Kleuren, hoe instellen monitor / camera op adobeRGB of sRGB

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort digitaal gaan fotograferen en maak dankbaar gebruik van de tips op dit forum.

Ik heb al even lopen zoeken maar mis eigenlijk een basisinstructie over het instellen van je monitor voor de goede kleur zodat deze gelijk is aan wat je van afdrukken via bijv. picoprint of webprint kunt verwachten.

Zo lees ik iets over calibreren, calibratiesoftware, -hardware.

Verder kan ik op de canon eos350d kiezen voor adobeRGB en sRGB welke kies ik.

Ik maak gebruik van Adobe Photoshop CS 8.01 en heb een iiyama 19" CRT-monitor HM704UTC waar ik zeer tevreden over ben. Verder windows XP mocht dit van belang zijn.

Dus waar moet ik beginnen en hoe kan ik in een paar stappen mijn monitor (of software) goed instellen voor optimaal gebruik?
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
Gebruikers-avatar
Mon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2006 21:39
WoonplaatsCOLON NB Veghel
CONTACTCOLON

Ik ben daarmee ook bezig geweest, ook info op het forum gezocht.

Ik kwam uit op deze site http://www.digifotoweb.nl/kleurmanagement/a-gamma.htm

Soms zitten er bij de grafische kaart ook extra kleurbeheer instellingen.

gr Mon
30D/40D/50D en de ->5D mark II ;-)+grip/24-105/18-55/50mm/70-200/70-300/www.fotodesugnstudio.nl
edwinm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 23:42
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Als je Adobe CS hebt geïnstalleerd, dan is in het Configuratiescherm een nieuw ikoontje toegevoegd: Adobe Gamma.

Start het en volg de instrukties.

Als je op de monitor een of twee hele dunnen horizontale streepjes ziet, dan heb je een Trinitron beeldscherm. Die kun je dan kiezen als om "Phosphors" wordt gevraagd. Zet de temperatuur op 6500K.

Dan is je monitor gecalibreerd. Er bestaan apparaatjes om je monitor 'professioneel' te calibreren, maar een met het oog gecalibreerde monitor is nog altijd beter dan geen gecalibreerde monitor.

sRGB is de standaard kleurruimte. Printers, monitoren, scanners en afdrukcentrales staan gewoonlijk (zoveel als mogelijk) hierop afgesteld. Ook plaatjes voor het Internet zijn sRGB. Als je sRGB instelt kan er weinig fout gaan.

adobeRGB heeft een grotere kleurruimte en is bedoeld voor professionals. Als je foto's wilt afdrukken dien je eerst de foto te converteren naar sRGB. Tenzij de printer kleurruimtes ondersteunt, maar dat is bij niet-professionele printers en gewone afdrukcentrales nog niet het geval (voor zover ik weet). Je moet in ieder geval altijd goed opletten en weten wat je doet als je adobeRGB gebruikt.
[size=75]EOS 350D, Grip, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II. Sigma 50mm f/2.8 DG EX Macro, Tamron 17-50mm f/2.8, Peleng 8mm, 430EX Flitser[/size]
Gebruikers-avatar
Mon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2006 21:39
WoonplaatsCOLON NB Veghel
CONTACTCOLON

Ik heb de monitor idd ook op 6500K gezet en dat scheelt ook stukken.
30D/40D/50D en de ->5D mark II ;-)+grip/24-105/18-55/50mm/70-200/70-300/www.fotodesugnstudio.nl
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Bedankt voor de tips! :D

Ik ga ermee aan de slag.
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

edwinm schreefCOLONAls je Adobe CS hebt geïnstalleerd, dan is in het Configuratiescherm een nieuw ikoontje toegevoegd: Adobe Gamma.

Start het en volg de instrukties.
Bij het instellen van de GAMMA wordt het volgende gevraagd:
Establish the current gamma by adjusting the slider until the center box fades into the patterned frame.

Je kan kiezen tussen RGB of 1 grijs vlakje. Wat is aan te raden. En dan vervolgens HOE herken ik het omslagpunt. Ik word een beetje kriegelig van al die streepjes, maar de centerbox verdwijnt niet...
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
edwinm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 23:42
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je moet een beetje door je wimpers kijken, of vanaf een wat grotere afstand.

Je beweegt het schuifje dan totdat het binnenste vierkant wegvalt in het grote vierkant. Ofwel totdat het dezelfde grijstint heeft.

Als je wilt, kun je hetzelfde doen voor de drie basiskleuren, maar dat is gewoonlijk niet nodig.
[size=75]EOS 350D, Grip, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II. Sigma 50mm f/2.8 DG EX Macro, Tamron 17-50mm f/2.8, Peleng 8mm, 430EX Flitser[/size]
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Okay, dank je wel.

Dan nu de kleurtemp. Ik heb de monitor op 6500 gezet en via de tool ook hardware en adjusted op 6500. Of moet ik adjusted nog aanpassen via measure?

Het ziet er op zich wel goed uit zo.
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
edwinm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 23:42
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bij het standaard sRGB kleurprofiel hoort een temperatuur van 6500K.

Probleem is dat je ogen zich aanpassen aan het omgevingslicht. En met daglicht is die koeler dan bij gloeilamplicht. Hierdoor lijkt het beeldscherm in de buurt van gloeilampen koeler (blauwer) dan bij daglicht.

Daarom kan 6500 in de ene situatie warmer lijken dan in de andere.

De bedoeling is in ieder geval dat grijs ook grijs lijkt.

Daarom kun je met Adobe gamma ook de kleurtemperatuur instellen. Kies in de laatste stap steeds het vierkant dat zo grijs mogelijk is (dus niet koel-grijs en niet warm-grijs).

Na een paar keer klikken wordt de temperatuur bepaald.
[size=75]EOS 350D, Grip, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II. Sigma 50mm f/2.8 DG EX Macro, Tamron 17-50mm f/2.8, Peleng 8mm, 430EX Flitser[/size]
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Okay bedankt. Ik denk dat 't wel aardig gelukt is al heb ik 't gevoel dat m'n scherm een beetje bruiner is dan eerst... of zal dat een kwestie van wennen zijn?

Verder heb ik nog een profiel gevonden van mijn monitor. Wat zal beter zijn, dat standaardprofiel kiezen of zelf gecalibreerd op bovenstaande wijze?
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
edwinm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 23:42
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

zoomer schreefCOLONOkay bedankt. Ik denk dat 't wel aardig gelukt is al heb ik 't gevoel dat m'n scherm een beetje bruiner is dan eerst... of zal dat een kwestie van wennen zijn?
Heb je 'm dan toch niet te warm ingesteld?

Als je monitor te warm is ingesteld en je bewerkt een foto op jouw beeldscherm, dan is er een goede kans dat die foto er op een ander scherm veel koeler uitziet, wat vast niet de bedoeling is.
zoomer schreefCOLONVerder heb ik nog een profiel gevonden van mijn monitor. Wat zal beter zijn, dat standaardprofiel kiezen of zelf gecalibreerd op bovenstaande wijze?
Dat weet ik niet precies. Beide hebben voor en nadelen. Ik denk dat een zelf ingesteld profiel beter is.
[size=75]EOS 350D, Grip, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II. Sigma 50mm f/2.8 DG EX Macro, Tamron 17-50mm f/2.8, Peleng 8mm, 430EX Flitser[/size]
Wim Hanssen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2006 19:45
WoonplaatsCOLON Landgraaf

edwinm schreefCOLONAls je Adobe CS hebt geïnstalleerd, dan is in het Configuratiescherm een nieuw ikoontje toegevoegd: Adobe Gamma.

Start het en volg de instrukties.

Als je op de monitor een of twee hele dunnen horizontale streepjes ziet, dan heb je een Trinitron beeldscherm. Die kun je dan kiezen als om "Phosphors" wordt gevraagd. Zet de temperatuur op 6500K.

Dan is je monitor gecalibreerd. Er bestaan apparaatjes om je monitor 'professioneel' te calibreren, maar een met het oog gecalibreerde monitor is nog altijd beter dan geen gecalibreerde monitor.

sRGB is de standaard kleurruimte. Printers, monitoren, scanners en afdrukcentrales staan gewoonlijk (zoveel als mogelijk) hierop afgesteld. Ook plaatjes voor het Internet zijn sRGB. Als je sRGB instelt kan er weinig fout gaan.

adobeRGB heeft een grotere kleurruimte en is bedoeld voor professionals. Als je foto's wilt afdrukken dien je eerst de foto te converteren naar sRGB. Tenzij de printer kleurruimtes ondersteunt, maar dat is bij niet-professionele printers en gewone afdrukcentrales nog niet het geval (voor zover ik weet). Je moet in ieder geval altijd goed opletten en weten wat je doet als je adobeRGB gebruikt.
Als je met AdobeRGB wilt werken moet je je hele flow daarop instellen (foto, scherm en print). Je scherm en printer (of printcentrale) moeten dit dan wel ondersteunen!
Als scherm en print dit niet aankunnen, zul je altijd oververzadigde midden- en schaduwpartijen krijgen in de uiteindelijke print, ook als je ze corrigeert in bijv. Photoshop, ook met een AdobeRGB ingesteld of gecalibreerd beeldscherm. (door schade en schande wijs geworden...)
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Bedankt voor alle advies.

Nu krijg ik de volgende melding in Photoshop wanneer ik een foto open die ik gemaakt heb met de EOS:

Afbeelding

Wat kan ik het beste kiezen? Documentkleuren omzetten naar werkruimte lijkt me het meest logisch, want de werkruimte heb ik immers aangepast (zie hierboven) toch?
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
edwinm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 23:42
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hoewel ik ook wel eens een eigen kleurenprofiel heb gebruikt (nu overigens niet meer), kan ik me dit dialoogboxje niet herinneren.

Om steeds kleurenprofielen te converteren (een keer bij het importeren en later een keer bij het exporteren) lijkt me niet bevorderlijk voor de kwaliteit.

Ik zou het ingesloten sRGB kleurprofiel houden (optie 1).

ALs het goed is houdt Photoshop bij het tonen van de afbeelding toch rekening met jouw eigen kleurruimte.
[size=75]EOS 350D, Grip, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II. Sigma 50mm f/2.8 DG EX Macro, Tamron 17-50mm f/2.8, Peleng 8mm, 430EX Flitser[/size]
Wim Hanssen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2006 19:45
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Edwinm heeft een goeie tip, laat de kleurruimte zoals'tie is (dus van de originele shoot). Omzetten betekent per definitie verlies.
Je moet 't volgende even in het achterhoofd houden;
Zoomer, ik zie dat je de keuze hebt uit het originele sRGB-bronprofiel of je beeldschermprofiel, je kunt nu twee kanten uit:
is je beeldschermprofiel onderdeel van jouw specifieke beeldworkflow, inclusief je eigen (foto)printer? M.a.w. geeft je beeldscherm exact weer wat je eigen printer kan afdrukken? Dan kun je de foto omzetten of openen met het beeldschermprofiel.
Als je het beeld echter laat afdrukken of op andere manieren presenteert (web, diashow, printen via centrale, etc.), laat het dan ongemoeid.

De optie met het dialoogvenster in Photoshop kun je trouwens in- of uitschakelen via menu Bewerken>Kleurinstellingen>Beleid voor kleurbeheer.
Een tip: als je de foto (met origineel profiel) in Photoshop geopend hebt, kijk dan via menu Bewerken>Omzetten in Profiel eens wat er met je plaat gebeurt als je een ander profiel toewijst (via de optie "voorvertoning"). Vergeet niet om op annuleren te klikken, anders heb je je foto daadwerkelijk omgezet volgens het gekozen profiel! Ikzelf gebruik deze optie omdat ik regelmatig beeld moet verwerken voor verschillende toepassingen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar