Kerstbal lukt niet

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik probeer al enkele dagen een foto te maken van mezelf in de weerspiegeling van een kerstbal. ik krijg em niet scherp omdat ik een langere sluitertijd moet gebruiken wegens weinig lichtaanbod. Als ik een flits gebruik ben ik natuurlijk zelf niet meer te zien. Extra verlichting verpest ook de afbeelding. Hoe kan ik mijzelf fotograferen in een kerstbal en ook nog de kerstboom erop krijgen. Hieronder een voorbeeld. Niet lette op de krasjes op de kerstbal. is maar een voorbeeld.
Afbeelding
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Probeer een een schijwerper(bouwlamp)op je te richten de lamp afschermen dat hij niet in beeld komt ?
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De eerste optie is een statief gebruiken.

Een tweede optie die je zou kunnen proberen is met een flitser, maar dan naar de achteren gericht (plafond of muur) of naar de zijmuur.

Derde optie is een voor/onder de kerstboom plaatsen die op jou gericht is.
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Thnx voor de tips, ga er morgen mee aan de gang. Ik wil geen statief gebruiken want dan ben ik niet meer in vrije stand in de kerstbal te zien.
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Waar ik wel voor zou zorgen dat bijv. de salontafel opgeruimd is. Komt nogal rommelig over, ik had het zelf ook geprobeerd en scherp en helaas de hele fototas met hebben en houwen te zien op de foto op de tafel achter mij.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Houd er rekening mee dat een je een grote beeldhoek hebt door de bolling van de bal. Het zgn. Fish-Eye effect.
Ik zou het zelf met een grotere lens proberen zodat je iets meer bal in beeld hebt en minder omgeving. Dat kan ook door dichterbij te gaan staan, maar dan gaan de vervormingen van je lens ook meetellen.

Op die manier kun je misschien tactisch ook ergens verlichting op jezelf richten (flitser, bouwlamp) die dan niet meer in de reflectie zichtbaar moeten zijn. Dus van achter de kerstbal. Je kan per slot van rekening niet via de bal naar achteren fotograferen. Met meer licht kun je natuurlijk omhoog met je sluitertijden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

martijnb schreefCOLONIk wil geen statief gebruiken want dan ben ik niet meer in vrije stand in de kerstbal te zien.
Ik weet niet precies wat met "vrije stand" bedoelt. Op de foto speel je verstoppertje achter je camera.
Met statief kan je wel "vrij stand" op de foto.
Bij gebruik van een langere brandpunt kan je de camera wat verderweg zetten, zodat hij minder opvalt.
Gebruikers-avatar
jax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2006 23:13
WoonplaatsCOLON Spanbroek
CONTACTCOLON

Ik zou het ook eens met een andere kleur kerstbal proberen (zilver of goud)
Deze komt toch van zichzelf al donker over.
Canon Eos 5D mark II
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Mijn vader wees ook al op een andere kleur toen ik het hem voorlegde. Met vrije stand bedoel ik de camera in mijn handen zonder statief. zoals de meeste mensen mij kennen.
Maar het statief kan ik verbloemen door donkere kleding aan te trekken.
www.martijndebie.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

gezien de aard van de vraag en de foto lijkt mij dit meer een tetscase topic, zal ik hem verplaatsen?
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Is goed, ik wist niet goed waar ik de vraag kon plaatsen. maar bij deze weet ik dat ;)
www.martijndebie.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

done...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Volgens mij is een statief toch de uitkomst. Wat zou er overigens gebeuren als je een lamp, flitser of whatever in je rug zou zetten zodat je een soort halo om je heen krijgt. Volgens mij moet dat in de refelectie van zo'n kerstbal ook wel een bizar effect geven. Ben jij gelijk een silhouette en is je statief ook minder zichtbaar....
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik heb eigenlijk wel nieuwsgierig naar de resultaten van de nieuwe poging.
Gebruikers-avatar
henkpost
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2006 13:13

Kijk... dat lukt me dan weer welk en ik wil nu juist eigenlijk niet in beeld...

Hier gemaakt met toestel op statief en flits schuin omhoog. :wink:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63216[/img]
[size=75]Canon EOS [color=red][b]30D [/b][/color]| Tamron XR DiII AF 18-200mm | Canon Speedlite 580EX[/size]
[size=59]---
[color=blue]Alle rivieren stromen naar zee, toch is de zee nooit vol (pred 1:7)[/color][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb het er gisteren ook over gehad op school en het antwoord daar lag ook weer in de eenvoud. Span een zwart doek tussen de bal en je camera en fotografeer door het zwarte doek heen. Vervolgens shop je je camera eruit en klaar is Klara. (tot zover de theorie).

De eerste foto moet geen probleem worden, maar de tweede is te weids. Dan moet je wel een heel groot doek hebben.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

Is het fotograferen onder een schuine hoek met behulp van een spiegel niet mogelijk? 't is maar een ideetje.
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hallo mensen, door de drukte van de kerstdagen niet meer aan toegekomen. Helaas is het wieltje van de 350D ziek. Hij wil niet meer functioneren.. Nog niet mijn foto kunnen maken :( Maar de foto hierboven illustreert prima mijn idee.. Het komt nog wel.. Eerst maar eens naar rosendaal..
www.martijndebie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar