Hallo Eos-ers,
Op zoek naar een groothoeklens voor op mijn 7D zou ik graag iets meer willen weten over de Sigma AF 10-20mm F3.5 EX DC HSM. Deze is bij diverse winkels te koop voor even onder de Euro 600,--
Over de F4.6-5.6 uitvoering kom ik genoeg tegen maar ik wil toch naar een lichtsterkere lens.
De Canon 10-20mm valt af vanwege EF-s.
Wie heeft er dus ervaring met de F3.5 en is dit misschien al een lang geleden uitgebrachte lens ? Deze wordt ook nergens als gebruikt aangeboden.
Ik weet dat Tokina en Tamron ook groothoeken hebben maar ik hou het liever bij Sigma .
Gr. Jan
Ervaringen met Sigma 10-20mm F3.5
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Zie: http://digital-photography-school.com/s ... ens-review" onclick="window.open(this.href);return false;
- BertusL
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 469
- GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
- WoonplaatsCOLON Houten
Net als de Canon 10-22 is de Sigma een lens voor op een cropcam. Past prima op een7D
De F3.5 versie van de Sigma is nieuwer dan de F4-5.6 variant.
Voor een Canon cam ken ik geen vergelijkende testen. Welk staat er op phhotozone.de een test van beide op een Nikon cam. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of de testen op Canon of Nikon gedaan zijn.
3.5
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 0_35_nikon
4-5.6
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
Zelf zou ik voor de meerprijs tov de minder lichtsterke variant niet voor de F3.5 versie gaan. Met uitzondering van de lichtsterkte is ie zeker niet beter.
De F3.5 versie van de Sigma is nieuwer dan de F4-5.6 variant.
Voor een Canon cam ken ik geen vergelijkende testen. Welk staat er op phhotozone.de een test van beide op een Nikon cam. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of de testen op Canon of Nikon gedaan zijn.
3.5
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 0_35_nikon
4-5.6
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
Zelf zou ik voor de meerprijs tov de minder lichtsterke variant niet voor de F3.5 versie gaan. Met uitzondering van de lichtsterkte is ie zeker niet beter.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Mijn Flickr
-
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3895
- GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
- WoonplaatsCOLON Gemert
# Sharky: dank je voor de link, ook hier weer wat van opgestoken.
# BertusL: bedankt. Na deze testen gelezen te hebben zou de F4.0-5.6 uitvoering inderdaad niet (veel) onderdoen. Komt nog eens bij dat bij F3.5 de filtermaat 82mm is, dus eventuele filters die ik al heb voor77mm passen niet.
Ik ga nog even doorzoeken. Mogelijk dat de Sigma 12-24mm dan de oplossing is.
Jan
Sorry, wist ik niet. Hij past overigens wel op een fullframe, maar presteert dan niet meer naar behoren. Mocht ik ooit overstappen naar fullframe dan is het toch handiger daar al rekening mee te houden. En zou ik hem nog eens van de hand willen doen dan telt dat toch ook weer mee.eos4all schreefCOLONDie sigma is toch ook een croplens, waarom valt de ef-s van Canon dan wel af?
# BertusL: bedankt. Na deze testen gelezen te hebben zou de F4.0-5.6 uitvoering inderdaad niet (veel) onderdoen. Komt nog eens bij dat bij F3.5 de filtermaat 82mm is, dus eventuele filters die ik al heb voor77mm passen niet.
Ik ga nog even doorzoeken. Mogelijk dat de Sigma 12-24mm dan de oplossing is.
Jan
Canon materiaal
De Sigma 12-24 is scoort niet al te best.
Bij dit soort super-groothoek objectieven is het maar de vraag, of je deze op ff nog wel bruikbaar vindt. 10mm op een cropcamera is al veel, op een ff zou het bizar veel zijn.
Bij dit soort super-groothoek objectieven is het maar de vraag, of je deze op ff nog wel bruikbaar vindt. 10mm op een cropcamera is al veel, op een ff zou het bizar veel zijn.
теле457.1CHAPBettHighВелиKarlJackчитаФелиМакоGeneСпериздаBeecКондRachNicoKeesTescхороTallсток
завеMoreCompFiskпсихМэнсязыкМихаЭлизBestГоряИкаеврачJohnAutrLeviзатрсертMennXVIIYvonNiveDrea
JoseпсихTempPodrКитаФролВсерRoxyлюдеRichMastпроиOmsaNeveГоруNikiTracкармSelaSelaMichXVIIШарк
StelОглаИвинсимпJameПоруKhosRondЛайеХараPUREZoneМихаЧижоКириASASкараближсереZoneMichZonediam
забоZoneсборBernстихКазьСодеScotZoneрепрПереМантГуляСильФилоДьячКотлJansБереминеменяStepФурс
соглначапокрMPEGДорнБондSamsМураAgneReidСтепКитаКурдDali6390РоссотлиметаGaleхороначавыбиtrac
МаксАртилентнепоиздесветпаззWindBlauАртиWindPhilDremсертЩг-1ЧепуАрсеЛитРЛитРЛитРЛитРЛитРScra
UkraписаRomaRomaJuliПиотThisПопоочерGustТараАнтоЛГИТTattОкон(НачБабиDomiNigeBoatГрабMayfПиме
КукуМишиобучЛидиEdgaРезнKingМатвдопогрупБутопразГордОвсеСмолSameЛернRowlBeatЕрусотстMPEGMPEG
MPEG2009AllrБерлHappСодеDaviувлеавтозадаНянкЧудиУшакtuchkasАнтопокл
завеMoreCompFiskпсихМэнсязыкМихаЭлизBestГоряИкаеврачJohnAutrLeviзатрсертMennXVIIYvonNiveDrea
JoseпсихTempPodrКитаФролВсерRoxyлюдеRichMastпроиOmsaNeveГоруNikiTracкармSelaSelaMichXVIIШарк
StelОглаИвинсимпJameПоруKhosRondЛайеХараPUREZoneМихаЧижоКириASASкараближсереZoneMichZonediam
забоZoneсборBernстихКазьСодеScotZoneрепрПереМантГуляСильФилоДьячКотлJansБереминеменяStepФурс
соглначапокрMPEGДорнБондSamsМураAgneReidСтепКитаКурдDali6390РоссотлиметаGaleхороначавыбиtrac
МаксАртилентнепоиздесветпаззWindBlauАртиWindPhilDremсертЩг-1ЧепуАрсеЛитРЛитРЛитРЛитРЛитРScra
UkraписаRomaRomaJuliПиотThisПопоочерGustТараАнтоЛГИТTattОкон(НачБабиDomiNigeBoatГрабMayfПиме
КукуМишиобучЛидиEdgaРезнKingМатвдопогрупБутопразГордОвсеСмолSameЛернRowlBeatЕрусотстMPEGMPEG
MPEG2009AllrБерлHappСодеDaviувлеавтозадаНянкЧудиУшакtuchkasАнтопокл