Betaalbare polarisatiefilter?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Ik heb een Canon EOS 300D met Canon 18-55mm | Sigma 55-200mm (ø55mm),
Wat is een betaalbare polarisatiefilter, met goed resultaat.

Is dit iets (walimex?)
http://www.marktplaza.nl/Nieuw-circulai ... 517856.php

Of dit? (practica ?)
http://www.kapaza.nl/detail/3006654/Cir ... 55_mm.html

Of heeft iemand iets voor me in de aanbieding?
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

beide merken ken ik als filter niet en weet ook niet hoe ze zijn. op zich zou ik nooit een té goedkope filter aanraden maar a/d andere kant luistert het bij een weinig te gerbuiken CP filter ook niet zo nauw. Ik heb zelf een hama filter op mijn kitlens en die bevalt prima... beetje kosten afweging ook ... om nu 50 euro te gaan uitgeven voor een kitlens die ik voor 40 euro van internet hebt geplukt voelt ook weer niet goed...:wink:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

ik heb gewoon een B+W CP. Ik alle filters van B+W. Toen ik die 55-220 kocht heb ik voor 3 euro een verloop ring gekocht zodat mijn CP 58 mm ook op de sigma past voor de rest past hij natuurlij kop alle andere 58mm's. mijjn 50mm heeft een diameter van 52 mm maar die bruik ik meestal als het donker is of voor foto's waarbij geen polarisatie filter nodig is. zo kan je tenminste een goed filter kopen en op diverse lenzen gebruiken. Dus dat verloop ringetje 58>52 is wel een optie plus een goed filter.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Goed polfiltertje is inderdaad de B&W, niet goedkoop, maar beter als het praktika en walimex spellgoed (ik heb ze alle 3 !!)

B&W blinkt echt uit bij deze 3 en doen ook waarvoor ze gemaakt zijn. Daar draai je teminste nog de spiegeling uit de ramen van een gebouw en dan haken de praktika en walimex toch af. FYI .....
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Heb zojuist een Hoya-polafilter gekocht, mede na langdurig onderzoek op dit forum :wink:
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Pieter schreefCOLONHeb zojuist een Hoya-polafilter gekocht, mede na langdurig onderzoek op dit forum :wink:
die valt ook in de cat. OK heb ik vernomen
www.studio111.nl
Renate van Oostveen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2006 08:39

Kent iemand het merk AriVVo? Een polarisatiefilter van 62mm is 39,95. Ik kom dit merk nergens tegen op dit forum. Is deze ergens bekend?
Groeten, Renate
In bezit van Canon 350D.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nee, die ken ik niet, maar ga nu niet voor die goedkope alternatieven. Je steekt een stuk glas extra voor je lens en wilt toch mooie foto's. Dat polarisatie filtertje gebruik je niet iedere dag, en als je hem gebruikt wil je wel de beste resultaten. Dus koop beter die wat duurdere en koop verloop filters voor het geval je verschillende lens breedtes hebt. Dit wordt anders zo'n discussie van iemand die een ferrari wil maar toyo banden met stalen velgen neemt een heel mooie niet van echt te onderscheiden wieldoppen. zucht.........Misschien kun je je ray-b..(sorry je kruidvat) zonnebril ervoor hangen. Ik ben niet boos, ik probeer niet vervelend te zijn, maar zelfs voor een newbie als ik ben is dit GEEN discussie, of je moet de achteraf reslutaten niet hier aan bieden ter beoordeling.

Disclaimer: natuurlijk zijn mensen die met een lens van 5000 euro of meer met een filter van 4 euro top foto's maken, voor hen geld> heel fijn en gefeliciteerd. :D
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONIk ben niet boos, ik probeer niet vervelend te zijn, maar zelfs voor een newbie als ik ben is dit GEEN discussie, of je moet de achteraf reslutaten niet hier aan bieden ter beoordeling.

Disclaimer: natuurlijk zijn mensen die met een lens van 5000 euro of meer met een filter van 4 euro top foto's maken, voor hen geld> heel fijn en gefeliciteerd. :D
Ik ben ook niet boos en wil ook niet vervelend zijn, maar de kitlens kost geen 5000 euro... en je moet je gewoon afvragen of je dat 50 euro polafilter waard is. Ik heb nog niemand horen klagen (ook klanten niet) over de kwaliteit van mijn foto's: kitlens + hama polafilter. klopt, voor mijn duurdere lenzen heb ik ook duurdere filters maar de kitlens is de enige die ik heb met 58mm en ik vind dat het simpelweg geen zin heeft om voor die lens zo'n dure filter te kopen. Een UV filter die je er altijd op laat zitten kan ik nog inkomen, maar niet voor een CP filter... dan krijg je een vlag/strontschuit verhaal. Gewoonweg zonde van je geld, de ketting is zo zwak...

Heb je meerdere lenzen met die maat dan wordt een ander verhaal... maar ga anders gewoon experimenteren met een hama filter.
www.johanvanderwielen.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

I agree with schoffie. Het is inderdaad ook wel wat afhankelijk van je lens. Als je een hele dure lens hebt, kan ik begrijpen dat men voor de duurdere filters gaat, maar voor een lensje van een paar tientjes?... nee.... zeker niet als dat de enige is met die filtermaat.

Ik heb voor mn Tamron 28-75mm zelfs een hama-filter. Bevalt wel goed hoor. Niks mis mee. Voor mn kitlens heb ik een Marumi filter. Ook goed genoeg voor het lensje. Tegenwoordig ga ik liever voor Hoya of B&W (had ik ook liever gewild voor mn 28-75mm), maar die zijn dus ook voor mijn duurdere objectieven
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Schoffie, ik ben het met je eens, maar als je nu een kitlens hebt, heb ik ook en nu een polarisatie filter wilt. dan kun jenaar mijn mening beter meteen een goede kopen omdat deze GEEN afbreuk, of in ieder geval minder afbreuk doet aan de kwaliteit die je wilt bereiken. En polarisatie filter laten zitten?????? En als je dan weer geld hebt of verder bent met je fotografie kwaliteiten en geld wilt uitgeven aan een andere lens, dan hoef je niet ook een weer 40 euro uit te geven voor een betere. Ik bedoel dan geef je 40 euro te veel uit. Mijn ervaring met veel zaken is dat als je accessoiries voor welk wilekeurige hobby koopt het vaak verstanidger is om daaraan iets meer geld uit te geven. Ten eerste omdat je later niet weer hoerft te upgraden, ten tweede omdat je het toch wilt hebben en je meteen goed zit en ten derde je verzwakt inderdaad niet de zwakste schakel. Het lijkt mij een non discussie als het gaat om een verschil van 40 naar 60 euro, maar ik kan niet in iemands portemonaie kijken. Verder hoor ik en zie de onlangs geplaatste threads, dat de kwaliteit van B+W, Tiffen en Hoya veel beter zijn dan hama enz. Ikheb het dan niet over gewone filters maar specifiek over polarisatie filters. En misschien ben ik dan zo'n snob, maar ik heb meteen meer geld aan filters ed uitgegeven. AL sik zelf beter kan fotograferen koop ik wel eens een L lens en een 20d of 30d body. Maar ieder zijn mening :D
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

klopt... een beetje...

wat je denk ik vergeet zijn al die verschillende filtermaten...

Ik kan nu wel een dure 58mm polafilter kopen van B&W om er vervolgens achter te kopen dat geen van de L-lenzen filtermaat 58mm heeft... en als ik nog niet weet wat voor lenzen er in de toekomst gaan komen kan ik dus ook niet echt wat zeggen over mijn filtermaat.

Wat je dan zou kunnen doen is meteen een 77mm polafilter kopen met een aantal setup ringen... maar een 77mm filter op een 58mm lens is ook niet echt handig hoor.

Om ff aan te geven, stel dat je je kitlens wilt gaan vervangen voor een duurdere lens:
- Canon 10-22 -> 77mm
- Canon 17-40 -> 77mm
- Canon 16-35 -> 77mm
- Canon 17-85 -> 67mm
- Canon 17-55 -> 77mm
- Sigma 10-20 -> 77mm
- Sigma 12-24 -> 77mm

snap je mijn punt?
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Yep, maar de meeste breedtes die ik tegen kom, zelfs vordat ik overstap op de walhalla (L) lenzen, zijn vaak 58mm. Bij mijn lenzen vrijwel allemaal 58. Toen ik die 55-200 kocht dacht ik fu.. weer 85 euro?!?!?!? nee dus toen heb ik een verloopje gekocht :P
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dat is waar...

anyway, we begrijpen mekaar... :wink:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Laat ik ook nog es een duit in het zakje doen. Ik lees nog niets over de Cokin pola-filter. Een verloopringetje per lensafmeting en je bent klaar. Of zeg ik nu iets heeeeel geks :D
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONbeide merken ken ik als filter niet en weet ook niet hoe ze zijn. op zich zou ik nooit een té goedkope filter aanraden maar a/d andere kant luistert het bij een weinig te gerbuiken CP filter ook niet zo nauw. Ik heb zelf een hama filter op mijn kitlens en die bevalt prima... beetje kosten afweging ook ... om nu 50 euro te gaan uitgeven voor een kitlens die ik voor 40 euro van internet hebt geplukt voelt ook weer niet goed...:wink:
Ik lees dat je net als ik een kit lens gebruikt.
Nu word om mij heen verteld dat dan een pola filter niet handig is, dan wel niet werkt, omdat de voorkant van de lens mee draaid om scherp te stellen.
Nu is de truuk van het filter juist dat je moet draaien aan de voorkant om het resultaat te krijgen dat je wilt.
Geeft dit geen problemen dan, als je gaat scherpstellen?

Hoe handig is nu zo'n filter op een kitlens dan?
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Polafilter instellen, scherpstellen, laatste correctie aan het filter (want zoveel draait de voorzijde niet) en dan afdrukken. Als je eraan gewend bent, werkt het prima. :wink:

Ik heb trouwens een paar foto's met verschillende filters gemaakt. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=24817
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

emmm nee, maar jij hebt dan ook een extreem groot veschil in je grote mensen lenzen(lees L) 52>77mm???? :lol: :lol: :lol:

edit dat bovenstaande geldt voor de set van Charley
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@phantom45: zie koekiemonster :wink:

Idd is een meedraaiende frontlens niet ideaal maar echt een heel groot probleem moet je er ook niet van maken. Wanneer je draait aan de filter veranderd de mate van verduistering waardoor ook de belichting veranderd. Wat ik meestal doe is scherpstellen + belichting, pola goed zetten en dan nog een keer scherpstellen + belichting. Die laatste veranderd nog weinig waardoor ook de pola nog wel goed staat. Het is een beetje een extra handeling maar vaak loop je toch wat meer te prutsen dan puur één keer pola en één keer scherpstellen... dus echt meer werk is het niet.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONemmm nee, maar jij hebt dan ook een extreem groot veschil in je grote mensen lenzen(lees L) 52>77mm???? :lol: :lol: :lol:
Ik heb geen verloopring voor mijn 50mm :wink:
Ik doelde op het p-systeem van Cokin. Dat is beschikbaar (als ik de site goed begrijp) voor lensen vanaf 48 mm tot 82 mm. De lenzen van TS vallen in die range. Als je later een andere lens met een andere maat koopt, hoef je alleen maar een verloopringetje aan te schaffen. Kosten volgens mij nog geen 10 euro.

Ik wil trouwens ook niet zeggen dat de pola's van Cokin net zo goed zijn als die van B&W ofzo. Dat zou ik ook niet eens weten omdat ik nooit een andere heb geprobeerd. Echter, de flexibiliteit is een grote pré en ik ben tevreden met de resultaten!
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar