een paar vragen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik blijf vragen, maargoed... ik wil de camera ook goed kunnen begrijpen :oops:

1. Ik begrijp blz 78 van de handleiding niet zo goed. Ik stel scherp op het onderwerp, druk op de * knop en dan? Als ik dan op iets anders ga richten - bijv. iets wat 10 cm boven het orginele focuspunt ligt, dan klopt de scherpstelling toch niet meer? Of kan ik nadat ik de * knop heb ingedrukt opnieuw scherpstellen?

2. Blz 62. "AF punt handmatig instellen". Wordt deze handmatige instelling automatisch geannuleerd na de opname?

3. Blz 71. "Preview scherptediepte". Eh? Als ik op het knopje druk gebeurt er niets????

Thanks :)
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

1. Ik begrijp blz 78 van de handleiding niet zo goed. Ik stel scherp op het onderwerp, druk op de * knop en dan? Als ik dan op iets anders ga richten - bijv. iets wat 10 cm boven het orginele focuspunt ligt, dan klopt de scherpstelling toch niet meer? Of kan ik nadat ik de * knop heb ingedrukt opnieuw scherpstellen?
Ja, scherpstellen kan opnieuw, alleen de met * vastgezette belichtingsinstellingen blijven behouden.
2. Blz 62. "AF punt handmatig instellen". Wordt deze handmatige instelling automatisch geannuleerd na de opname?
Antwoord moet ik je schuldig blijven, geen idee.
3. Blz 71. "Preview scherptediepte". Eh? Als ik op het knopje druk gebeurt er niets????
Stel eens een wat kleiner diafragma in via de AV stand (bv F8 of kleiner) en probeer het nog 's....
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Gtranquillity schreefCOLON 1. Ik begrijp blz 78 van de handleiding niet zo goed. Ik stel scherp op het onderwerp, druk op de * knop en dan? Als ik dan op iets anders ga richten - bijv. iets wat 10 cm boven het orginele focuspunt ligt, dan klopt de scherpstelling toch niet meer? Of kan ik nadat ik de * knop heb ingedrukt opnieuw scherpstellen?
Met de * knop leg je alleen de belichtingswaarde vast, dus niet je focuspunt. Je kunt deze knop al indrukken voordat je gefocust hebt.
Gtranquillity schreefCOLON2. Blz 62. "AF punt handmatig instellen". Wordt deze handmatige instelling automatisch geannuleerd na de opname?
Nee, het gekozen focuspunt blijft ingesteld staan totdat je deze weer handmatig verandert.
Gtranquillity schreefCOLON3. Blz 71. "Preview scherptediepte". Eh? Als ik op het knopje druk gebeurt er niets????
De preview scherptediepte laat zien welk gebied scherp is bij de gekozen diafragma. Het is namelijk zo dat je altijd door de lens kijks bij de grootste diafragma opening. Pas als je de sluiterknop indrukt zal de lens het diafragma dichtknijpen naar de waarde die op de camera is ingesteld. Als je geen verschil ziet dan heb je waarschijnlijk op de camera al de grootste diafragma ingesteld. Om het toch te proberen moet je eens de camera in de Av stand zetten en een klein diafragma (groot getal) kiezen. Druk dan op de preview knop en je ziet wat het effect is (je ziet nu het scherptegebied, maar je ziet ook de zoeker donkerder worden).
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

eric_nl schreefCOLON
Gtranquillity schreefCOLON3. Blz 71. "Preview scherptediepte". Eh? Als ik op het knopje druk gebeurt er niets????
De preview scherptediepte laat zien welk gebied scherp is bij de gekozen diafragma. Het is namelijk zo dat je altijd door de lens kijks bij de grootste diafragma opening. Pas als je de sluiterknop indrukt zal de lens het diafragma dichtknijpen naar de waarde die op de camera is ingesteld. Als je geen verschil ziet dan heb je waarschijnlijk op de camera al de grootste diafragma ingesteld. Om het toch te proberen moet je eens de camera in de Av stand zetten en een klein diafragma (groot getal) kiezen. Druk dan op de preview knop en je ziet wat het effect is (je ziet nu het scherptegebied, maar je ziet ook de zoeker donkerder worden).
Het zal misschien aan mij liggen, maar het enige wat ik zie is dat ALLES donkerder wordt, of ik nu diafragma 5.6 of 22 gebruik. Dit kan toch niet de bedoeling zijn... toch!?
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Gtranquillity schreefCOLONHet zal misschien aan mij liggen, maar het enige wat ik zie is dat ALLES donkerder wordt, of ik nu diafragma 5.6 of 22 gebruik. Dit kan toch niet de bedoeling zijn... toch!?
Jawel, het donkere gebied geeft aan wat er scherp wordt. Je zult zien dat hoe kleiner je het diafragma maakt (dus hoe groter het getal), hoe groter het donkere gebied wordt.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Robin schreefCOLON
Gtranquillity schreefCOLONHet zal misschien aan mij liggen, maar het enige wat ik zie is dat ALLES donkerder wordt, of ik nu diafragma 5.6 of 22 gebruik. Dit kan toch niet de bedoeling zijn... toch!?
Jawel, het donkere gebied geeft aan wat er scherp wordt. Je zult zien dat hoe kleiner je het diafragma maakt (dus hoe groter het getal), hoe groter het donkere gebied wordt.
Hetgene dat scherp wordt heeft niets te maken met dat het beeld donkerder wordt.

Wat er gebeurt is het volgende; tot het moment van doordrukken van de ontspanknop staat je lens wijd open op de grootst mogelijke diafragma opening (ook als je een kleinere hebt ingesteld in de Av stand). Als je lens bijvoorbeeld een maximale opening van 3.5 heeft dan zie je door je zoeker altijd de scherptediepte van diafragma 3.5. Ook als je diafragma 8 hebt gekozen bijvoorbeeld. Als je nu wilt zien welk gebied scherp op de uiteindelijke foto komt dan kun je de preview knop gebruiken. Zolang je de knop ingedrukt houdt knijpt de lens het diafragma dicht naar waarde 8 die je ingesteld hebt staan. Het nadeel van het dichtknijpen is dat er ook minder licht doorheen kan en daarom wordt je zoeker donkerder (inderdaad heel het beeld, dus niet alleen het scherpe gebied of iets dergelijks).

In de praktijk gebruik ik het nooit omdat ik het heel moeilijk te beoordelen vindt als je zoeker zo donker wordt.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

eric_nl schreefCOLON
Robin schreefCOLON
Gtranquillity schreefCOLONHet zal misschien aan mij liggen, maar het enige wat ik zie is dat ALLES donkerder wordt, of ik nu diafragma 5.6 of 22 gebruik. Dit kan toch niet de bedoeling zijn... toch!?
Jawel, het donkere gebied geeft aan wat er scherp wordt. Je zult zien dat hoe kleiner je het diafragma maakt (dus hoe groter het getal), hoe groter het donkere gebied wordt.
Hetgene dat scherp wordt heeft niets te maken met dat het beeld donkerder wordt.

Wat er gebeurt is het volgende; tot het moment van doordrukken van de ontspanknop staat je lens wijd open op de grootst mogelijke diafragma opening (ook als je een kleinere hebt ingesteld in de Av stand). Als je lens bijvoorbeeld een maximale opening van 3.5 heeft dan zie je door je zoeker altijd de scherptediepte van diafragma 3.5. Ook als je diafragma 8 hebt gekozen bijvoorbeeld. Als je nu wilt zien welk gebied scherp op de uiteindelijke foto komt dan kun je de preview knop gebruiken. Zolang je de knop ingedrukt houdt knijpt de lens het diafragma dicht naar waarde 8 die je ingesteld hebt staan. Het nadeel van het dichtknijpen is dat er ook minder licht doorheen kan en daarom wordt je zoeker donkerder (inderdaad heel het beeld, dus niet alleen het scherpe gebied of iets dergelijks).

In de praktijk gebruik ik het nooit omdat ik het heel moeilijk te beoordelen vindt als je zoeker zo donker wordt.
Bedankt voor de goede uitleg! Dacht al dat er iets mis was met mijn camera... Een zinloze functie als je het mij vraagt!
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

eric_nl schreefCOLONHetgene dat scherp wordt heeft niets te maken met dat het beeld donkerder wordt.

Wat er gebeurt is het volgende; tot het moment van doordrukken van de ontspanknop staat je lens wijd open op de grootst mogelijke diafragma opening (ook als je een kleinere hebt ingesteld in de Av stand). Als je lens bijvoorbeeld een maximale opening van 3.5 heeft dan zie je door je zoeker altijd de scherptediepte van diafragma 3.5. Ook als je diafragma 8 hebt gekozen bijvoorbeeld. Als je nu wilt zien welk gebied scherp op de uiteindelijke foto komt dan kun je de preview knop gebruiken. Zolang je de knop ingedrukt houdt knijpt de lens het diafragma dicht naar waarde 8 die je ingesteld hebt staan. Het nadeel van het dichtknijpen is dat er ook minder licht doorheen kan en daarom wordt je zoeker donkerder (inderdaad heel het beeld, dus niet alleen het scherpe gebied of iets dergelijks).

In de praktijk gebruik ik het nooit omdat ik het heel moeilijk te beoordelen vindt als je zoeker zo donker wordt.
Oeps.........dan had ik het dus ookverkeerd begrepen.....dank voor de goede uitleg Eric! :oops:
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Gtranquillity schreefCOLONBedankt voor de goede uitleg! Dacht al dat er iets mis was met mijn camera... Een zinloze functie als je het mij vraagt!
Sommige dingen zijn lastig uit te leggen in een paar woorden, ik ben blij dat het toch overgekomen is :D . Het is inderdaad een vrij overbodige functie. Als je een externe (dedicated) flitser hebt krijg je er met dezelfde knop nog een vrij nutteloze functie bij. Deze preview knop bedient dan de zogenaamde 'modelling flash'. De flitser schiet hoogfrequent flitsen zolang je de knop ingedrukt houdt. Je kunt daarmee zien hoe de schaduw van je flits valt en of je geen hinderlijke reflecties van je onderwerp terug krijgt. Iets wat bij digitale fotografie ook redelijk overbodig is.
Robin schreefCOLONOeps.........dan had ik het dus ookverkeerd begrepen.....dank voor de goede uitleg Eric!
Weer iets geleerd, en daar is het forum voor :D
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb dat preview-knopje ook zelf niet echt vaak gebruikt eigenlijk...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar