Hulp gevraagd

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Vandaag voor de eerste maal een grote reeks foto's genomen, bijna allemaal landschappen in automatische modus. Bijna alle foto's zijn wazig, een ramp, doe ik iets fout of ligt dit aan de camera en hoe kan ik dit testen ?
Takki

het is nu 5:15 u in de ochtend, heb goed geslapen, dus waarom moet ik je niet helpen?

wazige landschap foto's? mogelijke oorzaak: lange sluitertijd/je kon je handen niet stilhouden/grote lensopening (> f13 = bepaalde onderdelen in de foto zijn onscherp)

tip: ik gebruik nauwelijks de autom. stand. niet echt betrouwbaar.
voor landschappen: gebruik Av stand/mode
als het redelijk weer is: ISO 800
als het mooi weer is: ISO 400
waarom zo'n hoog ISO denk je? omdat een snelle sluiter (liefst boven de 1/200s) belangrijk is. of je gebruikt een statief, dan kan je met ISO 100 schieten.
diafragma: f16 (in die buurt)
omdat je ALLES (grotendeels vh landschap) scherp wil hebben in je foto.
in de AV stand/mode wordt de sluiter autom. ingesteld.

dus probeer deze tips maar eens!

Takki

p.s. deze instellingen werken perfect met de kitlens, onlangs uitgetest vlakbij Schiphol...polders...
binnenkort maak ik een topic met wat foto's en ervaring met die lens.
Laatst gewijzigd door 1 op Takki, in totaal 11 keer gewijzigd.
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Maar hoe komt het dat ik met mijn analoge reflexcamera (was ook Canon, Eos 3000) nooit deze problemen had in de automatische modus ?
Takki

bij de digitale spiegelreflex 300D heb je onder andere een cropfactor van 1,6x. volgens mij wordt de scherptediepte ook anders dan bij een 35mm SLR. (corrigeer me indien nodig jongens!)
spelen met het diafragma is een goede optie.
en ik verwacht ook dat de kwaliteit bij elke camera/lens anders is. (gedrag/prestaties vd camera en eigenschappen/kwaliteit vd lens etc.)

dus met de creatieve modi spelen is beter dan het schieten met de autom. modus. vind ik hoor. je hebt dan meerdere instellingen onder de controle.

ow ja, KLIK hier voor de topic met mijn ervaring met de kitlens (EFs 18-55mm) en een beetje landschapsfotografie.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Takki schreefCOLONbij de digitale spiegelreflex 300D heb je onder andere een cropfactor van 1,6x. volgens mij wordt de scherptediepte ook anders dan bij een 35mm SLR. (corrigeer me indien nodig jongens!)
spelen met het diafragma is een goede optie.
De scherptediepte wordt alleen door het objectief bepaald en niet door de achterwand/camera.

Dus een foto genomen op 50 mm heeft dezelfde scherptediepte op 35mm als op je digitale cam. Maar een foto op 31 mm (*1,6=50) op je 300d die dus hetzelfde in beeld brengt als de 50 mm op je 35 mm geeft wel een andere scherptediepte.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

volgens mij zit dat in het autofocus systeem.. en in de 300d auto stand is die niet bruikbaar.. rampzalig... M, TV, AV en dan enkel en alleen maar focus op het midden... focussen.. compositie bouwen.. en klik
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar