Foto's met flitser

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

Ik moet morgen foto's maken van een Sinterklaas avond op het werk. Ik heb qua flitsers een Metz flitser de 44AF of de interne.
Vragen die ik heb:
1. welke flitser is bij zoiets het best?
2. welke stand moet ik gebruiken op de camera, de P?
3. waar moet ik de iso op zetten?
Als jullie nog iets anders kunnen bedenken dan hoor ik dat ook graag.
bij voorbaat dank
Santi
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Takki

sorry, ik kan alleen wat over de ISO waarde vertellen.
een hogere ISO waarde zorgt ervoor dat de achtergrond in de foto wat lichter en duidelijker wordt. maar er komt wel ruis op je foto's.
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Mijn vriending heeft vandaag 140 foto's op een sinterklaasavond met 35 mensen geschoten. Alles met de interne flitser terwijl ik haar de 550 EX had aanbevolen.

Prima foto's geworden, stuk voor stuk.....

Alles volledig automatisch....... ook nog :?
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Takki

vriendinG? :lol:

over flitsers gesproken:
de interne flitser IS een GOEDE flitser vind ik.
zelfs heb ik de 550EX, maar ik vind deze ERG moeilijk te gebruiken omdat er heel erg veel mogelijkheden zijn met deze flitser. de interne flitser geeft me veel meer goede resultaten.
maar die 550EX blijf ik wel houden!
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

De Metz flitser die ik heb gaat boven op de camera en doet al die ETTl grappen. Wat ik eigenlijk wil weten is wat voor openings snelheid zou ik moeten gebruiken en wat voor diafragma?
Vroeger had ik zo een externe flitser met van die kleuren etc achter erop en dan kon je zo een beetje je diafragma bepalen. Nu moet ik gaan nadenken en dan wordt het dus niks vandaar dat ik jullie om advies vraag. Maar misschien is de interne op volautomatisch wel het beste maar daar koop je eigenlijk geen 300D voor.
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Maar je kan die Metz ook op de volautomaat laten werken. En dan moet hij het beter doen dan de interne. Zeker als je indirect flitst. Indirect flitsen zou voor mij de reden zijn om een externe flitser aan te schaffen en geloof me als ik zeg dat die hoog op mijn verlanglijstje staat.
Ik zou het diafragma vaak zo open mogelijk houden en een niet al te korte sluitertijd om toch nog zoveel mogelijk op de normale manier te belichten en geen hele donkere achtergronden te maken. Tenzij dat uiteraard de reden is waarom je flitst. Flitsen is heel erg afhankelelijk van de omstandigheden. Met de interne kun je niet zoveel als met een externe flits en je moet veel experimenteren voordat je een beetje door hebt hoe het in elkaar zit..
Maar met de camera op f/4 en 1/125 en de flitser op ETTL moet je normaal toch wel een heel eind kunnen komen.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Wat mij betreft gaat er inderdaad niks boven flitsen met een externe flitser. Ik heb wèl weer wat mee te sjouwen, maar de resultaten zijn er duidelijk naar! Zelf heb ik destijds de aanschaf van een Metz in combinatie met mijn 300D niet aangedurfd omdat ik een aantal "Indianenverhalen" hoorde, dat die problemen zou opleveren met de 300D (hoewel ik alweer 20 jaar gebruik maak van een Metz CT-4 flitser in combinatie met mijn Canon A1). Achteraf onterecht dus... :oops:
Vandaar mijn Sigma-keuze: een echt werkpaard voor weinig geld. Ik flits altijd met de camera op "P" (wordt door Sigma aanbevolen) en de ETTL doet de rest: zowel invulflitsen als full power. Onlangs nog een reportage gemaakt in een circusschool: vlot achter elkaar 190x geflitst op vier penlights zonder enige problemen. :D
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Zou voor de externe flitser gaan, resultaat is toch altijd wat beter, gewoon op Ettl zetten (doe ik ook altijd) en als het kan ook indirect flitsen, als je flitser en de ruimte het toelaten.
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
Bjorn s
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2004 22:04
WoonplaatsCOLON Lelystad

Heb ook een externe flitser aangeschaft voor het sinterklaasfeest bij ons thuis, en als ik de foto's van vorige jaar er bij pak was het mij die 221 euries wel waard voor een 420 ex met omnibounce cap.
Had vorig jaar erg veel foto's met rode ogen en veel bleke huidjes door overbelichting.
Dit jaar absoluut geen rode ogen door indirect flitsen, en had maar een paar overbelichte foto's. (heb wel op de automaat geschoten omdat ik geen tijd meer had om mij er goed in te verdiepen)
Vond de foto's ook mooi scherp.


Bjorn
G3 - 10D - Sigma 18-50 - Tamron 28-105 - Canon 75-300 III USM - Canon 50mm F1,8
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Bjorn s schreefCOLONHeb ook een externe flitser aangeschaft voor het sinterklaasfeest bij ons thuis, en als ik de foto's van vorige jaar er bij pak was het mij die 221 euries wel waard voor een 420 ex met omnibounce cap.
Had vorig jaar erg veel foto's met rode ogen en veel bleke huidjes door overbelichting.
Dit jaar absoluut geen rode ogen door indirect flitsen, en had maar een paar overbelichte foto's. (heb wel op de automaat geschoten omdat ik geen tijd meer had om mij er goed in te verdiepen)
Vond de foto's ook mooi scherp.


Bjorn
Heb je nog voorbeelden van VOOR en NA zeg maar?
ik zit zelf ook te denken aan een externe flitser, dus vandaar...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Bjorn s
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2004 22:04
WoonplaatsCOLON Lelystad

Bjorn[/quote]Heb je nog voorbeelden van VOOR en NA zeg maar?
ik zit zelf ook te denken aan een externe flitser, dus vandaar...[/quote]


ik zal ff moeten zoeken naar goede voorbeelden, want de interne flits van de g3 is niet te vergelijken met die van de 300d, maar ik heb vast nog wel ergens foto's gemaakt met de interne flitser van de 10D.
Ik zal hier op korte termijn even naar zoeken of ik maak een nieuw voorbeeld met gelijke omstandigheden, maar heb vanavond even tijd te kort.

Ik laat laat nog van mij horen, en wie weet heeft iemand anders al wat voorbeelden neergezet.

Groet, Bjorn
G3 - 10D - Sigma 18-50 - Tamron 28-105 - Canon 75-300 III USM - Canon 50mm F1,8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar