RAW foto's geschoten, maar ik krijg ze niet op mijn computer

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Hallo,

Nu hoop ik dat mijn vraag in het juiste deel van deze site terecht komt (is de eerste keer dat ik een vraag stel of reageer).

Ik heb een aantal foto's RAW geschoten en wil ze overzetten van toestel naar computer, maar kennelijk herkent het systeem op de computer het bestandstype RAW niet en worden mijn foto's niet overgezet.
Een meegeleverde cd bevat het programma Adobe Photoshop Album 2 (starter edition) wat normaal gesproken de foto's overzet van toestel naar computer, maar DAAR zit nou net het probleem (het niet herkennen van RAW foto's). Hoe tackel ik deze kwestie ?

Dank voor eventuele reakties !
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dit kun je bijvoorbeeld doen met RAW-shooter
Hier loopt een draadje over de nieuwste versie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=13876

Of een programma als Raw-essentials.

Ook Irfanview kan RAW inlezen en dan een conversie maken naar JPG, maar hierbij maak je geen gebruik van de veelzijdigheid van RAW's.

Photoshop CS kan ook RAW's aan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Nu heb ik foto's in RAW formaat overgezet van mijn body naar mijn computer. Ik wil nu een door Photoshop of wat ook, niet bewerkte foto op het forum kwijt, om jullie te vragen, die in CS te bewerken, en mij de resultaten te laten zien. Krijg ik het RAW formaat niet omgezet, en kan ik dus mijn foto ook niet op het forum plaatsen...

Ik weet het; ik ben een digibeet, maar word nu toch wel HEEL SIMPEL van mezelf.... *zucht*...

Kan iemand mij helpen ?

Wheel
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Ik weet niet wat precies het probleem is. Kan je de RAW file niet open in CS? Dan heb je misschien niet de nieuwste RAW-plugin van adobe, die jouw camera ondersteunt.
Lukt het niet om de RAW file om te zetten naar JPG. Dan moet je foto eerst omzetten naar 8-bits color depth. 16 bits wordt namelijk niet ondersteunt in het JPG-formaat.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

ik denk dat het dat laatste is. Ik heb nu meteen geen tijd, maar probeer het z.s.m. uit. Dank voor je advies !

Wheel
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar