Blaasbalg? - Sensorswaps?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Ik heb al even bij 'Search' gezocht naar informatie over het cleanen van de sensor. Ben genoeg tegengekomen :wink:
Heb besloten om de Photosol Eclipse Cleaning vloeistof te kopen en ook de Sensor Swaps van Photosol. Bij die Sensor Swaps zijn er drie types. Type 2 is toch geschikt voor de 300D/20D?
Dat is een goede keuze toch? Heb nog nooit de sensor schoongemaakt, maar heb nu wel echt duidelijke vlekjes als ik de lucht fotografeer. Ik wil hem ook wel wegbrengen, maar het liefst wil ik het toch zelf kunnen. En eens moet de eerste keer zijn. Heb al van die tutorials op internet gezien en denk dat het wel te doen is. Ook al blijft het eng :oops:

Nu werd er ook aangeraden om een goede blaasbalg te kopen. Ik heb er toen eentje gekregen met een kwastje, maar dat is volgens mij niet goed. Is die van Hama goed?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Maud
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

De beste blaasbalg voor het schoonblazen van je sensor is die met een tuit eraan, ook wel rocket genoemd. Hama heeft ze volgens mij ook.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=3800[/img]
Gebruikers-avatar
ErikL
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 657
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 17:02
WoonplaatsCOLON Gemert - N.Br. - The Netherlands

eric_nl schreefCOLONDe beste blaasbalg voor het schoonblazen van je sensor is die met een tuit eraan, ook wel rocket genoemd. Hama heeft ze volgens mij ook.
Yep, zo een heb ik ook en dat werkt perfect. Na een paar keer blazen geen vlekje meer te zien.

Ik heb er een van giotto, maar Hama heeft ze ook

ErikL
[size=75]Canon EOS 350D | BG-E3 | EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 II | EF 50mm F1.8 mkII | EF 55-200mm F4.5-5.6 II USM | EF 100-400 f/4.5-5.6 [color=red]L[/color] IS USM |Filters: UV + Circ. Polarisatie | Speedlite 430EX + Omnibounce | SanDisk Ultra II 1Gb CF | SanDisk 256 Mb CF | Luxon Pro10 tripod | Vanguard VGT-4 Monopod | Lowepro Computrekker Plus AW[/size]
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Aha, ok. Dit is die van Hama die ik wil kopen:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
allersma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2005 10:37
CONTACTCOLON

Heb 20D 6 maand in bezit en ongeveer 15x stofjes verwijderd. Dit moet je dus wel zelf kunnen. Steeds weer naar een fotowinkel stappen; en wie zit er dan aan jou camera te prutsen?! Is die handiger dan jezelf!? Op de meeste foto's vallen stofjes overigens niet op, maar met een mooie blauwe lucht op de achtergrond zijn ze prominent aanwezig. Fotograferen van een blauwe lucht is mijn test om sensor te controleren op vervuiling.
Ik hou niet van kwastjes o.i.d. die de sensor aanraken. En statische elektriciteit en elektronica is ook niet zo'n goede combinatie. Nadeel van blaasbalgje is dat ze het stof verplaatst en er wordt nieuw stof naar binnen geblazen (kijk eens in een zonnige kamer wat er zoal rondzweeft) . Uiteindelijk gebruik ik daarom nu toch canned air (is geen lucht), maar dan een gemodificeerde opstelling. Met wat extra slangetjes is een filter/buffervaatje (b.v. benzinefilter) in het systeem opgenomen, zie: http://homepages.ipact.nl/~allersma/blaas.jpg Dit voorkomt dat druppels onverdampt gas gelanceerd worden en de luchtstroon kan zeer subtiel geregeld worden. Het doel van dit systeem is dat een schoonmaak beurt het aantal stofjes in de camera op termijn vermindert. En dit lijkt ook te lukken.
Laatst gewijzigd door 3 op allersma, in totaal 10 keer gewijzigd.
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Ik wil het ook wel graag zelf kunnen. Vandaar de vragen :) Vind het inderdaad niet prettig om mijn camera kwijt te zijn. Had inderdaad zo'n testje gedaan met de heldere lucht.
Dat durf ik niet hoor, met dat canned air. Heb je zelf dan ook ervaring met die sensorswaps, omdat je nu met dit werkt?
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Zie ook www.visualdust.com het meeste door de profs gebruikt.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
allersma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2005 10:37
CONTACTCOLON

Nee heb geen ervaring met andere schoonmaakmethoden dan lucht/gas. Aanvankelijk gebruikte ik ook een balgje van een goedkoop blaaskwastje. Eigenlijk zou je een balgje moeten hebben met klepjes (zoals b.v. luchtbedpomp), waarbij lucht aangezogen wordt via filter. Maar misschien werken meer professionele balgen ook wel zo. Bij de balgen op de foto van deze site is het in elk geval niet te zien.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

allersma schreefCOLONEigenlijk zou je een balgje moeten hebben met klepjes (zoals b.v. luchtbedpomp), waarbij lucht aangezogen wordt via filter. Maar misschien werken meer professionele balgen ook wel zo. Bij de balgen op de foto van deze site is het in elk geval niet te zien.
De getoonde balgen hebben geen filter, maar ze blazen wel met een zekere kracht het stof weg, en door het ontbreken van een kwast (de oude blaaskwast) verzamelen ze ook geen stof welke ze weer op de lens/sensor blazen.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Hoe het met de hama balg zit weet ik niet, maar die van mij heeft wel een filter, je blaast er dus stofloze lucht mee.
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik gebruik eigenlijk alle 3 de genoemde schoonmaakmidellen

Balg gebruik ik het meest, werkt perfect voor loszitten stof, zowel in je camera als op je lenzen

Visible dust kwastjes zijn echt ideaal voor het echt goed schoonmaken van je Sensor, maar ook voor je matglas. Schoonmaken gaat zo makkelijk zat ik het eigenlijk voor elke serieuze shoot even doe. is zo gebeurt en levert een zeer schone sensor op.

Als laatste redmiddel voor echt vastzittende vuiltjes gebruik ik sensorswap van Copper hill +pec-pads + eclypse vloeistof. Grootste probleem van deze methode is dat het nogal wat werk is en er vaak meerdere behandelingen nodig zijn voor een goed resultaat. Voordeel van deze methode is wel dat je alle soorten vuiltjes uiteindelijk weg krijgt.
Ik heb wel het gevoel dat deze manier van schoonamekn iets riskanter is dan de Visibledust kwastjes en gebruik het sinds ik die heb aangeschaft eigenlijk ook bijna niet meer.
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

eric_nl schreefCOLONHoe het met de hama balg zit weet ik niet, maar die van mij heeft wel een filter, je blaast er dus stofloze lucht mee.
Van welk merk is dat?
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Tom_Almere schreefCOLON Visible dust kwastjes zijn echt ideaal voor het echt goed schoonmaken van je Sensor, maar ook voor je matglas. Schoonmaken gaat zo makkelijk zat ik het eigenlijk voor elke serieuze shoot even doe. is zo gebeurt en levert een zeer schone sensor op.
En welke heb je dan Visible Dust? Heb op de site gekeken, heb je dan die Sensor Brush?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

maud schreefCOLON
eric_nl schreefCOLONHoe het met de hama balg zit weet ik niet, maar die van mij heeft wel een filter, je blaast er dus stofloze lucht mee.
Van welk merk is dat?
Er staat geen merk op, dus dat kan ik je helaas niet vertellen.
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

eric_nl schreefCOLON
maud schreefCOLON
eric_nl schreefCOLONHoe het met de hama balg zit weet ik niet, maar die van mij heeft wel een filter, je blaast er dus stofloze lucht mee.
Van welk merk is dat?
Er staat geen merk op, dus dat kan ik je helaas niet vertellen.
ok, toch bedankt. Als iemand anders nog eentje weet met filter, hoor ik het graag!
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

maud schreefCOLONEn welke heb je dan Visible Dust? Heb op de site gekeken, heb je dan die Sensor Brush?
ik heb de : VisibleDust Econo 1.6x Kit (89 euro bij knijn)
dit is een kit met 2 kwastjes, de dikste is de eigenlijke sensorbrush, die je gebruikt om je sensor schoon te maken (in combinatie met een spuitbus perslucht om het kwastje statisch te maken).

Het extra kleinere kwastje kan je ook gebruiken voor je sensor, maar dan in combinatie met een blaasbalg (makkelijk voor onderweg), deze is duidelijk minder krachtig, maar prima voor echte losse stofjes. HEt kleine kwastje is ook perfect om je matglas schoon te maken
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar