Eerste foto's met Sigma 10-20

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Hier een aantal van de eerste foto's die ik met bovenstaande lens geschoten heb. De eerste indrukken zijn erg positief. De scherpte is goed en de kleuren die er uit komen al erg fijn. Dit vond ik ook al van mijn Tamron 17-35 maar deze lens doet daar volgens mij nog een schepje bovenop.

Het enige waar ik wel aan moet wennen is de vertekening in de hoeken, maar dat zal ook aan de beeldhoek liggen. Dat zal ook een kwestie van wennen zijn en leren om te gaan met de lens.

Vanwege de redelijke diversiteit er maar voor gekozen ze hier neer te zetten. Als ze niet goed staan, zet ze dan maar op een betere plaats ;).

Zonsondergang van donderdagavond
01. [1/50s, F8, 10mm, ISO 200]
Afbeelding

Met pola en cokin, geen geen vignetting gelukkig :)
02 . [1/13s, F11, 13mm, ISO 100]
Afbeelding


Naderend onweer van gisteren vanaf de weg voor ons huis
03. [1/60s, F8, 11mm, ISO 200]
Afbeelding


'Snapje' vanuit het dakraam van hetzelfde onweer...
04. [1/50s, F8, 11mm, ISO 200]
Afbeelding
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Fraai om naar te kijken!
THJKlos schreefCOLONHet enige waar ik wel aan moet wennen is de vertekening in de hoeken, maar dat zal ook aan de beeldhoek liggen. Dat zal ook een kwestie van wennen zijn en leren om te gaan met de lens.
Stoei eens met de demo van DxO.
Vind je het niks dan gewoon weer dumpen :)
EDIT Sorry, Dxo ondersteunt de combi 30D en Sigma 10-20 (nog) niet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bsidez
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 21:11
CONTACTCOLON

yup vertekening van die lens is best irri de canon 10-22 heeft daar tog een stuk minder last van (de 12-24 van sigma ook), kijk ook eens naar ptlens van epaperpress of in photoshop filter -->distort--> lens correction en dan aan die vertikale / horizontale schuif trekken
(of select all dan freetransform --> warp)

fraaie platen verder
visit #urbex @ irc.tweakers.net :: http://flickr.com/photos/bsidez
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

thx voor de reacties :)

Ach ja de vertekening was me ook al bekend voordat ik de lens kocht, mede door de foto's van vanDaal. Maar ik wilde gewoon tot 10mm kunnen gaan en de Canon was me in verhouding gewoon wat te duur.
Uit de berichten in de kroeg mag misschien blijken dat het een impulsaankoop was, wat het op het laatste moment misschien ook wle en beetje was, het ging erg snel, maar ik had me al een langere tijd in de UWA's verdiept.

Ik twijfel verder ook niet aan deze lens. De eerste indrukken zjin gewoon erg goed.
Ik zal nog wel eens gaan stoeien met de diverse plugins, thx voor de tips/links, maar als je een beetje oppast is er zonder die dingen ook goed met deze lens te werken. :)
[size=75]*... ...*[/size]
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

@Theo: Mooie serie weer (zoals ik van je gewend ben). Ik vind de vertekening in de foto's die je hier laat zien erg mee vallen hoor. Bij de eerste drie foto's is het goed gelukt om diepte in de foto te krijgen, vooral bij foto 3 trekken de wolken mij de foto in.

mvg,
Frank
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

Ziet er weer netjes uit, foto 1 vind ik er uit springen. Mede door de kleuren.
Foto 2 o zo lekker hollands plaatje

foto 3 en 4 doen me wat minder, maar ja je moet toch je lens testen :wink:
greetings stephan
Derek Djons
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 22:58
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hele mooie foto's. Ik ben niet zo een natuur fanaat als het om foto's gaat maar deze vallen zeker niet verkeerd!
the '[color=red]XT[/color]' under the Rebels!
Canon EOS 350D | Canon BG-E3 Multigrip | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 50mm f/1.8 | Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM | Peleng 8mm f/3.5 Fisheye | CF 1024Mb | CF 512Mb | CF 256Mb | Apple iPod Video 30GB met Apple Camera Connector
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

[modbreak] in overleg met TS verplaatst naar juiste subforum
Laatst gewijzigd door 1 op schoffie, in totaal 5 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

vind het mooie opnamen en de vertekening erg mee vallen hoor, bij mij soms erger met de 17-40mmL.
grt,bouk.
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Bedankt voor het verplaatsen en de commentaren, hier staat hij toch wel beter denk ik. Ik dacht zelfs dat ik deze in mijn eerste foto's geplaatst had.


vwb de vertekening, dit is ook wel een kwestie van met de lens leren omgaan denk ik inmiddels :).
Alle groothoeken zullen er ook wel min of meer last van hebben...
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Mooie serie Theo, en wat is het lekker schieten met een ultra wide angle, he?

De eerste laat een prachtige lucht zijn die je er anders gewoon niet op krijgt. Mooie ruimte. Tweede en derde zijn gewoon goede plaatjes. Alleen die laatste past voor mij niet zo in het rijtje (hoewel je uitzicht wel leuk is om te zien). Ik denk dat je veel plezier gaat beleven aan deze lens.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Carp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2005 23:20
WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel
CONTACTCOLON

Mooie foto's!

Jij woont niet verkeerd... :)

Ik zag in een ander topic dat je er ook een circulair polafilter op hebt, mag ik vragen welke en hoe deze bevalt? Ik lees overal dat je een 'slim' versie nodig zou hebben bij dit soort lenzen. Ik begrijp verder, dat de lens je erg goed bevalt? Bedankt vast voor je reaktie.
Met de groeten van Patrick
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Zelf heb ik een Hoya HMC filter erop zitten, deze heb ik altijd gebruikt op mijn andere groothoek. Het is een gewoon filter en geen slim filter. Ik heb er nog nooit speciaal op gelet, maar vignetting is mij nog nooit opgevallen :)
[size=75]*... ...*[/size]
Hythloday

THJKlos schreefCOLONvwb de vertekening, dit is ook wel een kwestie van met de lens leren omgaan denk ik inmiddels :).
Alle groothoeken zullen er ook wel min of meer last van hebben...
Vertekening kun je corrigeren met PTLens:

http://epaperpress.com/ptlens/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar