[UPDATE]Fullframe? cam22 niet (vignettering!) XTRA FOTO's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Wat zou het beste zijn? (AUB met argumenten!)

5D: ga voor full-frame, dat is de toekomst
17
29%
20D: full-frame komt later wel, hou het geld in de zak
10
17%
20D: crop-factors are here to stay
18
31%
Anders, namelijk.... en graag beargumenteren!
7
12%
Anders, namelijk.... en graag beargumenteren!
7
12%
 
Aantal stemmenCOLON 59
Nikonian
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2005 18:11

Actiefotografie schreefCOLONDie eerste twee hebben toch een cropfactor van 1,3 ? In dat geval is de 5D dus de eerste.
Dude, dat is de 1D-serie. Ik heb het over de 1Ds-serie, en die zijn echt hartstikke fullframe. Maakt de 5D nummer 3 . . .
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ok.. dus je kunt al aardig stellen dat deze sensor al doorontwikkeld is. Dan zou ik zoals eerder omschreven ook de camera functies en snelheid zelf laten meewegen in mijn beslissing.
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb zelf ook best wel zitten twijfelen of ik vanaf mijn EOS 20D naar de EOS 5D zou moeten gaan.

Heb ook veel geschoten met de 5D (en nieuwe L-lens) en vind het zeer zeker de moeite wel waard en zie ook wel de full-frame-potenties...

Maar vind het zelf een te grote financiele uitgave om het te doen.

Zit ook met een net gekochte huis dus ook niet zo onwijs veel geld "over" hebbend...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Hoi cam 22.
Je hebt nu een 300d en die heb je denk ik al een jaartje of 2, gok ik zo.
Als je nu een 20 d aanschaft en die in de zelfde tijd afschrijft en dan kijjkt wat er aan FF cams zijn heb je 2 jaar lang heerlijk gefotografeerd met een fantastiche camera.
De 5D is namelijk redelijk traag (maar ja wie wil er nu 22 beeldjes achter elkaar schieten).
Met de 20D kun je ook op poster formaat afdruk 50/75cm dus voor de MP hoef je het niet te doen.
En 2 jaar ontwikkeling in digiland is een hele lange tijd.
Maak een koste baten anelyse, en bepaal van daaruit of de investering het waard is. Verdien je er geld mee (niet je brood of wel).
De grotere zoeker vind ik het niet waard, heb zelf geen last van de kleinere zoeker bij de 20d tov analoge eos5.
Bovendien is Canon eigenlijk de enige die met FF bezig is, (nee kodak is geen player is dit segment).
Alle andere durven of kunnen het niet aan, dus van een stormachtige ontwikkeling op dit gebied verwacht ik niet veel.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Waarom niet gaan voor een 1D MkII (al dan niet N)? Toch meer groothoek, zonder dat je de grenzen van de lenzen opzoekt. Op een 5D (en 1Ds) hoor je eigenlijk prime L lenzen te zetten.

Daarnaast is zo'n 1D MkII zeer robuust, wheathersealed, zeer snel en beschikt over ruim voldoende pixels (ook 8,2 Mp zoals 20D maar op een grotere sensor, dus van nature minder ruis).
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Omdat dat de vraag niet is. :D
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

George schreefCOLONOmdat dat de vraag niet is. :D
Jawel, één van de opties in de poll is 'Anders, namelijk......', daar heb ik voor gekozen en dat (conform de vraagstelling) ook toegelicht....
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Vinny
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 669
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2005 13:18
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

[edit] je was me net voor :evil:
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

sukkel eikel luie zzak...........dit is dus voor mijzlef bedoelt.
Heb de zelfde optie aangevinkt.........dom dom dom, moeilijk he lezen.

Je hebt gelijk. Is dus ook een serieus te overwegen optie alleen heb ik mij laten vertellen dat hoe grote de censor er ook meer ruis optreed, en dat staat dan weer haaks op wat jij zegt.
Dat waren de eerste problemen bij de 1ds toen die uit kwam, dat er zo aanzienlijk veel ruis aanwezig was.
Gebruikers-avatar
Chrit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 726
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2005 12:55
WoonplaatsCOLON Herten
CONTACTCOLON

Wat de ruis betreft met de 5D dat valt behoorlijk mee, zelfs op 1600 ISO.
www.chrit.nl

Canon 5D MK3 + BG-E11 | 17-40 f4 L | 24-105 f4 L IS | 70-200 f2.8 L IS | 50mm 1.4 | Speedlite 430 EX | Canon 600ex-rt | Media Storage M30
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Het zou ook wel raar zijn als de ruis op de 5d erger zou zijn dan op de 20 d, ik doelde op de 1dm2 en de 1ds waar dat het geval zou zijn. Maar die heb ik nooit in handen gehad laat staan er eens mee gefotogrfeerrd te hebben.
PeetPlafond

Op DPZ loopt ook een draadje met foto's erbij.

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... &start=440
Marten_PA2MZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 09:55
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Ik heb ook even gestemd... Mocht ik het geld hebben zou ik het liefst met een scheef oogje naar de 1D serie gaan kijken, en niet naar de 5D (of opvolger)... Waarom? Snelheid en duurzaamheid,, maar ik denk niet dat Cam22 hier veel aan heeft... ;)


Marten
"Ik neem mijn beelden heel letterlijk, Edelachtbare, maar nooit serieus"

[size=75]
Mede mogelijk gemaakt door: Een EOS 350D | BG-E3 | en een lensje van 50mm F1.8 + EF-s 18-55 + EF 70-200 F2.8 [color=red]L[/color] USM [b][url=http://www.zoetbrood.net]Mijn website[/url][/b][/size]
PeetPlafond

Niet om deze redenen... wel om de cropfactor..
20D 1,6x ... 5D 1x Hiertussen zit de 1Dmk2 met 1,3x


Ruis etc... is vergelijkbaar (5D iets beter misschien) dus de 1D past hier tussen.. De topicstarter opent een poll over cropfactors.. dus dat lijkt me het dilemma waarin hij verkeert.


edit.. ik heb ook even op je site gekeken, die cropfactor van de 20D heb je helemaal niet nodig als ik naar je foto's kijk.. Een 5D of als je nog twijfelt de 1D (tussenoplossing) lijkt me logisch.
Laatst gewijzigd door 1 op PeetPlafond, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

PeetPlafond schreefCOLONNiet om deze redenen... wel om de cropfactor..
20D 1,6x ... 5D 1x Hiertussen zit de 1Dmk2 met 1,3x


Ruis etc... is vergelijkbaar (5D iets beter misschien) dus de 1D past hier tussen.. De topicstarter opent een poll over cropfactors.. dus dat lijkt me het dilemma waarin hij verkeert.
En zo is het. Ik blijf het ademloos volgen. Er begint zich een mening te vormen.....
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

dbode schreefCOLONWaarom niet gaan voor een 1D MkII (al dan niet N).
Ik heb een maand of 2 geleden (plotseling) gekozen voor een 1D (MkI dus) en heb er geen moment spijt van gehad. Ik was eigenlijk in de markt voor een hele andere camera en toen kwam deze 2de hands op mijn pad voor een prijs die nog onder een nieuwe 20D ligt en hoewel ie 'maar' 4Mp is, kan ie zich gewoon goed meten met een 20D qua snelheid. Bediening is een beetje wennen, maar de ultrasnelle AF maakt een hoop goed. Cropfactor is lekker, die 1.3 geeft net een klein beetje meer groothoek. Een MkII(n) is natuurlijk nog lekkerder, maar ja...die vind je nu niet voor €1000...
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

George schreefCOLONHoi cam 22.
Je hebt nu een 300d en die heb je denk ik al een jaartje of 2, gok ik zo.
Als je nu een 20 d aanschaft en die in de zelfde tijd afschrijft en dan kijjkt wat er aan FF cams zijn heb je 2 jaar lang heerlijk gefotografeerd met een fantastiche camera.
De 5D is namelijk redelijk traag (maar ja wie wil er nu 22 beeldjes achter elkaar schieten).
Met de 20D kun je ook op poster formaat afdruk 50/75cm dus voor de MP hoef je het niet te doen.
En 2 jaar ontwikkeling in digiland is een hele lange tijd.
Maak een koste baten anelyse, en bepaal van daaruit of de investering het waard is. Verdien je er geld mee (niet je brood of wel).
De grotere zoeker vind ik het niet waard, heb zelf geen last van de kleinere zoeker bij de 20d tov analoge eos5.
Bovendien is Canon eigenlijk de enige die met FF bezig is, (nee kodak is geen player is dit segment).
Alle andere durven of kunnen het niet aan, dus van een stormachtige ontwikkeling op dit gebied verwacht ik niet veel.
THX. Waardevolle post. Ik ga vanmiddag naar Knijn, en de 5D eens proberen met mijn CF erin, om thuis de kwaliteit icm met 24mm eens te bekijken. Dat doet mij twijfelen....

Later meer.....
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Actiefotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2005 12:35

5D redelijk traag ?

Ik merk daar met sportfotografie dus echt niks van...
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Actiefotografie schreefCOLON5D redelijk traag ?

Ik merk daar met sportfotografie dus echt niks van...
Ik ben net terug van Konijnenberg - en ja: de 5D is heel erg traag. Niet met scherpstellen etc, maar wel in aantal opnames per seconde. Trager nog dan mijn 300D - in ieder geval voor mijn gevoel. Ik heb ook nog een tijdje met de 20D gespeeld - en die is VEEL sneller. Niet dat snelheid voor mij een echt issue is, maar traag was de 5D wel. Dat is geen camera voor sportfotografen.

Oh ja - en de hamvraag: full frame or not?

Voor mij NIET. En daarbij is snelheid niet doorslaggevend. Wat wel doorslaggevend is is de enorme vignettering die optreedt bij 24 mm, toch een standaard groothoekbereik. Ik ben zeer geinteresseerd in de 24-105 F/4L, dus deze heb ik op zowel de 5D en de 20D gebruikt. Logischerwijs heb je op de 20D geen vignettering, want dat is ook geen groothoek meer (nl 24x1,5=36mm).

ZIe hier het resultaat van de 20D:
Afbeelding

Maar het resultaat van de 5D bij 24mm is meer dan teleurstellend, nog sterker - voor mij een absolute no-go. Dit is, net als de bovenstaande foto bij 24mm op F/4. De foto is wat onderbelicht, dus het effect is nog iets versterkt, maar dit geeft wel duidelijk aan dat Full-frame het uiterste van je lenzen vraagt - en dat zelfs L-materiaal daar niet altijd tegen opgewassen is:
Afbeelding


Ik zou het geld ervoor overhebben als de camera ook daadwerkelijk sublieme resultaten produceert. Maar op deze manier moet je al je foto's op 24mm en grote diafragma's croppen of heel erg bewerken om dit goed te krijgen.

Voor mij is de keuze dus gevallen op de 20D. Ik heb hem nog niet gekocht, maar dit gaat deze maand zeker gebeuren. En voor het geld dat ik bespaar, koop ik misschien de 24-105 voor de 20D erbij. Ben ik nog steeds goedkoper uit.

Zeg nou zelf - dit is toch niet best zo?
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Holy sh*t, dat is echt een berg vignettering (en ook een behoorlijke dustbunny trouwens). Kan me niet voorstellen dat dat zo hoort, maar kan me wel voorstellen dat het je keus sterk heeft beinvloed. Wat zeiden ze bij Konijnenberg van jouw resultaten dan?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar