Scotch tape

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONVraag is eigenlijk niet aan me gesteld... maar ik maak mijn sensor schoon als ik merk dat die vies is...
En meestal is dan 2x per maand of zo, hangt ook weer vanaf hoe vaak je fotografeert en hoe vaak je lenzen wisselt e.d.
Sorry, Basz, de vraag mag natuurlijk door anderen ook beantwoord worden.
Waarvoor dank. :)
Hei dit is misschien iets voor ne poll?!
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

flipya54, kan in dit topic een poll maken...

Maar volgens mij is deze vraag als eens in een andere topic voorbij gekomen... kan alleen even niet zo snel vinden waar...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONIs er nog steeds niemand die zich afvraagt of de scotch tape methode geen verkeerde zuinigheid is? Waarom willen we het zo goedkoop als er beproefde (betaalbare) alternatieven zijn?
tja, als het goed werkt, waarom wat anders ? :wink:

ik moet eerlijk zeggen dat ik liever een stuk tape plak, dan dat ik met een nat wipertje aan de gang ga. :)
(en natuurlijk scheelt het aanzienlijk in de kosten ;) )
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
Captaindanger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2005 11:27
WoonplaatsCOLON Noord Brabant

eric_nl schreefCOLONIs er nog steeds niemand die zich afvraagt of de scotch tape methode geen verkeerde zuinigheid is? Waarom willen we het zo goedkoop als er beproefde (betaalbare) alternatieven zijn?
Mits goed en voorzichtig toegepast, werkt de scotch methode gewoon. Bij verkeerd gebruik en bij extreme vuile sensors kan het niet goed werken. Verkeerd gebruik is natuurlijk gevaarlijk, niemand wil de sensor naar de mallemoer helpen.

Het is dus zeker een risico, maar dat is een keuze of je die neemt.
Bij mij heeft het in ieder geval wonderwel geholpen.
Groet, Klaas
[size=75]Canon 20d, 17-40 [color=red]L[/color], 24-105 IS [color=red]L[/color], 70-200 f4 [color=red]L[/color], 50 f1.4, 1.4x ext, 580 EX[/size]
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Heeft iemand een link naar een precieze uitleg van deze methode? Lijkt me wel handig om te weten hoe het moet voor als mn dSLR binnenkomt. Ik zal toch ooit weleens mn sensor moeten schoonmaken.

BVD
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

Roland Pastoor schreefCOLONHeeft iemand een link naar een precieze uitleg van deze methode? Lijkt me wel handig om te weten hoe het moet voor als mn dSLR binnenkomt. Ik zal toch ooit weleens mn sensor moeten schoonmaken.

BVD
Die is er niet denk ik, maar flipya54 heeft nog wel wat tips in zijn mailbox staan ;)
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
Dennis Vs79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2006 14:07
WoonplaatsCOLON Assen

Zoek met het woord schoonvegen.
Hierin is het een en ander besproken.

Volgens mij moet deze werken:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... choonvegen
~Everyone has a photographic memory; some just don't have the film~
Aad20D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 23:53

VBiB schreefCOLON@Aad20D & eric_nl: Maken jullie regelmatig jullie sensor schoon, bijvoorbeeld om de aantal maanden, of enkel als je toevallig merkt dat ie vui is?
Volgens mij heb ik dat al geschreven.
Als je bij f8 of f 11 één of twee vlekjes ziet, gebruik dan een pleister of kloontool in PS.
Pas als het er meer worden (of grotere) wordt het tijd om te reinigen.
If it aint broken, don't fix it!
vrg
Aad
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

ON-TOPIC, update volgt morgen (+testshots) (kom net thuis en ben veeeeeeel te moe om nog een heel verhaal te gaan schrijven)...

Groetjes van ons... (moest weer)
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

hele domme vraag: maar kan iemand mij vertellen hoe je nou je sensor schoonmaakt met scotch tape? Oftewel, hoe doe je dat praktisch? en met wel specifiek tape?
www.johanvanderwielen.nl
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

flipya54 schreefCOLONON-TOPIC, update volgt morgen (+testshots) (kom net thuis en ben veeeeeeel te moe om nog een heel verhaal te gaan schrijven)...

Groetjes van ons... (moest weer)
En hoe is het eigenlijk afgelopen??
Gebruikers-avatar
allersma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2005 10:37
CONTACTCOLON

Op dit forum blijkt steeds maar weer dat stof op de sensor een groot probleem is. Ik heb dit gelukkig onder controle gekregen. Je kunt poetsen op je sensor tot je een ons weegt, maar zolang je dat niet in een stofvrij plekje werkt komt er MEER stof naarbinnen als je verwijderd hebt. Zelfs Canon schijnt dit niet in de hand te hebben gezien de stoffige sensors van nieuwe kameras. Met zeer eenvoudige middelen kun je een stofvrij plekje maken, waar je zelfs een plastic body cap stofloos kunt maken. Probeer zo'n plastic cap maar eens echt stofloos te maken in je woonkamer. Nou in kistje beschreven in onderstaande site kan dat. Werkt echt perfect.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=18987
Kun je eventueel nog multifunctioneel uitbreiden tot een lichtbakje.
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

was het nu eigenlijk de groene of de blauwe tape?
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

ik heb zojuist een uitleg getypt voor Renate, ik zet hem hier ook maar neer, doe er je voordeel mee. :)
Het gaat trouwens om de groene "3M scotch Magic Invisible tape"

Korte handleiding, sensorcleaning, 3M-Style ;)

1. Doe het in de badkamer, omdat het daar doorgaans vrij vochtig is, is de lucht daar schoner. (niet doen als er net iemand gedouched heeft natuurlijk ;)

2. doe een volle accu in de cam, en zet hem op de sensor-cleaning stand.

3. leg een handdoek op de wastafel, en leg de cam daarom, dan ligt ie stabiel, en het voorkomt krassen enzo.

4. pak nu een stuk tape van het rolletje, ca 12/15 cm, en buig dit op, met de plakzijde naar buiten, en pak beide uiteinde's tussen je vingers.

5. houd dit boven de cam, en gebruik een wattenstaafje of iets anders zachts om de tape in het spiegelhuis te duwen, hierdoor word de tape wat verder gebogen en past het er goed in, zonder onderweg ergens anders aan te plakken.

6. beetje mikken, plak de tape nu gewoon op je sensor, niet in het midden, maar aan de zijkant, want de tape is niet breed genoeg om je sensor in zijn geheel te bedekken.

7. wrijf de tape nu goed aan, zorgvuldig elk hoekje meepikken en goed aanwrijven.

8. trek nu de tape weer van je sensor af, alle vuil zal nu meekomen.

9. voor het andere deel, herhaal de stappen 4 tm 8 totdat je de hele sensor gehad hebt, of totdat die helemaal schoon is.

10. Mocht er onverhoopt toch vuil, of lijm van de tape achterblijven, geen paniek, plak er gewoon weer een stuk tape overheen, en herhaal de stappen.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

pfew.....kostte me toch wel aardig wat zweet hehe maar het is (zo goed als) gelukt, de vlekjes die nu nog zichtbaar zijn op F40 neem ik even voor lief

zie hier het verschil

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=54864[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=54865[/img]
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Toch is het volgende plaatje degene die jij schoon noemt...

Afbeelding

Als je namelijk wat aan de sliders bij Levels schuift dan zie je beter waar het vuil zit.
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

RenateG schreefCOLONpfew.....kostte me toch wel aardig wat zweet hehe maar het is (zo goed als) gelukt, de vlekjes die nu nog zichtbaar zijn op F40 neem ik even voor lief
zoals je ziet bewaar ik die even voor een vlg keer :lol:

dit soort dingen moet je op je gemak doen en niet als je alleen thuis bent met een peuter die steeds wil komen kijken wat je aan het doen bent hahahaha

maar zoals ik al zei: vlg keer weer aan de slag, maar voor nu neem ik ze voor lief, denk dat ik nooit hoger als F10 kom en dan zullen ze vast niet opvallen :wink:
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

flipya54 schreefCOLON.../... die vegen zijn mijn enorm ranzige 22" Iiyama (verstokt roker en vaak volle wijnglazen in de buurt, gecombineerd met een belabberde motoriek)...
Kolere... hoe bewerk jij in vredesnaam jouw foto's? :shock:

Krijg je nooit commentaar over de kleur ofzo? :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

eric_nl schreefCOLONIs er nog steeds niemand die zich afvraagt of de scotch tape methode geen verkeerde zuinigheid is? Waarom willen we het zo goedkoop als er beproefde (betaalbare) alternatieven zijn?
Idd peper duur spul kopen en dan met een tape gaan zitten klxxen :?
€ 25 bij rofo repair en je kan er op wachten
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

maar om nou eerst 40 minuten kwijt te zijn om naar den haag te rijden, parkeerplek te zoeken, dan 25 euro armer weer terug te rijden, das niet echt praktisch, ik pak de tape wel ;)
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar