Een vriendin met haar vriend

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Nerveus was ik in de voorbereiding, tijdens het fotograferen en nu weer bij het plaatsen van wat foto's. Aan de ene kant denk ik, waarom? Maar ja, sommige mensen plaatsen hier foto's waar ik bij lange na niet aan kan tippen.

Maar goed, ik plaats ze toch ... want ik wil graag leren ...

Ik heb gisteren foto's gemaakt van een vriendin en haar vriend. Als verjaardagscadeau ... mijn aller eerste sessie ... dus ik verwacht veel opbouwende feedback.

Ik heb ze met mijn Canon 50mm F1.8 lens gemaakt en gebruik gemaakt van een opzetflitser (EX580).

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55058[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55060[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55061[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55062[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55063[/img]

6.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55064[/img]
Laatst gewijzigd door 2 op j.corts, in totaal 26 keer gewijzigd.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Jop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 22:55
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ok ben nog maar een beginner, maar hoop dat je wat hebt aan mijn commentaar.
Ten eerste vind ik er zeer leuke fotos tussen zitten, maar wat me meteen opviel is dat sommige erg licht of soms zelfs een beetje uitgebeten lijken. Zie foto 3 het overhemd van de jongen.
Per foto komt het volgende in me o"p:

1. niet veel over te zeggen leuke foto alleen zijn overhemd.

2. denk dat je net wat verder naar rechts had moeten staan, zodat hun gezichten wat meer zijwaart op de foto komen.

3.erg leuk, leuke lach, maar weer dat overhemd, verder kan die zo in een lijstje

4. jammer dat hij zijn handen in zijn zakken heeft, zij lijkt zo enthousiaster dan hij.

5. leuker dan 4 maar weer die handen, zij staat er top op. Misschien dat het qua lijnenspel leuker was als links het begin van dat brughekje erop had gestaan. denk dat je dan wat meer in de foto wordt getrokken.

6. vind ik de minste van het stel, niet echt spetterend zoals 5 dat wel is.


Is mijn eerste uitgebreidere commentaar, hoop dat ik wat zinnigs zeg.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Tipje :

gebruik de volgende keer voor portrtetten lekker groot diafragma, nu heb je teveel achtergrond aanwezig, waardoor het een beetje "platte" foto's worden.
Tevens bespeur ik geen "lekkere" scherpte in je foto's.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONTipje :

gebruik de volgende keer voor portrtetten lekker groot diafragma, nu heb je teveel achtergrond aanwezig, waardoor het een beetje "platte" foto's worden.
Ik heb ook foto's gemaakt met een groter diafragma (f5.6 i.p.v. f9), maar deze werden overbelicht. Weet jij hoe dat kan?
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

In ieder gevalje ISO op 100, tijdvoorkeuze of AV voorkeuze,
wat spelen met +/- waardes (stops) moet het wel goed komen denk ik.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONTipje :

Tevens bespeur ik geen "lekkere" scherpte in je foto's.
En die scherpte ...
De lens kan echt prachtige scherpe plaatjes afleveren, maar soms (zoals nu) ook niet. Moet ik iets met de scherpstel punten, focus, etc instellingen veranderen?
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik gebruik nooit alle focuspunten, alleen de middelste, of
bij staande portrteten stel ik hem in op de uiterst linkse (of rechtse is maar net hoe je je camera vasthoudt)
Zaak is dat tenminste de ogen scherp zijn.
Fotograferen is kijken niet klikken.
fvanloon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2006 11:57
WoonplaatsCOLON BoZ
CONTACTCOLON

Leuke platen, maar zoals eerder aangegeven..zijn handen in de zakken. D'r uit halen, zou ik zeggen (maar ik heb helemaal geen ervaring :roll: )

Misschien is het leuker/mooier/etc , om ze beide in de zelfde kledingstijl te houden ? Vind zijn spijkerbroek nou niet over komen met haar kleding.
(shoot if I'm wrong)

Foto 5 is toch wel de favoriet.
Grtz,
Francois

[size=75]Canon 40D || BG-E2 || EF 50 1.8 || EF 24-105 F/4 L IS USM || EF 70-200 F/4 L IS USM || 580EXII || Omni-Bounce || nog wat CF kaarten[/size]
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

j.corts schreefCOLON Maar ja, sommige mensen plaatsen hier foto's waar ik bij lange na niet aan kan tippen.

Maar goed, ik plaats ze toch ... want ik wil graag leren ...
die mensen hebben ook allemaal in de 'beginfase' gezeten hoor, onthou dat goed :wink:

juist lekker veel plaatsen en van de commentaren leer je dan

ik vind dat je de pose's erg goed gekozen hebt, leuke ideeen!
de belichting was vast erg lastig zo buiten met een zonnetje, bijv #4 is bij de gezichten overbelicht en #5 ook

bij #6 zie je al dat de achtergrond idd beter wegvalt en dus het stel beter uitkomt

al met al leuke resultaten, misschien qua kleuren dat ik nog even zou spelen met bewerking maar verder; lekker doorgaan zo!
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

fvanloon schreefCOLONMisschien is het leuker/mooier/etc , om ze beide in de zelfde kledingstijl te houden ? Vind zijn spijkerbroek nou niet over komen met haar kleding.
(shoot if I'm wrong)

Foto 5 is toch wel de favoriet.
Je hebt op zich gelijk, maar deze combi is wel zoals ze zijn. Zij is altijd net een stukje netter cq. stijvoller gekleed dan hij. Zo ken ik ze ook niet anders.

Zij krijgt 1 foto uitvergroot (30 x 45) ingelijst voor haar verjaardag en de rest op cdrom.

Maar bedankt voor jullie feedback, want ik ben hier al een stuk mee opgeschoten.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Ron Rutgers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Kraggenburg
CONTACTCOLON

j.corts schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONTipje :

gebruik de volgende keer voor portrtetten lekker groot diafragma, nu heb je teveel achtergrond aanwezig, waardoor het een beetje "platte" foto's worden.
Ik heb ook foto's gemaakt met een groter diafragma (f5.6 i.p.v. f9), maar deze werden overbelicht. Weet jij hoe dat kan?
We hebben het allemaal met vallen en opstaan moeten leren. Zowel de mensen die een vakopleiding hebben gedaan als de "doehetzelfers".

Een eerste vereiste, voordat je verder kunt met experimenteren en model sturing, is dat je de basis kennis goed onder de knie hebt.

Iso, sluitertijd en diafragma staan met elkaar in verbinding.
Pas je de 1 aan zul je een ander ook moeten aanpassen.
Meten is weten. (o zo waar!!!!)

Wanneer jij van F9 naar f5.6 gaat zul je ook je sluitertijd moeten aanpassen. Van f 9 naar f5.6 is 1 1/3 stop. Je sluitertijd had dus ook 1 1/3 stAp sneller moeten zijn. (of om het nog lastiger te maken, je iso met 1 1/3 stAp lager)

Standje P, AV en TV zijn leuk, begrijpen wat je doet is beter! :wink:

Maar voor een eerste begin helemaal niet slecht!
It is the way we look that defines our opinion.
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

j.corts schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONTipje :

gebruik de volgende keer voor portrtetten lekker groot diafragma, nu heb je teveel achtergrond aanwezig, waardoor het een beetje "platte" foto's worden.
Ik heb ook foto's gemaakt met een groter diafragma (f5.6 i.p.v. f9), maar deze werden overbelicht. Weet jij hoe dat kan?
omdat je een flitser hebt gebruikt.

Je snelste sluitertijd is dan 1/200, i.v.m. synchronisatie-tijd. Als je je diafragma dan verder open gooit en de sluiter kan niet sneller, dan krijg je dus overbelichting.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Ron Rutgers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Kraggenburg
CONTACTCOLON

BartjeBart schreefCOLON omdat je een flitser hebt gebruikt.

Je snelste sluitertijd is dan 1/200, i.v.m. synchronisatie-tijd. Als je je diafragma dan verder open gooit en de sluiter kan niet sneller, dan krijg je dus overbelichting.
???
Ik heb niets gelezen over een toegepaste sluitertijd.
Aangezien de 580 toch een volledige E-TTL flitser is zou dat toch niet per definitie het probleem zou!??
En daar komt bij als je sluitertijd sneller zou worden als 1/200 je geen last krijgt van overbelichting door je flitser. De synchronisatie tijd is tot 1/200 sec (of een andere waarde, sterk afhankelijk van camera type). Ga je daar overheen krijg je gedeeltelijk geflitste foto's of je ziet er helemaal niets meer van weer.
It is the way we look that defines our opinion.
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Je hebt groot gelijk dat je de foto's post, want dat is gewoon de beste manier om te leren! En dat willen we toch allemaal.......ookal is het eng :wink:

1. Hier zitten ze nog iets wat stijfjes...zou een klein stukje van de bovenkant nog afhalen. Een iets kleiner diafragmagetal zou bij foto 1 en 2 net iets mooier geweest zijn.
2. Leukere pose..vinger beet, zou hier ook nog een stukje van de bovenkant halen.
3. Mooi foto van dit stel en hier mooie scherptediepte.
4.en 5. zijn helaas overbelicht.
6. iets minder spannende pose wel mooie scherptediepte hier.

Denk dat de foto's qua kleur wel wat meer mogen knallen en iets meer verscherpt mogen worden.
Waar je de volgende keer op moet letten...(zegt iemand die dit zo vaak zelf heeft gehad :lol: :lol: ) probeer op de storende dingen in je foto te letten.
Bv.
- foto 1 - de blauw/grijze auto rechts.
- foto 2 ook iets rechts...wat kan ik niet precies zien zal ook wel een auto zijn.
- foto 3 de lantaarnpaal links.

Hoop dat je hier iets aan hebt he.....

Groetjes Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar