Dilemma aanschaf

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Peterko
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2021 19:37

Ik zit met een klein dilemma qua aanschaf.
Fotografeer nu met een Eos 750D ( bevalt echt nog steeds prima)
Vooral in de natuur op de Veluwe.
De grootse bereik van de zoom lens die ik nu heb is (een Tamron 70/300) (ook die bevalt prima)
(Groothoek lens en macro lens heb ik al dus daar kijk ik niet naar.)
Nu heb ik een leuke meevaller en kan ik weer wat leuks aanschaffen, en twijfel ik tussen of een ander camera of een andere lens.
Ik twijfel tussen of een Eos 90D aanschaffen of gaan voor de Sigma 150/600 lens.
Is de upgrade naar de 90D echt zoveel beter.
Het extra bereik van de lens is heel aantrekkelijk.
Wat is wijsheid (meer geld :D ) tja was het maar waar.
Wat zouden jullie adviseren ( ik weet het blijft persoonlijk)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zou vooral kijken naar wat je nu mist of graag zou hebben. Is dat een body met betere techniek (de 90D is op alle fronten beter) of is dat dat grotere bereik.

Ik weet niet wat het budget is, maar je zou ook kunnen kijken naar de mogelijkheden van een goede tweedehands body én objectief.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik denk dat de spiegelreflexcamera zijn langste tijd heeft gehad, dus ik zou voor een nieuwe body ook serieus naar de nieuwe R7 kijken. Uiteindelijk is dit qua autofocus weer een verbetering ten opzichte van de 90D. Met een adapter kun je alle lenzen die je hebt gebruiken.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Helemaal eens met Piet, ik heb mijn eos 7d II vervangen door een eos R7. Ondanks dat de 7d II nog steeds een hele goede camera is, scoort de R7 in alle opzichten beter.
Ik heb mijn R7 nu een 14 tal dagen en ben er super content van, zeker de combinatie met een RF100-500mm lens is top want wegens de 1.6 cropfactor op de R7 heb je dan zo maar even een 160-800mm t.o.v. een ff. Nu vangt een crop censor wel iets minder licht op dan op een ff maar dat is voor mij althans niet zo erg vind ik.
Het enige nadeel dat ik persoonlijk aan de R7 vind is dat de bedieningsknopjes op een andere plaats staan dan bij mijn R5, ik gebruik beide toestellen door elkaar omdat ik dan minder van lens hoef te verwisselen in de (stoffige) natuur.
Peterko
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2021 19:37

Thanks voor de reacties.

Tja gebeurt niet vaak maar soms heb je een mazzeltje :D
Kon een 70/200 mm F2.8 l lens met 2x extender voor 400 euro overnemen.
Tja dat kan je niet laten lopen natuurlijk (geen addertje onder het gras ofzo gewoon eerlijke lens)
Dus nu dan toch maar gaan voor de 90D blijf toch nog gewoon lekker bij de spiegelreflex (zal wel old skool gevoel zijn)
maar vind het nog steeds geweldig werken.
Voor nu heb ik dan een perfect combo zal over tijdje misschien toch meer mm willen maar voor nu lijkt me dit wel voldoende.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Peterko schreefCOLON 28 Jul 2022 14:21 Thanks voor de reacties.

Tja gebeurt niet vaak maar soms heb je een mazzeltje :D
Kon een 70/200 mm F2.8 l lens met 2x extender voor 400 euro overnemen.
Tja dat kan je niet laten lopen natuurlijk (geen addertje onder het gras ofzo gewoon eerlijke lens)
Dus nu dan toch maar gaan voor de 90D blijf toch nog gewoon lekker bij de spiegelreflex (zal wel old skool gevoel zijn)
maar vind het nog steeds geweldig werken.
Voor nu heb ik dan een perfect combo zal over tijdje misschien toch meer mm willen maar voor nu lijkt me dit wel voldoende.
veel fotoplezier!!
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Paul eos7d schreefCOLON 19 Jul 2022 08:04 Helemaal eens met Piet, ik heb mijn eos 7d II vervangen door een eos R7. Ondanks dat de 7d II nog steeds een hele goede camera is, scoort de R7 in alle opzichten beter.
Ik heb mijn R7 nu een 14 tal dagen en ben er super content van, zeker de combinatie met een RF100-500mm lens is top want wegens de 1.6 cropfactor op de R7 heb je dan zo maar even een 160-800mm t.o.v. een ff.
Die staat ook hoog op mijn wishlist. Ben alleen heel benieuwd naar de ervaringen met niet-RF-objectieven, en dan met name de 100-400 mkII. Of de combinatie van IS en IBIS echt goed werkt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Op mijn Eos R5 werkten de EF-objectieven perfect. Mijn EF-objectieven heb ik voor een mooie prijs kunnen verkopen, ik draag heel veel zorg voor mijn fotomateriaal en ze hadden geen enkel krasje of beschadiging, en daarom kon ik overstappen naar RF-objectieven. Dus op mijn R7 heb ik enkel RF objectieven gebruikt maar ik denk dat EF objectieven geen problemen geeft, met oudere objectieven van andere merken dan Canon hoor ik wel eens dat de AF soms niet zo goed werkt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk, dat geeft hoop. Heb net een half jaar de nieuwe 100-400, dus zou zonde zijn als dat niet lekker meer werkt ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar