Studioflitser op 350D, zwarte rand onderaan foto.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mwvdlee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2005 10:46
WoonplaatsCOLON Bussum ('t Gooi), Nederland
CONTACTCOLON

Sinds kort heb ik een setje studioflitsers van Falcon Eyes (DE250) die ik via kabel en een blokje van Hama aansluit op mijn 350D.
Nu werkt een 350D met zijn eigen flitser niet met snellere sluitertijden dan 1/200e seconde.
Met die studioflitsers mag ik wel korter instellen, maar krijg ik dan een zwarte rand onderaan de foto's te zien; hoe korter de sluitertijd, hoe hoger de zwarte rand komt.
Nu wil ik best accepteren dat mijn 350D niet sneller kan (hoewel ik het wel een beetje raar vind gezien een externe flitser het wel zou moeten kunnen volgens de handleiding), maar ik vroeg me af of iemand kan verklaren waar deze zwarte rand door komt, gewoon uit nieuwsgierigheid.
[size=75]Equipment: Me (and some tools)[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

De reden van de maximale synchronisatie tijd van 1/200 heeft met de constructie van het sluitermechanisme te maken. Als je een foto maakt dan begint de belichting doordat een pakketje lamellen (ook wel gordijn genoemd) voor de sensor vandaan gaat. De belichting eindigt door een tweede setje lamellen weer voor de sensor te schuiven. Dit gebeurt allemaal in dezelfde richting. Het tweede setje volgt het eerst setje zeg maar. Bij sluitertijden langzamer dan 1/200 zit er een bepaalde tijd tussen het moment dat het eerste setje volledig voor de sensor weg is en het tweede setje begint te bewegen. Bij sluitertijden sneller dan 1/200 begint het tweede setje alweer de sensor te bedekken als het eerste setje nog niet volledig voor de sensor weg is. Omdat ze met dezelfde snelheid bewegen is dat voor de belichting van de foto niet erg, alle delen van de senor worden even lang blootgesteld aan licht.

Maar bij flitsen geldt dat laatste niet. De duur van flitslicht is nog veel korter dan de duur van het openen en sluiten van de sluiter zodat er bij sluitersnelheden boven de 1/200 altijd een deel van het setje lamellen voor de sensor zit tijdens het flitsen. Je ziet dan dus een gedeelte van de foto dat niet belicht is door de flitser.


Sommige externe flitsers hebben een mogelijkheid om bij sluitersnelheden die hoger zijn dan de sync snelheid nog een goede belichting te leveren. Dat doen ze door niet in 1 keer alles te flitsen, maar de hoeveelheid licht te verspreiden over meerdere keren flitsen. In principe wordt de flitstijd dan dus 'opgerekt' over de tijd dat de sluiter open is als het ware.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar