portretlens/macro

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Na mijn pasfotosessie (zie cameras, technieken instellingen) heb ik gemerkt dat een 50 mm lens (op een 20D) net iets te kort is voor een goede portretlens. Ivm met "effectief inkopen" en een beperkt budget dacht ik om twee vliegen in een klap te slaan en te gaan sparen voor een van de vele bestaande 2.8/100 mm macro lenzen, want macrofotografie lijkt me ook wel leuk.
De voornaamste eis is echter: de kwaliteit moet goed zijn.
De vraag is: zijn deze lenzen (merk even daargelaten) qua type goed genoeg voor portretfotografie of zijn deze lenzen hiervoor verkeerd gecorrigeerd?
Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn alternatieven (kwaliteit is belangrijk).
Ik dacht ook nog aan nog langer doorsparen en te gaan voor de 2.8 80-200 van Sigma, maar die is mischien weer wat zwaar voor "uit de hand" fotos.

PP
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

In Focus geven ze nogal hoog op van de Tokina AT-X Pro F2,8/100 mm Macro D. (hele mond vol)
Adviesprijs incl BTW 399,-
Het blad geeft specifiek aan dat de lens goed geschikt is voor portret, een voorbeeldfoto stond er bij en dat ziet er goed uit.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Ik heb sinds kort een 30D en daarop de Canon 60mm 2.8 ef-s macro
,over de foto's die ik er mee gemaakt heb ben ik wel tevreden.
Ook voor portret is het een mooie maat en goed lichtsterk.
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Oldsmobile schreefCOLONIk heb sinds kort een 30D en daarop de Canon 60mm 2.8 ef-s macro
,over de foto's die ik er mee gemaakt heb ben ik wel tevreden.
Ook voor portret is het een mooie maat en goed lichtsterk.
Ik denk dat die 10mm verschil tussen de 50mm en 60mm niet interessant is voor TS.

Ik heb zelf een keer met de 100mm F2.8 macro van Canon zelf mogen fotograferen en dat beviel prima als portretlens. Zelf heb ik een 85mm, maar die heeft geen macrostand, dus daar zul je niets aan hebben. Wel jammer, want dat is echt een onwijs scherpe prime voor portretfotografie. Mocht je toch niet voor een 100mm macro gaan, dan raad ik je die dus aan. Komt regelmatig langs op fotoapparatuur.nl voor interessante prijzen.
oscar2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2006 12:41

Ik heb toevallig vandaag de canon 100 F2.8 opgehaald. Een rondje door de buurt leverde prachtige platen van bloemetjes op, ik kan 'm echt aanraden.

En gelijk moeders op de foto gezet. 100 mm is eigenlijk wel ideaal. Als je op een metertje of 3 van je model zit, krijg je het hoofd en de nek er perfect op. En dan is binnen de lichtsterkte ook mooi meegenomen.

Voelt ook super aan de lens. Op een klein beetje speling op de focus ring na voelt die gewoon als een L lens.


AANRADER!
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

lenzen rond de 100mm zijn wel wat aan de forse kant voor portrait foto's op een 1.6 cropfactor camera, maar zeker wel bruikbaar als je de ruimte hebt.

Op zich is macro en portrait prima in 1 lens te combineren alleen zijn in mijn ervaring macrolenzen over het algemeen niet de beste lenzen qua autofocus (langzaam en snel hunten).

De Tamron 90 mm is in dit segment zeker een lens om naar te kijken, de lens staat bekend om zijn goede scherpte en hij is redelijk betaalbaar. nadelen van deze lens (de reden dat ik hem zelf niet heb aangeschaft), zijn de plastickerige build en het gebrek aan USM.

Zelf heb ik de Canon 100mm aangeschaft, volgens mij (althans op dat moment) de enige lens in dit bereik met USM. De lens is ook iets degelijker gebouwd, maar kost wel ruim 100 euro meer dan de Tamron. Persoonlijk vind ik de AF van deze lens wat tegevallen voor een USM lens, maar verder erg tevreden mee.

De genoemde 100 mm Tokina ken ik zelf niet, maar de eerste testen zien er veelbelovend uit.
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hallo PP

Ik gebruik mij 100mm macro ook graag als portretlens.
Gierend scherp lensje hoor.

Groet
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Heb sinds kort ook de Canon 100mm 2.8 macro lens. Ik heb ook de 24-70mm 2.8L maar ik heb het idee dat deze lens iets scherper is. Er komen ragscherpe foto's vanaf in macro en portret fotografie. En zo gek duur is ie niet vind ik. Een aanrader.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Op zich is 50 mm DE perfecte lens voor portretten (80 mm met cropfactor). Het is niet voor niets dat de 85 mm gemaakt wordt (voor fullframe) als portretlens. Een 100 mm wordt 160 mm eq en dat is best lang. Zeker als je niet met megafoon in een loods werkt maar gewoon in een doorsnee rijtjeshuis. Dan kun je als je aan de ene kant van de zolder staat en het model aan de andere kant, net een pasfoto maken. ;-)

Ik zou voor een combinatielens ook voor de EF-s 60 gaan.

Als je dan toch zo lang wil zij er in dat brandpunt verschillende toppers van Sigma, Tokina, Canon en Tamron (90 mm). Ikzelf zou voor de Tokina gaan omdat deze fabrikant erg solide lenzen bouwt voor een zeer schappelijke prijs met een zeer goede beeldkwaliteit.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

50mm 1.4 is op de 20D een absoluut goede lens voor portretten.
Je moet oppassen met een 100mm dat je geen vervlakking krijgt van je model.

Op een FF camera adviseer ik de Tamron 90mm f2.8 of de Canon 85mm 1.8 en als je geld teveel hebt de 85mm L 1.2 :D

Het voornaamste waar je naar moet kijken bij een portret lens is de manier waarop het model gefotografeerd word, kies een te wijde lens dan zal het model vervormd worden tot een lachspiegel, kies je teveel zoom (probeer voor de grap maar eens met een 400mm een portret te schieten van voren :D) dan krijg je een totale vervlakking.

Ik ben zelf een voorstander van 50mm op de 20D (altijd gebruikt) en een 90mm/100mm op de FF camera's (ik gebruik nu zelf de Tamron 90mm f2.8)

MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Vergis je niet Frank, heel veel High-fashion wordt geschoten met een 400 mm (op FF). Vooral buitenshoots. Het geeft een mooi in elkaar gedrukt perspectief waar vaak gebruik van gemaakt wordt. Ook snij je je model als het ware los van de achtergond op f4 door de kleine scherptediepte. Het is alleen niet handig wanneer er kleine ruimte beschikbaar is als studiootje.

Ik zal zondag eens een voorbeeld schieten op 400 mm
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Helemaal correct als de afstand tot het model groot genoeg is, maar in een studio is dat meestal niet van toepassing, ik heb een redelijk grote studio maar 400mm haal ik hier maar echt net voor een portret :D
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

het wordt er allemaal niet makkelijker op alle raadgevingen hebben wel iets zinnigs. Ik laat het even bezinken. iedereen bedankt.

PP
oscar2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2006 12:41

Ik heb gezien bovenstaande nog een keer gekeken naar de afstand en de gemaakte foto met de 100 mm Macro. Je krijgt echt de bovenkant van de schouder met complete hoofd op een metertje of 3. :D

Groet
Oscar
350D; 70-200F4L; 17-40F4L; 50F1.4; 100F2,8 macro
Gebruikers-avatar
FotoRemko
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2006 20:25
WoonplaatsCOLON Utrecht

Wat is de werkafstand op 1:1 van een 100mm macro zonder Internal Focus (dus een Tokina 100mm, Tamron 90mm of Sigma 105mm)?

Ik denk dat dat zo ongeveer 10 cm is (wie bevestigd dit?).

Zo kom ik daar aan:
Tamron 90mm heeft een minimale focus afstand van 29cm (van de sensor dus). Lengte ingeschoven is 9.7cm, uitgeschoven voor 1:1 is dat grofweg het dubbele, plus 4 cm voor de afstand lensvatting sensor ==> +/- 10cm.

Bij een Sigma 50mm Macro is het maar 4 cm.

Maar de Canon EF-s 60 heeft internal focus en daardoor is de werk afstand 9 cm (bron Photozone.de).

Dan moet ik zeggen dat is de EF-s 60 toch wel een zeer leuke macro lens vind. Zit in dezelfde prijsklasse als de 100mm marco's. Bij de 60mm kun je net een stopje langer belichten zonder beweging. Is met 96mm een hele mooie portretlens. Is compacter en lichter dan de 100mm's en heeft het mooie full-time manual voor de precieze scherpstelling. Ok hij gaat dan niet passen op een Full-Frame camera.

Eigenlijk zit ik nog alleen met de check of de 1:1 werkafstand inderdaad ook z'n 10cm is voor de 100mm's. (ja en dan niet de Canon met internal focus, maar de 3rd party merken).

Remko
Canon EOS 500D; wat LenΣjes, flitsertje en filters
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar