Vuurwerk

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik zag dat er al één topic was hierover, maar op een of andere vage manier kan ik er niet op reageren... kom dan op de index pagina uit.

Anyway... voor het fotograferen van vuurwerk schijnt 100 ISO, bulb, f8-11. een remote switch, tripod plus een lange sluitertijd ideaal te zijn. Alleen... hoe moet ik dan focussen? Het is onmogelijk in te schatten wanneer het vuurwerk vóór het AF punt zit... :roll:
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Door die langere sluitertijd hoef je toch ook niet te focussen?
Desnoods neem je het gemiddelde van het vuurwerk en focus je daar.

Heb net in de tuin wat geprobeerd met vuurwerk te fotograferen en dat ging me zo'n eerste keer aardig goed af!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

BasZ schreefCOLONHeb net in de tuin wat geprobeerd met vuurwerk te fotograferen
Foei! Je bent te vroeg!

Even serieus...
Gtranquillity schreefCOLONAnyway... voor het fotograferen van vuurwerk schijnt 100 ISO, bulb, f8-11. een remote switch, tripod plus een lange sluitertijd ideaal te zijn. Alleen... hoe moet ik dan focussen? Het is onmogelijk in te schatten wanneer het vuurwerk vóór het AF punt zit... :roll:
Ligt eraan wat je wilt fotograferen. Pijlen (hoog vuurwerk) zal wat lastiger zijn dan grondvuurwerk. Je kunt met pijlen eerst een keer focussen op een pijl en hem dan op manual schakelen.
Grondvuurwerk (dat flink verlicht) kun je zelfs uit de hand schieten (mits je niet al de nodige champagne of andere spiritualien ophebt).
De instellingen die jij noemt zullen vooral gelden (en werken) voor een groot overzicht met veel zwarte lucht. Voor wat meer ingezoomd vuurwerk zijn lange(re) belichtingen minder nodig.
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Ik moet nog een beetje solderen en dan heb ik de benodigde afstandsbediening voor bij het vuurwerk af! Ben benieuwd of het allemaal gaat werken!
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

PetervdK schreefCOLON
Gtranquillity schreefCOLONAnyway... voor het fotograferen van vuurwerk schijnt 100 ISO, bulb, f8-11. een remote switch, tripod plus een lange sluitertijd ideaal te zijn. Alleen... hoe moet ik dan focussen? Het is onmogelijk in te schatten wanneer het vuurwerk vóór het AF punt zit... :roll:
Ligt eraan wat je wilt fotograferen. Pijlen (hoog vuurwerk) zal wat lastiger zijn dan grondvuurwerk. Je kunt met pijlen eerst een keer focussen op een pijl en hem dan op manual schakelen.
De remote switch (Canon RS-60E3) werkt op dezelfde manier als de ontspanknop van de camera, oftewel half indrukken is focussen, helemaal indrukken is schieten. Het punt is echter dat ik niet kan zien waarop ik focus. Niet alleen werk ik met de draadontspanner... de plek waar camera staat laat niet toe dat ik in de viewer kijk (mits ik op de droger wil gaan liggen... hmm toch maar wat alcohol in huis halen misschien!? ;) )
De instellingen die jij noemt zullen vooral gelden (en werken) voor een groot overzicht met veel zwarte lucht. Voor wat meer ingezoomd vuurwerk zijn lange(re) belichtingen minder nodig.
Het gaat me voornamelijk om de pijlen, maar wat voor instellingen adviseer je voor grondvuurwerk?
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Gtranquillity schreefCOLON Het gaat me voornamelijk om de pijlen, maar wat voor instellingen adviseer je voor grondvuurwerk?
Volgens mij kun je die gewoon uit de hand schieten met zeker F7.1 en ergens tussen 1/60 tot 1/200, afhankelijk van het soort vuurwerk. Ik heb dat ooit al eens gedaan, maar heb daar geen gegevens van (was met een EOS 5 analoog....).
Ik heb zelfs pijlen uit de hand genomen, maar dat gaat inderdaad een stuk moeilijker. Met een erg vaste hand kan het wel.
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

ik ga het ook proberen dit jaar, aangezien we bij vrienden zijn, zal ik alleen maar de eenpoot meenemen en me op grondzaken moeten konzentreren, daar zal ik waarschijnlijk aan de gang gaan met de 2.8 105 mm (lichtsterk)

nu noch hopen op een droge nacht
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Dank jullie wel voor alle tips :)
patrickm schreefCOLON
nu noch hopen op een droge nacht
Ik hoop met jou (en wellicht vele anderen) mee :) Suc6!
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

De ervaring met het maken van mijn kerstkaart leerde me dat dat dopje aan de nekriem van de camera er niet voor niks bijzit. Ik had hem eerder met buitenshots en draadontspanner niet nodig gehad, maar met hele donkere foto's valt verlichting die achter je camera zit wel via de zoeker deels op je censor. Je kunt dan rare vlekke krijgen, zeker op donkere foto's zoals van vuurwerk.

Nu valt er in dat het hoekje bovenop een droger wellicht niet zo veel licht op, maar als je toch niet meer door de zoeker kijkt, dan rubbertje eraf halen en dat zwarte vlakje op de zoeker, nadat je grofweg de focus hebt bepaald. En anders, licht uit in het washok :lol:
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Oké... dit is één van de pics die ik gemaakt heb

http://www.300d.nl/forum/album_page.php?pic_id=5543

En hoe is het jullie vergaan?
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Gtranquillity schreefCOLON
En hoe is het jullie vergaan?

http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php?t=3453
verzameltopic
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar