EF 100mm/f2.8 macro Canon

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Marcia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2006 12:10
WoonplaatsCOLON Utrecht

Hallo, ik heb pas deze lens (EF 100mm/2.8 macro) aangeschaft. Heeft iemand ook ervaring met deze lens? Ik ben aan het experimenteren en vind het scherpstellen best moeilijk, je krijgt zo'n klein stukje scherp. Ik neem aan dat dat normaal is en je dan een statief moet gebruiken.
En moet je je camera dan zetten op de macro stand of kun je ook gewoon fotograferen in Tv of Av ?

Ik heb dus wat bloemen geprobeerd, maar krijg dus maar een klein deeltje scherp. Ik heb ze al weer weggegooid, maar vroeg mij af of er nog iemand is die hier ervaring mee heeft en misschien tips heeft.

Vast bedankt,

Marian
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Marian, dat je zo dichtbij maar een heel klein stukje scherp krijgt, klopt helemaal. Dat is ook eigen aan dat soort fotografie! Vaak zie je, dat mensen dan het diafragma een eind dichtdraaien, naar f/11 of hoger, zodat er nog enige scherptediepte overblijft. Als je heel dicht bij zit, is die namelijk bij vol open diafragma (f/2.8 dus bij deze lens) slechts een millimeter of zo.

Een statief is inderdaad wel heel erg handig, en je kunt gerust op de Av stand werken. Dan houd je ook zelf de controle over de scherptediepte!

En als je met weinig licht toch veel scherptediepte wilt, zul je moeten flitsen. De ingebouwde flitser is daar niet geschikt voor (die flitst over het onderwerp heen), dus je moet of een losstaande flitser naast de camera houden, of een speciale macro-ringflitser gebruiken (de lens steekt daar door de flitser heen).

Hopelijk heb je hier wat aan!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Marcia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2006 12:10
WoonplaatsCOLON Utrecht

fokkedeboer schreefCOLONMarian, dat je zo dichtbij maar een heel klein stukje scherp krijgt, klopt helemaal. Dat is ook eigen aan dat soort fotografie! Vaak zie je, dat mensen dan het diafragma een eind dichtdraaien, naar f/11 of hoger, zodat er nog enige scherptediepte overblijft. Als je heel dicht bij zit, is die namelijk bij vol open diafragma (f/2.8 dus bij deze lens) slechts een millimeter of zo.

Een statief is inderdaad wel heel erg handig, en je kunt gerust op de Av stand werken. Dan houd je ook zelf de controle over de scherptediepte!

En als je met weinig licht toch veel scherptediepte wilt, zul je moeten flitsen. De ingebouwde flitser is daar niet geschikt voor (die flitst over het onderwerp heen), dus je moet of een losstaande flitser naast de camera houden, of een speciale macro-ringflitser gebruiken (de lens steekt daar door de flitser heen).

Hopelijk heb je hier wat aan!
Dank je voor je uitleg, ik ga het proberen zo!
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

en en en en?
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
quint
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2005 20:02

moet deze vraag niet bij Objectieven staan?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tsja in objectieven.
Ik kan de vraagstelling van de TS wel begrijpen, maar dit is inderdaad meer techniek.

Vindt het begin wel grappig. Ik heb een kapitaal aan een lens uitgegeven, maar hoe vinden jullie die lens? Meestal doe je dat andersom.

@Marcia. Kun je inmiddels al wat foto's laten zien waar wel alles scherp is?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Marcia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2006 12:10
WoonplaatsCOLON Utrecht

dejong1racing schreefCOLONTsja in objectieven.
Ik kan de vraagstelling van de TS wel begrijpen, maar dit is inderdaad meer techniek.

Vindt het begin wel grappig. Ik heb een kapitaal aan een lens uitgegeven, maar hoe vinden jullie die lens? Meestal doe je dat andersom.

@Marcia. Kun je inmiddels al wat foto's laten zien waar wel alles scherp is?
O nee, zo is het niet gegaan hoor! Ik wilde al heel lang een macrolens hebben en heb me laten adviseren om deze te nemen en vroeg mij gewoon af of iemand daar ervaring mee had. Ik heb alleen nog niet veel tijd gehad om het uit te proberen! En ja, dan ga je "even gauw" uitproberen en dat is dus niet goed, je moet er effen de tijd voor nemen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar