Kittens en vraagje

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

voor het verhaal stops verwijs ik je graag door naar de door het forum gescheven tutorial: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36

Heel kort: de lichtmeter van de cam ziet niet hoe donker het is. Hij meet alleen het licht en stelt de sluitertijd en diafragma zo in dat de totale belichting ongeveer als daglicht overkomt. Als je een foto in de avond maakt volgens de belichting van de cam zul je zien dat de foto veel lichter wordt dan dat het in werkelijkheid is. Daarom wil je onderbelichten, en dus de foto donkerder maken... dit kun je op je 350D doen (ik neem aan dat je de 350D hebt) door in stand AV het knopje AV op de achterkant van de cam in te drukken en tegelijk aan het wieltje te draaien. Je ziet nu het streepje onder de schaalverdeling naar links (onderbelichting) of rechts (overbelichting) gaan. wanneer je stopt zal de cam in het vervolg die stand nemen als 0-punt en daar zijn belichting op aanpassen. Zet je dus het pijltje op -1 dan zullen alle foto's donkerder worden. Wanneer je in een donkere omgeving fotografeert komen de foto's dan beter overeen met de werkelijkheid...

Omdat er minder licht nodig is wanneer je hem op -1 zet (komt overeen met de helft van het licht) kan de sluitertijd bij gelijkblijvend diafragma omlaag...

een wat technisch verhaal maar anders kom je maar een keer bij mij op workshop...
www.johanvanderwielen.nl
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

OK, dank je wel :wink:
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Hoi.

Ik denk dat je in deze situatie er niet aan kan ontkomen om te gaan flitsen. Je wilt een grotere dof en een snelle sluitertijd.

Als je flitst kun je zelf kiezen welk diafragma je wilt (hangt natuurlijk af van je richtgetal) op deze afstand moet f8 wel lukken en je sluitertijd kun je dan op 125 ste zetten. Oja scherpstellen op de oogjes van de kittens.

Ps zijn dit abesijnen.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Het devies is (helaas) flitsen als het zo donker is en je toch scherptediepte wil. Bedenk wel dat in de Av stand de camera de flitser negeert bij de lichtmeting (invulflits). Als het te donker is, dan zul je alsnog onscherpe waas van het bewogen achtergrondlicht krijgen.

Of toch de 1.8 erbij (dan zonder flits) en detailopnamen, en spelen met de scherptediepte.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Tempus Fugit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2006 22:50
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Uit 'ervaring' weet ik hoe lastig het kan zijn om kittens leuk op de foto te krijgen. Ik heb bij ons vorige nest dan ook eigenlijk alleen de automatische stand gebruikt, maar dan wil de camera eigenlijk altijd flitsen. Wij verwachten weer een nestje, en ik wil met dit nest toch wat meer gaan uitproberen, en merk al dat ik hier al heel wat opgestoken heb.

Deze foto's (abbesijntjes, toch?) zijn wel erg mooi kwa kleur, de warme kleur van de vacht vind ik mooi uitkomen! Zelf probeer ik foto's met handen die de kittens vasthouden altijd te voorkomen. Als je met z'n tweeën bent, kan 1 persoon de kittens teasen met een veertje of een rammeltje (of een propje papier!), dat levert -vind ik zelf- mooiere foto's op.

Verder kan ik je geen fototechnische tips geven, dat moet ik ook nog allemaal leren. :wink: :lol:
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

Bedankt voor jullie reacties.
Het zijn Somali kittens, het langharige broertje van de Abessijn :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar