bij gebruik telelens achtergrond met gras vreemd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Hallo,

Wanneer ik een aantal foto's gemaakt heb met mijn telelens (Canon EF 75-300mm f/4-5.6) loop ik tegen een vreemd verschijnsel aan wanneer de achtergrond uit gras bestaat. Iets dat ik met mijn analoge camera nooit ben tegengekomen.

Ik hoop dat ik het middels onderstaande foto's duidelijk kan maken.

Kijk naar de grasachtergrond en je ziet een soort van structuur erover. Ik vind het niet mooi. Ik hoop dat iemand ziet wat ik bedoel en vraag me af waar het vandaankomt en of er iets aan te doen is.

Het is me tot nu toe alleen opgevallen bij achtergronden met gras :roll:

Alvast bedankt de reacties.

43727

43728
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

euh, scherpte-diepte van je lens ? :roll: neem een wat hogere diafragma, dan gaat het wel over..
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Probeer het forum naar DOF te zoeken...

Depth of Field is kortsamengevat scherptediepte.

Er is dus een bepaald gebied scherp, wat je met name met telelenzen erg goed gaat zien!

Hoe lager het F-getal, hoe minder scherp (en dus meer het object geisoleerd word). Hoe groter het getal, hoe meer scherp...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Wel raar dat je dit met je analoge camera dan nog nooit gezien hebt. Dit is namelijk iets wat je over het algemeen als fotograaf bewust WEL doet om storende of saaie achtergronden onscherp te maken...

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik denk dat Zoomer het bokeh bedoelt.

Het gras buiten het scherptegebied ziet er niet heel mooi zacht uit, maar een beetje raar patroon/kleur.

Ik heb hetzelfde ook met de Sigma 50-500. Heeft ook een typisch bokeh, en inderdaad bij gras. Al hoewel de laatste tijd niet zo'n last van. Ligt ook aan je compositie.

Digitaal/analoog maakt niet uit. Misschien dat je er nu beter naar kijkt? Op het scherm valt meer op dan op een afdruk vaak.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Bedankt voor jullie snelle reacties. Oké, als ik een grotere scherpte/diepte pak dan zal het minder zijn, dat begrijp ik. Toch blijft het bij deze schertediepte vreemd.

Wat is bokeh?
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

zoomer schreefCOLONBedankt voor jullie snelle reacties. Oké, als ik een grotere scherpte/diepte pak dan zal het minder zijn, dat begrijp ik. Toch blijft het bij deze schertediepte vreemd.

Wat is bokeh?
De term “bokeh”, afkomstig uit het Japans, wordt gebruikt om de esthetische kwaliteit van die onscherpte uit te drukken.

Een goede of een slechte bokeh wil eigenlijk zeggen dat de onscherpe voorgrond en/of achtergrond van die foto mooi of niet mooi weergegeven is.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
nutty75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2006 17:04

als ik het goed begrepen heb (via lezen van fotografie forums) zie je bij de verschillende bokeh (dus bij verschillende lenzen) de lamellen van het diafragma?! Dat vind ik bij de getoonde foto's niet echt overduidelijk. En volgens mij is dat ook iets wat voorkomt bij analoge fotografie?

Haal ik nu dingen door elkaar, en is mijn bericht geen toevoeging aan het topic? Blijf dit topic volgen, valt vast wat te leren voor mij..
Eos30D, EF 17-40/4 [color=red][b]L[/b][/color], Sigma50mm/2.8Macro, Ef 70-200/4 [color=red][b]L[/b][/color], Ef 300mm/4 [color=red][b]L[/b][/color] IS, speedlite 430EX
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

bokeh heeft idd te maken met de lamellen van het diafragma.

Een diafragma bestaat uit een aantal lamellen. Een diafragma met meer lamellen vormt een rondere opening. Hoe ronder de opening hoe mooier (gladder) over het algemeen de bokeh. De wat duurdere lenzen hebben in sommige gevallen beschikking over een rond diafragma, die dus een nog gladdere bokeh geven. Je ziet dus niet de lamellen zelf, ze bepalen dus de vorm van de onscherpte.

De lens waar de foto mee is gemaakt zal misschien een wat 'minder rond' diafragma hebben. Ik weet niet of diezelfde lens ook op een analoge camera gebruikt is, maar dan zou het misschien aan de lens kunnen liggen.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Bij deze foto's zie je geen bokeh. Bokeh wordt pas zichtbaar als er veel contrast (highlights/shadows) in de onscherpte zitten. Op de eerste foto wordt het patroon in de onscherpte veroorzaakt door het gaas van het hekwerk. In de tweede foto is er helemaal geen patroon in de onscherpte; de onscherpte is gewoon onscherp 8)

Grtjs, Friso
Camera Obscura
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Dit typische fenomeen heb ik ook met mijn Sigma 70-200 + TC2x, alleen bij gras als achtergrond als het gras zich in de overgang van scherp naar onscherp achter het scherptegebied bevindt... ik zelf bewerk het (lichtelijke blur) of zorg ervoor dat de afstand tussen onderwerp en gras groter is.
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar