formateren/foto's wissen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Is er eigenlijk een verschil tussen je geheugenkaart te formateren of gewoon alle foto's te wissen?
Zijn er voor of nadelen aan beide?
Jacco Rens
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 08:13
CONTACTCOLON

Persoonlijk formateer ik de kaartjes die ik gebruik elke keer. En ik laat m'n camera ook telkens weer bij 0001 beginnen. Maar zoals gezegd, da's puur persoonlijk. Ik denk dat het technisch niet uitmaakt of je de bestanden delete, of de kaart opnieuw formateerd.

- jacco
th0m
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Formatteren gaat iig sneller heb ik gemerkt.
[size=75]EOS 50E[color=#FF6600]_[/color] EOS 350D + grip [color=#FF6600]_[/color] (sh)(k)itlens [color=#FF6600]_[/color] 10-22 f3.5-4.5 [color=#FF6600]_[/color] 70-200 f4[color=#FF0000]L[/color] [color=#FF6600]_[/color] 28mm f1.8 [color=#FF6600]_[/color] 50mm f1.8 II [color=#FF6600]_[/color] Peleng 8mm f3.5


[color=#FF0000][url]http://www.pbase.com/th0m[/url][/color][/size]
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Mij is bij de fotowinkel verteld dat je beter kunt formateren. Bij het deleten van foto's kan het zijn dat er nog geheugen ruimte niet vrijgegeven wordt en dat mis je dan. Bij mij maakt me camera ook mappen aan en als ik niet formateer blijven deze mappen bestaan (ook al zitten er geen foto's meer in)
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Bij het verwijderen van foto's kunnen er delen van bestanden achter, blijven met formateren heb je dat niet.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

George schreefCOLONBij het verwijderen van foto's kunnen er delen van bestanden achter, blijven met formateren heb je dat niet.
Nee hoor, ook bij formatteren blijven er delen op je card staan, net als bij een harde schijf van een pc. Daarom werkt unformat software ook. Alleen de aanduiding in de file-table wordt weggehaald en de schijfruimte vrijgegeven om te overschrijven. Alleen met speciale software die de schijf/card echt overschrijft met nullen ben je alles echt kwijt. In de praktijk is dat niet nodig, tenzij er vertrouwelijke gegevens opstaan en je je pc weggeeft ofzo.

Door de voordelen van het weghalen van mapjes en de snelheid is format de snelste optie.

groeten Sarpa
quint
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2005 20:02

het voordeel van formateren is ook dat de gegevens weer in de goede volgorde worden gezet als je delete heb je kans dat (daarna) de image in delen op de kaart worden gezet, net als het probleem is bij computers op je schijf, deze dien je ook te defragmenteren om alles in de juiste volgorde te zetten als je alleen delete heb je kans dat je stukjes uit een deel van je kaart weghaalt waardoor de software een image in stukjes op je kaart zet en hierdoor langer er over doet om een foto te lezen dit zal op een kleine kaart niet direct merkbaar zijn maar ga je voor een grote kaart dan bestaat de kans dat de software van de camera steeds langzamer wordt
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

gewoon lekker formateren... ben je in 2 seconden klaar (voor mijn 1gb extreme III card) en kun je snel weer verder...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Formatteren gaat volgens mij even snel overal...
Bij mijn 2GB Ultra II gaat het ook zo snel namelijk...

Ik format dus zelf ook, gaat veel sneller dan delete-n.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Pusher
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2006 21:58
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Als je formatteren doet dan verwijder je alle data van je kaart. Als je alle foto's wissen doet verwijder je alleen alle fotos die niet beveiligd zijn en daarnaast verwijder je niet andere informatie die je toevallig op je kaart gezet hebt via een cardreader ofzo.
[size=75] Canon EOS 300D, EF-S 18-55mm F/3.5-5.6, EF 50mm F/1.4 [/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Pusher schreefCOLONAls je formatteren doet dan verwijder je alle data van je kaart. Als je alle foto's wissen doet verwijder je alleen alle fotos die niet beveiligd zijn en daarnaast verwijder je niet andere informatie die je toevallig op je kaart gezet hebt via een cardreader ofzo.
Spuit elf ;-)

Sarpa heeft het al een keer goed uitgelegd: bij formatteren worden alleen de gegevens gewist die vertellen waar welke bestanden op de kaart staan. De foto's zelf BLIJVEN op de kaart staan totdat er niet voldoende vrije ruimte meer is en de volgende foto er overheen geschreven wordt. Ik had laatst zxelf een kaartcrash en na recovery haalde ik nog foto's terug van december vorig jaar. Ik heb de kaart dus niet meer zo vol gehad sinds die keer en die foto's zijn er al die tijd op blijven staan terwijl ik iedere keer na het legen van de kaart op de computer opnieuw formatteer. Ook al staan er maar 5 foto's op.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar