Termen "HDR" & "TONEMAPPING"

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Ik merk teveel fout gebruik betreffende de termen HDR en Tonemapping.
Graag wil ik dit dan ook even voorgoed de wereld uithelpen.

BASIC:

-HDR(I) is een bestand bekomen door méérdere exposures te blenden(meerdere foto's dus) tenzij er een hdr camera zou gebruikt zijn.

- TONEMAPPING is een toepassing op oftewel een hdr, hdri of gewoon één foto.
Tonemapping wordt gebruikt om een HDR foto die een te hoog bereik heeft en niet weergegeven kan worden op een normaal scherm te comprimeren.

Uitgebreide uitleg (met dank aan Luclodder)
HDR is eigenlijk ook fout.
Photoshop en Photomatix maken een HDR bestand.
De techniek heet eigenlijk HDRI
High Dynamic Range Imaging.

Tone-Mapping is dan dus het samendrukken van die HDR informatie in een LDR imageformaat zoals JPG.

Verder kan een HDR bestand 24 bits per kleurkanaal hebben of 48 bits. De eerste noemen ze halfprecission en levert 30 stops dynamic range op (kan zelfs een 1DmkII niet tegenop met maar 9 stops) en de laatste is fullprecission en levert een mij nog onbekend aantal stops op. Volgens mij het volledige lichtspectrum.

Het samenvoegen van verschillende expores middels PS in lagen is feitelijk geen HDR bestand en ook geen Tone-Mapping, het is wel een methode om handmatig tone-mapping te doen. Dus dat zou Manual Tone Mapping moeten heten.

Dus:
2+ LDR files --> HDRI --> HDR file
2+ LDR files --> HDRI --> TM --> LDR file (JPG)
2+ LDR files --> HDRI --> PS layers --> MTM --> LDR file (JPG)

Afkortingen
Gebruik HDRI, TM, LDR, HDR termen correct alsook de combinaties ervan.
Laatst gewijzigd door 1 op triaxis130, in totaal 18 keer gewijzigd.
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

goeie info, maar ik denk dat het toch HDR-foto's genoemd blijven worden, zo staan deze foto's immers bekend.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
bsidez
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 21:11
CONTACTCOLON

je hebt ook HDR video camera's das ook wel vet, wel prijzig
visit #urbex @ irc.tweakers.net :: http://flickr.com/photos/bsidez
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Tinus schreefCOLONgoeie info, maar ik denk dat het toch HDR-foto's genoemd blijven worden, zo staan deze foto's immers bekend.
bovendien komen tone-mappings voort uit HDR's dus het ligt al heel dicht bij elkaar. Bovendien kun je op het forum een HDR niet laten zien, je zet het eerst om naar jpeg, dus vindt er dan al tone-mapping plaats.
Overigens een verhelderend verhaal in een oerwoud van termen :)
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
vandrofr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 13:23

Voor wie het allemaal in detail wil weten, deze site :

http://www.hdrsoft.com/support/faq_phot ... ifferences

mvg
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ok, het verschil ken ik nu, hoe ik moet HDR-en weet ik ook, maar wat houd de bewerking Tone Mapping nu in, wat doe je er mee (ja een jpeg file maken) maar wat doe je er feitelijk mee, ik neem aan dat: save as>jpg niet voldoende is?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
TomR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2005 20:02
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

mag er ook een sticky komen over de verschillen tussen urban en urbex?
Real urbex photography > [ [url=http://www.decayedplaces.nl]DecayedPlaces.nl[/url] ] < Real urbex photography
luclodder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2004 12:39
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLONOk, het verschil ken ik nu, hoe ik moet HDR-en weet ik ook, maar wat houd de bewerking Tone Mapping nu in, wat doe je er mee (ja een jpeg file maken) maar wat doe je er feitelijk mee, ik neem aan dat: save as>jpg niet voldoende is?

Bob
Kijk de essentie om de termen juist te gebruiken is de volgend:

Ik kan op een lokatie 3 of mer belichtingen schieten, waardoor ik dus op het moment van schieten "nog" niet de belichting van de uiteindelijke foto bepaal.
Thuis, achter de computer kan ik dan bepalen welke belichting ik wil gaan gebruiken voor mijn uiteindelijke plaat.
Dat kan -1 stop onderbelicht zijn, of +2 wat ik maar wil. Ik kan OOK kiezen voor een vorm van ToneMapping automatisch of handmatig.

Het werken met HDRI verlegt dus eigenlijk het beslissingsmoment van je belichting naar de digitale doka.
Je hoeft dus niet voor TM te kiezen als je een gewone belichting uit de HDR file wilt halen, dat kan dus ook nog gewoon.
vandrofr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 13:23

bmvduin schreefCOLONOk, het verschil ken ik nu, hoe ik moet HDR-en weet ik ook, maar wat houd de bewerking Tone Mapping nu in, wat doe je er mee (ja een jpeg file maken) maar wat doe je er feitelijk mee, ik neem aan dat: save as>jpg niet voldoende is?

Bob
Lees dit maar eens :

http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html#dr

Samengevat : het verschil in lichtintensiteit tussen de donkerste en de lichtste delen (= dynamic range) is te groot (vandaar HIGH dynamic range) en kan niet door een monitor worden weergegeven. Ofwel worden de diepe schaduwen goed weergegeven maar zijn de hoge lichten volledig uitgebrand, ofwel worden de hoge lichten goed weergegeven maar zijn de diepe schaduwen volledig zwart.

Door Tone Mapping toe te passen ga je de dynamic range als het ware afvlakken waardoor zowel de hoge lichten als de diepe schaduwen toch op een monitor kunnen worden weergegeven.

Op bovenvermelde site wordt alles in detail en op verstaanbare manier uitgelegd.

Voor samenvatting : kijk ook naar eerste "post" van Triaxis


mvg
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik heb nu eindelijk begrepen dat je voor Tone mapping een plugin moet hebben voor Photoshop, ik die dus downloaden, blijkt die dus niet te werken in CS2 terwijl ze wel aangeven dat hij hoort te werken :S

iemand tips?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

@TomR

volgens http://nl.wikipedia.org :

Urban exploring, urbex of UE is het doorzoeken van producten van onze beschaving die voor de meeste normale mensen niet toegankelijk zijn.

De term Urban exploring is Engels en betekent letterlijk 'het onderzoeken van het urbane (=stedelijke)', maar het kan zich net zo goed op het platteland afspelen.

Urban exploring wordt beoefend door Urban explorers

Objecten voor Urban exploring

Verlaten gebouwen
Dit kan alles zijn van een net verlaten kantoorgebouw tot een 200 jaar oude ruïne. Verlaten industrieën zijn favoriet, evenals gebouwen met mooie architectuur.

Tunnels
Al dan niet verlaten tunnels zijn voor veel Explorers een specialiteit. Het gaat dan niet alleen om verkeerstunnels, maar ook om tunnels voor communicatielijnen, water- en stroom- en telefoonleidingen, maar ook mergelgrotten of de holle ruimte onder een brug.

Niet-verlaten gebouwen
Sommige mensen exploren ook in niet-verlaten gebouwen. Over het algemeen wordt dit infiltratie (en: infiltration) genoemd.

Dit kan variëren van het bekijken van wat er zich in een schoonmaakhok bevindt, via het in tunnels van ziekenhuizen ronddwalen tot op het terrein van militaire bases rondkijken.

Doel van een Urban explorer
Hoewel er geen nationale vereniging van urban explorers is, houden de meesten zich aan het motto: "Laat slechts voetstappen achter, neem slechts foto's mee" (en: "Leave nothing but footprints, take nothing but pictures"). Ook proberen de meeste explorers geen wetten te overtreden anders dan het zich begeven op terreinen waar zij geen toegang toe hebben, volgens velen een "misdaad zonder slachtoffers".

De meeste explorers zijn er slechts op uit om mooie foto's te maken van mooie gebouwen, zowel van binnen als buiten, hoewel er sommigen zijn die vooral voor de kick gaan, zoals het beklimmen van hoge objecten als bruggen en communicatiepalen.

Het probleem is echter dat explorers per definitie nieuwsgierig zijn naar onbekende plekken, en dus vaak op plekken komen waar zij niet mogen komen, en op plekken waar mensen met minder goede bedoelingen ook veel ophouden, zoals graffiti-spuiters of terroristen. Door eigenaren en politie worden zij ook nog wel eens verward met deze groepen.

Gevaren
Urban exploring kan in bepaalde gevallen een gevaar betekenen voor de gezondheid. Meer bepaald bij het betreden van verlaten gebouwen is, door de vaak bouwvallige toestand, een reëel risico op het door vloeren zakken of het aantreffen van asbest aanwezig. Ook andere producten zoals chemicaliën kunnen een risico inhouden.
TomR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2005 20:02
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

ik weet de verschillen wel, het gaat om ongeveer 95% v/d andere gebruikers hier :p
Real urbex photography > [ [url=http://www.decayedplaces.nl]DecayedPlaces.nl[/url] ] < Real urbex photography
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Nou die zijn nu dan mooi op de hoogte dacht ik zo :D
vandrofr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 13:23

bmvduin schreefCOLONIk heb nu eindelijk begrepen dat je voor Tone mapping een plugin moet hebben voor PhotoshopCS2
Niet noodzakelijk !!!
HDR en tone mapping zijn standaard functies in Photoshop CS2.
Open de HDRtool door "File> automate > merge to HDR"
zie bijv. ook :
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... -range.htm

Je kan natuurlijke ook third party plugins installeren (zoals Photomatrix bijv.)
maar die zijn niet gratis.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

vandrofr schreefCOLON
bmvduin schreefCOLONIk heb nu eindelijk begrepen dat je voor Tone mapping een plugin moet hebben voor PhotoshopCS2
Niet noodzakelijk !!!
HDR en tone mapping zijn standaard functies in Photoshop CS2.
Open de HDRtool door "File> automate > merge to HDR"
zie bijv. ook :
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... -range.htm

Je kan natuurlijke ook third party plugins installeren (zoals Photomatrix bijv.)
maar die zijn niet gratis.
Die van HDR wist ik, maar ik moet toegeven dat ik die plug in van Photomatrix wel erg handig vind, alleen werk hij niet volledig, jammer. Kun je uitleggen hoe ik die tone mapping moet doen in CSS2?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

TomR schreefCOLONmag er ook een sticky komen over de verschillen tussen urban en urbex?
heeft dat ook met HDR en zo te maken ?
www.studio111.nl
vandrofr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 13:23

bmvduin schreefCOLON
Die van HDR wist ik, maar ik moet toegeven dat ik die plug in van Photomatrix wel erg handig vind, alleen werk hij niet volledig, jammer. Kun je uitleggen hoe ik die tone mapping moet doen in CSS2?

Bob

1)wat bedoel je precies met "het werkt niet volledig" ????

2) tone mapping in CS2 : doe gewoon eens de moeite om de tekst in de bovenvermelde link te lezen. Het staat er duidelijk in, maar je moet wel de moeite doen natuurlijk.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

vandrofr schreefCOLON
bmvduin schreefCOLON
Die van HDR wist ik, maar ik moet toegeven dat ik die plug in van Photomatrix wel erg handig vind, alleen werk hij niet volledig, jammer. Kun je uitleggen hoe ik die tone mapping moet doen in CSS2?

Bob

1)wat bedoel je precies met "het werkt niet volledig" ????

2) tone mapping in CS2 : doe gewoon eens de moeite om de tekst in de bovenvermelde link te lezen. Het staat er duidelijk in, maar je moet wel de moeite doen natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk dat ik die link geopend heb, er vlug overheen gelezen heb en weer de volgende vraag heb getypt :oops:

Ik ga gelijk nog een poging doen :!:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik heb het doorgelezen, ik begrijp het ook nog :) maar ik boek er niet zulke mooie resultaten mee.

Wie van jullie gebruiken plugins en wie van jullie gebruiken de opties die CS jullie bieden?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
TomR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2005 20:02
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

maartenw schreefCOLON
TomR schreefCOLONmag er ook een sticky komen over de verschillen tussen urban en urbex?
heeft dat ook met HDR en zo te maken ?
nee, maar wel met het feit dat hdr en urbex verkeerd gebruikt worden (zelfs door de admins, zie urbanforum :x)
Real urbex photography > [ [url=http://www.decayedplaces.nl]DecayedPlaces.nl[/url] ] < Real urbex photography
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar