basis foto-bewerken

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

hai photoshoppers,

Het schijnt dat ik moeite heb met het verscherpen (Engels: UnSharp Mask=USM) van foto's.

Wat is nou de volgorde: je uploadt de foto's naar de PC en dan? Hoe ga je beginnen met de foto-bewerking?

(hou het kort, ik moet eerst de basis kennen)

De foto eerst op contrast bewerken? Daarna zonodig de kleuren corrigeren? Meer scherpte (USM) toepassen en dan uiteindelijk op het juiste formaat (grootte) resizen?

Volgens de mensen op Dpreview.com en digitalrebelforum.com doe ik het niet goed. Namelijk het verscherpen van foto's gaat niet op de juiste manier.

Ik moet meer scherpte toepassen NADAT ik het plaatje heb ge-resized. huh? hoort dat zo?

Ennuh...ik gebruik Photoshop Elements 2. Wat zijn de beste instellingen voor de UnSharp Mask? (amount/radius/treshold etc...) Is het voor elk plaatje anders?

Het verscherpen van foto's ziet er niet goed uit bij mij. Mensen op Dpreview.com zeggen dat mijn foto's een 'halo'-effect hebben. Ik weet niet wat ze precies bedoelen met halo (=Engels).

Dus wie wil mij stap voor stap uitleggen hoe ik het BESTE een foto moet verscherpen??

Alvast bedankt voor de workshop!

Takki
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

hoi takki

volgens mij moet verscherpen altijd als laatste... je moet er voor zorgen dat je de foto op ware grote (actual pixels) bekijkt...

er zijn geavanceerdere manieren om usm te gebruiken... zo kan je bijvoorbeeld alleen de edge (gebieden met groot verschil in kleur/contrast) verscherpen... of alleen het bepaalde kleurkanalen verscherpen.. verscherpen introduceert ruis ed dus hoe specifieker je verscherpt hoe beter...

zoek es bij dpreview op edgesharpening of LAB sharpening

jeroen
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ha!

ik heb het nieuwste nr van 'computer totaal' ook! okee, ik ga effe lezen...
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

thanx, ik ga zo een paar foto's posten in de thread 'Mijn Polderbaan'.

handig man...het upload systeem hier!
www.studio111.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar