Eerste foto post hier :)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Loekie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 23:40
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

De eerste die ik plaats is van Chantal, een goede vriendin van mij die een paar 'mooie'fototjes van haarzelf en haar ukkie wilde hebben.
Deze is gemaakt mmet de 18-55mm kit lens en de interne flitser

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38632[/img]

Na bewerking met PS heb ik er dit uit geprutst.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38631[/img]

En als laatste een leuke van mijn zoontje Ticho van 2 weken geleden. Een waterig zonnetje en wederom met de kitlens.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38629[/img]

Binnenkort ga ik met Chantal en een vriendin van haar wat plaatjes schieten. In eerste instantie puur voor de fun en oefenen voor mij :)
Dit gaat binnen gebeuren en als je wat tips hebt voor me qua belichting binnenshuis met huis tuin en keuken materiaal (ik heb aleen een speedlite 430ex) plze gimme !!

Ow en comments op deze foto's graag :)
Nooit geschoten is altijd mis.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

wel meteen een moeilijk begin hoor portretfotografie, vind de gekozen achtergrond druk en tè veel kleur hebben, ben wel benieuwd naar nog een sessie met dit model in een andere omgeving.
grt,bouk.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Let op: wat ik schrijf is lang niet zo rot bedoeld als het m'n toetsenbord uit komt, maar...
als ik de eerste foto zie krijg ik meteen een idee van een beetje ordinaire achterkamer sexfoto. Ik neem meteen aan dat je dit niet zo bedoeld hebt :D
De achtergrond: kies een betere, alsjeblieft. Zo'n bloemengordijn met de vouwen er in ziet er niet uit.
Let ook een beetje op detail: het model draagt een bril en die is wat afgezakt, staat erg slordig. Dat ze blote schouders heeft is helemaal niet erg, ik vind het erg sierlijk om te zien. Maar de combinatie van alles maakt dat ik bovenstaande impressie kreeg. Ook het felle flitslicht helpt mee in het scheppen van het beeld. En laat het model eens leuk naar je glimlachen, daar word je meteen vrolijker van :wink:
Ik heb zelf niet zo''n soort flitser, dus ik moet het aan anderen overlaten om je daar wat advies in te geven.
Ook mis ik wat scherpte op de ogen. Die zijn het belangrijkste in een portret, dus gebruik die als scherpstelpunt. Brillen zijn daarbij wel lastig, dat geef ik toe.
Je zwart-wit bewerking voegt in mijn ogen weinig toe, sorry

De foto van je zoon vind ik wel een heerlijke foto, daar kijk ik met genoegen naar. :D Misschien dat hij nog wat mooier wordt als je hem wat uitsnijdt aan de linkerkant, dus wat minder boomstam.
Veel succes met je volgende sessie.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
luclodder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2004 12:39
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

De afstand met de achtergrond bij de eerste foto vergroten is ook mooier, tevens misschien een groter diafragma zodat je achtergrond onscherp word.
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Een paar tips waar ik zelf altijd op let bij een portretshoot.

1: Zorg voor een doel.
Spreek af wat voor soort foto's je wilt maken. Dit maakt het voor jou makkelijker omdat je dan bij een bepaalde gezichtsuitdrukken de foto maakt en voor het model omdat hij/zij dan een doel heeft om uit te beelden.

2: Zorg voor een passend achtergrond
Bij je onderwerp kan het achtergrond alles veranderen. Versterken of juist afzwakken. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer een braziliaans model gefotografeerd in haar carnavals-outfit voor een felgeel achtergrond doek. Dat in contrast met haar groene/glimmende outfit maakte het spetterende foto's

3: Zorg voor goed licht
Wat ikzelf het belangrijkste vind in een foto is de belichting. Net als jij heb ik geen professionele apparatuur (nog niet) en doe ik het met bouwlampen. Ik heb verschillende, en wat spots en daarmee experimenteer ik veel. Zo krijg je felle achtergronden, licht op het haar, of juist 1 enkele lamp voor contouren. Experimenteer hiermee


4: Zorg voor een ontspannen sfeer
Als je het model niet kent, of nog niet goed, zorg dan voor een moment waarop jullie elkaar leren kennen. Ga wat koffie drinken ofzo, praat met elkaar. Op het moment dat hij/zij aan het vertellen is, bekijk zijn/haar gezichtsuitdrukkingen en houdingen. Zo kan je zien welke houding mooi is en ontstaat er gelijk een ontspannen sfeer wat erggg belangrijk is.

Dit zijn gewoon wat tips waar je misschien wel wat aan hebt. Ikzelf let hier altijd op en krijg dan wel een gezellige shoot.

waarom heb ik dan nog niets gepost?? eehh..komt eraan
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Ben het helemaal met de tips eens.
Wat ik erg handig vind (had ik veeeel eerder moeten aanschaffen) is een afstandbediening.
Nu check ik op mezelf het licht en hoef ik niets op het model te checken.
Niet dat ik ervaren modellen heb..ha ha is allemaal familie maar je begrijpt me wel.
En de persoon kan gaan staan, evt nog ietsie bijstellen en schieten maar.
Oh...ja een statief is dan ook erg handig erbij :wink:
Maar het scheelt zoveel dat je dan alles al ingesteld hebt en uitgeprobeerd qua licht. Dan hoef je dan alleen maar op de pose te letten en ben jezelf ook veel meer ontspannen.
't is maar een ideetje he...

Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik lees net m'n woorden eens terug en ik vind ze nu toch een beetje te hard gekozen. Sorry.
Het moet nooit de bedoeling zijn hier op dit forum iemand zo neer te halen dat hij/zij de lust om te posten ontnomen wordt. Ik realiseer me dat de gebruikte termen dat zouden kunnen doen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Martin iedereen die jou hier kent weet dat dat nooit je bedoeling is geweest.
Je geeft juist iedereen tips en truukjes om foto's beter te maken!

Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

marian schreefCOLONBen het helemaal met de tips eens.
Wat ik erg handig vind (had ik veeeel eerder moeten aanschaffen) is een afstandbediening.
Nu check ik op mezelf het licht en hoef ik niets op het model te checken.
Niet dat ik ervaren modellen heb..ha ha is allemaal familie maar je begrijpt me wel.
En de persoon kan gaan staan, evt nog ietsie bijstellen en schieten maar.
Oh...ja een statief is dan ook erg handig erbij :wink:
Maar het scheelt zoveel dat je dan alles al ingesteld hebt en uitgeprobeerd qua licht. Dan hoef je dan alleen maar op de pose te letten en ben jezelf ook veel meer ontspannen.
't is maar een ideetje he...

Marian
Een andere visie op statieven:
Een statief vind ik persoonlijk altijd lastiger dan dat het me echt helpt. Waarschijnlijk komt het door de soort portretfotografie die ik schiet.
Ik vind het altijd wel fijn dat ik makkelijk een stukje dichterbij kan, of wat hoger, wat lager of opzij met mijn camera zonder mijn statief te verplaatsen. Daarom houd ik mijn camera altijd gewoon vast.
Zo'n afstandsbediening ga ik trouwens wel binnenkort aanschaffen!

Wanneer je bijvoorbeeld groepsfoto's maakt is een statief wel geweldig, omdat je dan op zoveel dingen moet letten dat het fijn is als je gewoon naar je onderwerpen toe kunt lopen en op het moment dat jij vind dat ze goed zitten en alle details kloppen, gelijk afdrukken zonder eerst terug te moeten lopen naar je camera.

Let er wel op dat je dan niet in je lichtopstelling staat, dus dat je geen schaduwen werpt over je onderwerpen.
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Ben ik helemaal met je eens, maar om het licht uit te testen enzo is een statief lekker handig :wink:
En die afstandbediening die moet je meteen kopen. Nino heeft een hele serie foto's van ons tweetjes gemaakt met de afstandbediening in zijn hand.
En toen was die statief ook weer handig :wink: ha ha

Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
Loekie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 23:40
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Whoedan ;)

MartinPhili echt je hebt helemaal gelijk :) weest niet bang ik kan heel goed tegen kritiek (ben conducteur ghegheghe) zolang het maar opbouwend is. Ik heb meerdere foto die avond gemaakt en ik moet er wel nu ff bij zeggen die foto's zijn gemaakt met kit lensje en de interne flitser op automatisch standje :) De achtergrond is een gewoon gordijn (niet mijn smaak maar gelukkig ook niet mijn huis) ik had als keuze een grijswit behangetje met vage krabbels of dat gordijn. Die zwartwitte was een photoshop probeerseltje.

Volgende keer ga ik met een (bouw)lamp en met mijn nieuwe 430ex prutsen. En gebruik dan ook de 50mm f1,8 van canon.

Afijn ik zal zo ook gelijk wat meerdere fotos van die avond hier bij zetten, commentaar ..? kommaar op ! ik ben een totale beginneling !

ow en als iemand nog tips heeft qua "sturen"van je model ..graag, Chantal is nog al giegelig en staat niet graag stil :) en die bril .. sjugt :roll:

ff verder lezen...
@luclodder: thx dat hou ik in gedachten .. met die 50mm glasbak is die scherptediepte ook beter hoop ik.

Roland: thx voor je tips .. heel bruikbaar (mental note .. hmzz achtergrondjes zoeken voor binnen)

Marian, tjah ik schiet bij haar thuis, maar kom daar vaak over de vloer ik denk dat ik met de dames gewoon gezellig onder het genot van een bakkie kofife eerst gaan nadenken en proberen alvorens de echte plaatjes te gaan schietten .. neem ook me laptopje mee om de resultaten direct te kunnen bekijken.
Statief gaat zeker ook mee maar ik schiet net als Roland toch liever uit de pols (ondanks mijn tril handjes.. tjah nicotine he)
Nooit geschoten is altijd mis.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ben benieuwd naar je update dan! Tipje voor goedkope achtergronden (ben er zelf ook mee bezig namelijk): struin marktplaats.nl eens af, zoekend naar gordijnen of grand foulards. Kan best wat nuttigs bij zitten! Uiteraard heb je dan wel nog iets nodig waar dat aan/overheen kan hangen...

En ik denk dat de eerste opmerking van Martin al minder snel gemaakt zou zijn, als je nét iets meer aan de onderkant erbij had gehad, zodat haar kleding zichtbaar wordt. Ik meen namelijk een heeeeeel klein randje kleding te zien, maar net te weinig eigenlijk.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Loekie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 23:40
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

fokke u vraagt wij draaien:
Ik heb gisteren ook nog een paar leuke gemaakt van de dochter van een maat van me.

Ehuuuu kleding ? *grin* is een stukje handdoek, ze had namelijk ontiegelijk pluishaar en we hebben getracht een soort 'wet look' te maken door ff onder de douche te hangen ;)

Eerst nog een 3tal van de 'serie' van Chantal
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38733[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38731[/img]

met ps gepruts ..
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38732[/img]

Nieuwe: (echt dit is een spring in het veld van 3+ bijna geen seconde stil zitten/liggen/staan)
Geschoten met de 50mm f1,8 met de flits via plavond (geen wit maar licht geel van kleur)
De 1e 3 zijn geposeerd de 2 andere ff snel geschoten zonder dat ze in de gaten had dat ik ging knippen.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38734[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38735[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38736[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38737[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=38738[/img]
Laatst gewijzigd door 2 op Loekie, in totaal 22 keer gewijzigd.
Nooit geschoten is altijd mis.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Gelukkig dat je niet verontwaardigd bent, ik schrok gewoon van m'n eigen woorden. Zo doe ik het meest niet.
Dat je de volgende keer je 50 mm gaat gebruiken lijkt me een uitstekend plan. Er is voor portret bijna geen betere. Let wel op: een te laag diafragmagetal zal beslist een te kleine scherptediepte geven. F2,2 is minimaal.
Wat betreft die achtergrond: De opmerking over afstand en diafragma was al gemaakt. Dat werk echt.
Als je met bouwlampen en flitser gaat werken: let op je witbalans. Twee verschillende lichtbronnen, dat kan moeilijk zijn. Handmatig ingestelde witbalans is in dit geval aan te raden.
Wat betreft sturing van je model: dat is vooral een kwestie van ervaring. Marian haalde al een goed punt aan door vooraf een bepaalde stijl te bepalen. Je vriendin is giechelig zeg je, maak daar gebruik van door haar lach vast te leggen. Vrolijk op een foto kijken is zelden fout :wink:
Details zijn toch erg belangrijk heb ik ook gemerkt. Zo'n bril, dat valt echt op. Net zoals dat randje kleding net onder in beeld. Beetje aandacht voor make-up, haren etc doet ook heel veel.
In ieder geval veel plezier en succes met je volgende fotosessie, ik denk dat je vriendin heel leuk op een foto kan komen.
Op dit forum heb ik ook ontzettend veel geleerd, ik heb best wel wat vooruitgang geboekt sinds ik hier rondhang. Gaat jou ook overkomen :wink:
Martin
[edit]
terwijl ik druk zat te tikken reageert Fokke en zet jij er een update bij :o
Vooral 3 is echt een snoepie :D 50 mm lensje he?
Maar je ziet ook dat door je PS werk met de achtergrond de foto een stuk rustiger wordt. Je vriendin staat er ook leuk op, dus dat giechelige komt goed van pas :wink:
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Loekie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 23:40
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

hmzz tot nu toe moet ik bekennen dat de automatische standjes heel erg .. ehum .. makkelijk zijn :) ik ga 1 mei voor een weekje op vakantie naar griekenland en neem ook de handleiding maar eens mee en ga eens vlink oevenen om zelf te spelen met de instellingen en efecten daarvan :) is toch handig als ik daar handigheid in ga krijgen. Dus ook qua diafragma Martin :)

Ik heb een grandfoulard te pakken Fokke.. mare sexkamerachtig donkerrood :) *grijnz* ff een keertje op de haagse markt kijken naar leuke kleurtjes stof.
Nooit geschoten is altijd mis.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Tsja, als jij ze zo snel neerzet, zal ik maar snel commentaar toevoegen! :-)
van de update van Chantal laat de eerste duidelijk zien, dat je recht naar voren flitste: haar arm is veel lichter geworden dan haar gezicht. Bovendien zie je, dat je alle scherpstelpunten gebruikt hebt, waardoor de camera heeft scherpgesteld op haar arm ipv op haar ogen. Tip: gebruik de volgende keer de Av instelling, en alleen het middelste scherpstelpunt.
De 2e/3e is wel leuk, ze lacht ook lekker, maar weer niet helemaal scherp.

De serie van Nadia is erg goed gelukt! Licht is veel mooier hier.
#1. Hier zou ik in elk geval rechts een stuk afknippen (zodat die wubwoofer uit beeld is), en nog liever als fotograaf een stap naar rechts hebben gezet.
#2. Geweldig, prima foto!!
#3. Ook erg leuk, alleen een wat rommelig aandoende achtergrond. Effen werkt beter.
#4. Heel goed moment, mooi getroffen, lekker scherp. Alleen een beetje jammer van de flats aan de overkant :-( Volgende keer eerst even opblazen! (of woon je daar zelf?) :lol:
#5. Geweldig leuke foto, precies scherp waar het moet (ogen) en het boek onscherp maar herkenbaar. Voor een mooie balans in de foto zou ik links een stuk afhalen, zodat haar ogen op 1/3 van de breedte komen (de Gulden Snede regel, zie de Tutorial hierover van schoffie)

Al een grote stap vooruit dus! Lekker zo doorgaan.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Loekie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 23:40
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

whoehahaha gaat lekker zow :) thx again Fokke (en ja daar woon ik)
AV.. genoteerd.
Nooit geschoten is altijd mis.
Gebruikers-avatar
Mon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2006 21:39
WoonplaatsCOLON NB Veghel
CONTACTCOLON

Ik ben dat ook niet gewend van jou Martin zo streng... :wink:

Maar ik wil ook wel even een kleine bijdrage leveren aan de foto's, vooral eigenlijk over de update foto's..

Ik vind zo voor de eerste keer de kleine meisjes foto's hartstikke leuk geworden. Wat een vriendelijk snoetje ;-)

Ik denk dat bijna iedereen die voor het eerst te maken krijgt met een spiegelreflax de standaard mogelijk heden(knopjes) gebruikt voor de eerste foto's.
Beetje spelen met de knopjes en scherpstellen, je camera leren kennen enz..steeds weer het boekje er bij pakken met de beschrijving van de mogelijkheden..

fijne vakantie toegewenst
30D/40D/50D en de ->5D mark II ;-)+grip/24-105/18-55/50mm/70-200/70-300/www.fotodesugnstudio.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar