Expiriment in hal

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

Deze foto heb ik gemaakt in een sporthal tijdens een zaalvoetbaltoernooi.

Er mocht niet geflitst worden. Wat vinden jullie er van?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=5425[/img]
Takki

knap gedaan! vooral met 1/60 s!
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Takki schreefCOLONknap gedaan! vooral met 1/60 s!
met 1/60 kun je nog uit de hand fotograferen

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
soe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2004 19:19
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Hebben jullie de vergroting gezien?
En wat houd dat in; 1/60 :oops:
[color=red]Canon[/color] EOS 300D ∞ EF-S 18-55

[img]http://cweb.canon.jp/camera/ef/catalog/img/ef100_400_f45_56l/s_ef100_400_f45_56l.jpg[/img]
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

1 zestigste van een seconde soe... een camera kun je behalve op automatisch ook deels handmatig instellen. als je kiest voor functie tf vb, dan kun je sluiterstijd instellen. je kiest hoelang je diafragma open blijft. alles boven 1/50 (juist he mensen?... alle, .. 1/40 is toch al moeilijk) kun je makkelijk uit hand fotograferen, voor dingen onder... heb je een hele vaste hand nodig of een statief. dus, hoe langer je diafragma laat openstaan, hoe meer licht binnen kan in je kanon. maar... hoe moeilijker het wordt om uit te hand te fotograferen.. snappie beetje?
test daar wat mee, dan wordt fotograferen leuk, die handmatige instellingen openen wereld, echt. :wink:
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

tom schreefCOLON1 zestigste van een seconde soe... een camera kun je behalve op automatisch ook deels handmatig instellen. als je kiest voor functie tf vb, dan kun je sluiterstijd instellen. je kiest hoelang je diafragma open blijft. alles boven 1/50 (juist he mensen?... alle, .. 1/40 is toch al moeilijk) kun je makkelijk uit hand fotograferen, voor dingen onder... heb je een hele vaste hand nodig of een statief. dus, hoe langer je diafragma laat openstaan, hoe meer licht binnen kan in je kanon. maar... hoe moeilijker het wordt om uit te hand te fotograferen.. snappie beetje?
test daar wat mee, dan wordt fotograferen leuk, die handmatige instellingen openen wereld, echt. :wink:
Hierbij wil ik nog even aanvullen dat de flitser, bij automatische stand, bij 1/60 gaat werken.
Dus dan heb je voor binnen foto's, eigenlijk al kunstlicht nodig. om een nog goede plaat te maken.
Daarom zei ik dat je bij 1/60 nog uit de hand kunt fotograferen

MArt
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

correct aangevuld mart :wink:
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Gebruikers-avatar
soe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2004 19:19
WoonplaatsCOLON Eindhoven

oke / weer wat geleerd.
[color=red]Canon[/color] EOS 300D ∞ EF-S 18-55

[img]http://cweb.canon.jp/camera/ef/catalog/img/ef100_400_f45_56l/s_ef100_400_f45_56l.jpg[/img]
Takki

maar wij doen niet aan voetbal in ons huis.
met 1/60 s op een bewegend iets/object fotograferen vind ik erg knap.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Takki schreefCOLONmaar wij doen niet aan voetbal in ons huis.
met 1/60 s op een bewegend iets/object fotograferen vind ik erg knap.
Wil je zeggen dat de sporthal ................. laat maar .
Ik vind het ook een prestatie.
Ook al ben ik niet gesjarmeerd van 1600 iso (grove korrel)
Maar voor binnen zonder flitser kan het gewoon niet anders.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik vind het ook een hele knappe foto voor dit soort omstandighededen.

Ik wil wel even aanvullen dat de sluitertijd gekoppeld moet worden aan de brandpuntsafstand. Ze zijn ongeveer omgekeerd aan elkaar. Dus met de kitlens op 18 mm (dit is 18*1.6 = 29 mm voor kleinbeeld) kun je ruwweg tot 1/30 seconde sluitertijd gaan, terwijl bij 55 mm (55*1.6 = 88), je voor 1/90 moet kiezen. Die 1.6 is de vergroting die de digitale camera heeft t.o.v. een normale kleinbeeldcamera.
Bij echte telelenzen kom je echt met korte sluitertijden te werken en is beeldstabilisatie een uitkomst.
E.e.a zijn richtlijnen, de een heeft een vastere hand dan de ander en de ene keer heb je meer geluk dan de andere keer.

PS: je kunt de beeldruis van de 1600 ISO nog verminderen met een goed ruisonderdrukkingsprogramma, zoals NeatImage (gratis).
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tip, Lex.

Ik heb neatimage gedownload en de foto erdoor gehaald. Het resultaat is verbluffend.
QTIP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2004 14:08

ik zou zeggen:" laat zien"
:: Canon Ixus iis :: Canon EOS 300D :: Canon EF-S 18-55 :: Tamron 28-300 XR
Takki

ik zou geen neatimage gebruiken. je krijgt 't gevoel van plastic te zien...mensen van plastic. ik zou de grove korrel houden.

maar het kan ook zijn dat HeinA het mooi vindt.
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Vind dat "plastic" nog wel meevallen.
Groetjes,
Jerry Bouwmeester

http://dutchnaturephotography.blogspot.com/
www.jerrybouwmeester.com
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Eigenlijk moet je dit 1 op 1 beoordelen. Kun je misschien crops posten?
Wel valt me op dat sommige details verloren gaan, kijk maar naar de bakstenen.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

Takki schreefCOLONik zou geen neatimage gebruiken. je krijgt 't gevoel van plastic te zien...mensen van plastic. ik zou de grove korrel houden.

maar het kan ook zijn dat HeinA het mooi vindt.
Op zich is de grove korrel ook goed voor het doel waar de foto voor gebruikt wordt, namelijk een zwart/wit krantenfoto. Maar ik ben sinds ik de nieuwe camera heb, de hele tijd aan het expirimenteren om een zo scherp en goed mogelijke foto te maken (zie ook het topic 3 km verschil met de mislukte wagons).

@ lex: Inderdaad raakt de foto na het filteren een stuk detail kwijt. Maar dat had ik niet anders verwacht. Wat bedoel je precies met crops? moet ik vergelijkbare stukken (details) uit beide foto's lichten?
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

O, ja.
Voor diegene die het gevalletje sluitertijd/diafragma/belichting, nog eens op zijn of haar gemakkie wil nalezen, zij kunnen terecht bij:

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

HeinA schreefCOLON @ lex: Inderdaad raakt de foto na het filteren een stuk detail kwijt. Maar dat had ik niet anders verwacht. Wat bedoel je precies met crops? moet ik vergelijkbare stukken (details) uit beide foto's lichten?
Yep. en lieft 1 op 1, dus bv 900 pixels breed en dan zonder te schalen hier posten.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar