Hoe jij met fotografie bezig bent...

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

nou kunnen die mods vaak mauwen over on en offtopic.. maar hier gaat het wel erg ver off.. :) dit is meer een topic hijack..

Daz
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

Dazzle schreefCOLONnou kunnen die mods vaak mauwen over on en offtopic.. maar hier gaat het wel erg ver off.. :) dit is meer een topic hijack..

Daz
rustig maar, is allemaal al geregeld
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

:D :D :D
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
Hans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 20:08
WoonplaatsCOLON Almere

Fire :

Heb de hack er ook opgezet , en de camera werkt nog steeds voor de volle 100 % :wink:
[color=red]Canon Eos 400D[/color]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

En dan nu weer ontopic!
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Juist.

Ik ben 2 jaar terug begonnen met een Canon G2. Eigenlijk om zelf plaatjes te kunnen schieten bij website's die ik af en toe maak. Het beschikbare materiaal beviel me nooit. Ik dacht, dat moet ik beter kunnen.

Ik wist absoluut niet meer dan dat je moest scherpstellen. Niets van Fstops, sluitertijden, iso enzo.

Vrij vlot ben ik gaan posten, van wat ik mooi vond. Als ik daar nu op terug kijk, denk ik wel eens, "je moet maar durven". De site, een amerikaanse Canon G2 site (toen, nu met alle canon digi cams) zit vol mensen die mij vooruit hielpen. Met raad en daad. Ook ging ik mee doen aan de fotohunt. Ik heb heel veel geleerd van deze site. (uche uche)

Vrij snel gingen mensen om mij heen mijn foto's gebruiken. Misschien omdat ik uit een kunstschilderfamilie kom kwam het compositie gedeelte vrij rap op enig peil.

Omdat ik met bands, theater en dans groepen werk, schoot ik die ook vaak, als service en omdat ik het leuk vind. Zo werd ik een low light schieten fan.

Ook kastelen en ruines heb ik gecombineerd met een gothic model dat met mij wilde werken. Langzaam aan kreeg ik meer vraag of ik evenementen wilde vastleggen. Oa de Fantasy Fair en Riddertoernooien.

Tegenwoordig kan ik bijna elk weekend wel ergens betaald schieten. Dat varieert van tegen onkosten met met eten erbij tot en met 150 eurie per uur dingen.

Tegenwoordig weet ik wel wat iso, Fstop en sluitertijd kan doen. Ik heb gewoon veel gelezen, gepost en om kritiek gevraagd en van geleerd. Ik post op diverse sites, internationaal. Ik denk dat je daar het meest van leert. Kijken en lezen, posten en kritiek verwerken.

Ik vind het gewoon leuk. Krijg op dit moment veel theaterwerk in het vizier, plus een hoop middeleeuwse shoots. Soms vragen modellen mij hen te schieten, maar die vinden mijn werkwijze denk ik vreemd. Dat lijkt maar niet echt van de grond te komen. Maar ik heb toch zat te schieten, dus ik jank niet.

:)

Ik dnek dus dat mensen die met een 300D zijn begonnen, met een jaar of 1 a 2 echt een stuk hoger niveau zullen hebben dan nu, met de eerste foto's. Dat is mooi, digitaal heeft een steile leercurve, en met wat hulp kom je snel ver, als je wil. Dus stuur maar gewoon in en leer ervan. We zijn ooit allemaal begonnen en het kan heel snel gaan.

Kro
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

Hans schreefCOLONFire :

Heb de hack er ook opgezet , en de camera werkt nog steeds voor de volle 100 % :wink:
:roll: offtopic ff :?
ik heb er met behulp van motordigitaal ook op staan en hij werkt idd perfect

thanx motor :D
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
jetson
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2004 11:58
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik had tot afgelopen maandag altijd foto's gemaakt met een simpele camera. Nu met de 300D kan ik toch wel zeggen dat dit een interresante hobby van mij gaat worden.

Sinds een maandje lees ik op dit forum over sluitertijden diafragma wb etc. hiervoor kon ik deze termen ook wel, maar geen idee wat het precies inhield. ik heb deze week al veel geprobeerd met verschillende instellingen ik schiet zo weinig mogelijk in de basic zone. Dat is natuurlijk ook het voordeel van digitaal he! Veel foto's maken en later kijken wat beste resultaat geeft en daar dan van leren ik neem ook vaak meerdere foto's van een onderwerp op verschillende standen.

Ik ga in december lekker op vakantie naar mijn broers in curacao en als ik terugkom ga ik een cursus digitale fotografie doen bij fotogram.

Ik ben erg kritisch dat moet ook wel want ik doe freelance werk als grafisch vormgever, ik kan nu ook mijn eigen gemaakte foto's gebruiken in mijn design werk dat geeft 100% creatieve vrijheid.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik denk dat het tijd wordt dat ik, zoals beloofd, ook maar eens vertel hoe ik met fotografie bezig ben. Mijn fotografiecarrière begint in juni 2001, als ik m'n Canon Powershot S20 koop. Een topcamera in die tijd. Korte tijd later schaf ik ook nog een digitale videocamera aan. Als het blad Zoom-magazine vervolgens uitkomt, is mijn nieuwe hobby compleet. Ik lees elke uitgave en begeef me op het forum van www.zoom-magazine.nl. Tevens maak ik m'n eerste foto-site.

Door mijn bezoek aan het forum van www.zoom-magazine.nl begin ik langzaamaan de fotografie-terminologie te kennen. Sluitertijden, diafragma, ISO-waarden en wat dies meer zij worden bekenden van me. Zeker als ik ook nog het boekje "Fotograferen onderweg" van Frank Muller lees. Helaas kan mijn S20 daar niet echt mee omgaan. Ik kan niet instellen wat ik zelf wil. Er moet dus een andere camera komen. In de tijd dat ik dat beslis, is de G3 (en later de G5) eigenlijk het enige alternatief voor mij. Toch wordt het die camera uiteindelijk niet. De digitale videocamera laat ik overigens langzaam maar zeker meer links liggen. Fotografie past mij toch beter.

Ik ga lange tijd op onderzoek uit. Welke camera past mij het best? Ondertussen probeer ik mijn foto's te verbeteren. Daarvoor kijk ik naar wat ik geschoten heb, wat ik goed vind, wat ik niet goed vind en ik spit tegelijkertijd m'n handleiding diverse keren door om de camera nog beter te leren kennen. Terwijl ik er dus eigenlijk al op uitgekeken ben. En natuurlijk pak ik m'n lijfboekje "Fotograferen onderweg" er nog eens bij.

Uiteindelijk schaf ik na veel twijfelen de 300D aan. De juiste keuze. Hiervoor heb ik dan al op diverse fora m'n vragen gesteld en m'n antwoorden gekregen. En bij elk antwoord heb ik wat geleerd. Ik ben zelfs zover, dat ik anderen van advies kan dienen en kan uitleggen welke elementen bij fotografie een rol spelen. Mijn lijfboek "Fotografie onderweg" van Frank Muller helpt me nog steeds daarbij en ik lees het dus (nog) regelmatig.

En nu? Nu heb ik dus de 300D. Sinds 1 mei 2004 heb ik al bijna 5000 foto's geschoten met die camera. Ik let op compositie, sluitertijden en diafragma. Ik probeer deze zo in te stellen, dat ik het effect in m'n foto's krijg dat ik wil. En nog veel te vaak mislukt dat. Maar het lukt me ook steeds vaker om datgene te bereiken wat ik van tevoren in gedachten had. En vooral dat geeft een voldaan gevoel.

En als ik dan echt, echt, heel erg echt tevreden ben over een foto(serie), dan plaats ik deze. Hier, maar soms ook op mijn andere lijfforum, www.dutchphotozone.com. Om anderen te laten zien wat ik nou weer gemaakt heb. Gezien het aantal posts met foto's blijkt in ieder geval dat ik hierin zeer kritisch ben ten opzichte van m'n eigen foto's. Misschien iets te kritisch, wie weet, maar soms zou ik willen dat anderen maar half zo kritisch zijn als ik...

[Edit]Wat mijn laatste zin betreft: ik snap best dat er mensen zijn die hun camera net hebben en/of dat er mensen zijn die nog veel moeten leren over fotografie in het algemeen. Ik sta daar te allen tijde voor klaar, voorzover ik ze van advies kan dienen en voorzover mijn advies op prijs wordt gesteld. Toch mogen ook deze personen wat mij betreft best kritisch zijn in wat ze posten.[/Edit]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Kwoot van Ytospost "Wat mijn laatste zin betreft: ik snap best dat er mensen zijn die hun camera net hebben en/of dat er mensen zijn die nog veel moeten leren over fotografie in het algemeen. Ik sta daar te allen tijde voor klaar, voorzover ik ze van advies kan dienen en voorzover mijn advies op prijs wordt gesteld. Toch mogen ook deze personen wat mij betreft best kritisch zijn in wat ze posten"

Ik ben het daar mee eens, alleen als ik naar mijn eigen begin passen kijk, dan weet ik dat je qua beoordeling nog niet zo krities kan zijn. Je weet nog niet half hoeveel verder je een jaar later bent. Vaak zie je later pas wat er aan mankeert. Daarom is het wel goed dat ook beginners veel posten. Al is dat voor gevorderden wel een slikken en moeilijk om goed en positief kritiek op te geven.

Maar, de stelregel, weest krities, is altijd goed.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
marine
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2004 12:59
WoonplaatsCOLON belgium

Waarom ik bezig ben met fotografie....zeker niet omdat het HYPE is...

Meer omdat ik kleins, een oude Nikkon analoog camera op de zolder van mijn ouders heb gevonden en daarna overgeschaakeld naar een klein digi Cannon A70 en na jaartje twijfel uiteindelijk een EOS 300D heb aangeschaft...

Niet dat ik er alles van weet VERRE van maar juist daarom, wil ik er meer OVER weten...verbetertips krijgen van mensen die misschien wel iets of wat in men foto's zien vin ik te GEK. En zeker naar de toekomst toe zal ik alles kritischer bekijken om die klein fotograafje in me te laten ontplooien.

Een beginnertje die alleen maar snak naar verbetering....
Marine
Gebruikers-avatar
Digireflex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 22:12
WoonplaatsCOLON H. I. Ambacht
CONTACTCOLON

Me pa was fotograaf vroeger. Ik fotografeer vanaf me 3e jaar met tussenpozen. Ben nu 35 jaar Nu werk ik al weer 20 jaar in de grafische sector en bij verschillende reclamebureau's. Momenteel werk ik in Gouda ook al weer 5 jaar bij een reclamebureau. Dus kijken naar beelden, croppen en opmaak das mijn dagelijkse werk. Werk al 10 jaar met Photoshop vanaf versie 2.5. Photoshop heeft nog maar weinig gehiemen voor mij. En toch leer ik nog vaak wat bij. :P

Ben sinds 2 jaar heel actief met fotografie. Zo actief dat ik er af en toe een centje bijverdien met een bruidsreportage of bedrijfsfotografie. Mijn baas heeft ook tevens te kennen gegeven gebruik te willen gaan maken van mijn fotografie-diensten. Dus ben ik denk ik goed bezig met fotografie. 8) Ben van een Fuij 2800 Zoom naar een Canon EOS 300D gegaan november 2003 en heb nu een Canon EOS 20D in me bezit. De Canon EOS 300D is 2e body voor als de Canon EOS 20D het echt niet meer doet. :P

Tevens heb ik een eigen fotografie-site opgezet met me zwager. Waar ik geen reclame voor wil maken hier. Ben je nieuwsgierig vind je hem vanzelf wel. :wink:
[size=92][b]
www.digireflex.nl[/size]

Canon EOS [color=red]20D[/color]
Canon grip BG-E2 / Canon EX 550
Canon EF 17-40 f4[color=red]L[/color]
Canon EF 24-70 f2.8[color=red]L[/color]
Canon EF 70-200 f2.8[color=red]L[/color][/b]
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Ik ben ook zeker niet bezig met fotografie omdat het een Hype is, irriteer me trouwens aan mensen die zomaar even een 300d kopen en 'm dan als point and shoot cam gebruiken :S pisses me off! ;)
Ben een jaar of 3 geleden begonnen met een Minolta Dynax 3000i die van mijn vader is geweest, heb even later er nog een wat nieuwere 404si bij gekocht met een mooie flitser en heb ook wat fotocursusjes gevolgd toen (waar ik achteraf niet zo gek veel van opgestoken heb). Op een gegeven moment ben ik het een beetje zat geworden steeds te wachten tot het rolletje ontwikkeld was en wilde ik sneller resultaat, toen ben ik me in D-slr camera's gaan verdiepen(en nog een keer met een 1Ds mogen spelen waardoor ik meteen verkocht was) en kwam ik tot de conlcusie dat ze behoorlijk duur waren tot de komst van de 300d, toen heb ik de overstap gemaakt in juni dit jaar en heb ik inmiddels bijna 6000 foto's gemaakt.
Op dit moment ben ik bezig mijn apparatuur uit te breiden en tevens met een vriend een website op te zetten en willen we graag in de toekomst (als we wat beter zijn) wat freelance werk proberen te vinden.
Ben er dus behoorlijk druk mee :)
Laatst gewijzigd door 1 op Sander, in totaal 30 keer gewijzigd.
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

*edit* dubbelpost :oops:

O ja, het verschil tussen diafragma en sluitertijd weet ik wel en ook hoe het zit met de verschillende standen en instellingen van de 300d ;)

O ja 2: mijn informatie haal ik van verschillende fotofora op internet en uit de berg fotoboeken die ik thuis heb.
Ik ben zelf heel kritisch als het op mijn eigen foto's aankomt.
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
DB68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2004 18:30
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ha ik zie dit topic nu pas... maar wel een nuttig topic. Over het algemeen worden er "te veel" huis tuin en keuken kiekjes geplaatst denk ik. Ik weet niet hoeveel katten ik de afgelopen tijd al voorbij heb zien komen. Maar goed de wedervraag is dan meteen zijn we zo niet allemaal begonnen? Ja is dan het antwoord....


Daarom denk ik dat men wel kritisch moet kijken naar wat men post en vooral creatiever moet zijn met de onderwerpen die gepost worden.

Zelf was ik als kind al gefascineerd van fotografie. Mijn eerste camera die ik kocht was een Kodak camera en heb deze gekocht toen ik een jaar of 12 was… (alweer 24 jaar geleden) Heb erg veel geknipt met dat ding en later veel geknipt met de Canon camera van mijn vader.

Toen ik op m’n 22ste uit huis ging wonen heb ik de Minolta 7000i aangeschaft een leuke camera waar ik zelfs nu zo nu en dan nog eens mee schiet. Enkele jaren later heb ik m’n eerste digitale camera gekocht, De Sony DSC F-505, leuk ding voor die tijd maar helaas te veel beperkingen en de camera heeft als nadeel dat ie gebruik maakt van alleen het “eigen” geheugen van Sony. Daarna een overstap gemaakt naar de Ixus 330 van Canon, een leuk dingetje voor naar een Pretpark en dat was in combinatie met m’n 7000i goed te doen. Toen de Minolta Dimage 7 uitkwam heb ik die meteen gekocht omdat hij de spiegelreflex aardig benaderde. Helaas heb ik me nog nooit zoveel geïrriteerd als aan deze camera, wel genoeg instellingen maar traag en zelfs zo traag dat je bijna elk shot miste wat je zo graag had willen vastleggen.

Toen ik las dat de 300D uitkwam heb ik ook geen moment getwijfeld en deze meteen gekocht. Gevolgd door de 10D en onlangs de 20D. Omdat 3 camera’s wel erg veel van het goede is heb ik onlangs de 300D verkocht.

Omdat ik van tijd tot tijd wel eens gevraagd wordt voor een opdracht heb ik besloten om het voorlopig bij deze laatste 2 camera’s te houden. Hier kan ik uitstekend mee uit de voeten. Ik heb nooit een foto-opleiding gevolgd maar wel heel veel gelezen. En lees nog steeds erg veel. Al met al fotografeer ik dus al ruim 26 jaar waarvan de laatste 16 echt heel serieus. Alle opgenoemde begrippen zijn mij wel bekend.

En omdat ik denk dat je nooit te slim bent om wat bij te leren post ik zo nu en dan wel eens wat. Ieder kritiek is altijd welkom en doe er zo mijn voordeel mee, ben vooral geinsteresseerd in de visie van andere mensen.
[size=75]Mark II 1D - Canon 20D - Canon 10D - Canon EF 28-300 mm F3.5-F5.6 L IS USM - Canon 28-200 3.5-5.6 USM - Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM - Canon EF 75-300mm f4-5.6 IS USM - 2x 550 EX Flash[/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Ik denk niet dat er te veel kiekjes geplaatst worden, met alle respect. Het gaat om leren. Mijn eerste digi fotos van 2.5 jaar geledne waren ook niet echt geweldig. Het zijn de opbouwende kritieken van een aantal fotografen geweest, die mij hebben verder geholpen. Dat katten een bizonder geliefd onderwerp zijn, ach, ik ken een goede fotograaf die alleen maar katten schiet. Al tig jaren lang. En mooi :)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
DB68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2004 18:30
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Kropot schreefCOLONIk denk niet dat er te veel kiekjes geplaatst worden, met alle respect. Het gaat om leren. Mijn eerste digi fotos van 2.5 jaar geledne waren ook niet echt geweldig. Het zijn de opbouwende kritieken van een aantal fotografen geweest, die mij hebben verder geholpen. Dat katten een bizonder geliefd onderwerp zijn, ach, ik ken een goede fotograaf die alleen maar katten schiet. Al tig jaren lang. En mooi :)
Kro, dat is ook mijn stelling Lees:

"Ik weet niet hoeveel katten ik de afgelopen tijd al voorbij heb zien komen. Maar goed, de wedervraag is dan meteen zijn we zo niet allemaal begonnen? Ja is dan het antwoord.... "

Misschien had ik m'n stelling wat duidelijjker moeten formuleren.....maar ik vind wel dat men dan wat creatiever de onderwerpen kan kiezen.
[size=75]Mark II 1D - Canon 20D - Canon 10D - Canon EF 28-300 mm F3.5-F5.6 L IS USM - Canon 28-200 3.5-5.6 USM - Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM - Canon EF 75-300mm f4-5.6 IS USM - 2x 550 EX Flash[/size]
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Grappig dit topic, zie hem nu pas, omdat ie opnieuw in de picture staat, terwijl ik toch dacht wel zo'n beetje alles op dit forum gelezen te hebben.

Van een Haking Vision APS (al stond Aps in dat geval voor autofocus) naar een Pentax Espio compactzoom camera nu eindelijk de stap naar mijn eerste spiegelreflex. Niet omdat het een hype is, maar omdat ik het jarenlang wilde, maar steeds uitstelde omdat iets anders dringender nodig was.

In de maanden dat ik hem nu heb heeeeel veel gelezen (de 300D-handleiding een keer of 10, 3 boeken, deze website ongeveer in zijn geheel, al heb ik hier en daar een onderwerpje gemist, merk ik nu, review websites, online fotocursussen, handleiding van de flitser en de tweede lens, etc).

Het meest frustrerende vond ik nog dat in eerste instantie qua fotokwaliteit inleverde op de standaardplaatjes die uit de pentax rolde. Juist doordat de camera meer kan, kan er ook meer fout gaan, terwijl je bij mijn oude camera zolang je binnen zijn kunnen fotografeerde, er weinig fout kon gaan.

Inmiddels schiet ik in RAW en snap ik de theorie van de sluitertijden, diafragma's en ISO-waarden, en het effect van die drie op je foto, maar de theorie in praktijk brengen valt nog niet mee. Iets 'simpels' als de kerstboom op de foto zetten zoals ik het wil, lukt nog altijd niet. Hij blijft sfeerloos te fel belicht of onderbelicht, maar dat mooie plaatje met redelijk verlichte kersboom, plus zichtbaar stralende lampjes ... het wil maar niet lukken.

En katten... zijn de meest ondergewaardeerde fotomodellen. Zo gemakkelijk is het ook niet om een kat scherp op de foto te zetten, in een goede compositie, en met een leuke spanning of uitstraling in het plaatje.

Het voordeel van RAW en voorbewerken in fileviewer is trouwens dat je sneller leert. je ziet er de focuspunten, de opnamegegevens en kunt zien wat het effect is als je iets langer of korter belicht had, een andere witbalans had gekozen, etc. En kleine gebreken zijn nog recht te trekken.

Kortom: aan zelfkritiek ontbreekt het niet, en ik kan zo af en toe zelf al anderen weer een stapje verderhelpen met wat ik de afgelopen maanden zelf geleerd heb. Maar mijn foto's zijn nog lang niet zoals ik ze hebben wil.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Blij dat deze weer eens in de picture staat. Hoop dat er nog veel reacties bijkomen. Ik blijf benieuwd.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Ik leer veel van de feedback op de foto's die hier geplaatst worden. Zowel de foto's van gevorderden als van beginners zijn voor mij interessant. Volgens mij heeft iedereen een eigen leerstijl: Sommigen verbeteren zich door veel foto's te plaatsen en gebruiken het commentaar op hun 'fouten'om een betere fotograaf te worden. Anderen lezen zich eerst goed in en weten al redelijk veel over compositie, instellingen en bewerking voordat ze foto's gaan nemen en plaatsen. Uiteindelijk worden je foto's op beide manieren beter. Misschien kan een van de docenten die op dit forum aktief zijn hier nog wat meer over zeggen. Zelf hoor overigens ik meer tot de laatste groep.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar