Eos 300D tips en hulp gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jeroni
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 18:32

Hallo ik ben nu ongeveer een jaar in het bezit van een Eos300D
Leuke fotos al gemaakt met mijn tamron lens(28\75 2.8 )
Nu het volgende ik heb geen externe flitser en heb daarom dus problemen met de binnenfotos.
En weet niet of dat te verhelpen is zonder externe flitser dus ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben

Want als ik binnen automatich shiet dan pakt hij altijd een sluitertijd van 1\60 waardoor de fotos volgens mij daar de sluitertijd niet echt lekker scherp zijn.Is dit te verhelpen zonder externe flitser dus dat ik bv binnen fotos kan maken overdag\savonds met een sluitertijd van bv 1\100 of 1\125?of kan ik dit alleen behalen met een Externe flitser

Hoop op wat tips en zo bedankt
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Volgens mij moet je hier even kijken.
jeroni
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 18:32

Hoe kan dat nou...
Dat wanneer ik op M fotografeer ik wel gewoon binnen ISO 100\200 kan doen en sluitertijd bv 1\200 en diafragma f7 f8........dat kan toch niet.....?
PeetPlafond

dakanbest... alleen zullen je foto's wat donker zijn
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

jeroni schreefCOLONHoe kan dat nou...
Dat wanneer ik op M fotografeer ik wel gewoon binnen ISO 100\200 kan doen en sluitertijd bv 1\200 en diafragma f7 f8........dat kan toch niet.....?
Ja dat kan wel. M is de manuel stand waarin jij de instellingen bepaald.
Pagina 72 van het o zo bekende canon boekje.

Waarvan ik toch de indruk krijg dat het niet zoveel bekeken word :lol:
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

fluppie schreefCOLONPagina 72 van het o zo bekende canon boekje.

Waarvan ik toch de indruk krijg dat het niet zoveel bekeken word :lol:
Oh maar dat boekje heb ik meerdere malen doorgenomen... je dacht echter toch niet dat dat in 1x in mijn eierkoppie blijft hangen. Nee, pas als je het nodig hebt en gebruikt beklijft het pas goed...
www.johanvanderwielen.nl
jeroni
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 18:32

Mensen bedankt voor jullie tips echter zijn er een aantal dingen onduidelijk voor mij,

Wanneer ik automatisch Fotografeer binnen dan doet de camera standaard Iso 400 1\60 F4

Hoe kan het dat wanneer ik in M fotografeer ik fotos kan maken met de interne flitser ISO 200 bv 1\200 F5.6 de fotos zien er redelijk tot goed uit ik doe verder niks met belichting meting of dergerlijke zou dat evengoed moeten?

Als ik binnen met M fotografeer welke sluitertijden en diafragma zijn dan het beste ik heb alleen getest met F5.6 en sluitertijd van 1\200

Hartstikke bedankt weer
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Het hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe licht of donker het binnen is. Wat ik je aan kan raden is om je camera te richten op een hoekje van je kamer met gordijnen dicht en lichten aan. Zo is het licht in de kamer gecontroleerd. Kijk dan eens hoe verschillende instellingen verschillende plaatjes opleveren.

Of laat gewoon eens een foto zien van wat je bedoelt.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
jeroni
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 18:32

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie binnen schieten zowel overdag als savonds met gebruik van de interne flitser in de M stand ben benieuwd wat voor plaatjes dat zijn en de daarbij horende ISO Sluitertijden en diafragma dan krijg ik een goed beeld hoe ik ze kan maken

Bedankt
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

De cam zal de flits zodanig instellen dat hij het licht moet leveren voor een goede belichting bij de door jou ingestelde combi van TV/AV/ISO. Omdat de flits slechts een max mogelijkheid heeft zal je, als je meer wilt dan hij kan leveren, zien dat je foto's donkerder worden. Daarom in de standaard in P-stand 1/60 met bijv. f/4.0 (dus de langzaamste nog uit de hand te schieten sluitertijd met een zo groot mogelijk diafragma), op deze manier komt er vanzelf dus al het maximale licht binnen wat er is, de flits levert het restlicht wat nodig is. Ga je naar snellere sluitertijden of kleinere diafragma's dan zal de flits meer moeten gaan leveren... tot het op is. Ga je weer over op hogere ISO dan hoeft hij weer minder te leveren. Je kunt alles helemaal van te voren uitrekenen maar je kunt ook op gevoel gaan schieten. Probeer gewoon lekker uit thuis en zie wat er gaat gebeuren als je in de huiskamer flitst met 1/200 en f/11 op ISO100.

succes....

dbode schreef dit verhaal (wellicht kun je er wat mee):

"Op de Av stand werkty de flitser als invulflits, en dit kan dus nog steeds leiden tot bewegingsonscherpte. Je zal een bevroren beeld van de flitser zien en een bewogen, vaak donkerder beeld van het bewegende onderwerp.

Je moet daarom M gebruiken. Kies een sluitertijd die niet hoger ligt dan de max. sync tijd van je camera (vaak 1/200 of 1/250). Diafragma kies je op basis van de gewenste scherptediepte, de flitser zal de juiste hoeveelheid licht uitrekenen (E-TTL of E-TTL II). Er is wel een beperking in het bereik van de flitser. De maximale afstand is richtgetal (voor een ingebouwde flitser is dit vaak 12 of 13) gedeeld door diafragma is de maximale afstand in meters. Ga je indirect flitsen dan dien je rekening te houden met een verlies van ongeveer 2 stops. Voor elke verdubbeling van de ISO waarde gaat de afstand met een factor 1,4x omhoog."
www.johanvanderwielen.nl
jeroni
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 18:32

Dus het handigst binnen is de M stand is ISO 100 sluitertijd 1\200 en F11?
Is dat goed te doen met de ingebouwde flits?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Wat misschien handig is om te bedenken (en excuus als het al eerder vermeld is) is dat de tijdsduur van een flitser erg kort is, veel korter dan de sync tijd van de camera. Het veranderen van je sluitertijd heeft dus geen invloed op de belichting van je flitser, alleen maar op de belichting van omgevingslicht.

Alleen diafragma en ISO bepalen de benodigde flitssterkte.

Dus, als je in M werkt, zet je sluitersnelheid hoog genoeg zodat je geen bewegingsonscherpte hebt, maar niet te hoog omdat je dan omgevingslicht verliest (als dat er al is :D ). Zet je diafragma zo dat je de gewenste scherptediepte hebt. Met je ISO heb je dan nog speelruimte voor wat betreft het omgevingslicht of als je tegen de grens van maximale flits power aanloopt (als je een klein diafragma hebt gekozen bijvoorbeeld).
Topcat
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 20:52
WoonplaatsCOLON Houthulst

jeroni schreefCOLONDus het handigst binnen is de M stand is ISO 100 sluitertijd 1\200 en F11?
Is dat goed te doen met de ingebouwde flits?
Zolang je onderwerp niet te veraf is jawel. Het eerdergenoemde rekensommetje richtgetal/diafragma is afstand (12/11= 1,09meter bij iso 100) Bij iso 200 wordt dit 1.09x1.4= 1.5meter.

Verder nog meegeven dat bewegingsonscherpte altijd voortkomt uit de hoeveelheid omgevingslicht die voor of na de flits je onderwerp belicht.
De tijdsduur van een flits is zelden langer dan 1/1000sec, hoe minder flitslicht hoe korter die tijd gaat zelfs tot 1/20000 - 1/30000sec.

Mvg
Patrick
Wat je niet probeert, weet je niet...
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
jeroni
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 18:32

Dus zo gek is het dus niet op ISO 100 of 200 binnenfotograferen met een sluitertijd van 1\200 en F5.6 of is er een betere instelling?

Super bedankt weer
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

jeroni schreefCOLONDus zo gek is het dus niet op ISO 100 of 200 binnenfotograferen met een sluitertijd van 1\200 en F5.6 of is er een betere instelling?

Super bedankt weer
Probeer het op die stand eens en dan je sluitertijd verlagen.
Van 1/200 naar 1/100 1/80 1/60 niet lager als de laatste want dan krijg je bewegings onscherpte.

Dit doe je op de zelfde afstand en bekijk dan je foto;s is dan ga je verschil zien.

Door een combi van sluiter diafragma en iso te gebruiken kan je invloed uit oefenen.

Helaas is dat voor elke situatie anders. Maar ja dat zijn de voor of als je wilt nadelen van digi spiegelreflex :wink:

Succes.
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
widida
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 22:30
WoonplaatsCOLON Rijssen
CONTACTCOLON

kan iemand nu nog uitleggen, waarom een AV stand niet goed kan.?
ik heb die Hack van die Dutchie's erop staan, en dan kan je kiezen voor vast 1/200 sluitertijd !

of variabel, maar dan reageert de flitser niet ! dan krijg je een sluitertijd van een paar tellen.

iemand meer ervaring hiermee?

dit geldt trouwens voor mijn externe flitser !
Rebel+kitlens en een Tamron 70-300 LD makro 1:2 en 50mm f1.8 voor reversed !!..Sunpak powerzoom 40x motto "1 foto zegt meer dan 1000 woorden" www.widida.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar