Kleurverschil camera LCD en print - Hardware probleem compu?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Icebird
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2006 20:05

Sind kort ben ik in het gelukkige bezit van de EOS350D. Foto's nemen is een makkie en ze zien er op de LCD prachtig uit.
Het geluk was over toen ik de beelden op de Compu bekeek en afdrukte.
Een groot aantal was veel minder helder dan op de camera.
Volgens Canon ligt het aan de computer maar dit kan ik niet begrijpen.
Ik heb de foto's direct van de kaart op een HP PSC950 kleurenprinter met orginele inkt afgedruk. Dit levert dezelfde kleur op als via de computer afgedrukt.
Het vreemde is als ik de camera met de video kabel verbindt naar de TV krijg ik wel hetzelfde beeld als op het LCD scherm.
Ik ben al aan de slag geweest met een calibratie programma (Adobe) maar dit heeft dacht ik meer met het scherm te maken dan met de computer.
Ik had hiervoor een HP812 digitale camera en daar heb ik dit soort afwijkingen niet mee gemaakt
Heeft iemand dit ook al een meegemaakt
Canon EOS 350D, 18-55
rubenp
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 15:23

Staat je 'kleurruimte' niet toevallig op Adobe RGB in plaats van sRGB?
Is in te stellen in het menu bij camera2 en de bestanden beginnen met _IMG.

Adobe RGB heeft een grotere kleurruimte dan gewoon sRGB maar vereist wel meer kennis van zaken.
Als je Adobe RGB bekijkt op een op sRGB ingesteld systeem lijkt alles heel dof.

Ik schiet dus nog in sRGB en af en toe RAW 8)

Post anders een voorbeeld van een slechte foto zodat we met z'n allen kunnen brainstormen :lol:

Ruben
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

De foto's op de LCD worden mooier getoond dat ze in werklijkheid zijn. Dat is juist het probleem dat veel overstappers van compact naar D-SLR overkomt. Het komt er gewoon op neer dat je foto's uit een D-SLR zelf nog wat moet nabewerken, omdat de camera dat zelf veel minder doet dan bij een compactcamera.

Kortom: dat wordt een cursusje Photoshop ;).
Icebird
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2006 20:05

Ik ben nog niet helemaal uitgepuzzeld.
Ik heb de foto's ingeladen op een andere PC en deze afgedrukt op de dezelfde HP printer, met het zelfde papier.
Op het scherm lijken de foto's al een stuk beter en de print laat ook een veel betere afdruk zien.
Omdat de printer met de eerdere genoemde computer verbonden is zal ik binnenkort ook de printer direct aan de tweede PC aansluiten.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat een spiegelreflex anders werkt maar het verschil is gewoon erg groot.
En waarom geeft een directe link van de camera met de TV wel een helder beeld.
Ik begin wel steeds meer te geloven dat het in de hardware van de PC zit maar waar kan ik dat wijzigen. Als ik het scherm wijzig (en de foto niet bewerk) dan verandert de print toch niet???
Ik snap nog niet hoe je plaatjes kunt plaatsen in het forum maar ik wil ze best mailen
Bedankt alvast voor jullie eerdere reactie Ytos en Rubenp
Canon EOS 350D, 18-55
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar