Hoe het vooral niet moet

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Elders gezien en vond het wel leuk.
-----------------------------------------


Ik stel voor dat we hier even alle onzinnige ideeën opsommen om je sensor te reinigen (of beter, niet).

-------------------------------------------------------------------------------

Zelf doe ik elke week me camera in de wasmachine om hem goed stof vrij te houden.

Let op: wel de lens eraf halen anders kan er vuil achterblijven op de sensor.

Daarna hem bij de brandende openhaard zodat hij snel kan drogen.

:lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Tilly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 638
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2005 19:41
WoonplaatsCOLON Fryslân

Ik doe mij camera zonder lens altijd in de vaatwasser, en daarna nog in de droger.
Soms doe ik de lenzen er ook bij.
[color=blue]Groetjes Tilly[/color]

[size=75][color=red]:D Get The Picture!! :D[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Mijn cam gaat 2 keer per week door de wasstraat. Idd wel de lens er eerst af. Kies dan het programma met wax om hem weathersealed te krijgen en mooi glanzend.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

tssss...kan wel merken dat je nog niet zo lang digitaal doet...je moet natuurlijk wel met spiegelopklappen doen..anders ben je alleen je spiegel aan het reinigen... probleem is dat tijdens het centrifugeren deze vaak weer neerklapt..maar ik steek dan meestal een klein schroevendraaiertje erin om het neerklappen tegen te gaan.. werkt super..kost je een paar pixeltjes maar die sjop je zo weer erbij of crop je eraf.

Lenzen zijn wat kwetsbaarder en die doe ik op de wolwas.
Voor mijn oude lenzen (uit de zwart/wittijd) gebruik ik half kopje robijn zwart en half kopje robijn witte was..werkt perfect.

Groot voordeel met name mijn L-lenzen worden weer glanzend wit.

Krizz
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
Loekie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 23:40
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

met een hogedruk-spuit heb je dat stof ook zo van die sensor af hoor.. bij de praxis hebben ze een paar mooie in de aanbieding !
Nooit geschoten is altijd mis.
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Ik heb het ook weleens hoor, van die hardnekkige stofjes. Gelukkig heb ik daarvoor een tijdje terug een dremmel aangeschaft. Daar doe je dan zo'n schuurkopje op en die haal je even over je sensor. Daarna polijsten met een ander opzetstukje en even in de was zetten. Elke keer weer helemaal schoon hoor :D
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

Ik gooi er een lading afval uit de stofzuigerzak over heen, vallen die paar stofjes niet meer op 8)
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Wat doen jullie toch moeilijk, gewoon de verfstripper op 1500 gr dan is tie brand schoon. :P
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

:?: Sensor?? Welke sensor... mmm, jah, er viel wel iets uit de laatste keer. Zou hij het daarom niet meer doen?? Ach, ik vind het toch al een waardeloos ding. Kan er niets eens filmpjes mee maken :P
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Gewoon lens eraf, camera op "sensor reinigen" en de stofzuiger erop zetten! Lekker vol vermogen, anders krijg je niet alles er af. Huod er wel even een filterzakje voor, om de spiegel op te vangen (anders verdwijnt ie in de stofzak).
Mocht dat niet genoeg zijn, gewoon een stukje plakband nemen!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik haal mijn spiegel er altijd uit, die klapt toch altijd maar omhoo, en met minder onderdelen in de camera kan er minder fout gaan.

Verder leg ik de camera neer vul hem zonder lens af met gedestileerd water en doe er dan een reinigings tablet bij. Dan snel de lens erop anders zit er vuile lucht bij. Daarna spuit ik overal WD40 op en tussen zodat het lekker soepel loopt en spuit ik de lens ana de voorakant altijd in met siliconen spray, die ik overigens ook altijd voor mijn stuur in de auto gebruik, dan glimt ie mooi.

Voorts ben ik een voorstander van de drayzone rugzakken hierdoor blijft er zo langmogelijk zonder te lekken spablauw in staan tot vlak voordat ik ga fotograferen.

Verder heb ik altijd een dremel bij me voor eventueel hardnekkig stof wat toch vaak op de sensor achterblijft. Ik zoek alleen nog een lader hiervoor met zonne energie, ja je moet toch aan het milieu denken he.

Laatst nog stond ik mijn camera uit te spoelen in de branding, nadat er een meeuw op gepoept had. K.. vogels, en toen kon ik de dremel niet gebruiken om dat ik geen voeding hiervoor had.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

Gewoon in de magnetron doen, op volle kracht 10 minuten doorbakken en dan is het stof echt wel van de sensor
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Gebruikers-avatar
MarcoZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2006 18:46
WoonplaatsCOLON Rijssen
CONTACTCOLON

Wat doen jullie allemaal moeilijk.... :shock:

Ik koop elke keer dat ik foto's ga maken gewoon een nieuwe camera. [censored] zeg dat jullie zoveel moeite doen om dat zo schoon te maken. :shock:
Om kritiek te vermijden: zeg niets, doe niets en post niets.

Wie geen fouten maakt maakt meestal niks.
Gebruikers-avatar
fearless
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2005 10:57
WoonplaatsCOLON Gorinchem
CONTACTCOLON

Ik gooi mn camera altijd een paar keer hard op de straat zodat het stof eruit valt. Het liefst als het regent dan spoelt het gelijk weg. Vervolgens hang ik m aan de droogmolen alleen de body dan zodat als de zon weer schijnt hij lekker kan drogen. Dan is tie weer helemaal fris. :P

Jessica 8)
Neem een kijkje op:
[color=red][url]http://www.js-photography.nl[/url][/color] (is in onderhoud)
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Jongens..... De camera heeft een functie wat "sensor reinigen" heet. Haal de lens er af, en zet hem een half uurtje aan op die functie. Klaar!

Canon is niet dom ofzo! In de vaatwasser? Wat een idioot ben je dan!
Gebruikers-avatar
Zeeuw54
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 327
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Naast de buren
CONTACTCOLON

Twee keer per week in een oplossing van bleekwater en ammonia zetten, dit een uurtje of 4 inlaten trekken en daarna met de hogedrukreiniger op vol vermogen afspoelen/spuiten.
Vervolgens in de centrifuge en daarna in de droger. Als dit is gebeurd is effe inspuiten met haarlak ter bescherming.

Je hebt nog nooit zo'n schone sensor gehad.

Gr.Hans
[i][color=darkred][size=100]Canon 30d en 350d, met wat glas, wat licht, 2 steuntjes tegen wiebelen en rugplunje [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Laatst 15 minuten in de magnetron op 900 watt.. Geen bacterie meer die over je sensor wandelt...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Twee vliegen, eigenlijk 3 of vier in één klap, maar wij rijden gezellig in de cabriolet, dak omlaag, camera's op de achterbank, vrouwtje en ik in badpak en dan hup de wasstraat in. Wij, vrouwtje en ik dus, houden de gehele tijd de mond wijd open gesperd zodat ook het gebit en keelholte goed worden meegenomen. De beste houding is verder op handen en knietjes zodat ook de inteime delen goed gereinigd worden. Als afsluiting nemen we de optie hotwax hetgeen de tussenpozen tussen twee wasbeurten aanmerkelijk verlengen kan. Ook de camera's zijn nadien weer geheel spic en span.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Aygo to take a ...
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2006 10:20
WoonplaatsCOLON utrecht

Ik gebruik altijd een spuitbusje velgenreiniger! als het bij mijn velgen werkt dan op mijn sensor ook!
zo groen als het gras!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb m'n censur weg laten halen.
Per slot van rekening leven we in een vrij land.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar