Zal ik naar een cursus gaan?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bientje!
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2005 07:16
WoonplaatsCOLON Wageningen

Dureaux schreefCOLONna een hoop reclame een keer iets anders.

Door een fotocursus leer je foto's maken, niet fotograferen, dat moet je zelf leren.
die twee gaan hand in hand!
De perfecte foto bestaat niet zolang persoonlijke voorkeur bestaat.....
Dureaux
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 750
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 18:53

Ytos schreefCOLON
Dureaux schreefCOLONna een hoop reclame een keer iets anders.

Door een fotocursus leer je foto's maken, niet fotograferen, dat moet je zelf leren.
Graag even uitleggen. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Owkido, daar gaat die, probeer het kort te houden maar pin me er niet op vast ;)

Bij een cursus leer je het een en ander over techniek, het een en ander over compositie etc etc etc.
Je leert er alles doen zolas het "volgens de regeltjes" eigenlijk zou moeten.
Dan ben je klaar, kun jij prima fototjes knallen, volgens gulden snede verhouding, met tegenlicht bla bla bla.

Maar of je dan al een eigen stijl hebt ontwikkeld... dat denk ik niet, daar gaat echt veel langer overheen.
Dat is iets dat helemaal uit jezelf moet komen, wat je zelf moet ontwikkelen, waar je zelf blij mee moet zijn.

Neem nu mezelf even als voorbeeld:
Ik ben een 1.5 jaar geleden begonnen met het fotograferen van model/portret.
De eerste keer, ik ben begonnen met een mini studio-opstelling bij ons thuis in de huiskamer.
Resi was het allereerste model voor mijn lens.
Van tevoren had ik een boekje geraadpleegt over hoe je het beste zulke plaatjes kon maken.
Als achtergrond gebruikte ik een diascherm (wit) en als verlichting 2 losse speedliteflitsers.
Ik nam alles in acht wat in het boekje beschreven stond.
Wat eruit kwam was de technische perfecte foto zoals men het op school leert bij wijze van.
Resi dolgelukkig, ik eigenlijk niet, vond het helemaal niets, te saai, te gemaakt.

De tweede keer, ben met Resi op een locatie gaan fotograferen, deed ook alles goed uitvoeren, gebruikte kuntstwerken, trappen etc...
Zag er ook weer heel mooi uit, mensen vroegen bij de afdrukcentrale, ben jij prof ofzo???
Resi weer helemaal blij... ikke... nou, niet echt, mwa beetje dan.

zo heb ik dus een hele tijd aangemodderd tot ik zoiets had... "[censored] dit boek" weg ermee.
Vanaf toen ben ik dus helemaal los zonder hulplijn aan de slag gegaan.
kreeg toen ook de beschikking over een kleine studioruimte en flitslampen, dus ik begon met dingen te maken die voor mijn gevoel wél juist waren.
En op het einde van een shoot dacht ik ook al "volgens mij is dit best wel vet" en het voelde ook goed.
Of het hetgeen haal wat ik nu maak... NEE als ik terugkijk, maar het was WEL iets van mij.
Ik heb ook werkelijk alles geprobeerd wat mogelijk is qua technieken.

Stom genoeg ben ik iemand die na twee dagen al is uitgekeken op hetgeen wat ik maak, en zit dan ook te denken "waarom was dit eerst wel gaaf, en nu niet"
Vaak zie ik zelf weer iets om anders te doen wat een plaatje mooier maakt, maar ook anderen zien het wel eens, en dat ik roep "jij hebt gelijk man" (maar niet vaak)
Ik ben ook best wel vaak op mijn bek gegaan, dat iemand anders met meer ervaring dingen ziet die ik absoluut niet zag, hierop ben ik mezelf ook gaan trainen. om het bij mezelf nog beter te gaan zien.
Door dit hele proces keer op keer, heel erg vaak te doen ben ik nu op een punt gekomen dat ik best wel blij ben met wat ik maak. (op de tijdlijn kom ik op dit punt op E.D. binnen)
In mijn ontwikkeling ben ik er mede ook achter gekomen met welke lichtvormers ik het liefste werk, welk type model, wat ik erin zoek, welke hoek ik zoek, wat ik wil uitdragen.

Op dit moment zit ik een beetje vast, weet niet wat ik wil, weet ook niet wat ik anders wil gaan doen aan de stijl die ik hanteer van felle kleuren, beautydish en ringflits.
Bevind me nu een beetje op het erotische vlak, hiervan is een heel klein beetje terug te zien in de shoot met kimberley (witte blouse blauwe achtergrondrol).
Zit er nu mee, hoe verwerk ik dit weer in mijn stijl maar maak er toch geen potje van, gaat wel langzamer, want ik heb momenteel alleen samantha die deze manier van fotograferen WIL
Dus ja, zo ploeter ik maar wat aan.

Dit kan een cursus je dus niet bijbrengen
men zegt dat het minstens voor een goede fotograaf 10 jaar of meer duurd voordat die pas echt goed gaat worden.

Mark
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik begrijp nu beter wat je bedoeld. Toch denk ik dat je niet helemaal gelijk hebt, in die zin dat jij een cursus vergelijkt met een boek. In een boek staan manieren om te fotograferen en als je die volgt krijg je inderdaad dat "perfecte" plaatje. Maar feedback is er niet.

Op een cursus leer je in eerste instantie ook dat "perfecte" plaatje maken, maar dan komt er vervolgens feedback van zowel de cursusleider, die al een eigen stijl ontwikkeld heeft in de loop van de jaren, maar ook van de medecursisten. Daarnaast zie je wat je medecursisten gedaan hebben en dat inspireert weer c.q. het brengt je op nieuwe ideeën om iets op een andere manier te fotograferen.

Ik doe nu de vervolgcursus. Die is ten dele afgestemd op wat ik wil, al heb ik me tegelijkertijd ook aan de opdracht te houden. Daar bedoel ik het volgende mee. We moesten iets doen met licht, maar ik kreeg daarbij tips om met modellen en natuurlijk licht te werken (resultaat: Charlotte met licht in haar rode haar en Wendy high key voor het raam), terwijl een cursist die liever architectuur fotografeert andere tips kreeg. Ik heb alle ruimte om m'n eigen stijl te ontwikkelen en ik merk dat ik steeds meer richting groothoek en portret neig, en dan met name richting high-key. Daarnaast houd ik van scherp aangesneden gezichten, felle kleuren indien mogelijk en hoge scherpte. Mijn stijl is nog lang niet herkenbaar, ik ben wat dat betreft nog zoekende naar het echte eigen werk, maar ik weet inmiddels dus wel waar de voorkeur (op dit moment) ligt.

In die zin denk ik dat een cursus dus toch wel zin heeft. Meer zin in ieder geval dan alleen maar info uit boeken te halen. Eigenlijk is het het beste om beide te doen. Het resultaat is dan meer dan de som der delen.
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

@Dureaux: Ik ben het met Ytos eens, daarnaast ben je naar mijn mening nooit uit geleerd. Je hoeft niet alles klakkeloos over te nemen, maar haalt er dingen uit die je aanspreken.

Er zijn heel veel manieren om te leren en geinspireerd te raken. 1 van de manieren is bijvoorbeeld dit forum. Door feedback, maar zeker ook kijken naar anderen (en dan zeker niet alleen maar naar andere landschapfotografen) levert een schat aan informatie op.

Een cursus is een andere methode. Ik geloof dat je overal altijd wat van opsteekt en hoe je dat toepast dat is aan jezelf.

Als je jouw redenatie los laat op voetballers, dan zou het betekenen dat het geen zin heeft om op techniek te trainen, want met die gave zijn ze geboren. Ik ben bang dat dat niet zo werkt. Je zult moeten blijven schaven en slijpen net zolang dat je je doel bereikt.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ik ben ook van mening dat je pas leert fotograferen als je er serieus mee bezig blijft en echt goede foto's komen er pas na jaren. Zeker als je in de hobby sfeer blijft omdat de feedback die je krijgt, zoals hier op het forum bijvoorbeeld, vooral voor beginners nogal verwarrend kan werken. De een vind dat de gulden snede heilig is: dit zijn vaak ook beginners maar je kan die mening als beginner ook niet "ranken" en de ander vind precies het tegenovergestelde. Wie heeft gelijk? Vaak wordt "smaak" als dooddoener gebruikt. Maar hebben we het over smaak? Of gaat het toch over technische kwaliteit. De een vind technische kwaliteit niet belangrijk, de ander weer wel.

Daarom is het belangrijk om een goede basis te hebben. De techniek moet een tweede natuur zijn en dan kan een paar lesjes compositieleer een goede basis vormen om je eigen stijl te ontwikkelen. Pas als je veel weet over licht, lenzen, compositie, esthetiek etc kun je je gaan ontwikkeln tot een goede fotograaf.

Esthetiek bijvoorbeeld komt hier op het forum nooit ter sprake. Waarom niet? Velen weten niet van het bestaan omdat het nooit behandeld is op de cursus of omdat er nooit een cursus gevolgd is. Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen waarom een cursus nuttig is.
Gebruikers-avatar
foto meijer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 15:41
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONIk heb al even gezocht maar nog niet zoveel gevonden. De ene persoon, die in mijn ogen al fantastische platen schiet, gaat op cursus, de ander zegt meer aan goede boeken te hebben. Ik zit dus te twijfelen om een fotocursus te gaan doen. Ben zelf geinteresseerd in natuurfotografie. Ik leer ontzettend veel van dit forum en van zelf uitproberen. Maar wellicht is een cursus een leuk idee...

Zijn er mensen die dezelfde overpeinzingen hebben (gehad) en in het midden van het land goede cursussen weten? Zit zelf in omgeving Rhenen/Veenendaal.... wat kost zoiets (ben wel even wezen zoeken maar weinig gevonden) en hoe leerzaam is dat?

dank jullie wel!!

Johan
Misschien vind je deze cursus wat? Hij wordt in Wageningen of in Ede gegeven.

http://www.fotomeijer.nl
Foto Meijer: Buitenfotografie en Fotografie cursussen
JDonline. nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2006 21:04

Heb jij een cursus nodig dan? je maakt al zulke mooie foto's!!

Groeten Jeroen 8)
cheetah
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2005 01:32
CONTACTCOLON

Zelf doe ik mijn cursus/opleiding bij statief(.nl) in Utrecht. Ik doe dit al een half jaar en heb erg veel geleerd tot nu toe!
Canon EOS 30D+ Tamron 17-50 2.8 + Canon 50mm 1.8 + Canon 70-200 4L + EX580 + Manfrotto DB055/485
Gebruikers-avatar
foto meijer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 15:41
CONTACTCOLON

JDonline. nl schreefCOLONHeb jij een cursus nodig dan? je maakt al zulke mooie foto's!!

Groeten Jeroen 8)
Dank je. Maar is ook mijn eigen cursus ;-))
Ik zal nog eens een link naar je site maken. Leuke kikkers. Varkens zijn ook mooi, maar zijn die in het wild 'geschoten' ?
Foto Meijer: Buitenfotografie en Fotografie cursussen
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik begin na de zomer ook met een cursus. Ik wil graag een meer gedegen kennis hebben van de techniek maar vooral de feedback van cursusleider en medecursisten lijken mij heel nuttig. Daardoor ontwikkel je je sneller denk ik. Kan verder ook gewoon erg gezellig zijn :)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar