Welke tele?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Welke telelens te nemen?

Sigma AF 70-200/2.8 EX APO (HSM)
14
30%
Canon EF 70-200/4.0 L USM
33
70%
 
Aantal stemmenCOLON 47
jojan20d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 10:33
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

BasZ schreefCOLON ons?? praat je altijd in meervoud? of bedoel je ook echt meervoud?
Maar je foto's zijn aardig scherp, nabewerking? of had je gewoon goed licht?
Met ons bedoel ik mezelf en m'n vrouw. Ze is nog meer met fotografie bezig dan ik. Het is soms wel even ruzie, wie met de camera mag, maar over het algemeen gaat het wel goed. Onze interesse van wat te fotograferen verschilt nogal, vandaar.

De foto's welke in het album staan zijn niet nabewerkt. We hadden beide dagen goed weer.
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Motordigitaal schreefCOLONPS: op deze Sigma kun je een TC van 1.4 en 2.0 gebruiken en op deze Canon alleen een 1.4. (weet niet of je een TC hebt of wilt hebben)
Waarom zou een 2.0 TC niet werken ?
De scherpe is met een 2.0 wel iets minden dan met 1.4 en je verliest een extra stop en de autofocus.
Maar het werkt wel hoor.
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Een pluspunt voor de Canon lens is het feit dat je bij eventuele problemen altijd alleen met Canon te maken hebt. Als je voor de Sigma lens gaat en je krijgt bijvoorbeeld een autofocus probleem dan zou het in een slecht geval kunnen gebeuren dat Sigma de schuld geeft aan de Canon body en Canon de schuld geeft aan de Sigma lens. Met een Canon lens kan dat niet gebeuren.

De kans dat dit gebeurt is niet zo groot, zeker als je nog andere (Canon-)lenzen hebt waarmee je de oorzaak van het probleem kunt checken, maar het is wel iets om even bij stil te staan.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLONEen pluspunt voor de Canon lens is het feit dat je bij eventuele problemen altijd alleen met Canon te maken hebt. Als je voor de Sigma lens gaat en je krijgt bijvoorbeeld een autofocus probleem dan zou het in een slecht geval kunnen gebeuren dat Sigma de schuld geeft aan de Canon body en Canon de schuld geeft aan de Sigma lens. Met een Canon lens kan dat niet gebeuren.

De kans dat dit gebeurt is niet zo groot, zeker als je nog andere (Canon-)lenzen hebt waarmee je de oorzaak van het probleem kunt checken, maar het is wel iets om even bij stil te staan.
Heb jij ooit wel eens problemen gehad met je Sigma tele-lensje, aangezien je zelf ook diezelfde lens hebt.
Heb je misschien meer shots voor me van die telelens, om een beetje te kijken wat tie allemaal voor mooie foto's kan voortbrengen...
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONHeb jij ooit wel eens problemen gehad met je Sigma tele-lensje, aangezien je zelf ook diezelfde lens hebt.
Heb je misschien meer shots voor me van die telelens, om een beetje te kijken wat tie allemaal voor mooie foto's kan voortbrengen...
Nee, nooit problemen gehad, maar ik heb hem ook pas 5 weken. Met mijn vorige Sigma, de 70-300 APO, ook nooit problemen gehad.

Ik heb naast de rally foto's nog bijna niets gedaan met deze lens, ik zal er eens op uit gaan om nog wat materiaal voor je te verzamelen.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONHeb jij ooit wel eens problemen gehad met je Sigma tele-lensje, aangezien je zelf ook diezelfde lens hebt.
Heb je misschien meer shots voor me van die telelens, om een beetje te kijken wat tie allemaal voor mooie foto's kan voortbrengen...
Nee, nooit problemen gehad, maar ik heb hem ook pas 5 weken. Met mijn vorige Sigma, de 70-300 APO, ook nooit problemen gehad.

Ik heb naast de rally foto's nog bijna niets gedaan met deze lens, ik zal er eens op uit gaan om nog wat materiaal voor je te verzamelen.
Ik zit toch ff een beetje te kijken op de 2e-hands markt en heb ik denk ik een goede deal te pakken.
Ga zeer binnenkort ff bij die knakker langs om te kijken of de lens (Sigma) nog goed is...
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONIk zit toch ff een beetje te kijken op de 2e-hands markt en heb ik denk ik een goede deal te pakken.
Ga zeer binnenkort ff bij die knakker langs om te kijken of de lens (Sigma) nog goed is...
Ik kwam onlangs deze nog tegen: http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens ... 50511.html
Kan zijn dat ie al weg is maar de prijs ziet er goed uit. Misschien een idee om naar de aankoopbon te vragen want de vraagprijs is wel erg laag, zeker omdat de adverteerder zegt hem maar enkele keren gebruikt te hebben.
Laatst gewijzigd door 1 op eric_nl, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONIk zit toch ff een beetje te kijken op de 2e-hands markt en heb ik denk ik een goede deal te pakken.
Ga zeer binnenkort ff bij die knakker langs om te kijken of de lens (Sigma) nog goed is...
Ik kwam onlangs deze nog tegen: http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens ... 50511.html
Kan zijn dat ie al weg is maar de prijs ziet er goed uit.
die aanbieding is ook wel OK...
Zal eens vragen of die nog te koop staat...
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Geen van beide, de Canon 70-200mm f2.8 L IS USM. Maarja, kost ook wat.

Eigenlijk zijn die 2 ook niet echt te vergelijken. Sigma en Canon L. Canon L klasse appart.

Persoonlijk vindt ik Sigma lenzen gewoon helemaal niks. Veel te zwaar, zoomen stroef en het ergste, zoomen de verkeerde kant op (vanuit Canon lenzen gezien). Heb de Bigma 50-500 op m'n 20D gehad maar daar wil je niet een hele dag mee lopen tenzij je een caddy mee hebt.

Met de Canon 70-200mm f2.8 L USM (dus geen IS) geschoten en wat een beest. Heerlijk snel en strakke foto's. De onderstaande foto's zijn met die lens gemaakt.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1241[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1240[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1239[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1238[/img]


-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

xiphias schreefCOLONGeen van beide, de Canon 70-200mm f2.8 L IS USM. Maarja, kost ook wat.

Eigenlijk zijn die 2 ook niet echt te vergelijken. Sigma en Canon L. Canon L klasse appart.

Persoonlijk vindt ik Sigma lenzen gewoon helemaal niks. Veel te zwaar, zoomen stroef en het ergste, zoomen de verkeerde kant op (vanuit Canon lenzen gezien). Heb de Bigma 50-500 op m'n 20D gehad maar daar wil je niet een hele dag mee lopen tenzij je een caddy mee hebt.
Je hebt gelijk, die Bigma is inderdaad erg zwaar en het zoomen is redelijk stroef (dat vindt ik ook een minpuntje). De zoomrichting vindt ik niet storend en komt volgens mij doordat deze lens ook voor andere vattingen gemaakt wordt. Volgens mij is het Canon die er een andere zoomrichting op nahoudt dan alle andere camera fabrikanten.

V.w.b. dat gewicht, de Sigma 70-200 is zelfs iets lichter dan de Canon 70-200 2.8, maar het blijft inderdaad wel een redelijk gewicht om de hele dag rond te slepen, zeker als je daar ook nog een grip en flitser bij telt (ruim 2,5kg!) :D

Het valt me trouwens toch wel op dat men vaak Sigma al meteen aan de kant schuift als minderwaardig en Canon L als de enige echte ziet. Ik moet zeggen dat ik zelf ook die mening had en waarschijnlijk was gegaan voor de Canon 70-200 F4, als ik niet 'bekeerd' was na het kopen van mijn Sigma 70-300 APO II. OK, hij is niet snel met focussen (daarom heb ik hem ook vervangen) en hij zoomt ook behoorlijk moeilijk tussen 200 en 300 mm, maar de beeldkwaliteit was echt klasse apart in deze prijsklasse. (en nee, ik heb geen aandelen in Sigma :D )
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb echt veel test gelezen en foto's gezien van zo wel de:
* Canon EF 70-200/4.0 L USM
* Canon EF 70-200/2.8 L USM en de
* Sigma AF 70-200/2.8 EX APO (HSM)

(de Canon EF 70-200/2.8 L USM IS vanwege me budget buiten beschouwing gelaten).

Maar me conclusie was eigenlijk dat ik niet echt heel veel verschil zag tussen deze 3 lenzen qua foto's die eruit kwamen.
Ze lagen nagenoeg gelijk...
Ook qua ratings lag het L-glas wel ietsje boven de Sigma, maar niet echt namenswaardig veel verschil.
Ik denk ook meer dat Canon gewoon een goede naam heeft het L-glas en dat de mensen niet echt meer verder willen kijken dan alleen L-glas.

Nadat ik bij Foto Konijnenberg al de 4 lenzen (ook 2.8L IS) geprobeerd te hebben was het meest gecharmeerd van de Sigma eigenlijk.
Vraag me niet waarom, maar is was gewoon een feeling.
Na thuis gekomen te zijn (en dus de test-fotoz) gekeken te hebben, zag ik eigenlijk dus niet echt grote verschillen tussen de 4 lenzen en ben dus eigenlijk een soort van op me gevoel afgegaan...

Kortom ik ga voor de Sigma... zit nog even een 2ehandse deal af te wachten, anders koop ik hem wel gewoon nieuw (weet je gelijk dat tie "goed" is).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONNadat ik bij Foto Konijnenberg al de 4 lenzen (ook 2.8L IS) geprobeerd te hebben was het meest gecharmeerd van de Sigma eigenlijk.
Wat vond je van de focussnelheid? Ik was eigenlijk wel benieuwd of je verschil hebt gemerkt tussen de sigma en de Canon 70-200F4.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONNadat ik bij Foto Konijnenberg al de 4 lenzen (ook 2.8L IS) geprobeerd te hebben was het meest gecharmeerd van de Sigma eigenlijk.
Wat vond je van de focussnelheid? Ik was eigenlijk wel benieuwd of je verschil hebt gemerkt tussen de sigma en de Canon 70-200F4.
Niet echt noemenswaardig veel verschil eigenlijk...
Als ik moet uitdrukken in schaal 1 op 10, dan zou de Sigma een 8 krijgen en de Canon een 9...
De USM is wel ietsje sneller dan de HSM, maar om daar nou meer geld aan uit te geven.....
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

nog steeds een beetje twijfel nu mijn 2e-hands-dealtje een beetje lang op zich laat wachten...
Of toch nog ietsje langer wachten, of toch gewoon een nieuwe kopen (en zeker weten dat tie gewoon goed is).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

was die van 550 van fotoapparatuur.nl niks meer geworden dan? Waarom moet die 2e-hands op zich laten wachten?

Ik heb zelf ook een keer of 4 gereageerd op verschillende aanbiedingen op marktplaats en fotoapparatuur, maar het liep telkens op niets uit. Het is gewoon een populaire lens en volgens mij wordt er heel snel een goede prijs geboden (altijd via directe mail op marktplaats) waardoor ie al snel weg is.

Het hangt helemaal af van hoeveel geduld je hebt en hoeveel je bereid bent meer te betalen voor een nieuwe. Als je geluk hebt kun je meer besparen, maar gemiddeld denk ik dat je moet rekenen op 100 euro goedkoper dan nieuw (misschien zit er dan nog een UV bij voor dat geld als je geluk hebt).
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLONwas die van 550 van fotoapparatuur.nl niks meer geworden dan? Waarom moet die 2e-hands op zich laten wachten?

Ik heb zelf ook een keer of 4 gereageerd op verschillende aanbiedingen op marktplaats en fotoapparatuur, maar het liep telkens op niets uit. Het is gewoon een populaire lens en volgens mij wordt er heel snel een goede prijs geboden (altijd via directe mail op marktplaats) waardoor ie al snel weg is.

Het hangt helemaal af van hoeveel geduld je hebt en hoeveel je bereid bent meer te betalen voor een nieuwe. Als je geluk hebt kun je meer besparen, maar gemiddeld denk ik dat je moet rekenen op 100 euro goedkoper dan nieuw (misschien zit er dan nog een UV bij voor dat geld als je geluk hebt).
die van fotoappartuur.nl heeft al meer dan een week niet gereageerd op me mailtjes...
Vind ik zelf een beetje :x
Geld maakt mij voor de rest niet uit, maar die van fotoappatuur.nl was een goede deal.
Elke "besparing" is welkom natuurlijk!!!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONdie van fotoappartuur.nl heeft al meer dan een week niet gereageerd op me mailtjes...
Vind ik zelf een beetje :x
Dat is blijkbaar vrij normaal, niet reageren, ook op marktplaats. Ik begrijp daar ook niets van hoor, ik vindt het niet meer dan fatsoenlijk om eventjes wat te laten horen, doe ik zelf ook als ik iets verkoop. Waarschijnlijk is die lens allang weg en neemt de verkoper niet de moeite om dat jou even te laten weten, laat staan dat 'ie eventjes z'n advertentie netjes weghaalt.

Misschien zijn we wel te netjes en naief voor handel op internet.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONdie van fotoappartuur.nl heeft al meer dan een week niet gereageerd op me mailtjes...
Vind ik zelf een beetje :x
Dat is blijkbaar vrij normaal, niet reageren, ook op marktplaats. Ik begrijp daar ook niets van hoor, ik vindt het niet meer dan fatsoenlijk om eventjes wat te laten horen, doe ik zelf ook als ik iets verkoop. Waarschijnlijk is die lens allang weg en neemt de verkoper niet de moeite om dat jou even te laten weten, laat staan dat 'ie eventjes z'n advertentie netjes weghaalt.

Misschien zijn we wel te netjes en naief voor handel op internet.
Ik denk dat hem nog even de voordeel van de twijfel geef en wacht tot na het weekeinde... :)
Hij zei wel dat hij een weekeindje wegging en maandag weer terug was, misschien heeft tie er een midweekje aan vastgeplakt :D

Trouwens waar heb jij uiteindelijk je 70-200 2.8 gekocht? Want ik zie bijv. dat de lens bij Corne een stuk (lees 26 euro) goedkoper is, dan Foto Konijnenberg. 8)
Zijn er nog meer (goede en) goedkope zaken eigenlijk? :?:
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONTrouwens waar heb jij uiteindelijk je 70-200 2.8 gekocht? Want ik zie bijv. dat de lens bij Corne een stuk (lees 26 euro) goedkoper is, dan Foto Konijnenberg. 8)
Zijn er nog meer (goede en) goedkope zaken eigenlijk? :?:
Ik heb hem bij Konijnenberg gekocht, toen ik hem kocht was Corne vrijwel net zo duur. Volgens mij zijn dit wel de 2 zaken die het goedkoopst zijn. Je zou Crown nog kunnen mailen voor een prijsopgave(die hebben geen website, maar adverteren veel op marktplaats).
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Kreeg dus net toch een mailtje van die 2e-hands-dealtje en hij wil er minimaal 600 euro voor hebben.
Zijn ook meerdere bieders, kortom ik koop hem gewoon nieuw.
Leg er paar euro's bij en ik heb gewoon een nieuwe...

Heeft iemand ervaring met filters? is het nodig op een filter op deze Sigma te doen? (ter bescherming / mooiere foto's).
Ik heb namelijk niet onwijs vele ervaring met filters nog.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar