Welke flitser past het best bij de 30D?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Waarschijnlijk ben ik eind vd week in de markt voor een flitser (als m'n oude N spulletjes opgehaald zijn).

Welke flitser pas het best bij de 30D? en waarom.
(wat zit er standaard bij een flitser (voetje/bouncekap?)

Ik hoor graag waar ik op moet letten en welke batterijen/accus ik moet gebruiken.

ALvast bedankt
Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Lijkt me handig dat je aangeeft waar je de flitser exact voor wilt gebruiken. Er zijn diverse modellen van Canon, Metz en Sigma in diverse prijsklassen...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Chow was me inderdaad voor!

Probeer inderdaad even aan te geven wat je wilt gaan flitsen?
Verschil tussen bijv. de 430EX en de 580EX is nogal groot in prijs / functies.

(om alleen maar over Canon-flitsers te spreken).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

tja.. als mijn voorganger al zegt kun je ze in alle soorten en maten krijgen, elke Canon EX flitser werkt volledig op je 30D. standaard zit er een hoesje bij en een voetje waar je hem op kan zetten als je hem los van de cam wilt gebruiken.

EX flitsers heb je van heel eenvoudig (220EX, 380EX en 420EX) tot wat intellegenter (430Ex, 550EX of 580EX). Verschillen? vooral de mogelijke instellingen, het richtgetal (dus zeg maar hoe ver hij kan komen) en de draaibaarheid van de kop (de 220EX is niet draaibaar, de 380EX alleen verticaal en de rest zowel vertikaal als horizontaal).

Nieuwe zijn de 220EX, de 430EX en de 580EX te koop, de andere zijn wat oudere types (met vaak wat minder instellingsmoelijkheden op flitser zelf, etc.) die minstens even goed zijn en via de 2e hands markt vaak prima te vinden zijn.

Stel je niet al te zware eisen aan een flits dan kan ik de 420EX (2e hands ca 150,-) of de nieuwe 430EX aanraden.

Maar daarnaast zijn er ook hele goede thirdparty flitsers, bijv. de Sigma 500 Super die vergelijkbaar is aan Canons topflits de 580EX maar een stuk goedkoper.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Schoffie, ik denk overigens dat de Sigma 500 Super (die ik ook met veel plezier gebruik!) eerder te vergelijken is met de 550EX van Canon...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

oh...dat mag ook...

moet eerlijk bekennen dat bovenstaand verhaal ook meteen mijn complete flitser-kennis reflecteert... :oops:

Ikzelf heb de 420EX voor die paar keer dat ik flits...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

schoffie schreefCOLONoh...dat mag ook...

moet eerlijk bekennen dat bovenstaand verhaal ook meteen mijn complete flitser-kennis reflecteert... :oops:

Ikzelf heb de 420EX voor die paar keer dat ik flits...
Same here (flits ook zelden)... maar daarvoor een Sigma 500 Super maar gekocht...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik geef de voorkeur aan een eigen merk flitser ivm compatibaliteit.
Flitsen doe ik regelmatig en bij mijn vorige flitser (merk n) zat er standaard een bouncekap bij zodat je van dichtbij toch een mooi zacht flitslicht had.

Hoe zit het met eventueel master en slave.

Alvast bedankt.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Raden jullie wel altijd z'n omnibounce aan? Ik wil zelf de 430ex gaan halen (omdat de 580 te duur is en ik de flitser niet zo vaak gebruik. Echter voor die paar keer dat dat wel het geval is (portret, macro), is het wel handig om er een te hebben) en zit nu te bedenken of ik gelijk een omnibounce er bij neem.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik gebruik de omnibounce ALTIJD... en alleen als ik het echt niet red gaat hij eraf.

v.w.b. "eigen merk" en "compabiliteit"... met alle respect maar dat is onzin. De Sigma 500 Super is een geweldige flitser die volledig compatible is met alles op de Canon.

Omnibounces zitten niet standaard bij de flits, sterker nog, Canon verkoopt die niet eens. Je moet dan een stofen omniboucne hebben en die kost ca 25,- extra.
www.johanvanderwielen.nl
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Al diverse keren aanbevolen:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
Kost veel tijd maar dan weet je ook precies wat je waar voor nodig hebt.

Laat even weten welke het is geworden en waarom.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Omnibounce is wel aan te raden, maar ik heb met die dingen altijd het probleem dat wanneer ik hem eraf haal (en dat gebeurd regelmatig) ik het ding soms kwijt raak. Ben in 1 jaar al aan mijn derde toe.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Canon 430 EX Speedlite: 238 euro
Sigma EF DG-500 Super: 239 euro

Ik zou zeggen: kijk ook eens naar de Sigma DG-500 Super, is echt veel meer flitser voor hetzelfde geld!

let op: DG-500 ST is een andere dan DG-500 Super !!!!
Gebruikers-avatar
muziekkamer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2006 13:16
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

http://groups.google.nl/group/Fotobib

:idea: HIER vind je ook (van) alles :idea:

Net bij MediaMarkt geweest :roll: maar wat een geld zeg die 580EX :twisted:
Maar als je nu een Telfort abo neemt mag je tot €479 uitgeven! Maar een 430EX kost maar €239 :shock: ja ja maar wat koop je voor de rest van het geld :P voor 30-10-2006 moet ik het weten want dan stopt de Actie!!!
Canon EOS 5D|EF100macro 2.8, EF 24-105mm F4L IS USM,Filter B+W F-Pro UV|Lens 50MM EF 1:1.8|L358|70-200 2,8, Kingston 2GIG, SanDisk 4 GIGIII|Velocity 7-Photo Sling Pack, Manfrotto Tripod MBAG80|Manfrotto 679B MONOPOD 055XPROB Kop 322RC2|580EXII 430EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONCanon 430 EX Speedlite: 238 euro
Sigma EF DG-500 Super: 239 euro

Ik zou zeggen: kijk ook eens naar de Sigma DG-500 Super, is echt veel meer flitser voor hetzelfde geld!

let op: DG-500 ST is een andere dan DG-500 Super !!!!
Dat zou ik ook zeggen aan de hand van de specificaties. Echter in een aantal revieuws over flitsers en flitsen in het algemeen kwamen de Sigma, Metz, Canon en Nikon modellen aanbod. Daaruit bleekt dat de Nikon het beste was (vergelijkende modellen met een waarde van tussen de 400 en de 500) voor de Nikon(uiteraard). Daarna de Metz. Voor Canon kwam de Canon het beste uit de bus gevolgd door de Metz. De Sigma is wel licht sterk maar gemiddeld waren de foto's saai of minder mooi. De instelmogelijkheden minder of minder makkelijk. De Metz kon het minste maar koste ook het minste. Een 580EX zal dus wel het beste zijn voor een Canon maar kost ook de hoofdprijs. Een Canon 430EX, op een Canon, is dus een top aankoop. Ok er zullen nu wel reacties komen dat dat niet waar is etc. maar Photograph Monthly en Practical Photography waren het wel eens hierover en het waren verschillende fotografen, amateur en prof. Dus Veel voor weinig is niet altijd beter, in dit geval wel lichtsterker. De Canon was wel de mooiste flitser in tijden, maar dat is natuurlijk geen aankoopwaarde. :lol:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Elly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 18:12
WoonplaatsCOLON almelo
CONTACTCOLON

Wat betreft de compabiliteit van thirdparty-flitsers moet je wel rekening houden, dat wanneer je over een paar jaar een nieuwer type camera koopt, dat de flitser mogelijk niet meer met alle functies gebruikt kan worden.
Heb dit zelf ervaren met een Metz 44. Werkte perfect op de 300D, maar niet op de 350D. Nog gemaild naar Metz, maar nooit antwoord ontvangen. De flitser is intussen verkocht en ben nu dus ook op zoek naar een andere (tweedehands) flitser. Ik ben nu wel van plan om voor een Canon te gaan.

Ik weet niet of deze problematiek ook bij de Sigma voorkomt?
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hallo,

jvanarkel wrote
De Metz kon het minste maar koste ook het minste
Heb je de kleinste uit de serie in je handen gehad?? :?
Bekijk de mogelijkheden van de 54 MZ 3 of 4 eens.
Zeer uitgebreid en kost ook wel wat... :oops:
Wordt een goed wedstrijdje tussen Canon en Metz...

elly wrote
dat wanneer je over een paar jaar een nieuwer type camera koopt, dat de flitser mogelijk niet meer met alle functies gebruikt kan worden. Heb dit zelf ervaren met een Metz 44. Werkte perfect op de 300D, maar niet op de 350D
Op de "grote" Metz flitsers kun je de adaptervoetjes verwisselen. :roll:
Daardoor is eenzelfde flitser voor vele merken en types geschikt te maken.
Zeer handig als je naar een volgend type "moderniseert" of naar een ander merk overstapt. 8)
Én met enige regelmaat kom je ze gebruikt op Internet tegen.

Zo dat was mijn reclameblok over Metz. 8)
Ík ben er héél tevreden over. :mrgreen:

Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ad B schreefCOLONHallo,

jvanarkel wrote
De Metz kon het minste maar koste ook het minste
Heb je de kleinste uit de serie in je handen gehad?? :?
Bekijk de mogelijkheden van de 54 MZ 3 of 4 eens.
Zeer uitgebreid en kost ook wel wat... :oops:
Wordt een goed wedstrijdje tussen Canon en Metz...
ik heb niets in mijn handen gehad ik had het over een aantal testen die in engelse foto bladen gedaan waren. en daar had men vergelijkende flitsers. de sigma was veel sterker omdat die alleen in 500 geleverd word dacht ik. iedereen vind hem top zeker voor de prijs echter de mening was dat canon en nikon op hun eigen camera's beter of mooier presteerde. verder kwam de Metz juis heel goed uit de bus heel veel voor heel weinig geld. het model heeft maar 2 knoppen maar de vraag was hoevaak je allerlei instellingen nodig hebt. Ik zelf pas vrijwel nooit iets aan alleen de hoek en richting. Ben nog niet zover dat ik -1/3 onder 45 graden naar rechts een foto neem en daarna +2/3 naar achteren gericht met een omnibounce. maar het kan wel en dan zijn die knopje rete handig.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar