Jachtlust

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Trainman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2005 19:39

Wederom graag jullie tips/trucs etc.

Ivo

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=57411[/img]
Laatst gewijzigd door 2 op Trainman, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als eerste, je kunt beter de foto in een groter formaat gelijk in je post zitten (zie FAQ hoe je dat kan doen). Dat is voor luie mensesn zoals mij makkelijker.....

Je onderwerp heb je erg centraal staan. Dat is niet de mooiste plaats in een foto. Mooier is als je je hoofdonderwerp op ongeveer 1/3 zet. De bomen midden boven worden nu afgesneden. Dat geeft voor mij een beetje de indruk van een snapshot.

Je kan misschien een volgende keer op zoek gaan naar iets van een tak/ boom of iets op de voorgrond als kader. Zoiets geeft je foto extra diepte. De voorgrond is telkens ongeveer hetzelfde. Ik dnek dat het interessanter zou zijn als je hier lager gaat en de voorgrond daardoor iets verkleind op de foto. Die plantjes op de voorgrond dragen niet echt bij aan het totaal van de foto.

Die antenne die er boven uitsteekt doet voor mij een beetje afbreuk aan het beeld van het leuke huisje in het bos. Je kan die proberen te verbergen achter een tak of een boom.

Ik denk dat je de foto nog best wat kan nabewerken met PS, PSP of de software die bij de camera zat. Daarmee kun je het contrast misschien iets vergroten. Een van de beste methoden is met het histogram. Zet dan het hoogste en laagste niveau aan het begin en het einde van het "bergje". Ook de scherpte is niet echt optimaal. Met een hulpmiddel als onscherp masker (USM, unsharp Mask) kan de scherpte verbeterd worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Trainman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2005 19:39

Hallo Peije,

Bedankt voor je tips. Heb inmiddels de foto volledig geplaatst in het eerste bericht.

Ik heb met PSP wat contrast toegevoegd en wat unsharpen gedaan. Hierbij de 2e poging.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=57415[/img] Zo beter?

Ik heb idd problemen om mijn foto's echt scherp te krijgen. Ben er ook nog niet achter hoe dat kan.

Ivo
Gebruikers-avatar
Wim de Bruin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 11:28
WoonplaatsCOLON SLD

Volgens mij is de horizon ook niet helemaal recht. Misschien kan je de antenne wegwerken de foto bijsnijden, zodat het huis niet meer zo centraal staat.
Zoek eens op "regel van derden" of "gulden snede", ik heb daar een hoop van geleerd!!

Succes
Wim
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

No offense, maar ik heb zelf ook nogal eens te horen gekregen dat mijn foto's saai zijn, omdat ze óf een onderwerp missen, of het onderwerp te centraal staat. Kijk eens goed naar foto's op dit forum, waar je duidelijk lovende kritieken bij ziet staan, en lees die eens. Dáár heb ik iets van geleerd, evenals van kritieken die niet lovend, evenwel toch opbouwend waren !
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar