Onderbelichten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Beste leden,

Bij heel veel foto's hier op het forum zie ik dat er tussen de 1 en 2 stops onderbelicht wordt. Zeker bij de binnenfoto's (zie de topic van PeetPlafond in het treinenmuseum) en urban shoots.

Mijn vraag is nu:

Wat is het nut daarvan exact (sluitertijd, scherpte??) en hoe bepaal je hoeveel je gaat onderbelichten. Soms zie ik 1 stop dan weer 1.33 stop en soms 2 stops.

Groet

Marcel
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
PeetPlafond

Hi Marcel,

onderbelichten doe je -- hoe vreemd het ook mag klinken -- bij donkere onderwerpen / ruimtes. Je camera is zo geprogrammeerd dat hij net zo lang belicht totdat het licht een bepaalde waarde heeft bereikt.. (Komt overeen met daglicht ofzoiets) Dus als je de donkere sfeer van een ruimte wil houden , moet je ervoor zorgen dat je camera korter belicht.. anders wordt je foto veel te licht.. dus onderbelichten..

Een zwarte hond ... heel donker onderwerp ... onderbelichten anders wil de camera hem veeeeel te licht maken...

Misschien niet in vaktermen, maar wellicht is het wat duidelijker geworden.
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Dat klinkt idd logisch, maar hoe bepaal je nu hoeveel je onderbelicht? of is dat een kwestie van gevoel. Je kunt volgens mij niet meer af gaan op je histogram
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
PeetPlafond

gewoon 1,33 stop onderbelichten en op je schermpje kijken of het naar je zin is... anders overdoen en meer of minder onderbelichten.

Je schermpje kan je trouwens ook flink bedriegen... als het te helder staat denk je dat alles goed is.. kom je thuis heb je te veel onderbelicht.. :cry:

mhhh historogram ben ik ook niet zo'n held in.. met dan een beetje aan de linkerkant vol staan... rechts minder.
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Gewoon zomaar 1.33 onderbelichten is niet de manier.

Jas Weet jenog dat we hier in Hoofddorp bezig zijn geweest met dat witte beeldje en dat ik je uitlegde dat je hier 1 tot 1.5 stop moest overbelichten om het wit, wit te laten zijn op de foto.
Nu is het bij onder belichten precies anders om, dus om iets dat zwart is ook zwart op de foto te laten zijn moet je dus 1 of 2 stops onder belichten.
Probeer eens een grijs kaart op de kop te tikken en meet daar je belichting op. Ga van daar naar een wit onderwerp en daarna naar een zwart onderwerrp en zie de verschillen in belichting.
PeetPlafond

George schreefCOLONGewoon zomaar 1.33 onderbelichten is niet de manier.

Jas Weet jenog dat we hier in Hoofddorp bezig zijn geweest met dat witte beeldje en dat ik je uitlegde dat je hier 1 tot 1.5 stop moest overbelichten om het wit, wit te laten zijn op de foto.
Nu is het bij onder belichten precies anders om, dus om iets dat zwart is ook zwart op de foto te laten zijn moet je dus 1 of 2 stops onder belichten.
Probeer eens een grijs kaart op de kop te tikken en meet daar je belichting op. Ga van daar naar een wit onderwerp en daarna naar een zwart onderwerrp en zie de verschillen in belichting.
als je geen grijskaart bij je hebt.. moet je ergens vanuit gaan.. aan de hand van de uitkomst kan je bepalen of er meer of minder onderbelicht moet worden.. en natuurlijk is een grijskaart beter/handiger, maar er leiden meer wegen naar Rome.
Jacco Rens
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 08:13
CONTACTCOLON

Zonder grijskaart kun je ook de binnenkant van je hand gebruiken, deze zal in het zelfde licht, normaal één stop overbelicht lijken op je meter in de camera, het is een techniek die ik zelf nog aan het leren ben, maar ik moet zeggen dat het verdomd handig is.

- jacco
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Dat er meer wegen naar Rome leiden weet ik, je kunt ook gras gebruiken als middengrijs, of een stoeptegel.
Ik heb alleen aangegeven om een grijskaart te gebruiken om er achter te komen wat wit en zwart met de lichtmeting doet. Op de investering van meer dan 1000 euro in een digitaal toestel en een beetje lens is de investerign van 25 euro voor een grijs kaar een hele goedkope les dacht ik zo. :wink:
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Weet iemand toevallig de RGB waarde van 18% grijs
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

George schreefCOLONGewoon zomaar 1.33 onderbelichten is niet de manier.
Och... fotografie is niet gebonden aan wetten dus lijkt mij deze methode erg legitiem... doe het zelf meestal ook op die manier: trial and error. inmiddels krijg je wel in de vingers hoe ver je moet over- of onderbelichten voor het goede resultaat. Ben zelf een onderbelichtingsliefhebber: kleuren worden met de 350D wat dieper en contrasten wat helderder.

Tuurlijk kun je prima met grijskaarten werken etc, maar als ik het goed heb, werkt dit ook niet wanneer het donkerder is en je die sfeer ook wilt overbrengen. Want ook op een donkere grijskaart zal hij willen compenseren (correct me if I'm wrong).
www.johanvanderwielen.nl
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

JAS (Just Another Shooter schreefCOLONWeet iemand toevallig de RGB waarde van 18% grijs
Afhankelijk van je belichting. Maar de juiste waarde van neutraal grijs is heel simpel elke RGB waarde waarbij alle kanalen dezelfde waarde hebben.
Dus voor 0,0,0 / 100,100,100 tot 255,255,255
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik dacht dat 18% grijs precies in het midden van de schaal zit, 128,128,128 dus.
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Schoffie:
Dat fotografie niet aan wetten gebonden is, is een andere discussie die als je Ansel Adams bestudeerd misschien wat gaat nuanceren maar dat terzijde.
Om zomaar 1.33 te gaan onderbelichten is niet van een wet afstappen maar gewoon zomaar iets doen zonder te weten wat je doet.
Als voorbeeld, als je een zwarte labrador (ja de hond) op de foto neemt enje gaat die 1.33 onderbelichten zal je denk ik wat te kort komen en dus geen juiste weergave krijgen.
Neem je nu een bruine labrador zal dat wel het geval zijn.
Waarom nu dit verschil aan gegeven, de zwarte hond is met zijn zwarte kleur verder verwijderd van het mmidden grijs dan de bruine hond.
En daarom en alleen daarom heb ik aangegeven, scoor eens een grijskaart, om te leren wat onder en over belichten doet zodat je in voorkomende situaties weet wat je moet doen. En dan bedoel ik niet om je grijakaart uit je tas te toveren en uitgebreid licht te gaan meten want dat duurt veel te lang.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@George: mijn excuses als mijn reactie de gemoederen hoog doet oplaaien. Ik ben het helemaal met je eens over je uitleg (ik ben ermee bekend hoor, heb zelf ook een grijskaart...) en onderschrijf het aan alle kanten. Ik was gewoon verbaasd over de door mij gequote zinssnede in dit verband... dat kwam bij mij een beetje over alsof iemand een grofe fout maakt het op die manier te doen. En slechts dat heb ik willen nuanceren...
www.johanvanderwielen.nl
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Gek nu heb ik het idee dat ik te grof uit de hoek ben gekomen en dat is ook mijn bedoeling niet. Waarvoor dan mijn verontschuldiging, ik probeer ook maar iets uit teleggen.
Kijk, als je al bekent bent met de materie voel je wel aan of je 1 of 2 stops moet overbelichten. JAS daarintegen heeft dit nog niet in de vingers en die word dan aangeraden om maar iets te doen zonder uitleg en dat kan de bedoeling niet zijn. Vandaar mijn advies om een grijskaart tekopen (maken kan ook dat heb ik zelf gedaan) en zien wat er gebeurt.
Van diep zwart naar helder wit is nog al een verschil.

Licht meten op een grijs kaart kan overdag en 'savonds, ga je analoog fotograferen zijn er weer andere regeltjes waar je dan op moet letten maar dat is hier niet van toepassing.

Misschien moet ik wat vaker van die smile's gebruiken zodat mijn uitspraken iets genuaceerder overkomen.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@George: alles goed!! Probleem met geschreven dingen is dat zaken anders kunnen overkomen dan je ze bedoelt... ben er helemaal bekend mee. soms lees je zaken anders dan diemand ze bedoelt, ongeacht de smilies... probeer zelf zoveel mogelijk subjectieve woorden te vermijden (en dat lukt absoluut niet altijd) maar het houdt je wel scherp over hoe het mogen overkomen...

maakt verder niet uit... :D :D :D :D

weer lekker verder met het topic!!!
www.johanvanderwielen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Om zomaar 1.33 te gaan onderbelichten is niet van een wet afstappen maar gewoon zomaar iets doen zonder te weten wat je doet.
Aan de foto's van Peet te zien zou je niet zeggen dat hij niet weet wat hij doet :D
Afhankelijk van je belichting. Maar de juiste waarde van neutraal grijs is heel simpel elke RGB waarde waarbij alle kanalen dezelfde waarde hebben.
Dus voor 0,0,0 / 100,100,100 tot 255,255,255
Klaas: volgens mij is 0,0,0 pikzwart en 255,255,255 spierwit. Daartussen zitten alle grijstinten. Neutraal grijs hoeft eigenlijk voor de belichting (ik heb het niet over de witbalans!) helemal niet grijs te zijn. Zoals al gezegd, gras voldoet ook. Ik dacht dat bij neutraal grijs de som van de RGB waardes altijd gelijk is, maar welke waarde dat is ???
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar