft geen PB te sturen (mag natuurlijk wel :) ) maar ik reageer al direct hier op.

Het is laat en ik was van plan om nu naar bed te gaan maar ik wil toch nog even snel een reactie geven.

Over het algemeen zie ik een scheve horizon.
Ik zat ook met mijn statief te kl.... maar heb toch nog geprobeerd de horizon recht te krijgen met dat ding.
En als die niet recht was dan heb ik het in PS recht getrokken.

Verder zit in alle foto's de horizonlijn in het midden wat de compositie niet ten goede komt.
Je had beter de camera schuin naar boven kunnen richten omdat daar ook het vuurwerk komt.

Mijn basis instellingen waren:
M Stand.
ISO 100. (minder ruis met lange sluitertijden)
Gemiddeld diafragma f11 (veel scherpte in de diepte).
Handmatig scherp stellen. (b.v.b op een gebouw in de verte)
Sluitertijd (8 tot 20 seconden) naar gevoel.
Sluitertijd in de Bulb stand i.v.m de draadontspanner (zie handleiding).
Een zware stevige statief. (er was veel wind voorspeld).

Verder nog wat in PS gedaan maar later daar meer over.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Net zo handig, als je meteen hier reageert ;) .

Ik heb helaas geen Photoshop of ander bewerkingsprogramma, anders had ik de horizon zeker rechtgezet. Maar dat kan dus niet.

Veel hoger dan dit kwam het vuurwerk niet. Ik zat op 9 hoog, alles ontplofte op ooghoogte. Er zat echt niks boven.

Bij je instellingen heb je de opmerking staan: zie handleiding. Het fijne is: ik heb geen handleiding. Toen ik de camera kocht zaten er handleidingen bij in Noors, Zweeds, Fins en Deens en daar kan ik dus niks mee. Ik heb ondertussen iemand gevonden die een Nederlandstalige handleiding als PDF heeft, en die wil m wel op cd branden voor me. Maar tot die tijd heb ik geen idee wat de camera allemaal kan. Ik werk alleen met automatische instellingen, ik laat de camera alles doen, en het enige wat ik doe is afdrukken.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Die handleiding zou dan wel erg handig zijn.
Doordat je de camera alles laat doen, heb je zelf helaas totaal geen controle over het eindresultaat en is het maar afwachten hoe de foto's eruit komen te zien.

Op het moment dat je op internet of in fotoboeken heb gelezen wat de basis begrippen zijn van het fotograferen en hoe ze met elkaar werken, kan je langzaam aan de creatieve standen als Av, Tv en M gaan gebruiken.
Vuurwerk fotografie is daarnaast nog eens niet de makkelijkste voor van fotografie. Meestal wordt op M met handmatige scherpstelling gebruikt.

Ik vermoed dat je geen draadontspanner of afstandsbediening bij je camera hebt. In dat geval kan je de zelfonspanner gebruiken om ervoor te zorgen dat de camera niet bewogen wordt bij het maken van de afdruk. Omdat de 10 seconden wachttijd van de zelfonspanner vrij lang is, zou je de "mirror lockup"-functie kunnen gebruiken in combinatie met de zelfonspanner. (Ik neem aan dat de 350d die functie ook heeft) Dan kan je door 2x op de ontspanner knop te drukken de zelfonspanner activeren. Dan wacht de camera slechts 2 seconden ipv 10 voor de foto te maken.

Als ik naar de foto's kijk, zijn ze niet echt scherp, dat kan aan het scherpstellen liggen, maar ook aan de beweging van de camera of statief.

Succes!
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Beste Ellen, ik heb even wat zoekwerk voor je gedaan en een Nederlandstalige handleiding voor de 350D gevonden. In de exif gegevens van je foto's kon ik zien dat ze met de 350D zijn gemaakt en ik ga er dan ook van uit dat die camera van jou zelf is.

Hier is in PDF formaat de handleiding te downloaden:

http://members.home.nl/rdebrabander/man ... 350dnl.pdf

Ik hoop van harte dat je hier iets aan hebt. En verder is er een heel aardig boek te koop voor €39,95. De titel is: Digitale fotografie. Canon EOS 350D. Auteur is Christian Haasz. Wellicht heeft je bieb dit boek ook te leen. Er wordt ingegaan op fototechnieken. Zelf heb ik het ook sinds kort. Aan het fotograferen van vuurwerk wordt ook aandacht besteed.

Dit is offtopic, ik weet het. Maar hoop toch dat dit even mag. :wink:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Van mij mag het, ik ben er heel blij mee, dankjewel! :D Ik heb idd de 350D.

Onze bieb is niet zo heel groot, en de sectie fotografie stelt niks voor. Maar ik heb nog een leuk bedrag aan iris-cheques waarvan ik geen idee heb waar ik ze aan uit zal geven, zo'n boek lijkt me een prachtige bestemming :) .

Heel erg bedankt voor die link en de boek-tip!

@MarkGrob: Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee. Ik heb idd geen draadontspanner of afstandsbediening. Er zat wel een draadontspanner in de doos van het statief, maar dat statief heeft mijn vader gekocht in de tijd van de analoge fotografie voor zijn analoge spiegelreflex, en we hadden dus geen flauw idee of, en zo ja hoe, die draadontspanner op mijn camera kon.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Graag gedaan! :wink: Hier kwam ik zelf te laat achter, maar via het forum loopt er een inkoopactie voor afstandbedieningen. Zowel draadloos als met draad. Zie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=6839

Voor redelijk weinig kun je er eentje aanschaffen. Heb zelf een draadloze in de winkel gekocht en was 2x zo duur uit. Wellicht komt er nog eentje met draad bij maar dan wel via het forum. Met draad heeft het voordeel dat je de bulb stand van je camera kunt gebruiken. :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

En wat is de bulb stand?
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Daarmee bepaal je de sluitertijd helemaal zelf. De duur waarin je de sluiterknop ingedrukt houdt is de duur van de sluitertijd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Aha, op die manier. Hoe 'connect' je zo'n afstandsbediening dan aan de camera?

Ik zie ondertussen in dat topic dat eentje met een kabel van 3 meter maar 20 euro kost, valt me hard mee. Ik had me al weer voorbereid op vele tientallen euro's :P . Is goed te doen, en lijkt me toch erg handig. Ik had op oudejaarsavond vaak het probleem dat ik de ontspanner zo enthousiast indrukte dat de camera bewoog. Bovendien moest ik tegelijkertijd ook een glas champagne vasthouden, en de flitser steeds weer inklappen :P .
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

En wat is de bulb stand?
Hoe 'connect' je zo'n afstandsbediening dan aan de camera
Ik heb zelf na een tijdje m'n handleiding weer eens doorgelezen, kwam toch weer wat dingen tegen die ik nog niet wist van m'n camera. Ik raad je aan dat ook eens te doen, kan erg verhelderend werken :D
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Is eigenlijk allemaal te vinden in de handleiding, die je nu ook zelf hebt... dus ik zou kunnen zeggen... RTFM... maar dat doe ik (deze keer) niet...

Een heel mooi plaatje van een 350d met een klepje waarachter de aansluiting zit... (zie het tekentje op het rubberen klepje)
Afbeelding
Bron:http://www.dcresource.com
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Dankjewel!

Vanaf vandaag mag je gerust RTFM tegen me zeggen, nu heb ik er eindelijk een :P . Ik zou m het liefst uitprinten, maar ik denk zomaar dat mijn vader er niet om kan lachen als ik 169 pagina's uit ga printen, dus dat doe ik maar niet :P
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

In Acrobat Reader kan je PDF'jes afdrukken met 2 pagina's op 1 A4-tje. De achterkant kan je ook nog gebruiken, dus worden de 169 pagina's er 43.... :lol: :lol:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Alathariel schreefCOLONDankjewel!

Vanaf vandaag mag je gerust RTFM tegen me zeggen, nu heb ik er eindelijk een :P . Ik zou m het liefst uitprinten, maar ik denk zomaar dat mijn vader er niet om kan lachen als ik 169 pagina's uit ga printen, dus dat doe ik maar niet :P
Ach, twee pagina's op een A4 moet kunnen. En die laatste hoofdstukken over printen vanuit de camera en bestellijsten samenstellen kun je vergeten. Dan valt het toch wel mee?
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

:P Ik was eerder... :lol:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar