Wat is wijsheid??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Welke combinatie heeft de voorkeur?

EOS 1D mk II N met Sigma 70-200/2,8
17
35%
EOS 20D met EF 70-200/2,8 L (IS)
32
65%
 
Aantal stemmenCOLON 49
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Pief schreefCOLONMaar ik begon te twijfelen of het kunnen focussen bij bewegende objecten nu aan het ojectief lag of dat de camera te weinig focuspunten heeft om het goed te kunnen volgen...
Wel eens overwogen dat het ook aan jezelf kan liggen dat het focussen niet zo gaat als je wilt? Ik ben bang dat, welke keuze je ook gaat maken, de nieuwe apparatuur niet de resultaten gaat geven die je kennelijk verw8. De 20D met Sigma 70-200, zoals je die nu hebt, zijn in staat topkwaliteit te leveren in de handen van een ervaren fotograaf. Een 1D met een EF 70-200 in de handen van een niet ervaren fotograaf leveren geen goed platen op.

Ik gun je vriendin best een 20D, maar ik ben bang dat het niet nodig is...

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen...
PeetPlafond

Ik heb ook voor de keuze 1D mkll of 20D gestaan... en was verbaasd over het enthousiasme van de 1D - bezitters.. en ik weet nu waarom!! Het is een razendsnelle cam, oerdegelijk en als ik hem vergelijk met de 10D die ik hiervoor had kan ik niet anders zeggen dan dat er veeel en veeeel meer detail in je foto's opgeslaGen/bewaard wordt met de 1D.. Bovendien met mijn 100-400 focust hij verschrikkelijk snel, dat moet dus met de 70-200 /2.8 nog sneller zijn... Hij is de investering dubbel en dwars waard!! Ga je geen spijt van krijgen...


edit... weer 's niet goed gelezen... dacht dat het ging om de 1D mk2 met de 70-200 van Canon.... :oops:
Gebruikers-avatar
Pief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 506
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2005 23:35
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONWel eens overwogen dat het ook aan jezelf kan liggen dat het focussen niet zo gaat als je wilt? Ik ben bang dat, welke keuze je ook gaat maken, de nieuwe apparatuur niet de resultaten gaat geven die je kennelijk verw8. De 20D met Sigma 70-200, zoals je die nu hebt, zijn in staat topkwaliteit te leveren in de handen van een ervaren fotograaf. Een 1D met een EF 70-200 in de handen van een niet ervaren fotograaf leveren geen goed platen op.

Ik gun je vriendin best een 20D, maar ik ben bang dat het niet nodig is...

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen...
Uiteraard heb ik er wel eens aan gedacht dat het aan mij zou kunnen liggen..
Ik denk echter dat ik ervaren genoeg ben om met mijn camera mooie/goede foto's te maken..en ik weet dat dat ook het geval is..
Maar als de praktijk mij laat zien dat het me te vaak niet lukt om een bewegend onderwerp gefocust te houden, dan denk ik dus dat het aan de capaciteiten van de 20D ligt. En dat die, met zijn 9 focuspunten, niet geheel voldoet aan mijn wensen om sportfoto's (o.a. korfbal en hondensport) te maken..
Daarom zit ik er aan te denken om een 1D mk II N te gaan kopen.. Deze is sneller (niet direct noodzakelijk), maar heeft vooral veel meer focuspunten, waardoor een bewegend onderwerp beter te volgen valt..
[b]gr Pief[/b]
[size=75]EOS 1D mkIII ~ Peleng 8/3,5 ~ Sigma 24-75/2,8 ~ EF 50/1,8 ~ EF 70-200/2,8 L USM~EF 35-350/3,5-5,6L USM~Speedlite 380EX~Speedlite 430EX[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Het is al vaker gezegd maar ik denk niet dat het verschil tussen de Canon en de Sigma jou van je probleem af gaat helpen. De verschillen zijn dermate marginaal dat er i.m.o. weinig meerwaarde aan een overstap zit. De 1D MkII N daarentegen kan wel het verschil maken, jij zit niet aan de max. van je lens maar aan de max van je cam.

[EDIT]: zie ook mijn tweede reactie na nog eens overpeinzen...
Laatst gewijzigd door 2 op schoffie, in totaal 12 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
frakato
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2005 02:46
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Maar als de praktijk mij laat zien dat het me te vaak niet lukt om een bewegend onderwerp gefocust te houden, dan denk ik dus dat het aan de capaciteiten van de 20D ligt
Als ik zie dat er veel mensen wel in staat zijn om met deze cam geweldige actie/sportfoto's kunnen maken, heb ik toch de overtuiging dat het niet aan de 20D ligt.

En dat die, met zijn 9 focuspunten, niet geheel voldoet aan mijn wensen om sportfoto's (o.a. korfbal en hondensport) te maken..
Ik lees dit welk vaker, en daarom gebruiken mensen ook vaak maar 1 focuspunt.
[size=42]D200 | Nikkor 12-24 AF-S F4 | Sigma 30mm F1.4 [color=gold]EX[/color] DC HSM | Nikkor AF-S 70-200 F2.8 VR | Nikon TC-17 E II | Soligor Tussenringen | SB800 | en nog meer zooi[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Nog eens overpeinzen....

ik ga overigens wel een beetje mee met Maced... als ik zie wat mij lukt om uit mijn 350D te halen met het fotograferen van vliegende ganzen met mijn 350D + Sigma 70-200 + TC2x uit de hand meepannend dan denk ik dat er best een heleboel mogelijk is. Overigens gebruik ik ALTIJD maar 1 AF punt (de middelste) en heb ik voor dit soort moment mijn AF op AI focus staan. Dan pakt mijn 350D'tje met Sigma 70-200 de boel goed op... ben dik tevreden over het resultaat... niet dat ik mijzelf geen 1D MkII N wens maar om nou te zeggen dat ik die nodig heb, nou nee...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Pief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 506
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2005 23:35
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Ik vind niet dat ik de 20D te weinig credit geef.. Ik fotograferen nu bijna een jaar met de 20D sportactiviteiten.. Daarbij heb ik zeker ook heel veel foto's gemaakt waar ik heel tevreden over ben.. Voor mij is de 1D mk II N een logische stap naar het nog beter kunnen fotograferen van deze activiteiten..
Ik kom voor mezelf tot deze conclusie omdat mijn Sigma vrijwel dezelfde kwaliteit leverd als de Canon EF 70-200/2,8.. Dus die hoeft (nog) niet vervangen te worden..
Ik blijf er dus voorlopig bij dat ik wel 'moet' updaten.. Maar voorlopig is de 1D er nog niet, dus ik ga vrolijk verder met de 20D en zal daarbij zeker met de gemaakte opmerkingen in mijn achterhoofd bekijken of ik toch nog meer uit de 20D kan halen..
[b]gr Pief[/b]
[size=75]EOS 1D mkIII ~ Peleng 8/3,5 ~ Sigma 24-75/2,8 ~ EF 50/1,8 ~ EF 70-200/2,8 L USM~EF 35-350/3,5-5,6L USM~Speedlite 380EX~Speedlite 430EX[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

het was zeker geen aanval... verre van dat, slechts een opmerking waar je wat mee kunt of niet. Ik kan niet door jou zoeker kijken en weet dus ook niet hoe groot jou ervaring is. Als jij zegt dat je genoeg ervaring hebt is het zeer zeker niet aan mij om daar vraagtekens bij te stellen.

Maar ik heb voor mezelf geleerd dat de mogelijkheden voor minimaal 50% aan mezelf liggen en maar voor max 50% aan het materieel. Ik heb vaker gedacht: als ik nou die lens heb dan kan ik... en dan heb ik die lens en ben ik teleurgesteld. Want het is ikke die moet leren omgaan met het materiaal. En elke dag leer ik weer nieuwe mogelijkheden van mijn eigen cam. Om een voorbeeld te geven: in het begin schoot ik slechts 50% van de foto's met mijn 70-200 scherp en nu kan ik ook met TC2x uit de hand op 400mm meepannend prima scherp schieten... Ik wil heel graag de 300 f/4 IS maar hou mijzelf telkens voor dat die lens mij niet zoveel gaat helpen nieuw mogelijkheden te creeren dan ik soms denk... tuurlijk zal het helpen maar mijn eigen kunde zal nog veel meer helpen...

slechts mijn gedachten...
www.johanvanderwielen.nl
Aad20D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 23:53

Als AF de belangrijkste reden is voor jouw keuze van body is het wellicht interessant om nog eens goed op internet rond te kijken naar berichten over het AF systeem dat beide cams gebruiken.
Je zult dan lezen dat beide body's over 'cross type sensors' beschikken.
Je zult dan ook lezen dat je, om daar goed gebruik van te kunnen maken eigenlijk gewoon L glas op zo'n body moet zetten.
Een cts werkt alleen goed met f2.8 of groter. Maar met L glas wel tot f5.6!

Ik heb geen ervaring met een 1D maar wel met de 20D een 2 L objectieven. Eerlijk gezegt denk ik vanuit die ervaring dat een andere body voor de AF nooit beter kan worden dan de combi die ik nu heb.

Blijven er natuurlijk nog wel een heleboel andere redenen om voor de 1D te kiezen. Maar imho niet voor de AF.

vrg
Aad
Gebruikers-avatar
Pief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 506
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2005 23:35
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONhet was zeker geen aanval... verre van dat, slechts een opmerking waar je wat mee kunt of niet.
Ik voel ook niet aangevallen.. Als dat zou blijken uit mijn antwoord(en) dan is dat echt niet de bedoeling..
Ik neem alle opmerkingen serieus en ik trek daar voor mezelf een conclusie.. Of ik daarbij de juiste trek zal pas achteraf blijken..
Voorlopig blijf ik met de 20D fotograferen omdat ik nu het geld niet heb voor de 1D.. Als het geld er wel is gaat die er zws wel komen..
[b]gr Pief[/b]
[size=75]EOS 1D mkIII ~ Peleng 8/3,5 ~ Sigma 24-75/2,8 ~ EF 50/1,8 ~ EF 70-200/2,8 L USM~EF 35-350/3,5-5,6L USM~Speedlite 380EX~Speedlite 430EX[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Met alle respect hoor, maar ik krijg het met mijn 300D en 70-200 2.8L wel voor elkaar om snel scherp te stellen: zowel honden als ook hele moeilijke dingen als dansshows in het donker. En dat met alleen het middelste focuspunt...
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Hi,
AF van de 1D is vele malen superieur aan die op de 20D, welke op zich niet slecht is maar toch flink wat problemen heeft met servo focus.
Zelfs met de L lensen is het vaak hit/miss.

De Sigma 70-200EX is als het goed is een snelle lens qua focus, en zal niet veel onderdoen voor de Canon (welke waarschijnlijk wel iets sneller is), de winst die je echter haalt met de betere AF van de 1D serie maak je MEER dan genoeg goed met de Sigma.

MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik ga mee met MacEd. Met de 20D en een 70-200/2.8, hetzij van Canon, hetzij van Sigma, kun je uitstekend sportfoto's maken. Een 1D zal ook z'n voordelen wel hebben, maar als je met eerstgenoemde combinatie geen goede resultaten boekt, kun je beter eerst even goed gaan oefenen. Dat voor komt teleurstellingen als je een 1D hebt en je komt dezelfde tekortkomingen tegen op je foto's.
Gebruikers-avatar
Pief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 506
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2005 23:35
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Capelle 1 schreefCOLONEen 1D zal ook z'n voordelen wel hebben, maar als je met eerstgenoemde combinatie geen goede resultaten boekt,
Ik boek met mijn huidige combinatie best goede resultaten..
Ik denk echter dat het beter kan en volgens mij ligt het daarbij niet aan mijn vaardigheden..
Met een 1D MK II N verwacht ik dat dat dus beter tot z'n recht komen..
[b]gr Pief[/b]
[size=75]EOS 1D mkIII ~ Peleng 8/3,5 ~ Sigma 24-75/2,8 ~ EF 50/1,8 ~ EF 70-200/2,8 L USM~EF 35-350/3,5-5,6L USM~Speedlite 380EX~Speedlite 430EX[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar