100-400 L of Bigma?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Welke lens zou jij kopen?

Canon 100-400 L
120
79%
sigma 50-500
32
21%
 
Aantal stemmenCOLON 152
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

Takki schreefCOLONmisschien een vette tip:

op 500mm is 't grootste diafragma f6,3 volgens Sigma (theoretisch).
maarrrrrr...luister goed: het diafragma f5,6 is beschikbaar op de 300D wanneer je die 500mm gebruikt.

sorry mensen, ik zeg dit nu pas, anders had de Bigma al lang vd 100-400mm L lens gewonnen!

dus die f5,6 kan je kiezen/gebruiken in de Av stand op de 300D wanneer je die 500mm gebruikt (praktisch).

maar het kan zijn dat de 300D het verkeerd begrijpt. wees niet bang, f5,6 op 500mm is beschikbaar. je hebt de Bigma natuurlijk in de Canon EOS mount/vatting/uitvoering, dus je krijgt zeker geen problemen bij je 300D. ik heb nog nooit een error gehad met deze lens. een mooie/perfecte combinatie!
op de doos van mijn Bigma staat 't volgende Sigma 50-500mm f4-6,3 APO RF HSM EX.
de autofocus is erg super snel dankzij de HSM! de optische kwaliteit scheelt heeel weinig tov een L lens. je krijgt een lenstas erbij, hij is zo groot als een prullenbak! :lol:
de Bigma heeft een soort L glas, maar de L wordt hier aangegeven als EX.
uuhh...heb ik van andere mensen gehoord hoor.
zeg maar een EX lens is een L lens.

en verder...tsja, je kan het proberen die lens tweedehands te kopen...
volgens mij klopt dit niet helemaal... ik heb laatst ergens gelezen dat de 300D minimaal een diafragma van 5,6 nodig heeft om scherp te stellen. De lens geeft dan softwarematig door dat de opening 5,6 is, maar is dit niet! De software zal dit dan alleen als zodanig herkennen. Een lens die fysiek F6,3 is, zal volgens mij op een bepaalde camera nooit F5,6 kunnen worden.

ik laat het aan de experts over of mijn verhaaltje een beetje klopt.

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

Mr. Bones schreefCOLON ik twijfel al een tijdje tussen beide aangehaalde lenzen, de Canon 100-400 of de Sigma 50-500. ik zal deze lens vnl. gebruiken om te spotten en op airshows. een goede zoom en snelle AF zijn dus handig.
Hoi Mr.Bones,
Ik heb hetzelfde dilemma gehad en voor de 100-400 L gekozen, gewicht, goede AF en vooral IS hebben de weegschaal doen doorslaan in het voordeel van de Canon, maar de push-pull vind ik ook handig.
Ik heb overigens niet de poll ingevuld, omdat ik inmiddels de Bigma ook heb kunnen proberen en deze niet wil afkraken.
Als je twee vergelijkende foto's wilt zien, dan kan ik ze je wel mailen, ze zijn niet bijzonder, immers het ging alleen maar om een vergelijk, maar je kunt in ieder geval er conclusies uittrekken qua optische kwaliteit.
De Canon 100-400 L vind ik persoonlijk wel het makkelijkst hanteerbaar.
Groeten,

Raymond.
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Nou héb ik dus vorige week de Bigma aangeschaft, maar zit me nu wél af te vragen of er door de Image Stabilizer (zeg ik het goed zo ??) de 100-400 Canon niet véél meer vanuit de hand te fotograferen valt, dan met de Bigma, op hoger zoombereik ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

Wheely schreefCOLONmaar zit me nu wél af te vragen of er door de Image Stabilizer (zeg ik het goed zo ??) de 100-400 Canon niet véél meer vanuit de hand te fotograferen valt, dan met de Bigma, op hoger zoombereik ?
Beste Wheely,
Ik heb wel eens per ongeluk mijn IS uitgelaten en het viel mij direct op dat uit de hand veel meer foto's mislukten (had het niet direct door).
Met IS aan en dankzij het lage gewicht van de Canon 100-400 L, zijn aardig wat foto's uit de hand gelukt, terwijl ik zelf mijn twijfels had of het nog ging.
Ben net even aan het zoeken geweest naar zo'n foto, maar dat zul je altijd zien, kan ik zo gauw geen exemplaar vinden op 400mm met een lange sluitertijd.
Uit een review bij FredMiranda; I found it took me some time to put more faith in the IS's capability to offset the slower apertures and learn to use slower shutter speeds. It always amazes me how well pictures turn out with what I would think to be stupidly slow shutter speeds.
Dus niet alleen mijn bevinding, maar de Bigma is geen slechte keuze, ik heb hem zelf op mijn 20D mogen testen, alleen onder minder goede lichtomstandigheden prefereer ik mijn 100-400 L.
Groeten,

Raymond.
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Wheely schreefCOLONNou héb ik dus vorige week de Bigma aangeschaft, maar zit me nu wél af te vragen of er door de Image Stabilizer (zeg ik het goed zo ??) de 100-400 Canon niet véél meer vanuit de hand te fotograferen valt, dan met de Bigma, op hoger zoombereik ?
Hoi Wheely, natuurlijk wordt het uit de handschieten met zo'n beeldstabilisator een stuk makkelijker. Je kunt je ook lagere ISO waarden permiteren dus. Maar hoe dan ook als je buiten met normaal daglicht op ISO 400 werkt, dan kun je onder de meeste omstandigheden met de Sigma prima uit de voeten (eigen ervaring) en kun je hele mooie contrastrijke, scherpe foto's maken. Als je in het bos voor zonsopkomst op zoek naar hertjes gaat, dan is de Sigma op 500mm een probleem schat ik.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

mavlo77 schreefCOLON.... Als je in het bos voor zonsopkomst op zoek naar hertjes gaat, dan is de Sigma op 500mm een probleem schat ik.
Het Kanon niet ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

@Wheely, jij bent toch bezig met een elektrisch/automatisch statief?
Waarschijnlijk zul je dan weinig meerwaarde hebben aan de IS van de 100-400.

Wat betreft het schieten op mindere omstandigheden.
In mijn ogen heeft een beetje serieus natuurfotograaf altijd een mono- of tripop mee, of in ieder geval de beschikking daarover. Als je bewust in de schemering op jacht gaat ben je dan gek als je deze thuislaat.

Voor het geld dat je in de zak houdt als je een 50-500 koopt kun je makkelijk een mono-, tripod en de bijbehorende koppen kopen.

Voor zover mijn (bevooroordeelde ;) ) mening.
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

THJKlos schreefCOLON@Wheely, jij bent toch bezig met een elektrisch/automatisch statief? Nope.. dat ben Ik niet.. dat is uhm... Sullivan ?Waarschijnlijk zul je dan weinig meerwaarde hebben aan de IS van de 100-400.

Wat betreft het schieten op mindere omstandigheden.
In mijn ogen heeft een beetje serieus natuurfotograaf altijd een mono- of tripop mee, of in ieder geval de beschikking daarover. Als je bewust in de schemering op jacht gaat ben je dan gek als je deze thuislaat.
Ik heb een monopod (Velbon, sorry... :D.. Misschien is voor mij een Manfrotto nog wel een betere oplossing). Ik merk dat ik WEL heel veel zal moeten oefenen nog, want e.e.a. beweegt best nog wel, zelfs met die draadontspanner.

Voor het geld dat je in de zak houdt als je een 50-500 koopt kun je makkelijk een mono-, tripod en de bijbehorende koppen kopen.

Voor zover mijn (bevooroordeelde ;) ) mening.
Ik heb mijn "commentaar" in andere kleur er tussen gezet...
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Ik weet niet of het verschil tussen een Velbon en een Manfrotto zo groot is. Zelf geef je denk ik de grootste factor al aan, oefenen ;).

Bij het meeste materiaal, of het nou een camera, lens of bijv. een statief is, duurt het gewoon een tijdje voordat je er optimaal gebruik van weet te maken.
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Thanks mate.. ik ga zometeen maar 's wat hobbyen en oefenen in Da Biesbosch... altijd mooie plaatjes te schieten vermoed ik :D

Have Fun !

Baai ze wee: Voor wat een statief betreft heb ik altijd zo'n "meneer Wijdbeens" gevoel.. Ik zít n.l. in die rolstoel, en als ik een "normale spreiding" van de benen van het statief heb, dan rij ik er niet echt lekker onder met de stoel, en moet ik nogal geforceerd naar voren (EN het is te hoog) ... is nie lekker als je wilt schieten...
Ik héb die Velbon, maar dat is geen wijdbeens ding. Bestáán die ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Wheely schreefCOLONThanks mate.. ik ga zometeen maar 's wat hobbyen en oefenen in Da Biesbosch... altijd mooie plaatjes te schieten vermoed ik :D

Have Fun !

Baai ze wee: Voor wat een statief betreft heb ik altijd zo'n "meneer Wijdbeens" gevoel.. Ik zít n.l. in die rolstoel, en als ik een "normale spreiding" van de benen van het statief heb, dan rij ik er niet echt lekker onder met de stoel, en moet ik nogal geforceerd naar voren (EN het is te hoog) ... is nie lekker als je wilt schieten...
Ik héb die Velbon, maar dat is geen wijdbeens ding. Bestáán die ?
En nog geweest? Was vandaag ook toevallig in Biesbosch, maar sober weer zeg. Dus niet veel kunnen fotograferen...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Nee, ben helaas niet meer gegaan.. kwam iets anders opzetten. Ik heb wél regelmatig naar boven gekeken, maar het was niet spannend qua licht geloof ik hier...

Ben wel benieuwd of jij nog iets moois geschoten hebt...
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

100-400L.

IS is een absolute noodzaak als je dit soort zooms gebruikt, tenzij je overal een statief mee wilt slepen.

Push pull is even wennen maar ondertussen werk ik er sneller mee dan met een zoomring, om de simpele reden dat het veel en veel directer werkt.

De AF is zeer snel bij de 100-400L.
De extra 100mm is natuurlijk intressant maar maakt het even meenemen naar de dierentuin wel moeilijker, de 100-400L is niet een echt monster op de camera (hoewel sommige ogen me anders zeggen als ik ermee rondloop :D)
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

Frank Doorhof schreefCOLON100-400L.

Push pull is even wennen maar ondertussen werk ik er sneller mee dan met een zoomring, om de simpele reden dat het veel en veel directer werkt.

De AF is zeer snel bij de 100-400L.
Sluit mij aan bij Frank,
Met een kleine nuance, IS is alleen voor moeilijke omstandigheden een must, op een zonnige dag lukken foto's met een Bigma ook zonder statief.
Push Pull werkte voor mij direct heel natuurlijk, object verder weg, schuif de zoom verder weg.
Vond de zoom van de Bigma wat aan de stroeve kant, maar niet onwerkbaar.
De AF is inderdaad zeer snel, voor mijn gevoel net iets lekkerder dan de Bigma, maar minimaal verschil hoor.
Ik heb zelf de 100-400 L maar doordat ik de Bigma heb mogen proberen, ben ik ook overtuigd dat menigeen met deze lens geen miskoop zal doen.
Met een goedkope Tamron 1,4x TC weet ik met de Canon 100-400 L leuke resultaten te behalen en mis ik de 100mm niet.
Wat betreft de aandacht die je krijgt, tja, kan wel eens vervelend zijn, ik maak liever foto's dan dat ik weer uitleg wat de lens kan, maar het is een klein luxe probleem :D
Groeten,

Raymond.
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
Gebruikers-avatar
Roth-Mastwq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1854
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2005 17:59
WoonplaatsCOLON Emmer-Compascuum

Frank Doorhof schreefCOLON (hoewel sommige ogen me anders zeggen als ik ermee rondloop :D)
Dat heb ik ook :lol:
Hij is misschien lang maar niet zwaar - al vinden sommige van wel. 8)
Push Pull vind ik helemaal geen probleem - werkt lekker snel.
[url=http://www.300d.nl/forum/album_personal.php?user_id=2924][size=84][color=blue][b]Roth-Mastwq[/b][/color][/size][/url]

Spul [img]http://i18.photobucket.com/albums/b139/Roth-Mastwq/9206180604026209d38285.gif[/img]

[size=75][b][color=red][i]"Wat voor camera is dat? Een Canon? Ik dacht dat jij met Nikon schoot! [/i]En wat voor lenzen gaan daar dan op?"[/color][/b][/size]
Spotter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 06:59
WoonplaatsCOLON Velserbroek

Deze is gemaakt met de 100-400L IS, die ik te leen had.

Afbeelding

Afbeelding

I.v.m. de prijs heb ik afgelopen week de Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG ASF gekocht.

Dirk
EOS300D+Grip - Tamron 70-300 1:2 LD MACRO- Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG ASP- 28-135mm F3.8-5.6 ASP IF MACRO - Canon 28-80 USM - Canon 18-55 Kitlens
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

Anthre.5 schreefCOLON Met een goedkope Tamron 1,4x TC weet ik met de Canon 100-400 L leuke resultaten te behalen en mis ik de 100mm niet.
@Anthre.5: hoe ervaar je die combi van Canon 100-400L met Tamron 1.4x TC? Is het prettig werken dan, ook al gaat de AF niet meer? En hoe moet ik mij dat dan voorstellen, kun je dan best je lens op MF zetten of werkt de AF toch gedeeltelijk nog tot een bepaald bereik?
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Spotter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 06:59
WoonplaatsCOLON Velserbroek

Voor gebruik van af met convertor kijks eens hier.

http://www.fotoclubnop.nl/index.php?topic=28.0

Dirk
EOS300D+Grip - Tamron 70-300 1:2 LD MACRO- Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG ASP- 28-135mm F3.8-5.6 ASP IF MACRO - Canon 28-80 USM - Canon 18-55 Kitlens
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

VBiB schreefCOLON@Anthre.5: hoe ervaar je die combi van Canon 100-400L met Tamron 1.4x TC? Is het prettig werken dan, ook al gaat de AF niet meer? En hoe moet ik mij dat dan voorstellen, kun je dan best je lens op MF zetten of werkt de AF toch gedeeltelijk nog tot een bepaald bereik?
@VBIB het gekke is dus dat de cam denkt dat er geen TC tussen zit en gewoon focust, de TC is daarnaast ook nog eens cheap (99 Euro), ik heb zowel AF als MF foto's gemaakt zonder iets te merken van de Tamron.
Als ik al kritiek zou hebben is het op de lichte speling tussen Tamron en body, de 100-400 L zit strak als een huis op de TC, je moet je overigens niet voorstellen dat het een toren van Pisa is, maar je kunt de combi een paar mm draaien.
Persoonlijk ben ik erg blij dat ik een paar mm voor zo'n klein bedrag erbij kan klikken als ik het nodig heb, maar waar niet nodig kun je de TC er altijd tussenuit laten.
Groeten,

Raymond.
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

@VBIB vergat nog te vermelden dat ik meerdere foto's maximaal gezoomd heb geschoten (400mm+1,4 TC), zowel van de maan als van dieren overdag.
Bedenk dat je wel een keer tegen de lichtsterkte van deze combi aanloopt, maar nogmaals in het gewone gebruik geen probleem en ik vergeet de Tamron er nog wel eens tussenuit te halen.
Groeten,

Raymond.
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar