Mooi vrouwtje... (dacht ik, blijkt niet zo te zijn)

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
HaRoLD®
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 16:25

....
Laatst gewijzigd door 2 op HaRoLD®, in totaal 7 keer gewijzigd.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

mooie compo en uitsnede maar nog steeds erg onscherp i.m.o.
www.johanvanderwielen.nl
vanDaal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 22:47
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Duidelijk een gevalletje van helemaal totaal niks. Dat geldt tevens voor al je voorgaande foto's.

Tip: stop even met plaatsen en kijk eens naar (goede) foto's van anderen. Geef er ook eens commentaar op, daar leer je zelf ook weer van. Dit is niet plaatswaardig.
[url=http://www.jeroenvandaal.nl][img]http://www.vandaal.com/temp/dpz/003.jpg[/img][/url]
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Zo, lekker vriendelijk zeg.

Alles is plaatswaardig om commentaar te krijgen. Perfecte fotografen worden namelijk niet geboren. Die groeien door normaal commentaar op ge geplaatste foto's.

Ar.
"A good reboot is never a bad solution"
Gebruikers-avatar
HaRoLD®
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 16:25

vanDaal schreefCOLONDuidelijk een gevalletje van helemaal totaal niks. Dat geldt tevens voor al je voorgaande foto's.

Tip: stop even met plaatsen en kijk eens naar (goede) foto's van anderen. Geef er ook eens commentaar op, daar leer je zelf ook weer van. Dit is niet plaatswaardig.
Zo! Arrogantie ten top! Denk dat jij hier dan niet thuishoort! Ik hoor graag kritiek, sta er helemaal voor open, maar dit slaat werkelijk alles!

Groeten Harold!

Tip: Zorg dat je niet TE perfect bent!
Gebruikers-avatar
HaRoLD®
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 16:25

vanDaal schreefCOLONDuidelijk een gevalletje van helemaal totaal niks. Dat geldt tevens voor al je voorgaande foto's.

Tip: stop even met plaatsen en kijk eens naar (goede) foto's van anderen. Geef er ook eens commentaar op, daar leer je zelf ook weer van. Dit is niet plaatswaardig.
Ik heb ook nog even op jouw site gekeken, kan me voorstellen dat je andermans foto's niets vind, want je doet het goed, dat kan ik niet ontkennen! Maar wees sportief en geef ene ander ook de kans wat te leren!

Alvast bedankt!
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

[modbreak]
vanDaal: Als je een foto helemaal niets vindt en dat wil uiten leg dan s.v.p. uit waarom de foto niets is. Dan kan de topicstarter er van leren.
[/modbreak]


Harold, Ook ik zie helaas helemaal niets in deze foto. Hij is onscherp en je hebt geprobeerd hem scherper te maken door hem teveel te verscherpen. Een onscherpe foto wordt echter door verscherpen nooit scherp. Je krijgt er alleen maar lelijke lichtranden en halo's van.
Daarnaast is de foto overbelicht waardoor je detail in de hooglichten verliest.

Wel een mooie bokeh in de achtergrond maar daar ging het je waarschijnlijk niet om.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
vanDaal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 22:47
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Okee, misschien iets te hard qua bewoording.

Wat Klaas zegt vind ik ook. Maar ik kan me amper voorstellen dat je een foto die zó onscherp is, hier plaatst. Mijn eerste close-up foto's (aantal jaar geleden) waren soms ook onscherp, maar die exemplaren verdwenen linea recta in de prullenmand. Kwestie van meer geluk de volgende keer. Bij deze had ik absoluut hetzelfde gedaan. Dit soort foto's vallen of staan met objectscherpte.

Los daarvan stoor ik me aan mensen die hun aanwezigheid op een forum alleen kunnen uitdrukken in het plaatsen van eigen materiaal, en zich niet bezighouden (in ieder geval niet wat betreft het becommentarieren van anderen) met anderen. Want ik ben er van overtuigd dat je daar meer van leert dan alleen commentaar op je eigen foto's te ontvangen.
[url=http://www.jeroenvandaal.nl][img]http://www.vandaal.com/temp/dpz/003.jpg[/img][/url]
Gebruikers-avatar
Roth-Mastwq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1854
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2005 17:59
WoonplaatsCOLON Emmer-Compascuum

Ja ik vind hem ook niets door dat die gewoon niet scherp is - maar wat wil je 1/80 @ 263mm.
Je kon misschien je ISO naar 400/800 gooien voor een snellere sluitertijd.
[url=http://www.300d.nl/forum/album_personal.php?user_id=2924][size=84][color=blue][b]Roth-Mastwq[/b][/color][/size][/url]

Spul [img]http://i18.photobucket.com/albums/b139/Roth-Mastwq/9206180604026209d38285.gif[/img]

[size=75][b][color=red][i]"Wat voor camera is dat? Een Canon? Ik dacht dat jij met Nikon schoot! [/i]En wat voor lenzen gaan daar dan op?"[/color][/b][/size]
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Zoals de voorgangers al zeiden is de foto niet heel erg mooi.

Zet de camera eens op AI Servo, dan blijft die scherp stellen op een punt, bv de kop.

Druk de foto af bij het uitademen, dit is het moment dat je je het meest ontspant.

Als je het aantal mm hebt iets verder van je object af zitten zodat je een mooiere dof krijgt.

Succes ermee,

Groetjes Mathijs
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik ben het totaal niet eens met de botte reactie van sommige mensen hier, maar het kan vaak ook geen kwaad om voor jezelf heel kritisch te zijn voordat je een foto plaatst.

Het wordt een ander verhaal als je er een specifieke vraag over hebt (waarom is deze foto niet scherp? o.i.d.) maar dan zou ik hem ook in een ander topic posten.

Over de foto:
Tja....zoals Roth-Mastwq al zegt: het is ook eigenlijk nauwelijks mogelijk om met 1/80 op 263 mm een scherpe plaat te schieten, tenzij je je camera op een statief had staan.

De meeste fotografen houden de vuistregel aan dat je uit de hand niet langzamer moet gaan met de sluitertijd dan 1/brandpuntsafstand. Eventueel gecorrigeerd voor de cropfactor, dus dan nog een factor 1.6 sneller. Of je dat laatste nodig vindt, moet je gewoon ff zelf proberen (ik red het wel op 1/f, en ik heb niet echt een vaste hand).
Om het jezelf makkelijk te maken, zou ik met dit soort lange telelenzen een monopod statief gebruiken. Dan hoef je de hele zooi niet te tillen, en je krijgt gewoon echt mooiere platen. Persoonlijk haal ik met een monopod sluitertijden die ongeveer 3/f zijn, dus dat scheelt nogal. Dan kun je de ISO lekker laag laten, en dat komt de foto alleen maar ten goede.....

Succes, en gewoon blijven proberen!

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Hallo Harold,
Ik ben ook een newbee net als jij en ook druk aan het oefenen.
En dat is iets wat we moeten blijven doen.
Over je foto: Mooie compositie, leuke achtergrond maar mag iets rustiger.
Ik ben het wel mee eens dat ik iets of wat scherpte mis (heb ik ook vaak last van), ik denk dat het bewegingsscherpte is.
Ook vindt ik de kader wat minder (is een kwestie van smaak).
Zou je wat foto's in je persoonlijke album willen zetten, dan is het ook beter te volgen of je verbeteringen toond.
Ga eens naar een evenement of park toe waar je zeker weet dat je veel ziet, kun je veel oefenen, doe ik ook.

@vanDaal, je maakt zeer mooie foto's. Iets wat een insperatie kan zijn voor velen. Steun ons newbee's ,zodat wij ook op een hoger nivo komen.
Is het niet eens leuk om een workshop te geven voor ons nieuwelingen.
Als wij dan na de workshop ineens wel mooie foto's op de site zetten dan moet dat toch voldoening geven (en je ego strelen :wink: )
Ik ben het zeker met je eens dat wij nieuwelingen ook foto's van andere moeten beoordelen, daar leren we van.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
HaRoLD®
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 16:25

Bobby schreefCOLONHallo Harold,
Ik ben ook een newbee net als jij en ook druk aan het oefenen.
En dat is iets wat we moeten blijven doen.
Over je foto: Mooie compositie, leuke achtergrond maar mag iets rustiger.
Ik ben het wel mee eens dat ik iets of wat scherpte mis (heb ik ook vaak last van), ik denk dat het bewegingsscherpte is.
Ook vindt ik de kader wat minder (is een kwestie van smaak).
Zou je wat foto's in je persoonlijke album willen zetten, dan is het ook beter te volgen of je verbeteringen toond.
Ga eens naar een evenement of park toe waar je zeker weet dat je veel ziet, kun je veel oefenen, doe ik ook.

@vanDaal, je maakt zeer mooie foto's. Iets wat een insperatie kan zijn voor velen. Steun ons newbee's ,zodat wij ook op een hoger nivo komen.
Is het niet eens leuk om een workshop te geven voor ons nieuwelingen.
Als wij dan na de workshop ineens wel mooie foto's op de site zetten dan moet dat toch voldoening geven (en je ego strelen :wink: )
Ik ben het zeker met je eens dat wij nieuwelingen ook foto's van andere moeten beoordelen, daar leren we van.

Gr. Chris
Hallo allemaal... Toch wel leuk wat een slechte foto al niet teweeg kan brengen. Was het toch nog ergens goed voor. Kritiek vind ik leuk en zelfs belangrijk. Adviezen daar kun je wat mee.
Probleem is echter dat ik zo nieuw ben in fotografie-land dat ik nog geen kritiek KAN geven. Dan zou ik in jullie ogen wartaal uitslaan.
Kijk, ik vind dat als ik nog niet mee kan praten over alle mooie cijfertjes en instellingen en wat er verder allemaal mogelijk is met een digitale spiegelreflex, dat ik gewoon nog mijn mond moet houden...
Daarom plaats ik dan af en toe een foto en probeer wat te doen met de adviezen die ik daarover krijg.
Maar als een professional die alles al weet een nieuwkomer zo probeert van de weg te maaien, dan vind ik dat erg jammer. En aangezien ik op een aantal foto's ook hele leuke en positieve reacties, danwel opbouwende kritiek heb gekregen zegt het veel over degene die -in mijn ogen- een echte prof is!
Jammer alleen dat je je dan niet meer kan verplaatsen in de beginner.

Groeten Harold :lol:

-van hieruit verder-
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Hoi die Harold :D
Dat je geen kritiek kunt geven omdat je dan onzin uit zou kramen:.........
dat is onzin :wink:
De woorden van van Daal waren hard, harder dan we hier eigenlijk gewend zijn. Dat je je niet in je schulp trekt en denkt: zak allemaal maar in het moeras jullie vind ik top. Toont karakter.
Toch zit er wel een kern van waarheid in, je steekt echt een hoop op van het lezen en geven van commentaar. Het dwingt je namelijk goed naar een foto te kijken. Durf je nog steeds geen commentaar te leveren kun je ook je waardering uitspreken over een foto, ook je beargumentering daarbij zet je op het goeie spoor: je gaat opzoeken wat nou juist mooi is in een foto. Dat pik je op en neem je mee naar je eigen volgende foto.
En dat is leren fotograferen :D
Wees in de tussentijd kritisch voor jezelf,maak veel foto's en post gerust regelmatig een foto. Van de commentaren die je krijgt zul je blijven leren.
Tot je volgende post :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Hallo harold,

Over het niet mogen oordelen van andermans foto's, zo dacht ik er eerst ook over. Totdat Martin, Johan, Fokke en nog vele andere vonden dat ik het wel moest doen. Je hoeft geen technische details te geven. Ga op je gevoel af, welke foto vind je het mooist van een serie, bij welke blijf je geboeid. Bekijk dan de foto nog eens en probeer te ondekken waarom.
Het is niet makkelijk........maar ZEER leerzaam. Ik ben er niet meteen veel betere foto's mee gaan maken, maar kijk met andere ogen naar mijn eigen foto's. Je wil niet weten hoeveel er nu de prullebak in vliegen.
Probeer het eens. En je mag best beginnen met mijn foto's. Daar is genoeg op aan te merken.
Nog 1tip, ik ga zondag naar de schootingday. Waarom? ik denk dat het leerzaam is , alleen al om te zien hoe andere het doen. Misschien ook iets voor jou?

Gr. Chris
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

oke ik ben ook een van die mensen die moeilijk commentaar durft te geven op foto's
ik lees namelijk heel veel commentaren en ga dan weer kijken naar de foto of ik het ook zie
ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, ik ben bang dat ik dingen ga zeggen waar ik (nog) geen verstand van heb.
Daarom heb ik me voorgenomen om wel foto's te plaatsten en commentaren op andere foto's goed te lezen en ik denk dat ik daardoor vanzelf meer ga duven
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
JDonline. nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2006 21:04

Bedoel je met de titel dat het geen vrouwtje is, of dat de foto niet mooi is?
het is namenlijk toch echt een vrouwtje... volgens mij :?
Gebruikers-avatar
HaRoLD®
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 16:25

JDonline. nl schreefCOLONBedoel je met de titel dat het geen vrouwtje is, of dat de foto niet mooi is?
het is namenlijk toch echt een vrouwtje... volgens mij :?
Haha... nee idd, het is wel een vrouwtje, maar de foto is te slecht idd! Maar dat hoort bij het leerproces!

Groeten Harold
vanDaal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 22:47
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Bobby schreefCOLONJe hoeft geen technische details te geven. Ga op je gevoel af, welke foto vind je het mooist van een serie, bij welke blijf je geboeid. Bekijk dan de foto nog eens en probeer te ondekken waarom.
Het is niet makkelijk........maar ZEER leerzaam.
Precies, je hebt helemaal gelijk. Iedereen kan een foto beoordelen. Ik bedoel, je (HaRoLD®) zegt dat je mijn foto's mooi vindt. Waarom? Wat trekt je erin aan? Wat vind je goed aan de compositie, scherpte, kleurgebruik, enz? Niet vragen die je nu moet gaan beantwoorden ;), maar wel vragen die je jezelf kunt stellen elke keer als een foto je aanspreekt. Op die manier pik je de elementen eruit die je zelf (en hopelijk ook anderen) kan waarderen. Daar krijg je inzicht van.
Bobby schreefCOLON@vanDaal, je maakt zeer mooie foto's. Iets wat een insperatie kan zijn voor velen. Steun ons newbee's ,zodat wij ook op een hoger nivo komen.
Is het niet eens leuk om een workshop te geven voor ons nieuwelingen.
Als wij dan na de workshop ineens wel mooie foto's op de site zetten dan moet dat toch voldoening geven (en je ego strelen :wink: )
Ik geloof niet ontzettend in workshops. Ik denk namelijk dat het erg lastig is om eigen voorkeur (qua compositie, kleurgebruik, onderwerp, enz) los te zien van algemene fotografie vaardigheden.

Alternatief ideetje is misschien wel dat ik wekelijks een aantal (2, 3?) landschapsfoto's diepgrondig beoordeel, hier op het forum. Mocht men (de leiding hier ;) ) dat een idee vinden, stuur me maar een berichtje.
[url=http://www.jeroenvandaal.nl][img]http://www.vandaal.com/temp/dpz/003.jpg[/img][/url]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Bobby schreefCOLONOver het niet mogen oordelen van andermans foto's, zo dacht ik er eerst ook over. Totdat Martin, Johan, Fokke en nog vele andere vonden dat ik het wel moest doen. Je hoeft geen technische details te geven. Ga op je gevoel af, welke foto vind je het mooist van een serie, bij welke blijf je geboeid. Bekijk dan de foto nog eens en probeer te ondekken waarom.
Het is niet makkelijk........maar ZEER leerzaam. Ik ben er niet meteen veel betere foto's mee gaan maken, maar kijk met andere ogen naar mijn eigen foto's. Je wil niet weten hoeveel er nu de prullebak in vliegen.
Probeer het eens. En je mag best beginnen met mijn foto's. Daar is genoeg op aan te merken.
jij hebt goede adviseurs gehad en goed opgelet :wink:

Maar je hebt helemaal gelijk, alsof ik het zelf gezegd zou kunnen hebben...
Bobby schreefCOLONNog 1tip, ik ga zondag naar de schootingday. Waarom? ik denk dat het leerzaam is , alleen al om te zien hoe andere het doen. Misschien ook iets voor jou?
ook een zeer goede tip... kom gezellig zondag (zie dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=14531) en vraag een wat meer ervaren fotograaf of je met hem/haar mee mag lopen, stel veel vragen, probeer veel te leren. Iedereen zal je willen helpen maar je moet het wel zelf aangeven...
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar