Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Paul Verhoeven had op 10 oktober zijn kampen opgeslagen in een polder bij Oss voor de lokatieopnames van zijn nieuwe film Zwartboek. Helaas was het niet mogelijk om bij de set te komen. Ik heb me dus maar vermaakt tijdens het af- en aanrijden van de figuranten (en een enkele hoofdrolspeler/speelster).
Zelf heb ik het gevoel dat mijn foto's wat aan scherpte beginnen te winnen, maar ik hoor graag van jullie of dat zo is.
Ik heb het meeste geschoten met de 55-200 mm van Sigma en een enkele foto met de Tamron 28-75.
Kunnen mijn nabewerkingen de toets der kritiek doorstaan??
Graag julie ongezouten kritiek
Met de scherpte zit het wel snor hoor! Absoluut niet verkeerd. De composities vind ik niet allemaal even geweldig, maar de motor tegen de boom is een lekkere, net als die mannen die op de motor zitten. Kwa kleuren mischien iets teveel oranje, maar ja het moet waarschijnlijk zomers aandoen en dan is het ook goed.
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Ik ben het met je eens dat het misschien wat teveel naar oranje / rood is doorgeslagen. Zal morgen nog eens proberen met ietsjes minder verzadiging. Compo's... eerlijk gezegd bij de actiefoto's niet zo op gelet. Dat was meer focussen (met de hand) en schieten. Uiteraard heb ik er wel op proberen te letten bij de foto's van de stilstaande objecten. (Dat zijn eigenlijk alleen de stilstaande motoren, met en zonder berijder) Wat zou je daar aan veranderen Cor? Fokke heeft me ook als eens gewezen op mijn compo's dus ik moet daar zeker meer aan gaan werken.
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Het is net alsof je "onder druk" niet nadenkt, maar lukraak plaatjes schiet. Ik ben ook vaak enthousiast, maar probeer toch op drukke momenten wel je compo te kiezen. Onderwerp links, rechts, of zelfs midden...Neem de tijd, vaak komt het moment nog wel een keer. En zo niet: PECH! Dan heb je van andere momenten wel een mooie compo!
En als je het vaak doet gaat het uiteindelijk vanzelf
Laatst gewijzigd door 1 op Cvdijk, in totaal 12 keer gewijzigd.
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Ik probeer zo vaak mogelijk op pad te gaan zodat een aantal zaken op den duur vanzelf gaan en dat ik daar niet meer over na hoef te denken. Nu ben ik nog teveel bezig met instellingen als ISO, diafragma, etc en vergeet ik gewoonweg te kijken. Bedankt voor de tips Cor!
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Idd,
Kwa scherpte zit het zeker goed!
De kleuren hebben idd een iets te hoge temperatuur maar dit kan eventueel nog worden gecorigeerd.
Ik denk dat je het onderste uit de kan hebt weten te halen kwa scherpte, erg goed en toch ook weer mooie dof hier en daar..
Ik probeer me wat voor te stellen hoe je deze foto's hebt gemaakt, had je jezelf verstopt in het struikgewas?
Goeie serie.. Idd wel wat op letten op de compo's maar is niet zo storend.
Ik heb de foto's gewoon vanuit het zicht gemaakt. Mijn ervaring is dat als je even zegt wat je wilt gaan doen en je houdt jezelf aan de aanwijzingen dat erg veel kan. Zo heb ik de motor tegen de boom wel van dichtbij mogen fotograferen, maar voor de rest alles in het voorbijgaan. Helemaal doorlopen tot aan de set mocht niet. Toen de weg werd vrijgegeven ben ik als een speer naar de set gerend. Crew etc was daar nog bezig. Helaas - en daar ontbreekt me gewoon de ervaring - vergat ik mijn ISO omhoog te schroeven. met als gevolg dat alles veel te donker is. (Het liep toen al tegen 19.00 uur). 's-middags was er zoveel zon dat ik aan ISO 100 meer dan genoeg had.
Ben ik in de nabewerking niet teveel doorgeslagen? Wat ik heb gedaan is de foto een nieuwe laag gegeven met daarin de copy van de foto. De bovenste laag 15% gaussiaans vervaagd, de laag op de modus 'bedekken' gezet en tussen de 20 en 45% transparant gemaakt. Ik weet niet hoe ik het moet noemen, maar het geeft een effect alsof er wat veel inkt is gebruikt. Zelf vind ik, nu ik er wat langer naar kijk, dat dat wel ietsje minder mag.
[EDIT]
Ik heb dat blurry effect gebruikt om de promofoto's uit de bioscoop te imiteren. Daar zie je ook vaak zo'n wat oververzadigd effect.
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Nee hoor,
Ik vind het effect erg goed.. Het was me zelfs niet opgevallen dus denk ik dat het zeer zeker goed is. Ze stralen een aparte sfeer uit, voor mij opzet geslaagd dus